Moped blog

Moped blog

Honda PC50 - Igazi négyütemű ritkaság négy évtized távlatából

2015. június 27. - gus

A mopedek döntő többsége kétütemű. Ennek egyik oka, hogy a kétütemű szerkezet egyszerűbb felépítésű, olcsóbban előállítható és adott esetben könnyebben javítható, mint a négyütemű - nincsenek szelepek, nem kell szelepszár-szimeringet cserélni, és mivel nincs, a vezérműlánc sem tud elszakadni. A másik oka a két típus közötti teljesítménykülönbség: egy kétütemű blokk nagyjából kétszer akkora teljesítményt képes leadni, mint egy azonos lökettérfogatú négyütemű. Ez 125 köbcenti fölött nem okoz nagy gondot, mert egy 10 lóerős 125-ös motor kompromisszumokkal ugyan, de - az autópályázáson kívül természetesen - már bármire elég lehet. 50-es méretben azonban a különbség már jelentős: egy 2-3 lóerős kétütemű mopedre azt mondhatjuk, hogy már elegendő a városi poroszkáláshoz, de egy ugyanekkora lökettérfogatú négyütemű első blikkre kevésnek tűnhet. A most vizsgálat alá vont Honda PC 50-es moped sem erőmű, de szerintem városban bőven vállalható.

flirt.jpg

A PC50-essel sokkal olcsóbban teljesíthető a Budapest-Balaton táv, mint vonattal - de még az 50%-os diákjegy sem rúghat labdába (forrás: hirportal.sikerado.hu)

A négyütemű mopednek a kétüteművel szemben viszont megvan az az előnye, hogy alig fogyaszt. Lukácsnak is van egy PC50-ese, ami konkrétan 1 litert sem kér 100 km-re. Ez nagyjából a fele/harmada egy kétütemű moped étvágyának. Vagyis Siófokig az ember simán lemegy 400 forintból, ha éppen ráér fél napot motorozni, és ha a nyerges vontatók nem szorítják le az útról. Budapestről a Velencei-tó oda-vissza 400 forintból megvan. A vonatjegy erre a távra ennek a többszöröse.

A PC50 másik nagy előnye, hogy nem ereget kékes füstöt hátrafelé, és a motorhangjára is inkább azt mondanám, hogy ketyeg, nem pedig pöfög. 

dsc_0705.JPG

Az igen kevés magyarországi PC 50 egyike

Egy nagy baj van csupán: Magyarországon alig van belőle néhány darab, eladó pedig egy sincs, de soha, pedig évek óta rendszeresen figyelem a hirdetőoldalakat. És sajnos világviszonylatban sem dúskálunk PC50-esekben, mivel jó régóta nem gyártják már, és amikor gyártották, az sem tartott túl sokáig (1969 és 1977 között gördültek le a japán gyártósorokról). Emiatt az alkatrészellátás is inkább nem létező, mint rossz. Egy szép állapotban megőrzött példány - mopedes viszonylatban - csillagászati áron cserélhet gazdát. Sajnos a Lukács tulajdonát képező darab nem kimondottan ezek közül való, de ami késik, nem múlik. Azt mondja, hogy ha gatyába rázta a Honda Taktját, a 103-as Peugeot-ját és a Panni robogóját, akkor Isten bizony ez következik. Vagyis még az is lehet, hogy nem porlik el teljesen, mire rákerül a sor.

