Moped blog

Moped blog

Útelágazódáshoz érkeztem - Ismét a Honda CB 125 X-ről, remélhetőleg utoljára

2018. június 18. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

Az okos ember mások kárán tanul, szokták mondani, ami tényleg nem hülyeség, de az a helyzet, hogy ha csak elmondás alapján ismerném a CB-m felkavaró történetét, egy szót se hinnék el belőle. Nyilván én vagyok a hülye, hogy az A-s jogsi megszerzése után olyan megbízható rendszámos motort kerestem, ami nem túl drága, ha rutintalan motorosként egyszer-egyszer elborulok vele, nem keletkezik benne nagy kár, és azért viszonylag gyenge, hogy ezzel is korlátozzam vezetéstechnikai tudásomat messze felülmúló száguldási hajlamomat.

Na így került a képbe 2013 februárjában a már akkor is veterán kis Honda CB 125-ös. Nagyon szimpatikusnak tűnt a dolog, hivatalos japán-olasz koprodukcióról van szó: a japánok adták az erőforrást és a vázat, az olaszok meg minden mást, amihez jól értenek: a Grimeca felniket, a Paioli első teleszkópot és a Dellorto porlasztót. Lukáccsal Budapestről majdnem a román határig autóztunk, ami sajnos már előrevetítette, hogy meg fogjuk venni, hiszen egy egész nap szívás és 500 kilométer megtétele után üres kézzel az ember nem tér haza.  img_0113.JPG

Még felújítás előtt a Velencei-tónál. 

Már a motor megtekintésekor baljós fellegek sűrűsödtek a fejünk felett. Legelőször is az eladónak nem volt a motorhoz megfelelő akksija, úgyhogy "vegyétek az öletekbe" felkiáltással adott egy nagyobbat, hogy azzal próbálkozzunk. Valószínűleg egy korábbi út során valahogy így sikerülhetett a tulajnak a kifolyó akkusavval a tankon a festéket megfolyatni.

Lukács ment elsőnek, mégiscsak bátrabb és jobban ért a műszaki dolgokhoz, mint én, hátha ő meglát/meghall valamit, amit én nem. Sok lehetősége erre nem volt, mert 20 méter után leállt alatta a motor, és többet el sem indult. Ez volt a második erős jel, hogy el kéne felejteni a dolgot. De mi nem tágítottunk, és Leonidaszként kéjes örömmel rohantunk biztos vesztünkbe. Megvettem a motort, bedobtuk a 205-ös Peugeot-ba (jó, kicsit kilógott), és hazahoztuk. img_0830.JPG

Ez egy másik kis tó valahol Göd környékén, de már baromira nem emlékszem a nevére. Talán Kacsaúszta-tó?

Itthon kiderült, hogy a próbaúton a leállást egy szétcsúszott vezeték okozta, összetoltuk, és vígan motoroztam a februári télben, majd valamennyit tavasszal is, aztán elkezdtek csőstül jönni a gondok. Eleve gyanús volt, hogy a motor 95-ös benzinnel néha becsörög. Már itt sejtenem kellett volna, hogy valami nem kerek, de az indokolatlanul optimista forgatókönyvet követtük, és kipróbáltuk 100-as benzinnel, azzal jó volt. A motorról nem sok infót találtunk a neten, így arra tippeltünk, mivel ez a léghűtéses blokk papíron 14 lóerő (ennyit azért megtaláltunk), lehet, hogy a magasabb oktánszámú benzint szereti. Úgyhogy elkezdtem a 100-as prémium benzineket tankolni, nem is csörgött semmi egy ideig, aztán egyszer csak egy nagy csatt, és vége lett a dalnak. Elszállt a hajtókarcsapágy. img_0125_1.JPG

Tizenkilencezervalahányszáz kilométerrel az órájában vettem, de a korábbi tulaj óracsoportot cserélt, szóval a valós futásteljesítmény jótékony homályba burkolózik

