Moped blog

Honda Super Cub 50 - Az elpusztíthatatlan retróság

2015. október 28. - gus

Nemrég blogunknak egy Gilera CBA moped volt a főszereplője, a tulajának viszont egy Honda Super Cubja is van, úgyhogy nem bírtam ki, hogy ki ne próbáljam. A Super Cub nem moped, vagyis a blog érdeklődési körébe nem feltétlenül tartozik bele, de ugye a balneológus sem csak bálnákkal foglalkozik, ezért nekem is engedtessék meg időnként, hogy a mopedek horizontja fölé emeljem fürkésző tekintetem.

img_0209.JPG

Szuper ez a Cub

Mivel Csikós a Totalbike-on 5 éve már megzenésítette saját egykori Super Cubjának történetét, amibe tulajdonképpen minden egyéb tudnivalót is beleszőtt, én itt már csak a lehulló morzsákat próbálom meg összesöpörni, majd újból kenyérré - vagy legalább zsömlévé - összegyúrni. Meg hát régi vágyam volt, hogy egy Super Cubot kipróbálhassak, na. 

Amit dióhéjba zárt címszavakban azért érdemes tudni a motorról: a Super Cub talán minden idők legnagyobb példányszámban gyártott motorja, ami 1958 és 2014 között az összes kivitelt és köbcentit egybevéve 87 milliót jelent, és tudtommal még ma is gyártásban van.

img_0202.JPG

 Innen is szuper, innen is Cub

A Super Cub 50 blokkja értelemszerűen 50 köbcentis és léghűtéses. Ami már kevésbé értelemszerű, az az elrendezés és az ütemszám, ugyanis fekvő négyütemű erőforrással van dolgunk, aminek a teljesítménye évjárattól függően 4 és 5 lóerő között mozog (a későbbi, felső vezérműtengelyes példányok az erősebbek). A motor 60-65 km/h-s csúcstempóra képes, és ésszel vezetve a fogyasztása nem megy 1,5-2 liter fölé. A váltó megszokást igényel: 3 sebességes, ha lábujjheggyel tapossuk, akkor felfelé, ha sarokkal, akkor lefelé váltunk. Akárcsak az Innova körváltója esetében, kuplunggal itt sem találkozunk, a váltókar rugdosása közben a félautomata váltó maga intézi a kuplungolást. Viszont a 3. fokozat után csak akkor tudunk üresbe kapcsolni, ha a motor álló helyzetben van. És mivel nagymotorokhoz hasonlóan a hátsó kereket itt is lábfék lassítja, a  kormányon a bal kéznél se kuplungot, se féket nem találunk.

img_0207.JPG

Patinás

A praktikus fehér műanyag lábvédőről és a dupla csomagtartóról (elöl és hátul) a motort messziről meg lehet ismerni, bár az első csomagtartó sajnos nem mindegyiknek tartozéka. Nem csak jó minőségű, de praktikus jószág is a Cub. Hátra egy nagy sporttáskát is fel tudunk pókozni, de valami kisebb táska vagy doboz előre is felfér. A motort egy- és másfél személyes (leánykori japán nevén: kétszemélyes) üléssel is gyártották, de itthon ha akarnánk se vihetnénk vele utast, mert bár a Szendentrei úton 90-nel száguldó kamuötvenesekre nem ugrik a rendőr (egy rendszám nélküli Honda Lead nyélgázon néhány hete), azért a rendszám nélküli utasszállításra a közeg is allergiás.

img_0211.JPG

"valami kisebb táska vagy doboz előre is felfér"

Azt hiszem, a motor használt piaci ára Magyarországon már túl van a legalsó ponton, vagyis aki Super Cubba fekteti a pénzét, nagyot nem hibázhat. Egy normál állapotú példányért 250-300.000 forintot már ma is elkérnek, és bár a világ minden táján gyártott motor másutt nem olyan ritka madár, mint nálunk, a végtelenségig megbízható, kiforrott technikája, praktikussága és egyedi kinézete a legtöbb szóba jöhető alternatíva fölébe helyezi. Egyedül a rövid olajcsere-periódusról nem szabad megfeledkezni. Ezen kívül egy Super Cubot csak kitartó, kemény munkával lehet tönkretenni.

img_0212.JPG

Fordulatszámmérő nincs, egy kis ábra jelzi, hogyan érdemes a fokozatokat használni

Róbert most a Super Cub felújításán gondolkozik, illetve nem is azon, hogy felújítsa-e, hanem azon, hogy ez mekkora lélegzetvételű manőver legyen. Két forgatókönyv bontakozik ki a szeme előtt: az egyik inkább amolyan karbantartásjellegű állagmegóvást, a másik viszont a motor teljes körű felújítását jelenti. Én leginkább a patinás állapot megőrzését zászlóra tűző iskolához tartozom, úgyhogy a minimális felújítás mellett érveltem, de természetesen én itt csak kibicelek, a döntést nem én fogom meghozni.

