Moped blog

Tomos APN6S (1989) - Jugoszláviában ez volt Simson helyett

2017. július 25. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

A blog rendszeres olvasói valószínűleg emlékeznek rá, hogy éppen Tomos-felújításban vagyunk, vagyis hát a tényleges felújítás sajnos még nem kezdődött el, egyelőre három hónapja ott tartunk hogy le kéne valahogy robbantani a hengert a dugattyúról vagy a dugattyút kirobbantani a hengerből, szóval, röviden, éket kellene verni a henger és a dugattyú közé. Attila egyelőre WD40-es locsolással próbálkozik, de annyira össze van gyógyulva a dugattyú és a hengerfal, hogy a kettő között nem is szivárog le a kenőanyag. Nem tudom, mikor ér célt ez a módszer, de már ott tartottam, hogy szerzek valahonnan folyékony nitrogént, rálocsolom a blokkra, aztán az eltérő hőtágulás miatt majd csak történik valami. img_7093.jpg

A teljesen összegyógyult henger és dugó

Most, hogy a járműarzenálba bekerült egy Tomos, és erről a blogon is hírt adtam, látom, hogy akadnak mások is, akik a jugoszláv járműipar e remekével bíbelődnek. Így kerültem kapcsolatba Andrással, aki egy kis kényszerléghűtéses APN6S-t ajánlott fel tesztre, hogy lássam, nem csak A3 MS van a világon. A motor több mint 20 éve van nála, még a Vajdaságban kapta kiskamaszként az apjától, és most Dunakeszi és a 3. kerület között ingázik vele napi rendszerességgel.

img_5110.JPG

Jó a kiállása, jó a megállása

Az első rúgásra azonnal életre kelő blokkal a 60-as végsebességet jó nagy nekifutás után éri el, de ha a gázkart nem bináris üzemmódban használjuk, akkor a Bing porlasztónak hála 2,5 literrel is beéri 100 kilométerenként. Meghibásodásra nem igazán hajlamos, bár tavaly 10.000 km után fel kellett fúratni a hengert, mert érezhetően csökkenni kezdett a kompresszió, de azóta ismét hadra fogható, és Cseszneket is kacagva megjárta, ami három nap alatt 500 km megtételét jelentette.

img_5109.JPG

A fröccsöntő részlegen készített első sárhányót endurósan magasra húzták

Az 1989-ben, vagyis még Jugoszláviában gyártott motor festése és krómozása is csodás, bár sok helyen a kemény igénybevételnek még jobban ellenálló fényezetlen műanyagokkal találkozunk: az endurós első sárhányó és a tank is a fröccsöntő részlegen készült. És amennyire meg tudtam ítélni, a motor műszakilag is nagyon szép állapotban van, néhány hengerfúrással újabb 30 évig simál eljárkál majd, persze csak ha addigra nem tiltják be az összeskétütemű járművet, Norvégiában például most az a terv, hogy 2025-től már egyáltalán nem is adnának el új benzines és dízel autókat.

img_5118.JPG

Két jobb húsban lévő emberrel azért könnyen kibillen a jármű a komfortzónájából 

Amikor ráültem, hogy kipróbáljam, jobb híján összehasonlítási alapként az S51-es Simsonom lebegett a lelki szemeim előtt, bár anno Péter Simsonjait kipróbálva rövid úton beláttam, hogy egy Simson sem szükségszerűen kelt olyan benyomást, mintha maradék alkatrészekből rakták volna össze egy pincében egy nagyobb kocsmázás után. Városban agilisnak mondható az 55 kilós gép, amit a típustábla tanúsága szerint -  a megengedett legnagyobb össztömeg 210 kiló - kétszemélyes üzemmódra terveztek, bár ha a 155 kilós terhelhetőséget komolyan vesszük, akkor egy meglett férfiember mögé már csak egy csenevész útitárs fér föl. De ez Magyarországon úgyis csak hipotetikus kérdés, ezeket a motorokat mind segédmotorként hajtják, amin ugye utast nem szabad szállítani (bár hallottam a napokban egy srácról, aki pont egy Tomost vizsgáztatott le rendszámos motorként, hogy ne csak egyszemélyes üzemmódban tudja használni).

img_5107.JPG

A krómok is szépen csillognak

Fékekről, futóműről sok mondanivalóm nincs, lassítanak, illetve rugózik. Egyedül a kemény ülés tűnt fel már a rödivke próbaút során is, nem hiszem, hogy sajgás nélkül messzire jutnék a motorral. De ha valahogy puhább és vastagabb szivacsot lehetne az üléshuzat alá csempészni, én is simán nekivágnék ezzel a Tomossal a két éve Ivánnal a totalbike-os céges Dióval és a 103-asom nyergében nyélbe ütött Budapest-Gárdony-Budapest távnak.