Kiszedtük a blokkot, elvittem egy szervizbe, ahol már ahhoz is kb. 1 óra telefonálgatás és tanakodás kellett, hogy a bele való hajtókart a katalógusból kiválasszuk. Ez valamikor 2013 késő tavaszán lehetett, baromira nem örültem, hogy a szezonban tettre kész friss motorosként egy hónapig nélkülöznöm kell a gépet, főleg, hogy a gépműhelyben a vezérműláncot hajtó aszimmetrikus fogaskereket fordítva sajtolták vissza a főtengelyre, és ezt csak akkor láttuk, amikor elkezdtük a blokkot berakni. Visszavittem a szerviznek, ők visszaküldték a gépműhelybe, újabb néhány hét, és már kész is volt. A szerviztől egy árva forintnyi kártérítést, de még egy bocsit se kaptam, valószínűleg úgy gondolták, hogy az 50.000 forintomért még ők tesznek nekem szívességet. A nevüket nem írom le, nincs most idegem emiatt cicaharcolni, de ha valakit érdekel, privátban szívesen elmondom. wp_20180324_15_12_43_pro.jpg

A blokk már hengerfej-felújítás után

Az új hajtókarral ismét sikerült pár száz kilométert megtennem, amikor is a motor éktelen füstölésbe kezdett. Gyűrűtörésre gyanakodtunk, de a helyzet rosszabb is volt, meg jobb is: a dugattyúból tört le egy darab. Hogy miért? Mert belevertek a szelepek. Vajon ez hogyan lehetséges, ha a vezérlés a helyén van, és feltételezhetően a vezérműlánc sem ugrott át? Hát úgy, hogy nem a bele való dugattyú volt benne, hanem valami kínai fos, ami 1-2 mm-rel magasabb volt, mint a gyári. Hogy erre honnan jöttem rá? Hát úgy, hogy 2014-ben a februári tavaszban Lukáccsal elmotoroztunk Gyöngyösre az Omega Motor Kft-hez (az ő nevüket örömmel írom le, mert nagyon segítőkészek voltak), és megvettem a bele való T.K.R.J. dugattyút. Nem is csörgött be többet a 95-össel, és tulajdonképpen a saját káromon a szirszar hórihorgas kínai dugattyútól is megszabadultam. wp_20180316_17_18_47_pro.jpg

Már új fényükben pompáznak a felnik és a váz

Ezt követően talán 2000 kilométert is sikerült beletekernem nagyobb meghibásodások nélkül, amikor elkezdett egyre zavaróbbá válni a blokk rángatása, úgyhogy a szétkopott Dellorto helyett vettem egy újat, és közben a blokk is kopogni kezdett. Vagyis hát mindig is kopogott valamennyire, de ekkor már nagyon feltűnő volt. Leszedtük a hengerfejet, már ott látszott, hogy a siklócsapágyakba belemart a vezérműtengely, de annyira, hogy már kotyogott benne. Valószínűleg nem kapott olajat. Fogtam magam, és elvittem egy gépműhelyes szakihoz, aki első körben a kukába dobást javasolta, második körben 50.000 forintért hajlandó lett volna megcsinálni. Nekem ez akkor túlzásnak tűnt, úgyhogy elkezdtem más megoldások után nézni, de végül nem jártam sikerrel, és közben újabb másfél év eltelt, úgyhogy végül mégiscsak megléptem a hengerfej-felújítást egy másik gépműhelyben - ugyanannyiért. 

