Moped blog

Riga 3 - a szovjet (r)igásló

2015. február 02. - gus

A Moped blogon eddig zömmel a nyugati típusokra helyeztük a hangsúlyt, ezért külön megörültem, amikor Kiss Péter, a Magyar Riga Motoros Klub elnöke lehetővé tette számomra, hogy igen nagy becsben tartott Riga 3-as mopedjét megtekintsem és kipróbáljam. 

Bevallom, némi előítélettel érkeztem a helyszínre, amennyiben arra számítottam, hogy egy közel 50 évvel ezelőtti szovjet moped minden porcikája csörögni fog és zörögni, indításkor pedig majd hatalmas  kék füstfelhőbe burkolja a tájat, de meglepődve és örömmel konstatáltam, hogy annyi füstje sincs, mint a Puch Maximnak - bár ebben a megfelelő mennyiségű és minőségű 2t-olaj is kétségkívül közrejátszott.

dsc_0037b.jpg

Az első sárhányója az MZ Trophyéra emlékeztet 

A kis Riga kulturált járása nem kis részben a mágneses gyújtásnak köszönhető, ami nem a gyári. Bár a Riga 3-nak eredetileg is mágnesgyújtása van, de azt nem volt nagy világbajnok, ezért valamelyik előző tulaj trafósra alakíttatta át a megbízhatóbb működés érdekében. Ugyanakkor Péter szerette volna az eredeti kinézetet visszaadni a motornak, a gyújtás üzembiztosságát pedig megtartani, ezért a trafó lekerült róla, és egy Terra kistraktor megszakítóját kapta meg. Ez bevált recept a Riga 3–as tulajok körében, de szó sincs barkácsolásról: a Rigának megfelelő - szovjet motor lévén nem meglepő, hogy még a gyárinál is megfelelőbb - gyújtást a klub tagjai hosszú évek alatt maguk kutatták föl, kísérletezték ki.

Magyar Riga Motoros Klub

2003-ban egy friss, hiánypótló weblap került fel a világhálóra, ami a Riga és testvérmodelljeinek tulajdonosait próbálta összefogni, segíteni őket. Ebből alakult ki a mai klub, ami azóta sok mindent fel tud mutatni az elmúlt több, mint tíz évből. Az első és legfontosabb, hogy nagyon jó baráti társaság alakult ki, akik élnek-halnak a szovjet mopedekért. Túl vannak számtalan kiállításon, a klubtagok motorjai az OT expót és a Közlekedési Múzeum termeit is megjárták,  és ami talán a kívülállókból is elismerést vált ki: számtalan honi motoros túrát sikerrel zártak Kaposvártól Hajdúböszörményig. Voltak köztük rövidebb, egynapos gurulások, de többnapos – ottalvós és oda-vissza több száz kilométeres "mopedolások" is. Várnak minden érdeklődőt és tulajdonost, jelentkezni a honlapjukon lehet.

Egyébként is, elkél a kreativitás, mert ha valamit cserélni kell, az alkatrész beszerzése nem könnyű feladat: a zömmel taiwani és ukrán utángyártott alkatrészektől nem érdemes csodát várni, és azok is jellemzően csak a fiatalabb Riga típusokhoz kaphatók. Ezért az egyszerűbben előállítható és hiánycikknek számító elemek gyártását a Klub tagjai maguk szervezték meg. A karburátor és a kis szerszámtartó rekesz fedele ma már kincset ér, ugyanis a gyári rögzítőcsavarokkal egyetemben ezeket lehet szerelés közben a legkönnyebben elkeverni, majd soha újra meg nem találni.

dsc_0041_1_.JPG

A Magyar Riga Motoros Klub több, mint 300 regisztrált tagot számlál

Ami a minőséget és megbízhatóságot illeti: sajnos a többi szoci motorhoz hasonlóan a Riga mopedekre is jellemző, hogy minél későbbi egy széria, annál ócskább is. A folyamatos költségcsökkentés mindenütt tetten érhető: az anyagminőség egyre rosszabb lett, és csak nem akart a megbízhatóság sem pozitív irányba változni. Idővel a gyár sajnos a meglepően stabil futást garantáló 19-es kerekeket is 16-osra cserélte. 

