Moped blog

Moped blog

Simson Star (1968) - A guruló porszívó

2016. szeptember 23. - gus

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Külön öröm számomra, hogy végre sikerült egy Simson Start lencsevégre kapnom, bár nem volt egyszerű történet. Jó néhány hete már, hogy az egyik bevásárlóközpont parkolóházában megpillantottam a szemre igen gyárias szintre felhozott kis Start. Bementem a helyi szupermarketbe vásárolni, ahol előre megfontolt szándékkal egy péksüteménynek való papírzacskót is magamhoz vettem. Visszamentem a Starhoz, és ceruzával rövid, de lényegre törő üzenetet firkantottam a zacskóra. Nagyjából ennyit: érdekelne a motorod, szeretnék írni róla, majd a kuplungkarba tűztem. (Alapvetően nem én szoktam a motorokra rámozdulni, hanem az olvasók keresnek meg, de ezt a szép Start nem tudtam kihagyni - bár ha jobban belegondolok, anno Kálmán 125 T Csepeljére is én mozdultam rá az utcán.)

img_3339.JPG

A szögletes lámpa és a tojásdad tank kihívások elé állítja az átlagember szépérzékét

Napokig nem történt semmi, és amikor már kezdtem keresztet vetni a projektre, váratlanul jött egy levél Mártontól, hogy megtalálta az üzenetemet, és kötélnek állna. Nekem közben még be kellett iktatnom egy rövid külföldi utat, de megbeszéltük, hogy néhány nappal később megejtjük a személyes járműmustrát.

Aztán amikor elérkezett a várva várt pillanat, a városmajori templom előtt megpillantottam a továbbra is remek esztétikai állapotnak örvendő Start (ami nem a csillag angol, hanem a seregély német megnevezésére utal).

img_3337.JPG

Star mint seregény (és nem Star mint csillag)

A Mártonnal folytatott eszmecseréből kiderült, hogy azért szépen meggyűlt vele a bajuk, mint Koós Jánosnak a playbackkel: amikor Márton 10 évvel ezelőtt megvette, elöl Riga, hátul Babetta teleszkópok voltak beépítve, a vezetékek össze-vissza voltak bekötve, az indexek hiányoztak, az ülés és a hátsó lámpa egy S51-esről származott, a blokk felújításért nyöszörgött, de az első és a hátsó sárvédő is cserére szorult. Mindehhez még a gyári kuplung- és fékkart és egy originál kipufogót is be kellett szerezni, és az igényesnek nem mondható festést is újra kellett alkotni. A felújítás levezényléséhez nagy segítséget nyújtottak a menet közben beszerzett gyári dokumentációk.

img_3333.JPG

Korabeli reklámagyag - ilyen fűzős műbőr csizmát én a 90-es években már csak konyhás néniken láttam

A motor így most már hozza a közel gyári szintet, bár nyilván apróságokon lehetne még csiszolni. Márton a motort elsősorban a budapesti nagyvárosi forgatagban használja, bár korábban már 100-120 km-es etapokat is teljesített vele. A 3,4 lóerős kényszerléghűtéses kétütemű blokk és a három sebességes váltó nem változtatja a Start vadászrepülővé, de városban kitűnően el lehet poroszkálni vele; főleg a hosszabb egyenes szakaszokon érzi magát igazán elemében, a rakparton a 60-at is szépen tudja tartani.

img_3338.JPG

A 80 km/h nem reális, de a 60-at szépen lehet vele tartani

Sajnos a 3 sebességes váltó jellegzetessége, hogy az ember hiába forgatja ki a fokozatokat, mindig nyomatékszakadékba vált, de még virtuóz váltókapcsolgatással és gázkartépkedéssel sem lehet a fogyasztást 3 liter fölé hajszolni. Mondjuk a Péter által a saját S51-esével mért 1,6 -1,7 liter körüli adatokat valószínűleg a Star gázkarlehelgetéssel sem tudja reprodukálni, de a 8,5 literes tankot figyelembe véve a 300 km-es hatótáv így is reális forgatókönyvnek tűnik.

img_3345.JPG

Ja, a kormányburkolatot is utólag kellett pótolni

Az első futómű a Schwalbe- és Mz Trophy-tulajok számára ismerős lehet, és bár kicsit imbolyog tőle a motor eleje, 60 km-es tempónál az se tudna nagy gondot okozni, ha a futóműbe rugók helyett pudingot töltenénk. Mondjuk egy 250-es Trophyhoz már lehet, hogy biztos, ami biztos alapon kiváltanám a kaszkadőrengedélyt.

Amikor pár éve életemben először láttam Start - illetve amikor először jöttem rá, hogy egy Start látok -, akkor a kinézete meglehetősen disszonáns érzést keltett bennem. Valahogy az engem porszívóra emlékeztető szögletes lámpa és a tojásdad tank együtt nem simította ki a ráncaimat.  

img_3351.JPG

Nem csak a kormányburkolat és a helyzetjelző fény, de a fényszóró is a Schwalbéra emlékeztet

Aztán ahogy a netet kutattam újabb képek után, fokozatosan megbarátkoztam a látvánnyal. Ma már ott tartok, hogy ha valaki megkérdezné tőlem, milyen stílusos veterán KGST kismotort ajánlanék neki, biztos, hogy a Simson Star az elsők között jutna eszembe. Ha a tönkrement alkatrészeket nem filléres utángyártott kacatokkal, hanem gyári minőségűekkel pótolja az ember, a Simson Star még évtizedekig hű társa lesz a városi tempójú poroszkálásban.

img_3347.JPG

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr8311676973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord Ickenham 2016.09.23. 10:09:27

Gyönyörűen megcsinálta. Ezeken gyárilag volt index?