A gépműhelyben jó pár hónapot elmolyoltak vele. Mikor visszakaptam a hengerfejet, gondoltam, ha már lúd, legyen kövér, és beleugrottam a részleges motorfelújításba. Lefújattam az alufelniket, a vázat, az első sárhányót, az első lámpa házát, kapott új kormánycsapágyat és kerékcsapágyat, két új Metzeler gumit, a telóba új szimeringeket és olajat, a gyengélkedő trafó helyére pedig egy másik trafót, és most az elszakadt kuplungbovdent is megcsináltatom - horror áron.wp_20180331_20_32_24_pro.jpg

Az összerakás valamelyik utolsó fázisában

Most úgy áll a dolog, hogy eddig -  a vételáron felül  - belelocsoltam a projektbe kb. 250.000 forintot, de még mindig nem értem a végére. Most következne a hátsó telók felújíttatása, a tank fényezése és az ülésidom festése, a kipufogó krómozása és a henger fúratása. De nem érzem magam motiváltnak. Az elmúlt 5 évben a motorral kapcsolatos sorozatos szívásokba meglehetősen belefásultam, összesen 6000 kilométert mentem vele, de amikor ment, nagyon élveztem.

Útelágazódáshoz érkeztem. Vagy megtartom, és befejezem a felújítást, aztán megpróbálom az OT-n átlökni, vagy eladom, és a pénzen elmegyek nyaralni. Vészforgatókönyvként esetleg az összes motoromat eladom, veszek egy gyári állapotú Suzuki Swiftet egy nemdohányzó svájci nyugdíjas orvos házaspártól, és hagyom ezt az egész kibaszott motorozást a fenébe.

Jó, a vészforgatókönyv egyelőre nem reális, de a dolog azért kétesélyes, mert az egekben lévő frusztrációs szintem azt mondatja velem: ennek a motornak mennie kell. A problémák nagy részét már orvosoltam, de a maradékra már nem nagyon van pénzem és energiám. wp_20180402_19_13_29_pro.jpg

Most így néz ki...

Ami miatt viszont megtartanám: egyrészt imádok vele menni, városba abszolút ideális, a 14 ló pont elég,  mindenhol elfér a kocsik között, szükség esetén utast is tudok magam mögé préselni, stílusos, veterán, az emberek rácsodálkoznak az utcán, és a gyári kipufogója is öblösen szól, a hang alapján az ember simán egy mérettel nagyobb motor érkezésére számítana. Másrészt fogalmam sincs, hogy el tudnám-e normális (értsd: nem megalázóan alacsony) áron adni, bár az némi bizakodással tölt el, hogy S51-es Simsonokat és ETZ MZ-ket is hirdetnek két-háromszázezerért. Egy veterán Honda csak ér annyit, mint egy S51-es Simson? Vagy nem?!

Szóval egyelőre nem tudok dönteni, egy napon belül többször is képes vagyok a "soha nem adom el" és a "megyek, és belököm a Dunába" fázis közötti ingajáratra felszállni.

wp_20180402_19_13_11_pro.jpg

... a másik oldaláról meg így

Hogy ki venné meg, nem tudom, de legszívesebben egy olyanoknak adnám el, akik értő módon be tudnák fejezni a felújítást. Mivel még nem szántam rá magam az eladásra, árat sem írok, de az biztos, az esetleges leendő tulaj nem zsákbamacskát venne: elég pontosan el tudom mondani, mi hogyan működik vagy nem működik. Ahogyan az iménti posztból is láttátok, a nyűgöket sem rejtettem véka alá, sőt a poszt tulajdonképpen leginkább a nyűgökről szól. Igazából csak azt nem értem, hogy a fenébe lehet egy motoron ennyi mindent tönkretenni.

Minden épeszű meglátást szívesen fogadok. A fikázásnak nyilván nem örülök, de egye fene, ha valakinek ettől lesz jobb a napja, azt is lehet, az én hangulatomat már úgysem fogja tovább rontani.

A motorral kapcsolatos korábbi írásaimat itt és itt találjátok.

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr614055798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

khmizé 2018.06.19. 12:53:09

Fikázni nyilván nem fogok, ötletem nem sok van. Az új posztnak örülünk, és én már a félidőben eladtam volna a francba. Biztos nem lett volna türelmem ennyit nyűglődni vele...amúgy csinos motorka, na de így!