 

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

http://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr3312672443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Gery87 2017.07.25. 17:29:30

A dugattyú mindenképp kuka, a perselyt meg minimum fel kell fúrni, de én abból is másikat vennék....a henger meg csupa rozsda...én nem tudom miből van, de azt se tartanám meg:)

"Norvégiában például most az a terv, hogy 2025-től már egyáltalán nem is adnának el új benzines és dízel autókat."

Jó hát ez no comment:)

Róóóbi 2017.07.25. 19:15:50

Fékfolyadékkal kínáljátok meg. Pár nap és engedni fog.

JCs55 2017.07.26. 09:18:19

Szia, én vízzel próbálkoznék. Jónéhány esetben ez volt az egyetlen ami eredményre vezetett, mindezt úgy hogy az alkatrészek sértetlenül maradnak.
Biztos jók a folyadékok, meg rozsdaoldók, de mindegyiknek az a baja, hogy nem lehet bennük áztatni a motort.
Íme az én receptem: Ha van vödör amibe a blokk belefér akkor önts vizet a vödörbe, és rakd bele hengerel lefelé. Ha nincs ilyen akkor, áss egy gödröt, nejlonzsákot teríts rá ...
A lényeg itt következik, a víz befurakszik a rozsdába és oldja azt főleg mert nem csak ecsettel pepecseled fél percig, hanem mert folyamatosan kapja. Kb 30 percenként vedd ki és tisztítsd meg a találkozási pontokat a feloldódott kosztól, vagy épp ami az élek találkozásánál van. Kiskalapáccsal óvatosan kocogtasd körbe mind a hengert, mind a dugattyút, már ami látszik belőle.
A kocogtatástól az alkatrészek kicsit megmozdulnak és a víz beljebb és beljebb tud hatolni.
Mikor már egészen láthatóan megmozdul a dolog, akkor se feszegesd! Mozgasd át újra kapja a vizet és takaríts.
Ha így teszel nincs olyan rozsdás anyag ami ne jönne ki roncsolás mentesen.
Remélem segít

roooger 2017.07.26. 10:16:23

Hűteni lehet öngyújtó utántöltővel is, ahogy kitágul, annak a gáza is igencsak lehűl. Lehet kapni fagyasztó spray-t is "motip", olyan kétezer forint.

bobeszedulacika 2017.07.27. 08:02:30

mért hívja ez az amatőr a szárvédőt, sárhányónak.........az max a kerék lehet ha..............

gus 2017.07.27. 10:18:00

@bobeszedulacika: @bobeszedulacika: A "mindenki hülye, csak én vagyok helikopter" attitűd kinyilvánítása előtt javaslom az utánaolvasást, többek között itt: www.nyest.hu/hirek/a-hanyas-iranya
Bár ez itt nem nyelvészeti blog, de mivel van közöm a nyelvészethez, elárulom, hogy a nyelvet nem érdemes zárt, kivételeket nem ismerő logikai rendszerként felfogni, mert nem így működik. A szemüveg például már rég nem csak üvegből, hanem műanyagból is készül. Kérlek, írj az amatőr MTA-nak, hogy a szemüveg szó mellé vegyék fel a szótárba a szemműanyagot is, mert nem tudsz aludni.
Üdv.

Gus

bobeszedulacika 2017.07.27. 10:31:19

né a hülyéjét és még neki áll följebb.............

gus 2017.07.27. 10:38:04

@bobeszedulacika: Ezek szerint nem olvastad el a nyelvészportálra mutató linket, amit küldtem, hanem csak úgy hobbiból és tájékozatlanságból kommentelgetsz. Végülis ez is egy lehetőség, csak pls ne itt.

roooger 2017.07.27. 13:23:33

@bobeszedulacika: Felénk is inkább sárhányónak mondják.
---
Ha csak a kötözködés kedvéért beléd akarnék rúgni, írhatnám, hogy "Te nagyon te azt hiszed, hogy a sarat védi? Te amatőr, az utast védi a sártól! Az helyesen beépített utastisztaság védő készülék! Félek az utcára menni amíg ilyen tudatlan embereket biciklire engednek ülni!"