Néhány hete már terítékre került egy Honda Camino, ami legfeljebb csak távoli rokona a PC50-nek, de a kettő közül bármelyiket örömmel elfogadnám. Szabolcs a kevés, ámde annál szerencsésebb magyarországi PC50-es tulajok egyike, már régóta beszéltük, hogy írnék a motorjáról, mert Lukácsé sajnos egyelőre nem üzemképes. Tény, ami tény, a motor nem annyira szalon, mint inkább patinás állapotban várt, de Szabolcs nem is szándékozik a felújítással bíbelődni. Neki így tetszik.

dsc_0702.JPG

"a motorhangjára is inkább azt mondanám, hogy ketyeg, nem pedig pöfög"

Persze azért a lelakottól is nagyon messze van a PC50-es, hiszen a félig házilag készült, félig Babetta-kipufogót és az utólag felszerelt műanyag fékkarokat leszámítva szinte minden eredeti rajta. Az üléshuzat kissé viseltes, de gyári, ahogyan az első és hátsó lámpaburák is a korabeli Stanley feliratot viselik magukon. A lábvédőknek megvan a rögzízési pontjuk a vázon, de maguk a lábvédők már sajnos hiányoznak. De az is lehet, hogy gyárilag sem kapott mindegyik példány lábvédőt. (Az ülés egyébként felhajtható, és alatta van még egy kis hely egy csavarhúzónak és/vagy egy gyertyakulcsnak.)

dsc_0698.JPG

Az ülés alatt van még egy kis hely egy csavarhúzónak és/vagy gyertyakulcsnak

Szabolcs a PC50-est mostanában csak ritkán használja, jó, ha egy évben kétszer beindítja. Régebben többet járt vele, de most inkább egy 50-es Vespát vett napi használatba. 

Aki azt hiszi, hogy egy több, mint 40 éves Honda moped használhatatlan, hatalmasat téved. Miután beröffentettük, mentem vele egy kicsit a háztömb körül, és nagyon tetszett a dolog. Mondjuk a szükség törvényt bont elve alapján felszerelt Babetta kipufogó valamennyit levett az élményből, de egy négyütemű mopeden cirkálni így is nagy öröm volt. Fékről csak jelképes értelemben beszélhetünk, a gyorsítás is inkább amolyan elvi dolog, mégis nem lehet ezt a kis motort nem szeretni. A hátsó kerékben van egy kis nyolcas, de a váz nem nyeklik-nyaklik, a motor egyenesfutása példás, és ha a maximális 1,8 lóerő kiaknázásával elérjük az utazósebességet, akkor már nincs is nagy gond. Türelemjátékok (puzzle, marokkó) kedvelői előnyben.

dsc_0696_2.JPG

Nippon Seiki, mérföldben mér

Ha valaki adna nekem egy ilyen mopedet, és azt mondaná, hogy mostantól ezzel kell Budapesten közlekednem, nem érezném magam szerencsétlennek. Jó, a motor gyorsítási és lassítási képességével folyamatosan számolni kellene, vagyis a hegyes-völgyes terep kizárva, de simán vállalnám a dolgot. Főleg, ha a Lukács által beharangozott 0,8l/100 km-es fogyasztást reprodukálni tudnám. Mert így városban nem csak autózás, de tömegközlekedés helyett is bőven érdemes lenne ezt a közlekedési módot választani.

dsc_0707_1.JPG

A háttérben a Mister Sör sörház. Iszik vagy vezet?

És ha már a sörfogyasztó publikumot némileg megosztó Mister Sör sörfőzdéjénél jártam, vittem egy palack bodzás sört. Nem is volt rossz.

Szabolcs egyébként egy Veterán Volvo Klubot is üzemeltet, ott megtaláljátok.

És továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr666830535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2015.06.29. 11:03:44

"simán lemegy 400 forintból,"

Én erre meg azt mondom hogy az idő is pénz, nekem megérne +800Ft-ot az rövidebb menetidő....bár egy Babetta is pont ilyen erős, tehát sebességbeli hátrányról sem beszélhetünk.
(Általánosságban elmondható hogy mopednél nem igaz hogy a kétütem kétszer olyan erős lenne, mivel ezeken a kipufogó egyszerűsége miatt rossz a töltési hatásfok és nyomatékra hangolják, a telj. többlet kb 60% a négyütemmel szemben...vagy annyi se)

Fogyasztásban, hangban ez jobb...bár arra kíváncsi lennék mennyi időnként kell a szelepekkel, vezérműlánccal bíbelődni vagy cserélni., ezek megdobják a költséget.

