Moped blog

Sachs Saxonette - Az öszvér

2015. január 08. - gus

Mivel Magyarországon sajnos már a mopedek sem örvendenek nagy népszerűségnek, nehéz elképzelni, hogy bármiféle kereslet mutatkozna egy olyan motorizált kétkerekű iránt, ami még a mopedeknél is lassabb. Pedig van benne ráció. A Sachs Saxonette ugyanis a kerékpárok és a mopedek előnyeit igyekszik magában egyesíteni.

Gyorsan le is lövöm a poént: a mopedekbe szinte mindig 50 köbcentis motor kerül, de mai elmélkedésünk tárgyát csak egy 30 köbcentis kétütemű blokk hajtja, ami rugózatlan tömegként a hátsó kerék mellé bal oldalra van rögzítve - bár hátsó felfüggesztés hiányában itt majdnem minden tömeg rugózatlan. A hátsó kerékre jutó megnövekedett erőhatások miatt a két kerék nem egyforma: elöl klasszikus küllős felnit találunk, hátra azonban az osztrák mérnökök egy már szemre is robusztusabb, strapabíróbb felnit álmodtak meg. Mivel jó pár éve mentem ilyennel utoljára, sajnos nem emlékszem, hogy a felni aluból vagy valamilyen spéci műanyagból van-e, mindenesetre nem volt vele gond. saxonnette.jpg

Kimondottan úgy néz ki, mint egy bicikli, de azért ott a hátsó kerék környékén elég nagy a tumultus (forrás: www.bikes.motorradonline.de/)

A motort nem pedállal kell elindítani. Egyes modelleket önindítóval is felszereltek, de ennek hiányában az indítási procedúra inkább a kertes házban lakók számára lehet ismerős: a kétüteműt a benzines fűnyírókhoz hasonlatosan a motorblokkból kilógó zsinór rángatásával lehet beröffenteni.

A motor menetteljesítményéről sok mindent nem tudok elmondani, olyan ugyanis nem nagyon van neki, a 3750-es főtengelyfordulaton ébredő 0,7 lóerő (=0,5kW) hatására nem gyűri maga alá az aszfaltot, de azért ha lendületbe jön, a 25-öt tudja tartani, és olajos jégen talán még ki is lehet pörgetni. A megállásról kis dobfékek gondoskodnak, de ugye ez magától értetődő, tárcsafékről ebben a kategóriában senki még álmodni sem mer.

sachs-saxonette-luxus-foto-bild-59640940.jpg

"egy 30 köbcentis kétütemű blokk hajtja, ami rugózatlan tömegként a hátsó kerék mellé van rögzítve "(forrás: www.tonyandtawni.com/)

És akkor arról, hogy a Saxonette miért lehet mégis jó megoldás, főleg azok számára, akik inkább kisebb forgalmú utakon szeretnek poroszkálni (a mopedekre általánosságban jellemző előnyös tulajdonságokat itt már szépen csokorba gyűjtöttük):

  • Ugye azt talán mondanom sem kell, hogy a belső égésű motornak hála a biciklivel szemben itt alapvetően nem kell pedálozni: a gázkar húzására egyenletes tempóban csattog előrefelé.
  • Meglehetősen könnyű: csak 32 kg-ot nyom, ami mondjuk legfeljebb két bicikli súlya, de egy mopednél is jó 10-15 kilóval könnyebb. A váz úgy van kialakítva, hogy a pedáltengely fölött jól meg lehessen ragadni, és bármilyen lépcsőn fel lehessen cipelni. És ha épp nincs rá szükségünk, bármilyen sufni mélyére el tudjuk suvasztani.
  • Aztán ott van a fogyasztás: bár tartós tesztet nem végeztem vele, de nehéz elképzelni, hogy 100 km-enként 1 liternél több keveréket megegyen, ami az 1,7 literes tankot figyelembe véve meglehetősen nagy hatótávolságot eredményez.
  • Elég jól lehet vele bicikliként is közlekedni, mivel a mopedekkel szemben a pedál tengelye a "szokásos" helyen van. (Ugye a mopedeknél a motorblokk miatt a pedál hátrébb szokott kerülni, ezért baromi kényelmetlen tekerni, és igazán csak végszükség esetén vetemedik erre az ember).
  • Osztrák gyártmány: a minőséggel valószínűleg nem lesz gond, szemben az itthon kapható elektromos áruházi biciklikkel, amelyek közül a legtöbb a használat közben egész egyszerűen szétesik vagy elfogy. 
  • A magyar hirdetési oldalakon időnként fel-felbukkan egy-egy példány, méghozzá nem is irreális áron.

    sachs-saxonette-3.jpg

    Ez a bácsi is elégedettnek tűnik a termékkel (forrás: www.oldiemofa.de)

Viszont!

Azt gondolná az ember, hogy mivel ilyen kis teljesítményű motorról van szó, nem kell hozzá semmiféle jogosítvány, és sajnos magyar oldalakon általában így is hirdetik.