Tefan 2016.09.23. 19:00:49

Természetes, hogy a kormányburkolat , a helyzetjelző fény, és a fényszóró is a Schwalbera emlékeztet, hiszen testvéreknek születtek. A Schwalbe volt a lányoknak tervezve, a Star meg a fiúknak.
Ugyan úgy, mint anno nálunk a Panni robogó meg a Berva moped.
...És volt gyárilag kormányvégi-indexes kivitel is, 6V 4Ah-s akksi volt hozzá.

Lord Ickenham 2016.09.23. 19:58:41

@Tefan: Klassz az az index, csak eléggé sérülékeny helyen van.

Tefan 2016.09.23. 21:06:59

@Lord Ickenham:
Így igaz! Nekem az MZ-n volt, akkor még a kormány végén, fogyóeszköz volt.
NDK-ban dolgoztam évekig, tucatszám hordtam haza az itthoni motorosoknak, ott fillérekbe került a pótlása.

2016.09.24. 07:12:00

@Tefan: Mikor dolgoztál ott? Apám '69-72-ig Jena-ban.
Ő is "kereskedett" az MZ alkatrészekkel. :-)

Tsyga 2016.09.24. 15:14:08

Márton szokott Újpest környékén rohambiliben, vagy rohambili-szerű sisakban motorozni ezzel a Starral?

Bxx 2016.09.24. 19:47:31

@Gus

"Sajnos a 3 sebességes váltó jellegzetessége, hogy az ember hiába forgatja ki a fokozatokat, mindig nyomatékszakadékba vált, de még virtuóz..."

Ezzel a mondattal nem teljesen értek egyet. Való igaz, hogy a 4-es váltó zártabb, kevésbé jut az ember nyomatékszakadékba, de a hármas váltó sem annyira nagyon rossz, mint ahogyan sokan képzelik. Ez én S51-es masinámon is 3-as váltó van, nem kell kipörgetni, szépen tol onnan, ahová felvált az ember. Konkrétan 22-25-nél ha hármasba vált az ember, szépen kigyorsul. (Pedig próbáltad te is az enyémet. :) )

No de hogy visszatérjünk a Starhoz... nekem egy 1968-as, 10 E km-t futott példányom van, ami minden tekintetben érintetlen. Ott sem tapasztaltam, hogy nagyon ki kellene forgatni a fokozatokat, az S51-hez hasonlóan szépen lehet vele haladni felfelé a sebességfokozatokban.

Természetesen én is találkoztam már olyan 3 sebességes Simsonnal, amire igaz a leírás, felvált az ember 2-be vagy 3-ba és hatalmas nyomatékgödörbe jut még akkor is, ha szétforgatja a masinát. Az ilyen gépeknek csak a nyaka véres. Vagy beállítási probléma vagy pedig valaki csúnyán elpiszkálta a hengert, vagy szimplán nagyobb kislánckereket pakolt fel, mint amennyit a motor elbír.

Gery87 2016.09.26. 12:09:18

Mentem ilyennel, a kormány (meg úgy minden más) ergonómiája nem jó, a rögzített lámpa sem tesz jót a kormányzás érzetnek....az egész motor nagyon "merev, kelletlen" miközben a futómű és a gumik nem igazán gondolják így:)...nem mondanám hogy rossz csak érezni hogy ez egyel korbbbi generáció. az S51-hez képest...
A váltóra nem emlékszem, a blokk nyomatékos.

SzZsoel 2017.04.23. 12:01:41

@Lord Ickenham: De volt ám, csak a magyar forgalmazó leszerelte, mert a korabeli hazai rendelkezések szerint a kormányszélességen nem volt szabad semminek túlnyúlnia. (Ami szerintem marhaság, de erről nem én döntöttem.) Ma már persze nem szólnak érte a rendőrök, nyugodtan vissza lehet állítani az eredeti állapotot.

SzZsoel 2017.04.23. 13:23:08

Gyönyörű állapotú ez a motor, tényleg majdnem teljesen gyári a kinézete.

T-Adee 2017.09.25. 09:18:10

@Gery87: Akkor nem vagyunk 1formák. Volt 51-em (több is) nekem a Star kényelmesebb,és ergonómikusabb minden szempontból.Az,hogy a lámpa nem együtt fordul a kormánnyal,ma sem egyedi jelenség,sokmilliós modern gépek között is találsz ilyet bőven. :-) Megszokás kérdése.Az újabb 4-es váltó sem mindig előny,komolyabb szembeszéllel gyakorlatilag használhatatlan.

Tehetetlen Dodó 2018.03.30. 15:18:03

Pompás darab.
A hetvenes évek elején sokat futkostam ilyennel.
Ebben a kategóriában csak egyet szerettem jobban: a Schwalbét, annak sarokváltója volt és a hátsó lábtartók nem a lengővillára voltak szerelve.
Cserébe teljes gáznál rezonált a trepni - és hát ki volt az, aki nem teljes gázon járt ezekkel?

Tehetetlen Dodó 2018.03.30. 15:20:46

@T-Adee: A Star jó masszív gép volt. nekem az utána jövők olyan gagyik voltak.
Megjegyzem, az MZ-kkel is így voltam: a Trophy jól összerakott, masszív gép, az utódai satnyábbak a nyeklő-nyakló egycsöves vázukkal.
süti beállítások módosítása