Moped blog

Ha motoros jogsit akarsz csinálni...

Ez sem elsősorban mopedes bejegyzés, most ugyanis azoknak szeretném megkönnyíteni a dolgát, akik motoros jogsit készülnek csinálni.

2014. november 29. - gus

Néhány év mopedezés és simsonozás után felötlött bennem a gondolat, hogy igazából nem ártana egy motoros jogsi. Fejest is ugrottam bele azonnal. (Alapvetően nem vagyok az a típus, aki mindenbe egyből fejest ugrik, de a motorozás valamilyen rejtélyes okból kifolyólag mindig gyors döntésekre késztet.)

Pont ekkoriban jött be a B125-ös (=gyorsított A1-es) jogsi, ami azt jelenti, hogy ha van B kategóriás jogsid, akkor egy mindösszesen 3 órás képzésen kell részt venned, majd rutinpályán és forgalomban levizsgáznod, és megkapod az A1-est, ami 125 köbcentiig és 15 lóerőig jogosít fel a motorvezetésre. Alapvetően nem hülyeség, de nem ebben a formában: 3 óra alatt semmit sem lehet megtanulni, és ha mondjuk egyszer megbukik az ember, és vesz pár pótórát, akkor már majdnem annyit kifizet, mint egy korlátlan A-ra. Az A2 kategória 48 lóerőig érvényes (emellett a motor a 0,2KW/kg-os határt sem lépheti túl), ami persze bőven elég a tempós motorozáshoz, de mondjuk azoknak, akik két személlyel indulnának hosszabb túrára, érdemes erősebb gépre ülniük. A trükk a dologban az, hogy egy A2-es jogosítvány gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, mint egy A, úgyhogy aki teheti, inkább feszüljön neki az A-nak. A maximalizmus és az ésszerűség jegyében én is az A kategóriát választottam.

elearning1.png

Az elméleti részt e-learningben, vagyis otthon, a számítógép előtt ülve végeztem, ami nagyon praktikus. Egyrészt olcsóbb, mintha klasszikus tantermi órákra járna az ember, másrészt kényelmesebb, harmadrészt meg gyorsabb is. Én talán 3 nap alatt nyomtam le az egészet, és még élveztem is. Lehet, hogy ez valamiféle perverzió nálam, de a KRESZ-szel kapcsolatos kérdések mindig is érdekeltek. A tananyag prímán meg van csinálva, apránként halad témakörönként, időnként pedig próbavizsgák vannak, amiken meg kell felelni ahhoz, hogy vizsgára bocsássák az embert: ez szokás szerint a Petzválban van. A vizsgán azonban könnyű dolgom volt.  Ugye már ott is számítógépen megy a vizsga, de az ábrákkal, kérdésekkel, szituációkkal szinte kivétel nélkül találkoztam már az e-learninges tanagyagban és a próbavizsgákon. Talán egy hibát vétettem. Az e-learninget azoknak ajánlanám, akiknek már van valamilyen jogosítványuk, ők ugyanis nagyjából tanár nélkül is tudják, mire kell külön figyelni, milyen szabályt vagy feladatot hogyan kell értelmezni. Azoknak, akik az első jogosítványuk megszerzésére készülnek, inkább a hagyományos tantermi elméleti oktatást javasolnám.

rutinpálya.jpg

A rutinpálya sematikus rajza. A trükkös 0. feladat nincs is rajta a lapon

Az elméleti vizsga teljesítése után néhány nappal már mentem is a rutinpályára motorozni: 3 pályát kell begyakorolni, s ez azért némi összpontosítást igényel. Annak, aki korábban életében nem ült váltós motoron, semmiképp sincs könnyű dolga, de ugye nekem ott volt a simsonos múltam (vagy mondjam így: simsonos priuszom?), ami azért annak ellenére, hogy a Simsonnal csak a baj volt, sokat segített. Lehet, hogy a Honda, amire ráültem, kb. 25x erősebb volt, de a működési elve ugyanaz. Persze a 200 kilós járműveket szokni kellett, ahogyan azt is, hogy a fordulókban nem lehet gázzal-kuplunggal korrigálni, mert olyan erős a motor, hogy az ember rögtön kirepül a pályáról, de azért nem volt nagy gond. Az egyetlen komolyabb nehézséget okozó gyakorlat a 2. feladatban a dupla nyolcas forduló, amit olyan szűk helyen kell megcsinálni, ahol a motor koppig eltekert kormánnyal is épp csak elfér. Ez  nekem nem is ment elsőre, sőt, tizedikre sem, de aztán belejöttem. A trükk lenyege az alapjárat: ha elég erős a motor, egyesben alapjárati fordulaton simán meg lehet csinálni a nyolcasokat, a gázt nem is kell húzni, csak kicsiket fékezgetni. Emellett arra is érdemes figyelni, hogy miközben a nyolcas íven kanyargunk, sose tekerjük el a kormányt teljesen koppig, egy bolhányi korrigálási lehetőséget hagyjunk meg magunknak. Így valószínűleg épp csak nem fogunk a felrajzolt pályáról kimenni, de ha nem adunk a kormánynak korrigálási lehetőséget, annak könnyen lábletétel vagy borulás lehet a vége. Sajnos mindkettő azonnali sikertelen vizsgát jelent.