De itt és most el kell oszlatnom ezt a tévhitet: ha a kerékpárra szerelt elektromos vagy robbanómotor teljesítménye meghaladja a 300 wattot, akkor az bizony a magyarországi szabályozás értelmében már segédmotoros kerékpárnak minősül! Ezt a KRESZ szó szerint a következőképpen fogalmazza meg: "Kerékpár: olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelyet egy vagy két személy emberi ereje, illetőleg legfeljebb 300 W teljesítményű motor hajt"). Márpedig a kis Saxonette csúcsteljesítménye 500 watt, ami, ha szabályosan óhajtunk vele közlekedni, a következőket szükségelteti: motoros(!) sisak, legalább M kategóriás jogosítvány és kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás. De ha ezeket nincs kedvünk vagy lehetőségünk beszerezni, végső soron még mindig marad egy lehetőség: ha a motort sosem röffentjük be, és kizárólag kerékpárként használjuk. De ugye ebben az esetben joggal merülne fel a kérdés, hogy ugyan mi a bánatos fityfirittynek vettük meg. (A segédmotoros közlekedésről egyébként a közeljövőben tervezünk írni egy kétrészes összefoglalót: az egyik részben éppen a jogi szabályozást fogjuk elemzés alá vonni.)

A kis Saxonette tehát sok szempontból jó válasz lehet, csak meg kell hozzá találni a megfelelő kérdéseket. Nem mondom, hogy egy hosszabb túrának hezitálás nélkül nekiindulnék vele, de egyértelműen szép emlékeket őrzök róla. Annak, aki szeret ráérősen közlekedni, és szüksége van egy motoros kétkerekűre, amit minimális pénzből fenn tud tartani, a Saxonette-et csak ajánlani tudom.

 

Ha van a birtokodban ilyen vagy esetleg valamilyen más típusú pedálos kismotor, amit egy rövid tesztre Budapesten vagy környékén szívesen kölcsönadnál, hogy írjunk róla, akkor ezt jelezd kommentben, és felvesszük veled a kapcsolatot. (A felhívást egyébként itt találod.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr666951455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.09. 20:47:45

Haha, jó volt, kösz.Nagydarab embernek dombos környékre mennyire használható?Vagy leégne a motor a francba alattam? :D 2 méter, 150 kiló...mint két normális ember.Bicajjal fel tudok tekerni.Azért is jó lehet, mert be tudom tenni a bringatárolóba, tudom magam szerelni, valszeg filléres az alkatrészköltség is.
Jó eséllyel simán lehet szállítani autós vonóhorgos tartón is.
Lehet elgondolkozom rajta, de ki kéne próbálni előtte...

CinqAbarth 2015.01.09. 21:15:46

Jó szerkentyű. Viszont, véleményem szerint nem osztrák, hanem német. A Sachs (Korábban Fichtel und Sachs) ugyanis német cég - volt. Ők gyártották a motort. De gyártott evvel a motorral Hollandiában a Batavus (Batavette) illetve a Sparta (Spartamet). Németországban pedig a Hercules is.

gus 2015.01.09. 21:17:20

Hát, dombos környékre 150 kilós embernek nem az igazi, de mondjuk rá lehet pedálozni. Szerintem ha van rá lehetőséged, menj el kipróbálni egy eladó példányt, én olyan 70-100.000 forint körül láttam eladókat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.09. 23:35:47

Kösz.Igyexem utánajárni, nyáron autózunk majd németbe' , ott biztos van kereskedő is.Csak az a baj, hogy nem beszélek németül, a németek meg nem szoktak angolul... :-)
De majd csak lesz valahogy.

gus 2015.01.09. 23:40:05

Azért a németek tudnak angolul, ha nagyon akarnak.

teddybear01 2015.01.10. 01:37:30

Ez gyakorlatilag egy Dongó, kissé modernizálva.

Hogy kinek jó? Például egy olyan idősebbnek, aki már nem bírja hosszabb távon a pedálozást, de csak ezért nem akar autót venni. Ráadásul ezt a mopednél is olcsóbb fenntartani. És szükség esetén biciklijeggyel is elviheted a vonaton.

atesz 2015.01.10. 04:47:49

Helló mindenki!
Közel egy éve van nálam egy kifogástalan állapotú Hollandiából származó saxonette. Kifejezetten ilyet kerestem több okból. Egy felől, ha díszmagyarban kell mennem melóba, ne csatakosan érkezzem meg. Aztán dombtetőn lakunk, így nem kell tolni felfelé. A tapasztalatok: az 1 liter/100 km nagyjából rendben. Tekerés nélkül szenved (még az én 75 kilómmal is), mégis ez a tekerés nem az a tekerés. Más szavakkal, a bicaj nem több, mint aminek látszik, a "rásegítést" szó szerint kell venni, ez nem motorkerékpár, hanem segédmotoros kerékpár. Minőségi darab, minden alaposan át van gondolva. Minimum 60 éve fejlesztik. Teljes értékű bicikli egyébként azzal a megjegyzéssel, hogy nem véletlenül a németalföldön van a legnagyobb kultusza. A sík területet imádja, a dombokat meg annyira nem. Zalaegerszegen kipróbálható az enyém.
Ja, még annyi, hogy sokat megnéztem annak idején, a 80-100 ezer forintos sávban én nem találtam jó állapotút. Valami kérdés lenne, szívesen válaszolok.