De nem akarok veled kötözködni.

bobeszedulacika 2017.07.27. 15:10:06

@roooger: elárulom neked nem is tudom, kb 20 év nem ültem bicajra...és, hogy a bicikliseket utálom a világon bárminél jobban meg a sm....is.
tudod nem mindegy ,hogy a hülye okoskodik vagy az okos hülyéskedik....sártól védő =sárvédő
a link amit mg az a másik hülye küldött nem használható ,nincs ott semmi, de a címe is baromságokat sejtett na mg aki írta ha olyan agyi képességekkel rendelkezik mint ti...olyan primitív proliknak való akik minden szart megesznek mint Bartos...

roooger 2017.07.27. 15:17:55

Megmondtam, hogy nem kötözködök veled, így nem is fogok. Megtette már más, bár nem tudom, miért pazaroljuk rád az időnket. Szép napot!

kaszni.blog.hu/2012/03/19/told_el_a_trollert#more4327046

gus 2017.07.27. 15:20:25

@bobeszedulacika: Gratulálok, te vagy a második ember a blog történetében, aki kiharcolta a kitiltást. Ehhez csak annyit kellett tenned, hogy a blog szerzőjét és kommentelőit sértegeted, nem érted, amit írnak neked, és nagyon szerény szellemi képességekkel nagyon határozottan állítasz valamit, amihez sajnos nem értesz, de még azt sem fogod fel, hogy nem értesz hozzá. Ez így elég szép csomag, még egyszer gratulálok.

gus 2017.07.27. 15:42:29

Kicsit utánakerestem a Moped blogról imént kitiltott bőbeszédű lacikának, a sárhányó/sárvédő kérdés, úgy látszik, őt igen régóta érdekli. Négy éve nem tud belenyugodni, hogy sokan sárhányónak mondják.
De alapvetően nem ezért, hanem az általa tanúsított destruktív hozzáállásért tiltottam ki.

2013.05.04 14:14:06bobeszedulacika

mindegyik hülye aki 5000-nél többet áldoz a bicajra!egymillió? normálisnak nem nevezném!
és mi az hogy sárhányó???max a kerék hányhatja a sarat amire a tudatlan gondol azt sárvédőnek nevezik!!!

2013.05.04 14:21:04Schultenbräu

Teljesen mindegy minek nevezik, én már mindenféle változatban hallottam: sárvédő, sárfogó, sárhányó - a funkciója a lényeg, ez ráadásul nem szakmai fórum, de azért örülünk, hogy benéztél. :)

bobeszedulacika 2017.07.27. 15:56:54

nyalja ki a cikk szerzője .......meg a sok idióta nyalókapistája nem szégyen az ha nem tudsz valamit ragaszkodni hozzá az már botorság.

gus 2017.07.27. 16:24:40

@bobeszedulacika: Nem az én bajom, ha nem tudod, hogy hogy működik egy nyelv. Korábbi kommentjeidre rákerestem, látom, a magyar helyesírással is komoly gondjaid vannak, iszonyú kínos nyelvi hibákat ejtesz, már felső tagozatba se léphettél volna.
Úgyhogy nem is neked írom, inkább más, érdeklődő embereknek: a nyelv nem mindig logikai alapon működik. Hadd említsek két példát, aztán tényleg lezárom ezt a témát, mert nem nyelvészeti blog ez, csak hát van, akit korrepetálni kell.
1. Apu, anyu, papa, mama: sok helyen a nagyszülőket papának és mamának nevezik a gyerekek, a szülőket pedig anyának és apának. Máshol a papa és a mama megszólítás a szülőket illeti. Ez van, hol így használják, hol úgy. Így alakult ki. Egyik sem "rossz", "helytelen" vagy "logikátlan", fogadjuk el, hogy van, aki így használja, van, aki úgy.
2. Tengerimalac: hát hogy lehet, hogy tengeri a malac? nem is a tengerben él. Ráadásul rendszertanilag semmi köze a malachoz. Hát ez van,. Nem tengeri, nem malac, mégis így hívják.