Ha már 50-es négyütemű: én egy Honda CB 50-et szívesen elfogadnák, fojtás nélkül (japán belpiac?) 6 lóerő, ami magasan veri a Simsonokat :)

gus 2015.06.29. 12:00:32

A kétszeres teljesítményszorzó irt csak hozzávetőleges megállapítás, és alapvetően a 2 és 4 ütemű motorok közötti különbségre utal a szövegben, nem specifikusan a mopedekre. De tudok én is ellenpéldát bővel: haverom 250-es kétütemű Pannóniája ugyanolyan erős, mint az én 125ös néhgyütemű Hondám. Vannak ilyenek.
Melyik CB 50 tud 6LE-t?

Pepejoe 2015.06.29. 12:17:07

A Mister Sör miért megosztó? :-D Mi is viszünk onnan rendszeresen sima szűretlent, nagyon bejövős.

Pepejoe 2015.06.29. 12:23:10

Ja, és mennyire kell gyárinak lennie a tesztre felajánlható robinak?
Készítek egy öreg japán robeszt, de néhány kurrens és megoldhatatlan alkatrész esetében talpraesettnek kellett lenni és nem tudom, mennyire szégyeljem. B-)

GERI87 2015.06.29. 12:24:26

@gus:

"nem specifikusan a mopedekre. "

Jó, de alkalmazásuk okaként jegyezted mopedeknél is, csak azért említettem meg...:

"A mopedek döntő többsége kétütemű. Ennek egyik oka...."A másik oka ...2t blokk...kétszer akkora teljesítményt képes leadni, mint..4t"

"Melyik CB 50 tud 6LE-t? "

CB50J, elvileg ennyit tud, a német változat a fojtott., de lehet európába már mindegyik így érkezett, nem tudom:

de.wikipedia.org/wiki/Honda_CB50J

A SS50 szintén erős, 5 Le:

de.wikipedia.org/wiki/Honda_SS50

gus 2015.06.29. 12:54:23

Hát én hollandul nem értek sokat, a kérdés az, hogy a fojtás mit jelent? Nyilván nem a kipuval, mert 4 ütemű. Talán egy másik vezérműtengely van benne?

gss 2015.06.29. 12:58:39

a görög fiatalok is vmi 4ütemü mopedeket hajtanak,nem tudja vki azok mekkorák mi a tipusuk?

gus 2015.06.29. 12:59:20

@Pepejoe: Hát, pontosabbat lehet tudni a dologról?

kakukk11 2015.06.29. 13:26:04

hát ha beülünk a családdal 4-an a kocsiba, és 3,5L/100km-es fogyasztással 90-el lecsorgok a balcsira, akkor asszem jobban járunk :D

gus 2015.06.29. 13:28:42

@kakukk11: Az autóstop még ennél is olcsóbb. :-)

GERI87 2015.06.29. 14:41:27

@gus:

Azt írja hogy más karbi van rajta és a gyújtással van a ford. szám van korlátozva.
Meg más vezérműtengely, a szelepek kisebbek és a kipuban is van fojtás (szűkület).

gus 2015.06.29. 15:20:15

@GERI87: Akkor szépen átalakították.

GERI87 2015.06.29. 15:39:50

@gus:

Igen, kár mert az 50-esek közt sokkal jobb lenne egy ilyet venni és azzal poroszkálni.
2 lóerő nekem meg nem elég.

kakukk11 2015.06.29. 15:41:00

@gus: Az csak annyi, hogy nem te fizeted, hanem más fizeti ki helyetted, egy cseppet sem olcsóbb.