A kis Riga blokkja nagyon szépen járt, kábé olyan finoman, kétségtelenül sokkal finomabban, mint a szüntelenül alapjáratproblémákkal küzdő hírhedt spenótzöld Simson S51-em, amit ugye már rég eladtam.

Nem csoda tehát, hogy a régi Rigákból nem egy ma is napi használatban van. Sőt, Péter még olyan srácot is ismert, aki egy 80-as évekbeli Rigával rótta Budapest útjait... PIZZAFUTÁRKÉNT. Ugye a pizzafutárságot nem igazán a kímélő üzemmóddal szokás azonosítani. Én még Yamaha SR 125-öst is láttam már pizzafutár alatt szétzuhanni, pedig aki egy SR-t térdre tud kényszeríteni, az azért tényleg minden tudását latba vethette.

dsc_0044_1_.JPG

Pumpatartó pumpával

A Riga 3-ast szokás szerint 50 köbcentis kétütemű blokk hajtja, ami Péter elmondása szerint a Jawa Stadion blokkjának licensze alapján készült. A licenszt a szovjet elvtársak a testvéri Csehszlovákiától vásárolták, de sajnos a porlasztót idővel saját fejlesztérűre cserélték, vagyis a későbbi típusokon már a szovjet sztahanovista mérnökök és technikusok keze munkáját "dicséri" - állítólag van is velük gond rendesen. A blokk csúcsteljesítménye gyárilag 2,2 Le, ami Péter szerint hosszabb távon a 35-40-es tempó szinten tartására elég, ennél gyorsabban nem érdemes vele menni, bár 50-ig még nagyjából feltornázható.

Ő már csak tudja, hiszen a Klubbal szinte az egész országot bejárta, többek között a Budapest-Nyíregyháza-Hajdúböszörmény távot is megtették oda-vissza (erről road movie itt),  nyáron pedig Ausztriába készülnek egy veterán ex-szocialista motoros találkozóra. Csak azt nem tudta még kinyomozni, hogy rendszám nélküli magyarországi mopeddel be lehet-e lépni Ausztriába; mert van, aki ezt mondja, van, aki meg azt. (A Robogó blog egy éve jó alaposan körbejárta a kérdést, de végül ugyanarra jutott, mint mi: vagyis, hogy tudja a fene!) Úgyhogy ha valakinek van üzembiztos információja, legyen olyan kedves, és kommentben ossza meg az olvasóközönséggel, hogy mi is megtudjuk, most akkor a segédmotorozás és az országhatár elhagyása kompatibilis-e egymással.

 

  dsc_0043_1_.JPG

A sárga izzó jól passzol a veterán jelleghez

És akkor a Riga után most jön a bónusz fogós kérdés:

- Ilyet látott már valaki?

A Riga mellet van Péternek egy Peugeot 102-es mopedje is a sufniban, amiről a neten eddig szinte semmi információt nem talált (a Peugeot 103-asról néhány hete írtunk). A helyszíni szemle óta sikerült kinyomoznom, hogy ez egy Peugeot 102 NMR, amit többek között a 14-es kerekekről, a merev hátsó felfüggesztésről és a hátsó kerék fölé installált benzintankról lehet megismerni. Annyit még megtudtam, hogy 5000-es fordulaton maximális 1,5 lóerőt produkál. De ha valaki azt is meg tudja mondani, mettől meddig gyártották, hol forgalmazták stb., akkor őt ugyancsak lelkes kommentelésre buzdítanám.

dsc_0045_1__1.JPG

Ilyet látott már valaki?

A motor arányai és kempingbicikli szerű kialakítása ne tévesszen meg senkit: nem a kormány és az ülés van az egekbe emelve, hanem maga a motor és a kerekei ilyen kicsikék.

 

Ha van a birtokodban olyan moped, vagy valamilyen érdekesnek ígérkező kismotor, amit egy rövid tesztre Budapesten vagy környékén szívesen kölcsönadnál, hogy írjunk róla, akkor ezt jelezd kommentben, és felvesszük veled a kapcsolatot. (A felhívást lásd itt.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr267089461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasutasrendőr 2015.02.02. 14:12:40

Ez a Riga klub olyasmi mint a Magyar Oltcit klub ? :)

Denes1980 2015.02.02. 14:22:37

Lehet én emlékszem rosszul, de a Robogó blog - Kőbájkerék - nem azt a választ kapták végül, hogy ami MO-on nem rendszámköteles, azzal kint is szabad rendszám nélkül közlekedni, de csak átutazóban, a külföldi látogatás alkalmával?

