Moped blog

Zündapp ZR 10/20 - a túramoped

2015. január 26. - gus

A minap újabb potenciális tesztalanyok után kutattam a neten, amikor ráakadtam egy Magyarországon igen ritkának számító Zündappra, mégpedig valamelyik hirdetőoldalon. Felvettem a kapcsolatot a hirdetővel, aki bár nyilván inkább vevők, mint kocabloggerek hívására számított, de azért volt kedves megengedni, hogy a motort személyesen is megtekinthessem. Úgyis szokatlanul enyhe, már-már tavaszias decemberi nap volt, nem okozott gondot, hogy a helyszíni szemle céljából kimotorozzak Csömörre. 

dsc_0105_2.JPG

Zündapp moped a december közepi napfényben

A motor meglehetősen korrekt állapotban volt - és ez a minősítés ezúttal nem eufemizmus: szerkezetileg kimondottan jónak tűnt, persze a fényezésen és a műanyag elemeken meglátszik, hogy nem a napokban gördült ki a müncheni gyár kapuján. Ritkaságszámba megy ebben a kategóriában, hogy a benzintankja nem csak hogy krómozva van, de több, mint kétszer akkora űrtartalmú, mint egy átlagos mopedé, vagyis jelen esetben 6,5 literes. Ez nem csak túramotorokat megszégyenítő hatótávolságot vetít előre, de azt is eredményezi, hogy a nyeregben ülve a motorosnak olyan érzése van, mintha egy kicsit nagyobb, komolyabb motoron ülne. Ha jól kalkulálok, egy telitankkal simán meg lehet oda-vissza járni a lassan már referenciának számító Budapest-Tihany túraútvonalat. És ennek a csomagtartójára is könnyedén fel lehet gumipókozni egy sporttáskát, ahogy anno én a Puch Maximmal tettem, mikor Budapestről Ráckevére mentem.

dsc_0106.JPG

dsc_0112.JPG

A tank nem csak krómos, de relatíve nagy is: 6,5 l keveréket tud befogadni

A típust több változatban is készítették, többféle fojtással. A leggyengébb végsebessége elvileg 25 km/h. Bár ennek az 1983-as példánynak megvan még az eredeti német forgalmija is, nem sikerült kisilabizálnom belőle, hogy milyen típusról is van szó tulajdonképpen. A váz és az ülés formája, illetve a markolatváltó hiánya okán erős hipotézisként arra gondolnék, hogy ez egy egysebességes Zündapp ZR 10-es vagy 20-as lehet, aminek a hegymászóképessége nem tartozik a legjobbak közé, de nyilván pedállal rá lehet segíteni. Már a variátoros Peugeot 103-as moped esetében is rácsodálkoztunk, hogy a sebességmérő 60 fölött is képes mérni, itt viszont már egyenesen 80-ig(!) van skálázva a kilométeróra, ami arra enged következtetni, hogy jelen esetben a mopedek közül egy potenciálisan erősebb típusról lehet szó, amiből ha kiszedjük a fojtást, elég kellemes hétköznapi közlekedőedényt faraghatunk (azt sajnos nem tudom, hogy a kipufogócsatorna szűkítésével vagy esetleg egy kisebb torokátmérőjű karburátorral van-e lefojtva, de ezt egy hozzáértő valószínűleg ki tudja majd nyomozni).  

dsc_0111_1.JPG

 "a 80-ig skálázott kilométeróra arra enged következtetni, hogy itt a mopedek közül egy potenciálisan erősebb típusról lehet szó"

A német Zündapp a kismotorjait kimondottan hegyi motorként hirdette. Ez abból is világosan látszik, hogy az eredeti katalógusban a szokásos paraméterek mellett a motorok hegymászóképességét (Bergsteigefähigkeit) is rendre feltüntetik.

A legerősebb 50-es Zündappnak a Sport-Mofa ZD 25/50 TS típus tűnik (a 25 és az 50 itt állítólag sem a köbcentire, sem a végsebességre nem utal), 3 sebességes váltóval és 35%-os mászóképességgel. És kimondottan motor formája van, jóllehet még mindig a pedálos kategóriában vagyunk. Vicces, hogy a tankja 9,2(!) literes, amivel, ha a gyárilag megadott 1,5 literes fogyasztást kicsit is komolyan vesszük, simán el kell mennie 4-500 kilométert.  

zundapp-82-zd-25-ts.jpg

A legerősebb 50-es Zündappnak a Sport-Mofa ZD 25/50 TS típus tűnik (forrás: http://www.oldiemofa.de/html/body_zundapp_1982.html)

Az általam megtekintett járgány egyébként eladó, a hirdetést ide kattintva lehet megnézni. Mivel a hirdetőoldalakon fellelhető normális állapotú eladó példányok száma leggyakrabban a nullához van közel, nem lepődnék meg nagyon, ha egy mopedekre fogékony gyűjtő lecsapna rá. Ritkaságszámba megy ugyanis, hogy a motornak még az eredeti német papírjai is megvannak.

 

Ha arra is kíváncsi vagy, a fokozatosság elvét követve hogyan jutottam el a mopedtől a nagymotorig, itt elolvashatod.

Ha pedig van olyan típusú mopeded Budapest környékén, amiről még nem írtunk, és egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. (A felhívást lásd itt.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr926993885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.01.28. 13:32:01

tulajdonos hölgytől eladó.....(Görgényi László) hihi

miért jobb egy női soför? magyar tévhit - magyar marhaság ...szerintem egy nő hamarabb hazavágja a váltót és kuplungot, még ha könyebbek is

SlickRick 2015.03.03. 10:06:04

Ez akkora egy marhaság. A legerősebb 50 es Zündapp a KS50 és annak a típusai pl a vízhűtéses. Egy két helyzetben akkora dolgok vannak itt összehordva hogy öröm nézni. Nem lehet kivenni ebből a fojtást mivel nicasil bevonatú a henger. Fölösleges azzal próbálkozni előbb lehet rá kapni valami tuninghengert, azzal már megfutják a 80 at.

gus 2015.03.03. 10:50:50

Köszi az infókat. Mindazonáltal a cikkben szereplő kijelentéseket kéretik pontosan olvasni és a helyükön kezelni: "azt sajnos nem tudom, hogy a kipufogócsatorna szűkítésével vagy esetleg egy kisebb torokátmérőjű karburátorral van-e lefojtva, de ezt egy hozzáértő valószínűleg ki tudja majd nyomozni", illetve "a legerősebb 50-es Zündappnak a Sport-Mofa ZD 25/50 TS típus tűnik".