Moped blog

Már csak Csoki hiányzott

Cruizin' in da city vol 3. (+ a szervezők remek videója az eseményről)

2015. július 16. - gus

Mielőtt bármit is tennétek, nézzétek meg ezt a hangulatos videót. Aztán mindjárt elmondom, mi is ez az egész.

 

Többször próbáltam már győzködni kedves olvasóimat arról, hogy mopedezni mennyire fun dolog. Nem tudom, hogy ezzel bármit is elértem-e, az is lehet, hogy az olvasótábor egyik felénél eleve nyitott kapukat döngetek, mert már évek óta le se lehet robbantani a mopedről, mint Lengyel Lászlóról a szürke kardigánt, a másik fele pedig csak afféle kibic Sancho Panzaként személi, ahogy Don Quijote (mondjuk én) szélmalomharcot vív a szélmalommal (értsd: megpróbálja elhitetni emberekkel, hogy mopedezni jó dolog).

2015. június 21-én került megrendezésre zsinórban a 3. Mopedmetal felvonulás (évente egy ilyen van). A felvonulás két fő részből áll, úgymint fejtor (egy hozzávetőlegesen egyórás kollektív motorozás Budapesten át), illetve potroh (egy lazább, kötetlenebb ökörködés a Görzenál területén).

moped_metal.jpg

Az idei volt a harmadik (forrás: a Mopedmetal Facebook-oldala)

A találkozón való részvétel előzetes regisztrációhoz volt kötve, vagyis a jelentkezőnek emailben el kellett küldenie néhány személyes adatot a szervezőknek, plusz egy képet a motorról, amivel majd a rendezvényen szerepelni óhajt. Erre azért volt szükség, mert a szervezők fenntartották maguknak a jogot, hogy - általam nem ismert szempontrendszer alapján - eldöntsék, melyik rendszám nélküli kismotort engedik be a rendezvényre, és melyiktől tagadják meg a részvételt. Hogy ennek mi volt az oka, azt nem tudom, lehet, hogy egyszerűen csak szerették volna elejét venni annak, hogy vonulás közben úton-útfélen széthullott bontószökevényekkel kelljen vesződni.

A jóváhagyott járművek tulajdonosai 1900 forint leszurkolása fejében a titkos találkahelyen kaptak egy mopedmetálos kendőt és egy hot dog kupont, amit később a Görzenálban lehetett beváltani.dsc_0808.JPG

A titkos gyülekező ezúttal a már megint átadott Várkert bazár előtt volt. Egész szépen összejöttünk

Az első, két évvel ezelőtti program híre egyáltalán nem is jutott el hozzám, így értelemszerűen lemaradtam róla, tavaly pedig a Puch Maxik védőszentje gondolta úgy, hogy a felvonulás napján megtréfál egy kicsit: a felvonulásra menet a Nyugati pályaudvarnál egyszer csak leállt a motor. Történt ugyanis, hogy pont előtte tíz perccel szükség törvényt bont alapon 2T olaj nélkül tankoltam rá a tankban lévő 1 liter keverékre még egy liter benzint (nemes egyszerűséggel elfelejtettem magammal olajat vinni), abban reménykedve, hogy ha nem húzom a csőgázt, és csak részterhelést kap a blokk, akkor a találkozóra megérkezve majd "Mindenkinek a vendége vagyok!" felkiáltással kunyerálhatok valakitől egy kis ütemfelező olajat. 

dsc_0825.JPG

Itt épp a Vámház körúton borzoljuk a kedélyeket

De hogy egyik szavamat a másikba ne öltsem, persze nem az olaj volt a ludas, hanem egy rosszul szigetelt vezeték gondolta úgy, hogy jobban érzi magát, ha a hengerfejnek dörgölőzve letestelhet. Erre Lukács jött rá, miután a kánikulában a motort hol tolva, hol pedálozva nagy nehezen elvergődtem a Nyugatitól a Budagyöngyéig hogy a görzenálos részre azért kissé megtépázott lelkesedéssel, ámde büszkén odaérjek - ez végül sikerült is.