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.06.19. 15:57:53

Ember! a motorozást emiatt ne add fel, a veterán(avagy régi szar) motorozás erről szól. Az egyedüli, amit nem nagyon értek, hogy minek hordod szervizbe, miért nem csinálod magad, de nyilván ennek is megvan az oka. A Simsonokhoz ne hasonlítsd az eladási árat, a 2-300e Ft-os árak nem a magyaroknak szólnak, hanem a keletnémeteknek, akik valami hülye nosztalgia miatt a jó állapotban megmaradt (én nem a felújított!) Simókat veszik mint a cukrot. Ezt a Hondát itt kevesen ismerik, leginkább senki, szóval, ha el akarod adni, akkor készülj fel egy hosszabb értékesítési procedúrára. El lehet adni, csak gondolkodj olyan fejjel, mint aki motort akar venni: pl ha 125-öst akarnék venni, akkor értelemszerűen először az MZ-k jönnek a kínálat alján, a normálisabbja, olyan 150 -körül. MIvel ez egy Honda, feltételezhetően jobb minőségű, mint az MZ, azok ugyanis szarok, mint a hígfos, állapottól függetlenül, viszont a tied is régi, de mondjuk szép. Szóval picivel a jobb állapotú 125-ös MZ-k felé árazva szerintem el lehet adni, ha mindenképpen ki akarsz szállni belőle.

Ha jót akarsz magadnak és nem akarsz otthon tovább bütykölni, meg szívni, akkor vegyél egy fiatalabb, jó állapotú 125-öst, Yamaha YBR, vagy Honda CBF, ezt meg add el, amennyiért viszik, olyan 150-től többért én nem nagyon hirdetném.
Én jópár motort felújítottam már, a belefeccölt energiát és pénzt soha nem láttam még viszont.

Gery87 2018.06.19. 21:37:34

"Most úgy áll a dolog, hogy eddig - a vételáron felül - belelocsoltam a projektbe kb. 250.000 forintot, de még mindig nem értem a végére."

Pff.....nem tudom mennyiért vetted, de szar vétel volt, ezért se veszünk 125-ös motort sem hugyér szarér....vettél volna egy 500-as japánt, fél milláért, most ugyanitt lennél kb pénzben de motoroztál volna többet:D Fogyasztásban, fenntartásban sem drágább sokkal....
A-s jogsival max szaladgálós második motornak kell egy 125.....de egyébként értelme nincs kicsit venni fő motornak.

"Egy veterán Honda csak ér annyit, mint egy S51-es Simson? Vagy nem?!"

Nem:)
Azok se azért drágák mert racionális oka van hanem mert nosztalgia emg retro, meg faszom....meg emberi hülyeség...hogy még mindig veszi őket vki...

Gery87 2018.06.19. 21:39:55

"Szóval egyelőre nem tudok dönteni,"

Add el a picsába!
Ez sose lesz jó hidd el (én szóltam)...ne érdemes vacakolni....
Az árán menj el nyaralni.....aztán sporólj és vegyél egy GS 500-at:) vagy amit akarsz, csak en túl olcsón.....a 300 ezer alatti kategóriát felejtsd el 50 ccm felett!!!!!!

gus 2018.06.19. 22:19:42

@Gery87:
"szar vétel volt, ezért se veszünk 125-ös motort sem hugyér szarér" - ezt születésed óta tudod, vagy te is később jöttél rá, mint a többi ember?
"vettél volna egy 500-as japánt, fél milláért, most ugyanitt lennél kb pénzben de motoroztál volna többet" Még 2013-ban azt is vettem, itt olvashatsz róla: moped.blog.hu/2016/02/26/honda_xbr