Honda CB 600F Hornet 06.jpg

Honda Hornet 600 - 4 henger, 98Le, 200kg. Többször is ez "jutott" nekem a tanpályán. Nem lehetett nem szeretni

Az első feladat főleg a bal hüvelykujjat veszi igénybe, ugyanis minden megveszekedett bójánál indexelni kell, de még így is jobb a helyzet, mint anno, amikor index nélküli motorokon vizsgáztak a jelöltek, index híján pedig karral integettek, mint a hajótöröttek.

De azért váratlan buktatók is akadhatnak. A 3 rutin feladat előtt ugyanis a vizsgán van egy 0., ami azt jelenti, hogy nyolcas alakban körbe kell tolni a motort a pályán. Na mármost, ne gondoljuk, hogy ez könnyű. Egyrészt a motor kb. 200 kiló, amit én még csak-csak eltolok, de egy filigránabb jelöltnek esetleg nehezére esik. Másrészt a feladat látszólagos könnyűsége elaltathatja az ember figyelmét: könnyebb ugyanis hasra esni a motorban, vagy átesni rajta, mint azt gondolnánk. A csoportomban volt, aki már ennél a feladatnál megbukott: egyszerűen kitolta a motort a pályáról - nem tudta, hogy ezt nem szabad.

cbf 600.jpg

A Honda CBF 600 - 4 henger, 78Le, 220kg. Ilyet vezettem a legtöbbet a motoros oktatáson. Imádtam

A forgalmi vizsga nem vészes (állítom, hogy a müszaki kérdésekkel súlyosbított rutin vizsga nehezebb). Nagyjából fél órás a vizsga, az oktatón keresztül a vizsgabiztos rádión mondja, merre menjen a két delikvens, egyszerre ugyanis két motoros vizsgázik. Ha nagy hülyeséget nem csinálsz, szépen türelmesen vezetsz, a főbb szabályokat pedig betartod, nem tudsz megbukni. (Az a hír járja egyébként, hogy az oktatók egy része rutinból ad csúszópénzt a vizsgabiztosnak, hogy a diákjai nagy része átmenjen a forgalmi vizsgán, de nem tudom, mi ebből az igazság.)

Fontos tudni, hogy november eleje és március eleje között a rendszerint cudar időjárásra való tekintettel a motoros vizsgáztatás szünetel. A B125 ára 30-40e forint, a korlátlan A kategória 100e körül alakul. Aki már valamelyest megismerkedett a motorozás rejtelmeivel, ez utóbbit 1,5-2 hónap alatt tudja megszerezni.

Annak, aki már tud motorozni, és biztos abban, hogy egész életében nem fog 125 köbcentisnél nagyobb motort vezetni, a B125-ös vizsga ésszerű megoldás lehet. A többieknek, ha már elmúltak 24 évesek, inkább a korlátlan A kategóriát javasolnám. És akkor a motoros jogsi kérdése örökre le van tudva.

 

UPDATE: A 3. rutinfeladatnál 2015. május 1. óta a fékezést rövidebb távon kell tudni végrehajtani. Bővebb információ itt elérhető.

 

Ha arra is kíváncsi vagy, a fokozatosság elvét követve hogyan jutottam el a mopedtől a nagymotorig, itt elolvashatod.

Ha pedig van olyan mopeded Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. (A felhívást lásd itt.)

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr156860331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli_ 2014.11.29. 16:29:11

Jééé, csak nem Te is az autópiac mellé jártál?

lutria 2014.11.29. 18:03:01

Arról nem esik szó hogy mondjuk a rutinpálya oktatók mennyit segítenek a tanulásban pl.a dupla nyolcas gyakorlat trükkjében vagy hogy hogyan toljuk a motort ha 3-4 X nehezebb nálunk...
Én 1992-ben vizsgáztam a 5.sebességnél,nov-december hónapokban olyan időjárásban mint ami jelenleg van(fagyban-hidegben),az oktatói segítség egyenlő volt a nullával,a rutinpálya csak a 3.sz pálya volt de még annál is egyszerűbb kivitelben(amennyire emlékszem végig is mentem rajta vagy tízszer az egész "tanfolyam" alatt)aki nem esett látványosan nagyot az mehetett forgalomba vezetni kb.2-3 2km-es kört a XI.ker Fehérvári út környékén,majd vizsgázni-ahol a gyatra kiképzés miatt imádták meghúzni a tanulókat...
Azóta is érdekel hogy akkoriban vajon mekkora lehetett a sérülés/halandóság az akkoriban motoros tanfolyamot végzettek között akik akár kerékpárról ültek át bármekkora méretű nagymotorra,vezettek max.10 km-t majd megkapták az A kategóriás jogsit.