 ♠  ♠  ♠

És akkor egy rövid, ámde annál örömtelibb szolgálati közlemény: a Moped blog pár napja ünnepelte első születésnapját. Köszönöm az olvasóknak az érdeklődést, a motortulajoknak a felajánlásokat, a kommentelőknek pedig az aktivitást! Tortám sajnos nincs, de vegyétek úgy, hogy elfújtam egy gyertyát, és majd a boltban veszek egy túró rudit, amit hazafelé elmajszolok. Mopedezni/motorozni pedig hidegben is lehet, csak jól be kell hozzá öltözni. Szóval továbbra is szóljatok, ha van érdekes motorotok, amit a blogon megénekelhetnék. Nélkületek nem működhetne ez a blog!

Maradok tisztelettel!

Gus

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr657711422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

B.Ú.É.K! 2015.10.29. 18:33:06

Happy birthday to You!

gus 2015.10.29. 22:46:37

@Bal3: Most akkor az, hogy "talán minden idők legnagyobb példányszámban gyártott motorja", miért is nem igaz? És ahhoz, hogy a Super Cubot az Innovához hasonlíthassam, miért szükséges, hogy tudjuk, hogy az Innova későbbi?
A körváltóról pedig megkérdezem a tulajt, mert még az is lehet, hogy kétféle váltóval csinálták. Bár már halványak a 2 hónappal ezelőtti teszttel kapcsolatos élményeim, de valszeg a tulaj elmondása alapján írtam ezt a váltóról, és ha ő ezt mondja, nyilván nem állok neki erőltetni a 3. fokozat után, hogy mi történik, csak azért, hogy megtudjam, igazat mondott-e.

megint 2015.10.30. 00:04:46

Attól még, hogy nem próbáltad igaza is lehet Gábornak. Nagyon jó kis gép, egyszer már mentem egy ilyennel, de sajnos olyan régen volt, hogy én sem emlékszem már a valtora

gus 2015.10.30. 00:29:53

@megint: Na dereng már, hogy mi a helyzet. A cikkben nem állítottam, hogy a váltót nem lehet körbeváltogatni, hanem csak azt írtam, hogy a 3-as után nem jön üres fokozat. Merthogy az az 1-es és a 2-es között van.

gus 2015.10.30. 01:10:04

Na, újabb UPDATE, pontosítanom, illetve korrigálnom kell az előző kommentemet, mert közben elértem a tulajt. Az üres a skála két végén van, vagyis az 1-es alatt vagy a 3-as felett. Viszont tényleg nem lehet menet közben 3-as után ürest váltani, meg kell hozzá állni. Ennek megfelelően javítom a posztot.

mt-03 2015.10.30. 08:17:00

nem olyan bonyi ez: ures-1-2-3-ures. csak szekvencialisan lehet valtogatni. a 3-bol uresbe csak allo kereknel. es persze vannak 4 sebessegesek is (pl az enyim is az). vannak olyan tipusok ahol az utolsobol uresbe lehet forgo kereknel tenni, de azok altalaban a koppincs tipusok. van meg egy erdekes tulajdonsaga, a kuplungot is be lehet huzni pl lejton, kicsit kell nyomni a valtot igy az kiemel. persze kenyelmetlen, de letezik ugyanilyen elven mukodo kezi valtokeszlet is, azt a deknibe be lehet szerkeszteni.

levente49 2015.10.30. 13:25:01

Akkor most 60 millió darab vagy kb. 60 millió (a kb. helyett mindenki a nagyságrend szót használja. A nagyságrend azt jelenti: ha milliós nagyságrendről beszélünk, az lehet 1 millió, 5 millió. stb. Ha ezres nagyságrendet mondunk, akkor az előbbi 1 ezer, 5 ezer, stb. lesz). Szóval, akkor mennyi az annyi?

gus 2015.10.30. 18:32:07

@levente49: Na, felvetésedre utánanéztem a friss adatnak, a Wikipédia szerint 2014-ben átlépte a 87 milliót. Ennek megfelelően akkor javítom a számot a posztban, mert az még a 2007-es helyzetet tükrözi.

S1980 2015.11.02. 09:00:03

Most mondhatnám, hogy ez egy Mex Panama-szerű motor, mert az volt nekem előbb, de minek is borzoljam az EREDETI tulajdonosainak kedélyét. Tényleg jó konstrukció a motor, ha még koppintva is jó volt. Egyszer talán veszek egyet, csak a használtpiaci árában már a veteránérték is benne van...

gus 2015.11.02. 15:59:16

@S1980: Igen, 300e alatt már nehéz használható példányt elcsípni.

GERI87 2015.11.02. 16:53:31

Nekem igazán csak a blokkja kéne - ha nem lenne fekvő hengeres - és benyomnám egy kis enduróba:)
4-5 lóerő már elég flangálni.