mákosi rátyás 2018.06.20. 09:15:40

Én megtartanám a gépet, ha egyszer fel lett újítva. Amúgy szerintem csak kifogtál egy lestrapált példányt. A 125-ösök nagy arányban postásmotorok, futármotorok, tehát munkaeszközök, ezért könnyű belefutni romhalmazba. Tavaly szemeztem a Honda CG125-tel mint első "nagy motorral". Az akkori kínálat első 2-3 találata 300-350e Ft körül mind ilyen volt. 500 alatt nemigen találni a kicsikből sem jót, akkor már csábító egy 500-as japán, de gondold végig: szervizelni, üzemben tartani, felgumizni egy nagyot sokkal több pénz (főleg, ha valami ritkább japán belpiacos), és a kínálat alja azokból is rom lesz, csak ott az alja 350 körül indul, nem 100-tól. Próbáltam Suzuki GSX 400e-t (1984-est), ami szintén ebbe a szórásba esett, és ugyan működött, sőt ránézésre biztató volt, ebayről lehet csak szerencsével alkatrészt szerezni hozzá, drágán. Végül vettem egy ETZ 150-et, 150-ért próba-szerencse alapon. 1 év alatt mentem vele 4000 km-t, és apró hibák ellenére teljesen használható. Előtte simsonoztam, tehát némi előképzettségem volt, szerelni egyszerű lesz. Bontott alkatrész bőven van. Pár évig biztosan kiszolgál.

Gery87 2018.06.20. 19:40:50

@gus:

Ember....ránézésre lehet látni egy motoron hogyha szar.
+ ha van a hírdetések közt ugyanolyan köbcenti, típus, kategória terén pl kétszer annyiért is más motor eladó, akkor gyanús lehet hogy amit te nézel az fos.....:D

ha van 500 akkor nem kérdés, ez nem éri meg......add el.

Gery87 2018.06.20. 19:54:53

"Legelőször is az eladónak nem volt a motorhoz megfelelő akksija, úgyhogy "vegyétek az öletekbe" felkiáltással adott egy nagyobbat, hogy azzal próbálkozzunk. Valószínűleg egy korábbi út során valahogy így sikerülhetett a tulajnak a kifolyó akkusavval a tankon a festéket megfolyatni."

Szóval elmész egy eladóhoz akinek nincs megfelelő akksija a motorjához, és olyan tanácsokat ad hogy "vedd ölbe az akksit" és úgy menj vele haza...gondolom azt is mondta hogy "ez pöpec gép, semmi baja, csak ez emg azt kell rajta meghuzigálni és a világból is.." (költői kérdés: akkor miért nem huzigálta meg ő???) hát igen, ő egy gondos gazda lehetett, tuti vétel:)
Sajnos van ilyen....

gus 2018.06.21. 00:47:12

@Gery87: "Ember....ránézésre lehet látni egy motoron hogyha szar" Hát te egy kincs lennél a szervizeknek és a műszakivizsga-állomásoknak. Ha mondjuk rángat a motor, csak odahívnak téged, megkérdezik, mitől van, te meg megmondod. Nem kell akkor hibakereséssel vacakolni, te látni fogod, hogy a gyertya ment-e tropára, a gyújtótrafóval van-e valami, esetleg elkoszolódott a megszakító vagy csak a karbi kapott be egy kis koszt.
De ha így szemre te látod, hogy mondjuk egy blokkban egy 3 mm-rel magasabb dugattyú van, mint ami kéne, hogy a blokkból érkező kopogást mi okozza, mennyire nagy a baj, akkor legközelebb gyere már el velem léci motort venni, sokat tudnál segíteni.
Nyilván azt én is látom, ha a festés csúnya vagy ha a gumi csereérett, az egyértelmű volt, hogy a motorra költeni kell majd, nem ezzel van bajom. Hanem azzal, hogy szinte MINDEN fő alkatrésze tropára ment.

Gery87 2018.06.21. 14:52:45

@gus:

Most komolyan nem érted?:)
vannak esetek amikor látszik hogy vmi szar.....nem arról beszélek hogy csillivilli és belelátsz röntgennel hogy de belül fos....