Vizilabda 2015.01.10. 09:29:24

Jó kiegészítő motoros kerékpárt csinálni katasztrofálisan nehéz, nem is sokat csináltak eddig a világon. A hagyományos dongó motoros nem megoldás, mert bicikliként nem használható és megbízhatatlan , instabil megoldás, 50 kilométerre nem lehet elmenni vele jó szívvel. Nagyon közel van a lánc a gumihoz, hozzáérhet, a láncfeszítő nem stabil eléggé a vázon, stb. , hibás termék úgy ahogy van. Az elektromos kerékpárok a vicc kategória, 30 kilométert nem bírnak, nehezek, emelkedőt nem bírják, pedálozni nehéz, aztán fél napig lehet tölteni, ha lemerült a pusztában, ráadásul csillagászati pénzbe kerül az akku.
Ez a Sachs Hercules sík úton hátszélben bírja tartósan a 25 őt, keveset fogyaszt, 1:100 as keverékkel megy 95 ös benzinből. Lehet bicikliként is használni, majdnem olyan szinten, mint egy rendes biciklit. De csak majdnem, de ez is nagy szó egy ilyen szerkezettől. A hangja nem zavaróan nagy, inkább halk néhány példányon. A kereke 26 os, de nem a MTB gumi kell rá sajnos, hanem az 590 es gumik, ezt nehéz és drága beszerezni főleg ha defekt védelmes, de fontos a defekt védelem a hátsó keréken, mert nem túl egyszerű a gumicsere ott. 13 ezerért vettem az Ebayen egy darab defekt védelmes gumit hátra, mert Magyarországon nem lehetett beszerezni olyat. Majd ha jó idő lesz megyek vele pár nagyobb kört, mert csak tavaly ősszel vettem.
Egyébként ez a 300 wattos szabály egy vicc, a sima biciklisek is mennek 30-35 el is, nincs benne, hogy a motoros gépeknek plusz súlya is van, ami nagyon rontja a teljesítményt. (Szeretnék egy nulla gramm súlyú motort, ami 300 wattos, a biciklimre szerelni, állat lenne :).
Összefoglalva, ez egy technikai csúcs , nincs komplikált teljesítmény rontó, meghibásodó hajtás láncolat a kerékig, lánckerék mindenhol, burkolt ami kell. A jó minőségű sima utakat szereti kisebb emelkedőket esetleg. Élvezetes használni, Már nem gyártják, pedig szerintem egy csoda a maga nemében.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2015.01.10. 10:36:03

@Vizilabda: Az elektromos kerélpárok nem feltétlenül vicc kategóriások, én egy Agogsot nyúzok, egy töltés 90-100 km, igaz én is tekerek. Az bennük a jó, hogy "kilapítják" a hegyeket. Nem száguldozásra valók, az utazósebességem 23-28 km/h, hangulattól meg útviszonyoktól függően. Az országútisok állva hagynak, de nem zavar :-). Ellenben a Szépvölgyin meg az Istenhegyin fölfel én megyek el mellettük, viszonylag vidáman, olyan 15-18 km/h-val, remélem ez meg őket nem zavarja.
Tény viszon, hogy nem az Obiban vettem, savas akkuval.
Jó dolog a villanybringa, ha szeretsz bringázni, és van amaikor nem tudsz lefürdeni érkezés után. Annyira állítod a rásegítést, amennyire akarod, ez nálam alapból kevés, ha sietek, vagy hegy jön, vagy nincs a célállomáson fürdő, akkor meg föltekerem.

gus 2015.01.10. 10:45:59

Köszi, hogy a Saxonette-tulajok is megosztották a tapasztalataikat, engem csak megerősítettek abban, hogy kényelmes poroszkálásra kellemesen használható kis kétkerekűről van szó.

xbr 2015.01.12. 08:21:35

Félelmetes belegondolni, hogy közlekedés szempontjából ezek egy kategóriában vannak az ötvenes robogókkal, melyekkel simán 60 km/h felett is lehet menni. Mondjuk biztos nem sokan tesznek le csak ezért kismotor jogsit, kötnek rá kötelezőt, vesznek fel E-s bukót... Néhány virgoncabb kerékpáros 1000x veszélyesebb, mindezek nélkül is. :)

gus 2015.01.12. 11:57:59

Hát, igen, az a helyzet, hogy a segédmotornak gondolt kategóriában is nagy a szórás. A 0,8 lóerő mondjuk az alja, a teteje meg a 7-8 lóerős Yamaha Jog vagy Aprilia SR 50, ami akár a 80-at is kiviszi.
De ha szigorúan csak a szabályokat nézzük, akkor már a Jog és az SR 50 is rendszámköteles, ugyanis tervezési végsebességük 45 km/h fölött van.