Moped blog

Mire jók ezek a "szarok"?

Sanyi vendégposztja a mopedezésről

2015. július 27. - gus

A júniusi Mopedmetalról szóló beszámolónk és a körülötte kibontakozó purparlé Sanyit is írásra késztette. Hogy szerinte mi értelme van a mopedezésnek? Íme:

Az egyik cikk alatt kisebb trollháború alakult ki. Sokan vitatják a mopedek létjogosultságát, mondván: 1. a mopedek lassúak, 2. a mopedek környezetszennyezőek. 

bkv-busz-fust3.jpg

A mopedek állítólag lassúak és környezetszennyezők. Vagy minden csak viszonyítás kérdése? (forrás: http://energiaoldal.hu/)

Azért abba is érdemes belegondolni, hogy a moped ma gyakorlatilag veterán jármű. Veterán járműveken azért nem kérjük számon a környezetvédelmet, mert olyan ritkán és keveset használják őket, hogy a környezetre gyakorolt hatásuk elenyésző a többi járműhöz képest. Egyszerűen már nem kapni nálunk lábbal is hajtható, végtelenül egyszerű felépítésű segédmotoros kerékpárokat. Talán csak áruházakban, de azok minősége azért elég gyakran nem éri el azt a szintet, hogy ezekkel valaki munkába járjon. Vagy iskolába. Vagy egyáltalán bárhová, ahonnan már rossz hazatolni. Persze ha van ilyened, és jók a tapasztalataid (vagy akár rosszak), talán ide a blogra is felkerülhet.

A mopedek túlnyomó többsége kétütemű, sebességváltójuk nincs. Ezek a motorok tényleg nem korszerűek, nem szabad őket összehasonlítani az akár húsz évvel ezelőtti japán bármilyen kismotorokkal. Akkor mire jók egyáltalán? Belépő szintű motoros jármű, megfizethető veterán kedvenc. Mit jelent a kütyük világában a belépő szint? Arra jó, hogy olcsón eldöntheted, hogy elmerülsz-e az adott hobbiban, vagy köszönöd, nem, ez nem a te világod. Mert hamar kinövöd, de ha mégsem jön be, akkor legalább nem buksz nagy összeget.

gaskette-cover-600x337.jpg

"a belépő szint" (forrás: http://www.visualnews.com/)

Számomra ez a moped és az összes SMKP lényege, még akkor is, ha nem másfél, hanem 5-7 lóerővel lehet gazdálkodni. A fékek, a futómű, a váz, a blokk mind gyenge a nagyobb sebességekhez. Egyszerűen is lehet mondani persze: szar. Csak mindig az a kérdés, mihez képest. Volt tíz, tizenöt éve Yamaha Jogom, előtte Champem. Akkor szerettem őket, ma a 108 köbcentis Honda Leadet használom robogónak - és SEMMIT sem tartok jobbnak ezeken az öreg Yamahákon, pedig a Jog akkoriban tényleg etalonnak számított. A modern Leadnél a Jog 50%-kal többet fogyaszt, miközben utazó- és végsebessége is kb. 25%-kal alacsonyabb. Stabilitás, élettartam, megbízhatóság, kényelem, pakolhatóság, stb... Semmi jót nem tudok mondani az 50-es robogókról, egy kilencedliteres vízhűtéses, injektoros gépről nézve, de mégis szépek az emlékeim.

Mire jó akkor még egy ötvenes robogónál is "szarabb" jármű? Arra, hogy belépj a motorosok világába. Nyilván a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni, de nem ez a lényeg. Hanem hogy érezd a menetszelet, érzed, milyen, amikor uralsz valamekkora teljesítményt, halld egy motor hangjait, és ehhez elég lehet egy Deák-igazolványt az asztalra csapni, plusz esetleg még egyet.

ducati_1198_4773.jpg

"a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni" (forrás: http://www.motorcycle-usa.com/)

Aztán ha nem jön be, vagy anyád aknamunkája ellehetetleníti a "motorozást", akkor sem buksz sokat. Hasonló összegért simán eladhatod, átírás nem volt. Egy 125-ösnél már maga az átírás vetekszik egy moped vételárával még pluszba, amit sosem kapsz vissza.

Sanyi

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr787648376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

b_lsr 2015.07.29. 11:47:21

Kedves Cikkíró!
Győri "székhelyű" 9-10 fős társaságunkkal hétvégén fogjuk idén is - 5. alkalommal, ha hirtelen jól számolom - remélhetőleg sikerrel teljesíteni a Győr-Balaton, Balaton körbe (ebből eddig mindig kompozás lett), Balaton-Győr túránkat.
Amennyiben igény mutatkozik egy beszámolóra, akkor megpróbálom tisztesség fényképekkel dokumentálni a történteket.
Majdnem kihagytam, a járműveket. :) Simson Schwalbe és Simson Star típusú smkp-k. :)
Ha érdekelne esetleg a bencelauscher kukac gmail pont com email címen elérhető vagyok.

Üdv, Bence

Erdőkertesi 2017.04.09. 02:58:37

A Yamaha 100 mile-t ( kb. 160 km-t)tesz meg 1 gallon (3.7 liter) benzinnel