Ott kezdődik pl hogy az eladó az öledbe akarta adni az akkut.....most akkor ezen mit nem lehetett látni???

Nem vettem eddig sok motort....de ami pöpec volt, gyárinak nézett ki és gyári állapotú is volt....próbakör nélkül megvettük.....nem is volt velük baj.
Ami kívül szarul nézett ki, és nem is funkcionált tökéletesen....az gyanús volt és bizony be is bizonyosodott hogy szar.....mentségemre legyen mondva hogy nem volt jobb állapotú eladó:)
Ennyi....
Szóval én ezt mai fejjel már HajdúBékéstekerentyűn otthagytam volna a faszinál a hülye akkujával együtt....:)
NIncs ebben semmi felvágás....vagy rosszindulat...

gus 2018.06.21. 15:04:45

"Szóval én ezt mai fejjel már HajdúBékéstekerentyűn otthagytam volna a faszinál a hülye akkujával együtt....:)"
Hát mai fejjel én is, erről szól a poszt.

supernem 2018.06.22. 08:51:10

Gery

Ha már : én speciel most fogok venni egy 125-öst, hogy az 1100-es helyett munkába járjak vele...

JmOS 2018.09.14. 13:35:06

@Gery87
"A-s jogsival max szaladgálós második motornak kell egy 125.....de egyébként értelme nincs kicsit venni fő motornak."

Ez nagyon nem igaz.
Nekem pl. van két CBR-em. Mindkettőt csak hobbi célra használom, de a 125-össel kb. 5x annyit megyek, mint az 1000-essel. Akkor mi van?
Más példa: Amikor még jó régen vettem egy új CB 500-ast, volt egy srác, aki velem együtt vett magának szintén egyet.
Tehát adott volt neki a gyári új, tökéletes CB. Mégis valamiért ő is azt mondta, hogy jó-jó, de a CG 125-ösét valahogy jobban szereti.
Többféle motoros van, így akinek ez nem adrenalinról szól, azzal előfordul, hogy szívesebben csatangol egy kisebbel - főleg egyedül és csomag nélkül. Mert az valahogy jobb.

Gery87 2018.12.06. 15:07:33

@JmOS:

Továbbra sincs értelme, egy 500-as mindenben jobb mint a negyed akkora vas...pont. Az hogy neked a 125-özés jobban fekszik, egy szubjektív dolog, de értelme továbbra sincs.
Ennyi erővel egy Rometet is hozhattál volna példának...

JmOS 2018.12.06. 15:16:38

@Gery87:
Ilyen alapon az egész motorozásnak nincs értelme.
De ha már rációt keresel, akkor egy 125-ös kezesebb, átlag 1 literrel kevesebbet fogyaszt és olcsóbb rá szinte minden. Tessék racionálisan is van mellette érv.

Az Innovám reálisan 1.6-2.1 között evett hajtás- és terhelésfüggően, a CBR-t 2 alá nem nagyon lehet vinni, de 2.5 fölé sem (mindkettő befecskendezős).
Ehhez képest az 500-as áttételnöveléssel és gyári plexivel is 3-3.2-nél indult, de hallottam igencsak csúnya nagy értékeket is másnál...

wasquez 2019.05.21. 09:09:04

Van tovább? Nem értem az embereket, hogy miért érzik szükségét annak, hogy a másikat ekézzék!? Nyilván tudja, hogy elszabta a vásárlást, nem szabad elsőre, kettőt hármat meg kell nézni, és a kiválasztottra is aludni egyet! A pénzedet ne számolgasd, és ne add el, innen nem szabad kiszállni, mert hatalmasat buksz, és később bánni fogod! Bovdent nem javíttatni kell, hanem megcsinálni méterre kapható filléres alkatrészekből. Szerintem engedd el a megéri, nem éri meg részét! Ez erről szól, szarból várat építesz, és jót!
süti beállítások módosítása