Na de vissza az idei programhoz. A motoros gurulás nagyjából egy órát tartott, és a városra lepelként ráboruló kékes-lilás füstfelhő előállításából nagyjából 120 kismotor vállalt aktív szerepet. Volt itt minden: Babetták, Rigák, Simsonok, Vespák, Puchok, KTM-ek, és még egy szalon állapotú '69-es Moto Guzzi(!) moped is tiszteletét tette a rendezvényen, amit egy későbbi posztban körbe is járunk majd. A Maxim, láss csodát, ezúttal nem tolt ki velem, és bár törekedtem arra, hogy a lehetőségekhez képes időnként kihúzassam a motort, de a gyertyát a lassú tempó miatt így is néha beköpte, és kelletlenül rángatni kezdett, majd lefulladt, de azért mindig újra tudtam indítani, gyertyakulcsra szerencsére nem volt szükség. (A tempót a szervezők értelemszerűen úgy választották meg, hogy a leglassabb csattogós lepkék se maradjanak le, de ugye ami egy vérszegény mopednek nyélgáz, az egy izmosabb 50-es kétüteműnek pont a gyertya-összeköpködős tartományba esik.)

dsc_0834.JPG

"de azért a járókelők, turisták alapvetően örültek és integettek a kismotoros zuhatagnak"

Mit mondjak, végtelenül jó érzés volt, hogy ezúttal, ha csak egy órára is, de a sokak által lenézett és gyakran az útpadkára szorított mopedesek és kismotorosok az utakat végre teljes szélességükben birtokba vehették.

A Görzenálba megérkezve tettünk néhány tiszteletkört, majd mindenki leparkolta a járművét. Elkezdődött a többiek motorjának mustrálgatása és a hot dog kuponok beváltása. A kötetlen nyálcsorgatás mellett szintén kötetlen és nem túl komolyan vett gyorsulási versenyen is részt lehetett venni, amibe még egy csiga lassú, de már 20-as tempónál is életveszélyesen billegő háromkerekű Piaggio Ape is benevezett. 

dsc_0864.JPG

A kötetlen nyálcsorgatás mellett szintén kötetlen és nem túl komolyan vett gyorsulási versenyen is részt lehetett venni

A vonulást BMW-s motoros rendőrök biztosították és zárták le szükség esetén a keresztforgalmat, méghozzá zökkenőmentesen és előzékenyen, köszönet illeti őket ezért.

A Mopedmetál keretében a kismotorok rajongói egy kellemes délutánt tölthettek el egymás - és én plusz még egy korsó Fóti Pils - társaságában, és bár a rendőri biztosítás miatt ezúttal nem derült ki, hogy a kismotorok is alkalmasak a normál városi közlekedésre, az esemény legalább felhívta a figyelmet arra, hogy a segédmotorosoknak is kijár a kellő figyelem az utakon. Ha a szervezőknek lennék, én jövőre Csuja Imre művész urat kérném fel fővédnöknek. 

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

További infó és képek az esemény részletes leírása a szervezők oldalán található.

És ha arra is kíváncsi vagy, kik ezek a lelkes srácok, akik ezt a jópofa rendezvényt megszervezték, akkor kattints ide.

 

Egyébként folyamatosan töprengek valami nagyobb, de mégis könnyen teljesíthető kollektív mopedes guruláson, de még nem jutottam dűlőre. Szentendrében vagy valami hasonlóban gondolkozom, szólok, ha jutottam valamire, vagy ti is bedobhattok ötleteket.

 ♠  ♠  ♠

Továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr37567618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajdú Peter 2015.07.16. 23:53:49

Menjetek a picsaba a primitv kornyezetszennyezo szarjaitokkal. Az a minimum, hogy elektromos legyen, ha mar motorozik valaki.

Nagy Gábor 1979 2015.07.17. 00:36:35

@Hajdú Peter: hogy értsd, amit mondok, azzal indítanék, hogy dugd föl anyád picsájába a hülye kommentedet! Hogy lehetne egy motor elektromos? Csak akkumulátorral. Szerinted az nem környezetszennyező? Te valami kis alternatív pöcs vagy, aki azért jár félmillás biciklivel, mert olyan segg hülye, hogy még a kreszt sem bírja megtanulni? (Sajnos vannak ilyenek.) Mert faterék fizették volna a jogsidat, csak neked az magas? Mentél volna ki a mopedmetálra, ott lett volna nagy a pofád! Álnéven trollkodni könnyű, kis köcsög!

