Moped blog

Schwalbék a Balatonnál

Bence és Marek túrabeszámoló vendégposztja

2015. augusztus 27. - gus

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Előző posztunkban egy szinte gyári állapotú Simson Schwalbét vettünk közelebbről szemügyre. A következő történetben tovább halmozzuk majd az élvezeteket, hiszen Bence és Marek balatoni túrabeszámolója összesen kilenc Schwalbéról és egy Simson Starról szól. Ugye az igazi motorbuzi egy rotációs kapával is bármikor elindul egy Földkerülő túrára, Schwalbéval ehhez képest már maga a főúri kényelem, még ha olykor hozzá is kell nyúlni az NDK technikához. Következzen hát a beszámoló.

 

Baráti társaságunk immár ötödik éve teszi meg a már-már hagyományosnak mondható Balaton központú túráját Simson típusú motorkerékpárjaival. Az idei túra célja is Balatonfüred volt, melyet pénteken kora délután kezdtünk el megközelíteni, szombatra egy Balaton-kerülés volt a terv szerinti program, vasárnap pedig visszautazás Győrbe.

1_nap_csesznek_1.JPG

Adj, király, katonát!

A pénteki 4 órás rajt természetesen annak rendje és módja szerint nagyjából fél órát csúszott. Ezt követően 5 km után az út menti árokban keresgéltük Lacika (a fehéringes, fekete nyakkendős fiatalember) sisakjáról lerepült KAM GoPro kamerát. Miután meglett a kamera, az egészen távoli Écsen (értsd: 10 km-re) küzdöttünk meg az első lerobbanással. Viktor barátunk idén beszerzett KR 51/2 típusú Schwalbéja kezdte meg a kálváriáját, melyet egyébként egy tanya végéből a tyúkól aljából a tyúkok alól vásárolt. Eközben a társaság egy része a Coop boltból vételezett parizer-kifli-alkoholmentes sör kombóval rögtönzött vidám piknikkel múlatta az időt az árokparton, amíg Peti barátunk (az egyetlen valós elméleti és gyakorlati tudással rendelkező motorszerelő a csapatból) vallatta a már rég elpusztulni akaró honeckeri technológiát.

A frissen tisztított karburátor egészen Pannonhalmáig bírta a kiképzést (ez 5 km-t jelent), ahol Peti a karburátorcsere mellett döntött. Innentől viszonylag eseménymentesen faltuk a kilométereket, egy cseszneki és zirci pihenőt követően – ahol is a Viktor tulajdonát képező és útközben kétszer is lerobbant Schwalbéját mutattuk meg korábbi tulajdonosának. Viszont a fotó a nagy találkozásról a két lerobbanás által gerjesztett érzelemvihar miatt elmaradt – 8 óra magasságában leértünk Balatonfüredre.

1_nap_ecs_img_0004.JPG

Egy kis szerelés 1.

A korlátozottan alkoholmámoros kikapcsolódást és pihenőt követően (a csapat tanult az előző évek tapasztalataiból…) délelőtt 10 óra után már a Tihanyi-félsziget peremén haladtunk végig. Az előzményekről annyit, hogy ezt a Balcsikerülést nagyjából negyedszerre kísérli meg a brigád, ám eddig vagy az időjárás, vagy a műszaki hibák sorozata (inkább az utóbbi, gondolhatja a kedves Olvasó, helyesen) szabotálta.

A kerülést házigazdánk és régi barátunk, Ákos segítette, aki safety bike-ként 125-ös ET4-es Vespájával (rajta egy jó nagy Simson matricával) zárta a sort. Lacika diktálta a tempót a sor elején, cirka 55-60 km/h-val, ami ezeknek a szerencsétleneknek már a padlógáz előszobája, de így hamar elértünk a révfülöpi benzinkútig. Itt csoportos koktélparti kezdődött: előkerültek a feles poharak a precíz olaj-benzin keverési arány kiszámításához; jókedv, napsütés, olcsó poénok, nevetés, teletankok, boldogság. Nagy örömünkre egy ezerkettes Zsiguli is beállt tankolni, hozzájárulva a tökéletes Áfor-kút feelinghez.

wp_20150801_11_16_44_pro.jpg

"egy ezerkettes Zsiguli is beállt tankolni"

Pár perc alatt sikerült beindítani az összes Sámsont, és már mentünk is tovább, nagyon jól álltunk. Sajnos Szigliget előtt bekövetkezett az első komolyabb szerelés: Bence barátunk turbóhűtéses ős-Schwalbéja megismételte a 3 évvel korábbi produkcióját, ami azt jelenti, hogy leesett az első lánckereket rögzítő anya, és megszűnt a hajtás, de a viszonylag hosszú burkolatlebontási folyamat után simán összedobtuk (minden alkatrész benne maradt a dekniben a széthullás után). Közben konstatáltuk, hogy a hátsó lengővillát rögzítő átmenőcsavar anyacsavarja sincs meg, de szerencsére a szemközti csárda tulajdonosa megszánt minket egy megfelelő méretű anyával, méghozzá ingyen és bérmentve, rácáfolva a balatoni vendéglátósok rosszhírére. Bár a csapat egy része továbbment, nem észlelvén Bence műszaki hibáját, de szerencsére (?) a sorvezető, Lacika motorján kicsit elment a gyújtás, így szerelésen értük őket néhány kilométerrel arrébb. Itt csak egy gyors megszakítóhézag-állítás volt, és már mentünk is tovább. A szerelés dacára szédületesen jól álltunk, Balatonlellén álltunk meg legközelebb egy jó büféebédre, mert a díszes társaság már kezdett lefordulni az ordító, rezonáló, ám mindezek ellenére csak korlátozott tempóval haladó járművekről.