gus 2014.11.29. 18:09:34

Igen, sajnis sok oktatói segítséget én sem kaptam, nagyjából mindenre egyedül kellett ráereznem, vagy ha valamit külön meg akartam tudni, akkor megkérdeztem. Lehet, hogy ez azért volt, mert már eleve úgy mentem oda, hioy tudtam motorozni. Igazából egy olyan delikvenst kéne erről megkérdezni, aki nem tudott motorozni, amikor a tanpályán először ráült a motorra. Ha van ilyen a bolvasók között, írja meg kommentben!

rush4you 2014.11.29. 19:44:56

semmit nem tudtam, odamentem, rövis idő alatt "megtanultam".
sztem nem tudok most sem rendesen motorozni, de amit Bvel vezettem jó pár évet
az segített a rutinban.
a motoros oktatást be kéne hinteni sóval és új alapokon újrakezdeni.
veszélyes ragadozók várnak a friss A tulajára..

gus 2014.11.29. 20:12:53

Igen, jó lenne, ha a motoros oktatók többet segítenének a fortélyok elsajátításában, és bár az autós oktatással kapcsolatban pozitívabb tapasztalataim voltak, azért ott is igaz, hogy ténylegesen az ember csak a jogosítvány megszerzése után tanul meg vezetni/szerzi meg a kellő rutint. Motorosoknak szokták javasolni, hogy iratkozzanak be vezetéstechnikai tréningre, ahol 100-szor többet meg lehet tanulni, mint a kötelező oktatáson, de persze ez sajnos nem olcsó mulatság.

lutria 2014.11.30. 14:27:06

Pont azért írtam mert én konkrétan kerékpárról ültem át az oktatáson a lestrapált 125-250-es ex-rendőrségi(idomos) MZ-k re,és senki nem kérdezte meg hogy ültem-e valaha motoron,max.pár mondatban elmondták hogyan működik a váltó-kuplung-gázmarkolat,és már mehettem is rutinpályának csúfolt gyakorlatnak.
Végülis azért kezdtem el a tanfolyamot hátha jó lesz valamire az A kategória az életben-és amúgy is a honvédség fizette-az A,B,C, jogsi összesen került nekem 7-8000 Ft-ba,az A kategóriát később vetem fel valami 2-3000Ft-ért-hát ennyit is ért az oktatás .(viszont jól néz ki a jogsimban hogy szinte bármilyen járművet vezethetek :)

gus 2014.12.01. 11:19:07

Azokon az MZ-ken volt már index, ugye?

lutria 2014.12.01. 15:03:37

Némelyiken volt,másokon nem vagy nem működött-azért hogy kézzel kelljen kalimpálni (elindulásnál is)- valszeg azért hogy vizsgán jogosan lehessen buktatni az irányjelzés elmulasztásáért...

gus 2014.12.01. 16:06:18

Hát szép dolog, mondhatom.

khmizé 2014.12.11. 10:01:34

Szia, gratulálok a blogodhoz, most akadtam rá, tetszik.
Én néhány hete vizsgáztam Érden A-ból. Mivel húsz éve vezetek, ezért a KRESZ-t csak átfutottam, és jééé, hibátlan lett. amúgy Szigetszentmiklósra kellett menjek vizsgázni. Aztán felkaptam egy 250-esre, mert korábban nem nagyon motoroztam, majd egy 650-es ősöreg Hondára. Rutin, forgalom elsőre sikerült. November 4-én kezdtem vezetni, (rutinra gondolok) 26-án kész voltam mindennel, Szerintem ha valaki már ült motoron, van B-s jogsija, és odafigyel, simán levizsgázik. Azonban ne menjünk el szó nélkül az oktató személye mellett sem, aki esetemben egy végtelen türelemmel megáldott, tök jó fel középkorú oktató volt. Fél pillanatig nem éreztem úgy a kezei között magamat, hogy ne sikerülne a vizsga, és lőn, sikerült. Most már csak egy motor kéne, de úgy fest, hogy minimum két-három hónapig tél lesz, majd meglátjuk.

gus 2014.12.11. 11:39:51

Kedves kh,izé, köszönö, a dicsérő szavakat, és üdv a motorosok között. Valóban, az oktatón sok műlik. Egyébként nézz szét a willhaben.hu vagy a mobile.de oldalakon, olykor meglepően olcsón lehet külföldön jó állapotú motort venni. Én is hoztam egyet Németo-ból, és a legkevésbé sem bántam meg. Nézd megg a legújabb posztomat itt a blogon, abban leírom a motorbehozatal történetét.