kecskebeka 2015.06.29. 15:46:30

kakukk11 Jó vicc az a 3,5 literes fogyasztás egy autónak benne egy egész családdal Ezt ugye te sem hiszed el ? Gondolom úgy számolsz hogy a pályán 90 el hátszélben csak az a bibi hogy a pályáig el is kell jutni soha nem fog 3,5 literre kijönni a fogyasztás

gus 2015.06.29. 16:18:35

@kakukk11: hát, ha már ennyire akkurátusak vagyunk, akkor bele kéne számolni a járművek egy főre eső értékvesztését, szervizköltségét, amortizációját. valamint az externális költségeket (a gyártásból, használatból eredő könyezetterhelés, zajterhelés stb. költségeit) is, mert így kapnánk csak teljes képet az összes felmerülő költségről.

gus 2015.06.29. 16:22:03

@kakukk11: plusz feltételezted, hogy 4 ember ül az autóban, ami némiképp önkényes feltételezés. Mert lehet, hogy csak 1 vagy 2 ember kel útra.

GERI87 2015.06.29. 16:32:40

@gus:

Bele kéne, csak ép az a praktikum, kényelem, védelem, időnyereség amit egy kocsi nyújt, "megfizethetetlen".
De tény hogy csak anyagilag nézve egy moped/robogó a legolcsóbb motorizált jármű.

gus 2015.06.29. 17:44:34

@GERI87: Igen, de annak, aki mopedezni sokkal jobban szeret, mint vezetni, annak a mopedezés megfizethetetlen. Plusz városban sokkal gyorsabban lehet még mopeddel is közlekedni, mint kocsival. Meg az is lehet, hogy az illetőnek nincs autóra jogosítványa, csak smkp-ra. Meg hogy nincs éppen három ismerőse, akivel megoszthatná a költségeket stb-stb.
Egy szó, mint száz, csak azt szeretném mondani, hogy lehet ezt az egész kérdést komolyan venni, de akkor érdemes tényleg komolyan venni. A mondanivalóm lényege csak annyi volt, hogy ez a motor baromi keveset fogyaszt, és egy általam ismert fogyasztási adat alapján kalkuláltam egy kicsit, de még az is lehet, hogy ez a fogyasztási adat nem pontos. Ami nem nagy baj, mert tényleg nem az a lényeg, hogy fillérre mennyibe kerül vele ide vagy oda elmenni, hanem az, hogy ez egy baromi ritka motor, a négyüteműsége is ritka, Magyarországon én közlekedni még egyet sem láttam.

GERI87 2015.06.29. 18:34:40

@gus:

Értem én, nem is kötöttem bele a motorba, csak megjegyeztem pár dolgot...
Tisztában vagyok vele mire jók ezek.

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.06.29. 21:37:09

Ami a pótalkatrészeket illeti:
Pont a cikk olvasása után láttam egy teszkós kínai segédmotoros szörnyet az utcán. Grammra ugyanígy kinéző blokk volt benne, csak vicces kínai felirattal a deknijén.

Ami a Bp-Velence-Bp mopedezést illeti:
A mai közút szélességek és közlekedési kultúra mellett még mindig erős kihívás. Közepesnél nagyobb forgalmú közúton erősen meggondolnám. Sokéves mopedes tapasztalat.
Az megvan, hogy az embert országúti bringások használják szélárnyéknap, pihenni?

Pepejoe 2015.06.29. 22:16:50

@gus:
Az indexe és a fényszóró "üvege" nem a sajátja lesz, ezeket lehetetlen beszerezni. Típusát tekintve egy Suzuki Chance, full belpiac lehet szerintem, ha valami kell hozzá, akkor így név szerint nincs is. Utcán még nem láttam, gondolom konténeres cucc volt anno. Jobbára Ran, Love, Let's, Gemma, Carna alkatrészeket tartalmaz, ilyeneket kell nézegetni ha valami kell. Együléses, állóhengeres és szíj helyett lánc van benne, elöl egykaros felfüggesztéssel.
Az utolsó lépések vannak rajta, a km. spirállal küzdök és kész. Az valószínűleg megegyezik a tárcsafékes Sepiáéval, vagyis inkább fordítva mert az enyém jóval előbb volt, ha minden igaz 1982-es.
süti beállítások módosítása