VeteranKabal 2015.07.17. 02:02:28

Konklúzió: Minden moped egy kalap szar!
Levezetés: Én is 50es robogóval kezdtem a motorozást, de 2 hónap után eladtam (előtte azért felrúgtam párszor). Csak akkor tűnik fel, hogy milyen kotvány gané mikor átülsz egy normális motorra és jön a csodálkozás, hogy: Jé stabil a váz! Jé van fék! stb. Ha a forgalom tempója meghaladja a 45km/h-t létjogosultságát veszti, akadály lesz a közlekedés többi részvevője számára. Azon veszi észre magát a "pilóta", hogy többet nézi a visszapillantót mint az utat maga előtt (szerencsésebb esetben) Az emberben hamis biztonságérzetet kelt a teljesítmény hiánya ezért könnyűszerrel rápattan a retardált tulaj egy szál sisakban, vagy esetleg még az se kell. Ha meg felöltözik rendesen nem lesz annyi menetszél, hogy hatékonyan hűtse, városban én is kirohadok még a protektoringből is. Így visszagondolva nem az rémlik, hogy mekkora kurva nagy fun meg mennyire menő hipszterkedés volt...

okta 2015.07.17. 07:31:13

1. Ha valaki azért csinál/nemcsinál valamit, mert menő vagy nemmenő és nem azért, mert élvezi/nemélvezi...az szerintem szívás. :)
2. Mindent a helyén kell kezelni szvsz: egy gyenge moped vagy robogó nem való Budapest egyes helyeire. (De ugyanezt gondolom a biciklikről is: egyrészt veszélyes, másrészt a tekerő tüdeje annyi sok sz.rt beszív, hogy az tuti nem egészséges.) Mopedezni jó vidéken vagy ahogy a blogban írták pl. az Isztriai félszigeten - mondjuk a tengerparton. :)

Stefi Schneider 2015.07.17. 09:16:29

Remelem nem terjed el otthon ez a zajos, bűzös, környezetszennyező, mindenkinek útban levő cucc. Pláne nem a bicikli rovására.

erol 2015.07.17. 10:00:37

Az a baj ezekkel, hogy büdösebbek a legócskább BKV buszoknál is. Szerintem inkább a bringa, vagy az elektromos változatot kéne nyomatni.

petyus1988 2015.07.17. 11:22:02

Nagyon fontolgatom moped-robogó dolgot de több olyan probléma van amire nem biztos van megoldás. Én 4 évszakos kerékpáros vagyok 20 km munkahely belváros külváros Üllői úton végig. egyrészt teli használat beindul e egyátalán nyilvan méteres hoban marad a taxi bkv ugyis leáll csepergo esőtől is igy nem alternatíva. másrészt tárolás bringát felcipelem hatodikra ezt mopedel nem tehetem meg. Itt nem csak tolvajokra gondolok hanem állandó időjárásnak kitéve mennyire amortizalodik.
Megbízhatóság nem vagyok műszaki buzi bringát ia minden szarért szervízbe viszem inkább ez mopedeel is lenne de az nem fer bele hogy most ezé most azé nem megy 3 kesesem van egy évre es off.
Negyedik fenntartás 5000 forintból per ho es mondjuk 30.000 ft javítás per ev ebből elmegy ugyhogy heti 120 km menne bele negy évszakban.
Köszönöm ha valaki hozza értő válaszol.

tyberius 2015.07.17. 12:47:17

Mopedezni menő, kivéve, ha épp mögötte mész. Büdös, mint a veszedelem. Tiltanám a városból, mint minden kétütemű motort. Jó, mondjuk egyik-másik fostos verdából is olyan füst jön, hogy legszívesebben kiszedném a forgalomból és ott helyben tarkón lőném a motorját.

@petyus1988: Ilyen feltételek mellett legfeljebb e-bringád lesz. Nem drága (működtetni), nem büdös. Fel lehet cipelni azt is, csak karizom kell hozzá. Ha meg lerohad a motor, akkor is elgurul, csak ahhoz meg lábizom kell.

petyus1988 2015.07.17. 13:06:40

@tyberius: E bringa marha drága és haszontalan szerkezet egy fitt ember számára aki közlekedni akar csak munkába. 30 km/h izzadás nelkul önerőből tekerek folyamatosan akkor mit kezdjek egy 30 kilós csak 25 km\h bringával ami radasaaul 300 ezerrol indul es az meg gagyi is. Ami megy 50 km/h arra jogsi kell radadaaul halál félelmes bicigli alkatrészek vázák nem erre valók gondolj bele egy katyuba vagy hirtelen fekezesbe. Itt mar raadasul karcolgatjuk milliót amiert azert mar közép kategóriás robogó ia van.

erol 2015.07.17. 13:18:49

@petyus1988: Minek neked robogó, ha szeretsz bringázni?