gus 2015.02.02. 15:27:44

Kedves Denes1980! Abból a robogóblogos posztból, amit itt az írásomban belinkeltem, még az derül ki, hogy nincs határozott álláspont a kérdésben. De én sem olvasok mindig mindent, úgyhogy ha tudsz akár a robogó blogról, akár máshonnan idelinkelni olyan infót, ami a dilemmát valamilyen irányba eldönti, szívesen veszem, és be is rakom örömmel a poszt aljára updete-ként.

filina 2015.02.02. 16:30:12

Fiatal koromban az járta ,hogy: Nem káromkodott még eleget,vegyen Riga mopedet ! Út szélén akar hálni,Riga mopeddel kell járni!

GERI87 2015.02.02. 17:16:20

"...nyáron pedig Ausztriába készülnek egy veterán ex-szocialista motoros találkozóra. Csak azt nem tudta még kinyomozni, hogy rendszám nélküli magyarországi mopeddel be lehet-e lépni Ausztriába..."

-Ha elmúltál 18 és van minimum B akkor lehet külföldön vezetni, ez biztos.
-'H' országjelző matrica is elvileg kell a motorra (ha van rendszám ha nincs).
-Az adásvételit, biztosítást vinni kell...forgalmi és rendszám híján.

Én bevállalná, ha nincs hatóságilag hivatalos azonosító (rendszám) akkor úgysem lehet tenni semmit, a motor- alvázszám feltüntetése/kamu rendszám nem hivatalos.

Egy srác Mustangal Prágáig elment a vackával gond nélkül, de Simson-nal is mentek már el Suhl-ba "gyárlátogatásra."..

Egyébként meg úgy is rendőre válogatja hogy bele köt e vagy sem.

crazyfish 2015.02.02. 17:31:47

Nagyapámnak, lábtekerős verhovinája volt, ahhoz képest a riga mennyország volt, a simson meg egyenesen superbike...:D

A gyújtás oldali dekli magától jött le, annyiszor kellet gyújtást állítani, az egyesbe üvöltött, kettesbe fulladt, egy roncs volt, de szerettük...lol

gus 2015.02.02. 18:16:53

@GERI87: köszi az infókat. A rendőr azt sajnos meg tudja tenni, hogy még ha nem is büntet meg, mert nincs rendszámod, de visszakísér a határig. Ugye ha valaki egy ausztriai találkozóra igyekszik, már önmagában ez meg tudja hiúsítani a programot.
"Egyébként meg úgy is rendőre válogatja hogy bele köt e vagy sem."
Éppen azért kéne kideríteni, hogy smkp-val szabályos-e belépni Ausztriába, mert ha igen, akkor a rendőr hiába köt bele, lehet neki lobogtatni az ide vonatkozó szabályozást vagy egy megerősítő emailt az osztrák rendőrségtől.

GERI87 2015.02.02. 18:38:38

@gus:

"Éppen azért kéne kideríteni, hogy smkp-val szabályos-e belépni Ausztriába, "

A Robogó Blog-ban ugye azt írja Kőbájker hogy neki azt üzenték az osztrák hatóságok hogy 50ccm-ig rendszám nélkül is be lehet lépni Ausztriába, ha az adott országban nem kötelező a rendszám. Mivel MO-on nem rendszámköteles az smkp, így ezt ott is el kel fogadniuk.

"...amikor jött egy levél az osztrák közlekedési minisztériumtól, amely a 85-ös paragrafusra hivatkozva kijelenti, hogy 50 köbcentiig elég, ha csak országjelzés van a segédmotoron és van rajta biztosítás..."

Aztán hogy a rendőr erről tud e azt nem tudom.
De mivel a biztosítás adataiban sem szerepel a rendszám, ezért nem mondhatja hogy le lett véve vagy ilyesmi..

