Moped blog

A segédmotoros közlekedés szabályai

2015. június 03. - gus

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Egy korábbi posztunkban arról elmélkedtünk, hogy milyen magatartást érdemes tanúsítanunk a közlekedésben, ha szeretnénk a rázós helyzeteket elkerülni. Most ismét elméleti téma következik.

Lehet, hogy van, akinek már a könyökén jön ki, hogy hogyan szabad és nem szabad segédmotorral közlekedni, előzni, várakozni, azonban egyrészt az újszülöttnek - az új segédmotorosoknak - minden vicc új, másrészt a régi motorosok sem árt, ha felfrissítik tudásukat. A segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályokkal kapcsolatos kérdéseinkre Papp Endre, a Jövő Autósiskola gépjármű-szakoktatója válaszolt.


pappendre_autoszektor.jpg

Papp Endre, a Jövő Autósiskola gépjármű-szakoktatója

Gus: A segédmotorozás az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb módja a motorizált közlekedésnek. De azért még segédmotort sem lehet jogosítvány nélkül vezetni. Milyen típusú jogosítványra van szükségünk, ha segédmotoros kerékpárt akarunk vezetni, és ezeket hogyan, illetve hány éves kortól lehet megszerezni?

Endre: Először is tisztáznunk kell a segédmotoros kerékpár fogalmát. 2013. január 19-e óta: lehet kettő, három vagy négy kerekű jármű, közös bennük, hogy a motor hengerűrtartalma nem lehet nagyobb, mint 50 cm3, teljesítménye nem több, mint 4 kW és a négykerekű kivitel (mopedautó) esetén a terheletlen tömege kevesebb, mint 350 kg. Legalább AM kategóriás vezetői engedély szükséges a vezetéséhez, amelyet 14 éves korban lehet megszerezni. A vezetői engedélyt képzőszerv által tartott tanfolyamon szerezhetjük meg, a beiratkozás már az előírt életkor betöltése előtt fél évvel lehetséges. Segédmotort érvényes B kategóriás jogosítvánnyal is vezethetünk, de a kötelező biztosítást a kismotorra se felejtsük el megkötni.

G: A KRESZ-oktatáson az oktatók a hallgatókba általában beleplántálják, hogy a segédmotoros kerékpár nem minősül gépjárműnek. Ez mit jelent, és mi a jelentősége?

E: Ez valóban így van, más jogok illetik meg a segédmotoros kerékpár vezetőjét, mint mondjuk egy motorkerékpárral közlekedőt (pl. behajtási szabályok, előzési szabályok).

G: A szabályozás szempontjából van egyébként valamilyen különbség moped és robogó között?

E: Ez nem könnyű kérdés, mert a KRESZ nem ismer külön "moped" vagy “robogó” kategóriát… Általában a manuális váltó nélküli motorokat hívjuk robogónak, de most már gyártanak belőle jóval nagyobbakat, erősebbeket is, ezeket csak a megfelelő motoros jogosítvánnyal (A1, A2 vagy A) vezethetjük. Persze olyan kivitelű motoroknál vagy segédmotornál, ahol van zárt utastér (a motorok közül ilyen például a BMW C1), nem kell bukósisakot viselnie a vezetőnek. A mopedautóban utas is szállítható, de csak abban az esetben, ha a vezető nem kezdő vezetői engedéllyel rendelkezik, és a 17. életévét betöltötte.

tuning_puch.JPG

Ha elkezdjük tuningolni mopedünket, akkor könnyen rendszámkötelessé válhat

G: Azt tudjuk, hogy segédmotoros kerékpáron utast nem lehet szállítani. De milyen szabály vonatkozik a tárgyak szállítására?

E: A teherszállításra a többi járműre is vonatkozó szabályok az irányadóak, de a kétkerekű smkp esetén tilos oldalra kilógó, előre vagy hátra 1 méternél hosszabban kinyúló tárgyat vagy olyan tárgyat szállítani, ami a vezetőt zavarja a biztonságos vezetésben. Emellett fontos, hogy smkp-val utánfutót húzni tilos, és oldalkocsit sem szabad hozzá kapcsolni.

G: Hol lehet, illetve nem lehet segédmotoros kerékpárral közlekedni?

E: Autóbusz forgalmi sávban a menetrend szerint közlekedő autóbusz zavarása nélkül szabad közlekedni, és fontos, hogy ekkor a motorosra nézve is az autóbuszsávra vonatkozó jelzések az irányadók, vagyis a közlekedési lámpa “BUSZ” feliratának megjelenésekor a motoros is szabad jelzést kap. Autóútra, autópályára segédmotoros kerékpárral felhajtani tilos, viszont lakott területen kívül kerékpársávon szabad vele közlekedni.

G: Ha tolom a segédmotort, az nem számít járművezetésnek? Pl. gyalogos zónába betolhatom, járdán tolhatom?

E: Igen, ha smkp-t tolok, akkor gyalogosnak minősülök, tehát a felsorolt helyeken tolhatom a robogót vagy mopedet. Úgyhogy ha sétálóutcában van dolgunk, szálljunk le a kismotorról, és toljuk magunk mellett. Jobb a békesség.

G: Hogyan szabad, illetve érdemes smkp-val parkolni?

E: A parkolás jóval egyszerűbb, mint autóval, mert egy kijelölt várakozóhelyen két smkp is parkolhat egymás mellett vagy ferdén. Járdán akkor is parkolhat a motor, ha ezt külön tábla vagy útburkolati jel nem engedi meg. Mindössze arra kell ügyelni, hogy legfeljebb a járda felét foglaljuk el, de a szabadon hagyott rész nem lehet kevesebb, mint 1,5 m. Korlátozott várakozási övezetben smkp-ra nem kell a parkolásért fizetni.

honda_lead_databikes.jpg

A Magyarországon gyakran "kismotorként használt", valójában 110 köbcentis, tehát rendszámköteles Honda Lead

G: Milyen előzési szabályok az irányadók?