♔bаtyu♔ 2015.07.17. 14:05:33

"A jóváhagyott járművek tulajdonosai 1900 forint leszurkolása fejében a titkos találkahelyen kaptak egy mopedmetálos kendőt és egy hot dog kupont, amit később a Görzenálban lehetett beváltani."

A rendezők pedig zsebre tehettek kb. 1700 Ft-ot. azért, hogy te a büdösben motorozz egy jót. Van egy gyanúm, a személyes adatokat azért kérték el, hogy ha megint kaszálni akarnak, akkor már ott a jó kis tuti lúzer-adatbázis.

Amúgy pedig másért tart az ember kismotort és bringát, ilyen alapon a zseblámpa is összeférhetetlen lenne.

igazi hős 2015.07.17. 14:08:04

A mopedek itt Pesten csak mozgó útakadályok. Ha autóval vagyok, akkor a lámpánál elém áll, de zöldre nem indul meg, csak próbálkozik. Ha bringával vagyok, akkor előttem van, de csak araszolgat a kocsisorok között, mert hiába nem szélesebb a bringámnál, de a kisebb kerék miatt bizonytalanabb, ezért nem húz el a kocsik között, épp csak megyeget. Ha utolérem, nem enged el, talán észre sem vesz (pedig van tükre, csak nem használja).

petyus1988 2015.07.17. 15:33:20

@erol: Mint irtam forgalmas büdös Üllői uton kell tekernem nap mint nap hidd el nem nagy élmény 70-80 meno furgonos kamionos autós idióták között menni veszélyes es rendkívül büdös. Robogó meg ha csak 50 es is elore lépés mert tudom tartani ritmust nem szorulok ki út szélére. Szeretek bringázni de természetben vagy legalabb kertvárosban vagy kisforgalmu uton.

Lord Ickenham 2015.07.17. 21:34:47

Mindegy, hogy moped, bicikli, vagy helikopter. A lényeg, hogy a kommentekben lehessen anyázni a másikat...

gus 2015.07.17. 22:18:12

@Hajdú Peter: Neked is minden jót kívánunk.

gus 2015.07.17. 22:20:13

@Stefi Schneider: Egyelőre az a veszély nem fenyeget senkit, hogy elterjed. Én Budapesten napközben is sokat motorozom a városban, durván kéthetente szoktam látni mopedet.

gus 2015.07.17. 22:23:42

@♔bаtyu♔: Van esetleg valami konkrét infód arról, hogy a szervezők mennyit raknak zsebre, és hogy a személyes adatokkal visszaélésszerűen használják? Vagy csak szimplán ez a rosszhiszemű megközelítés esett most jól neked?

mozo78 2015.07.18. 10:23:42

@petyus1988: Szia!
Szerintem neked nem mopedre (motor pedállal), hanem egy jó 50-es robogóra van szükséged. Honda Dio, Yamaha Jog, vagy valami hasonló. Bár ugye ezekhez érvényes jogosítvány kell, de a teljesen sík úton simán tudod velük tartani a forgalom tempóját.

Izo 2015.07.18. 15:21:59

Kéne hozni egy olyan szabályt, hogy a kipufogót előre kell kivezetni, hogy a tulaj is érzékelje, hogy mit tesz a környezetével.

rohamcar 2015.07.18. 22:18:32

Nekem bejött és bírom ezt a "szagot". Idézem a turbometal honlapjáról. "Berúgtuk a libakergetőket és nosztalgikus kék felhő töltötte be a levegőt. Micsoda illatok kavarogtak. Azonnal visszarepültünk az időben minimum 30 évet."
Pont így voltam vele én is :)
turbometal.hu/blog/mopedmetal-2015-ride-in-the-city-3/

gus 2015.07.18. 22:54:27

@Izo: Persze, a húsevőkre állati vért kéne locsolni, az elektromos áramot használókba meg áramot vezetni, nem?

Reakczy Jóska 2015.10.24. 11:28:54

Jó dolog a mopedezés. A következőre szívesen elmennék a maximmal.