gus 2014.12.11. 11:40:27

Bocs, természetesen willhaben.at.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.09. 19:45:49

Jajj, de jó, épp mostanában tervezek motorjogsit csinálni.Lenne néhány kérdés:Kb mennyi időt vesz ez igénybe, mennyire lehet elhúzni, vagy gyorsítan?Külföldön élek, évi néhányszor vagyunk csak Magyarországon, akkor is csak alkalmanként 1-2-3 hetet, mikor hogy.
Ehhez az e-learning kresz anyaghoz hol, hogyan lehet hozzájutni?
Hogy működik a gyakorlati vizsgán ez a rádiós kommunikáció a vizsgabiztossal?Van valami hangszóró a sisakban, vagy hogy kell elképzelni?Sajnos hallássérült vagyok, lehet ez az egész megtorpedózza a vizsgát.Lábletétel télleg bukás?Miért?A pirosnál állva is leteszi az ember a lábát, nem?Mekkora barom volt, aki ezt kitalálta...Kösz, ha van válasz.

gus 2015.01.09. 19:59:36

Szia!
Az e-learninget attól a motoros iskolától kell kérni, ahová beiratkozol. Azt nem tudom, hogy MINDEN motoros iskolában van-e erre lehetőség, mindenesetre akkor érdemes olyat keresni, ahol van ilyen képzés. A gyakorlati képzés felgyorsítása is részben az oktatón múlik: ha sok diákja van, tehát sok diákot kell oktatásra és vizsgára beosztania, akkor lassabban mehet a dolog. De egyébként a gyakorlati részt kb. 1-2 hónap alatt lehet letudni a leggyorsabban. Azt nem tudom, hogy mennyire lehet elhúzni, ezt a motoros iskola tudja megmondani, van erre valamilyen külön szabály.
Az oktató rádión keresztül irányítja az oktatást és a vizsgát, vagyis a tanuló zsebében van egy walkie-talkie, abba pedig egy fülhallgató, ez megy a sisak alá. Azt gondolnám, hogy ha a hallássérülés esetedben elvben nem zárja ki a motor vezetését, akkor az oktatást is meg kell tudniuk oldani valahogy.
A lábletétel a rutin pályán bukás, ott előre meg van határozva, hogy mikor merre kell kanyarodni, indexelni, fékezni, gyorsítani stb. Itt azt nézik, hogy biztonságosan elboldogulsz-e a motorral. Értelemszerűen a forgalmi vizsgán le lehet tenni a lábat, ha ez indokolt (pl. kereszteződésben, lámpánál), de "biciklizni" itt sem szabad, vagyis amikor lassan araszolsz a motorral, és a lábaddal közben lépegetsz. Ezt nem szeretik a vizsgabiztosok.
Ha van még kérdés, szólj.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.09. 23:45:51

Szia, kösz a választ itt is.Igen, elmegyek majd otthon valamelyik iskolába.Ha meg nem lehet sehogy összehozni, akkor maradnak az ötvenesek, mopedek. :-(
A legnagyobb szívatásnak a kresz-vizsgát tartom, így hogy van autós jogsim már több mint 20 éve balesetmentesen.Ha csak a motoros kreszt kérnék pluszba, az még okés lenne, de asszem a teljest kérik.
Ráadásul pont idéntől szigorították, dupla cumi... :-(

gus 2015.01.10. 00:14:57

Én 3 nap alatt lenyomtam az egész tananyagot e-learningben, és még hasznos is volt, felfrissítettem a Kresz-tudásomat. Ha így fogod fel, nem vész. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.10. 03:58:09

Ki tudnád tenni ezt az e-learning anyagot valahová?Akár privátban is folytathatjuk.Érdekelne addig is, míg márciusban hazamegyünk...

gus 2015.01.26. 01:14:01

@khmizé: Az ősöreg 650-es Honda nem egy CX volt?

khmizé 2015.01.26. 08:14:45

@gus: Megnéztem milyen ez a "CX" de nem ilyen volt. inkább valami CB lehetett. Ahhoz képest, hogy ősöreg volt,(majdnem egyidősek lehettünk, én 38 leszek) és nyeklett - nyaklott, meg szegény még "oktatómotor+ is volt. egész jól elketyegett. Arra gondoltam, hogy ha ezt kibírja egy ilyen motor, akkor mezei használatban agyonüthetetlen. Amúgy egy GSF 600 s-t sikerült vennem, csak most meg havazik.

fidesz=mszp 2017.08.26. 23:30:59

Rutinnál hány alkalom van? Ha a rutinom elhúzódik télig, akkor tavasszal, azaz mátcius elseje után tudom folytatni?