E: Mivel az smkp nem gépjármű, ezért nem előzhet sávon belül, még másik motorost vagy segédmotoros kerékpárt sem, ám az smkp-t előzheti gépjármű sávon belül, akár egy nyomon halad, akár nem.

G: Mit gondolsz, ha valaha rendszám kerülne a segédmotorokra, az csak újabb lehetőség lenne a segédmotorosok megsarcolására, vagy lenne is valami kézzelfogható haszna? Kevesebb lenne-e a lopás vagy a szabálytalankodás? Sok rendszám nélküli motoros rutinszerűen átmegy a piroson vagy a piros lámpát a járdán kerüli ki stb. Kevesebb ilyen manővert látnánk?

E: Úgy gondolom, hogy a szabálytalankodások gyakorisága csökkenne, hiszen nagyobb lenne a lebukás esélye. Nyilván emiatt és az anyagi/adminisztrációs terhek növekedése miatt sem lenne népszerű ez a lépés az smkp-val közlekedők körében.

 

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Ha van a birtokodban olyan pedálos kismotor, amiről még nem írtunk a blogon, és egy rövid tesztre Budapesten vagy környékén szívesen kölcsönadnád, hogy írjunk róla, akkor ezt jelezd kommentben, és felvesszük veled a kapcsolatot. (A felhívást egyébként itt találod.)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr666961203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Lord Ickenham 2015.06.14. 23:08:12

Csak azt nem értem, hogy miért számít a teljesítmény? Bizonyos országokban a rendőr le is ellenőrizheti, hogy képes-e a kismotor a megengedettnél gyorsabban menni. (De attól még, hogy képes, nem kell szabályt szegni vele. A mai autók is tudnak 160-180 km/h-val menni, mégsincsenek betiltva.) Persze a megengedett sebességgel menni Budapesten öngyilkosság...

Orfeus 2015.09.07. 16:19:37

Jó lenne, ha szót ejtenétek arról, hogy a Simson S50, S51, és madárszéria 50ccm részeseire vonatkozik egy kivétel szabály, miszerint a régebben (asszem 92 előtt) gyártott és forgalomba helyezett példányokra a 45 km/h-s KRESZ korlátozás nem vonatkozik, mert gyárilag 60 km/h-ra van tervezve a végsebessége (kivétel itt az S50/51 N, ami gyárilag fojtva volt 45 km/h-ra).

gus 2015.09.07. 19:02:38

@Orfeus: szia, én nem hallottam erről a kivételtől, de ha te tudsz részleteket, esetleg a jogszabályt is ismered, ami a kivételt rögzíti, nagyon szívesen veszem a kiegészítést.

Powerslave 2016.04.20. 13:45:49

"Először is tisztáznunk kell a segédmotoros kerékpár fogalmát"

Amit teljesen rosszul tisztáztunk, a jogszabály ugyanis mást mond:

"Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e
járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e
járműkategóriába sorolt quad és mopedautó."

"Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok
(L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória),
amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek
legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az
alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:
a) kétkerekű típusnál a motor:
– hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3
-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál
elektromos motor esetében;
b) háromkerekű típusnál a motor:
– hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3
-nél a külső gyújtású motorok esetében,
– legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű
motorok esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál
elektromos motorok esetében;"

Mivel az L1e a "mainstream", a többit bátorkodom ezúttal kihagyni a magyarázatból. Kétkerekű segédmotoros kerékpár esetében az 50 köbcentis maximális hengerűrtartalmon, valamint a 45 km/h-s "legnagyobb tervezési sebességen" kívül nincs más megkötés (figyeljük meg, hogy a hivatkozott jogszabály a 4 kW-os kitételt vagylagosan alkalmazza, arra az esetre, ha a jármű elektromos, és emiatt a hengerűrtartalom korlátozása irreleváns).

Tessék, kérem, szemezgetni: www.kormanyhivatal.hu/download/c/00/30000/KF_Motoros_jogszabalyok.pdf

törzsmókus 2016.05.18. 10:23:02

„Mivel az smkp nem gépjármű, ezért nem előzhet sávon belül, még másik motorost vagy segédmotoros kerékpárt sem, ám az smkp-t előzheti gépjármű sávon belül, akár egy nyomon halad, akár nem.”
WAT?
ezt hol találom a KRESZben? én még csak hasonlót sem találtam, pedig most átnyálaztam, rákeresve az „előz” szóra

dezie 2016.10.02. 11:11:22

Ennyit a szakemberek nyilatkozatairól. Pedig ennek a fickónak illene tudni, hogy a jogszabályokat BETŰ SZERINT pontosan kell olvasni és értelmezni, nem írmi "valami olyasmit". Azt hagyjuk meg a bulvársajtónak. Ha valamit nem tud akkor kérdezzen meg olyant aki ért hozzá és tud olvasni.

dezie 2016.10.02. 11:13:46

@Powerslave: Ez a lényeg csak ezt kevesen olvassák el pontosan.

Powerslave 2016.10.16. 16:04:01

@dezie: Néha magam is meglepődöm, hogy milyen analfabétákat és egyéb funkcionális hiányossággal küszködőket tesznek meg hiteles hozzáértőnek. Az egyszeri olvasó meg elhiszi, akármilyen blődséget tesznek elé; így születnek az olyan remek elgondolások, mint amiket a motorolajok körül lehet látni, vagy hogy "Nem a Volt öl meg, hanem az Amper".