Ha nagyon muszáj akkor azt a paragrafust meg lehet keresni és német nyelven kinyomtatva elvinni az útra.
Biztos ami biztos.

gus 2015.02.02. 18:48:28

"...amikor jött egy levél az osztrák közlekedési minisztériumtól, amely a 85-ös paragrafusra hivatkozva kijelenti, hogy 50 köbcentiig elég, ha csak országjelzés van a segédmotoron és van rajta biztosítás..."
Valóban, de korábban meg ezt írta: "Olyan információ is jött hivatalos szervektől, hogy kizárt, hogy egy jármű Ausztria területére lépjen rendszám nélkül, mivel nem azonosítható".
Szóval minimum van egy kis értelmezési gebasz a kérdés körül a különböző hatóságok között, tényleg jó lenne tudni, hogy melyik osztrák szervtől kell beszerezni egy igazolást. Mindenesetre ha valamilyen hivatalos papírt be lehet szerezni az osztrákoktól arról, hogy be lehet lépni az országba, akkor a rendőr arra már csak nem mondja, hogy nyasgem.
Szerintem erre utal a poszt záró sora: "Jövő héten pontosítunk, és ha megy, kérünk egy írásos állásfoglalást.'

lacipapi 2015.02.02. 18:52:55

Van egy 33 éves Romet Pony Long Version Black and White Edition kismotorom,napi használatra alkalmas,felújított állapotban.Típustiszta,mert 8 féle alkatrészből szögeltem össze...Kb 150 km Budapesttől

GERI87 2015.02.02. 19:16:42

@gus:

De az korábban volt, és lehet nem is osztrák hatóságtól jött az infó...később kapta a közlekedési hatóságtól a levelet miszerint lehet menni. A kettő között eltelt időben volt bizonytalan az egész.
Na most ezt az állásfoglalást kell bizonygatni, bizonyítani és nem lesz gond.

"Szerintem erre utal a poszt záró sora: "Jövő héten pontosítunk, és ha megy, kérünk egy írásos állásfoglalást.' "

Mivel a poszt már 1 éve volt és nem lett a túrából semmi, ezért a gyakorlatban nem lett kipróbálva a dolog...

A vonatkozó paragrafust kell kinyomtatni és kész.

gus 2015.02.02. 19:22:30

Szerintem is valami osztrák szervtől származó pozitív állásfoglalást ki kéne nyomtatni, aztán annyi. Ennél többet szerintem nem várhatnak el az osztrák rendőrök sem.

poteka 2015.02.02. 22:36:16

Magam is a túrán részt venni szándékozók között vagyok, hasonló motorral. Az a terv, hogy kérünk egy meghívólevelet az osztrák szervezőtől, hogy a rend őrei lássák nemes szándékainkat, és ne a tucatnyi renszám nélküli kismotoron akadjanak fel. Teljesen legálisnak tűnik ugyan a magyar szabályok szerint legális motorral az Unió bármely országába utazni, de más országok hatóságai nincsenek hozzászokva a rendszám nélkül közlekedő motorokhoz, így valószínűleg nem úszunk meg 1-2 ellenőrzés nélkül. Ha lenne valami paragrafus, amit vihetnénk, az lenne talán a legjobb. Bár nem hiszem, hogy van az a földi erő, ami visszafordít mondjuk Bécs magasságában mintegy 250 km-nyi rigázás után.. :)

Elmés téveszmés 2015.02.02. 23:24:42

Múltkor autósokról volt műsor a tv-ben(gumball3000),igaz nem ausztria(asszem franciao.),de ott meg olyan amcsik jöttek,akiknek egy rendszám volt a szekerükön,és addig nem használhatták,mígnem előre is került rendszám.Igaz,ők rajzoltak.:D
Szóval csak annyi,h ott a úticél törvényei diktáltak,nem a honosító országé..

bbors 2015.02.03. 09:04:50

@filina: Nálunk így mondták:
Riga moped drága kincs,
jó, ha van, de jobb ha nincs!
;-)
Amúgy nekem nincs, de más kis 50-eseim vannak mindig, nagyon szeretem őket és minden elismerésem azoké, akik egy Rigát olyan szintet tartanak, hogy hosszú túrákra is elindulnak velük!!

Gyingizik 2015.02.03. 15:00:21

Úgy tűnik nekem 88 körül egy utcsó szériás rigám volt (nem delta) mert annál ócskábbat kitalálni sem lehetne - max a Verhovinát. A szocializmus egyik nagy szégyene, hogy nem tudtak rendes robogót gyártani a tinédzsereknek (a Jawa Babetta egy motorizált bringa védőnőknek, a Simson meg egy mini nagymotor felnőtteknek).