2_nap_balatonfured_reggel_peti_gyujtast_allit.JPG

Egy kis szerelés 2.

Az ebéd után folytattuk utunkat, bár a kompániánk már kissé bágyadt volt, és altáji (fenék) sajgásra panaszkodott. Enyhe kajakómánkból egy egészen szürreális esemény zökkentett ki minket: az egyik Mol-kútnál ácsorogva egy kék Schwalbi húzott el előttünk, majd kanyarodott vissza hozzánk. Eddig semmi különös, de a sofőr egy német srác volt, a motor egy ötsebességes S51 blokkos Schwalbi, ami egy Trabanthoz kötött utánfutón érkezett Hamburgból, a cseh főváros érintésével vakációzni a Balatonra. Kicsit ízlelgessük ezeket az információkat… Hihetetlen volt, nem hittünk a szemünknek, fülünknek! Amúgy ő is Balatont került, de csak egymaga, és már a vége felé járt, hiszen Siófokról indult, de így összecsapódva eléggé nagy élményt adott neki az utolsó 30-35 km. Csak egy villámszervizt láthatott: a kiakadt hátsó fékbowdent kellett visszarakni a brigád egyik legrégebbi (1968-as), már-már teljesen gyári megjelenésű Schwalbiján, amely Marci tulajdonát képezi. Német útitársunk Siófok után levált a csapatról, és búcsúként prezentált nekünk egy kis gumiégetést a német belpiacos erőgéppel.

1_nap_pannonhalma.JPG

Egy kis szerelés 3.

A fáradtság egyre nagyobb lett, de a motorok jól bírták a hátralévő utat. Bár Viktor barátunk mopedjén a kuplung elkezdett vicceskedni: csak icipicit volt hajlandó kiemelni, váltórecsegést produkálva. Alsóörs előtt még volt egy gyorsszerviz, de ez olyan villám volt, hogy mire mindenki megállt, mentünk is tovább. Este fél 7 magasságában bekövetkezett a történelmi pillanat: a kilenc Schwalbe és az egy Star keleti irányból átlépte Balatonfüred közigazgatási határát, megkerülve a magyar tengert! Természetesen tettünk egy tiszteletkört a Tagore sétány forgalom elől el nem zárt részén, a mólón pedig vad fényképezésbe kezdtünk. Az este az ünneplés jegyében telt, nem is részletezném.

2_nap_balatonfured.JPG

Az új füredi látványosság

Miután másnap összeszedtük magunkat, hazaindultunk. Utunkat kisebb-nagyobb lerobbanások szegélyezték: egy gyertyacsere Veszprémnél Széfi barátunk Starján, aztán még egy Forest barátunk narancssárga Schwalbiján Zircen, majd átérve a Bakonyon ismét Tanya barátunk motorja kért egy kis gondoskodást: természetesen aranykezű Peti elhárította a hibát.

A kb. 450 km-es karika végén már nem maradt más hátra, csak a hazagurulás, és visszaszámolni 365 napot a jövő évi túráig, mert az biztosan lesz, főtengelycsapágy ide, hengerfúrás oda!

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr637681272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2015.08.27. 13:59:06

Ismerős problémák:) de meglett az a fő..
Nekem sose sikerült egyhuzamban ekkora távot legyűrni simsonnal, a Balatont én is megkerültem volna anno, de sose volt rá elég szándék mások részéről...
Mondjuk lehet jobban jártunk hogy nem vágtunk bele, mert 50 Km-es távnál is akadt már elég gond:)

nyelv-ész 2015.08.27. 15:21:52

@GERI87: Lehet, hogy már fárad az anyag ezekben a gépekben, de a 80-as, 90-es években mi simán lenyomtunk 100 kilométereket is hétvégeken. Egy Óbuda-Visegrád végig a szentlászlói szerpentinen akár egy nyári délutánon simán belefért, ha amúgy is meg akartuk kóstolni a tahitótfalui fagyit. Mondjuk mi nem csak hobbiból tartottuk a járgányt, hanem napi használatban volt, de mivel a sok kis csetresz alkatrész még elég sokáig kapható volt hozzá, így sokmindent tervszerűen már akkor cseréltünk rajta, amikor még nem adta meg magát.

dreamhotep 2015.08.27. 15:58:35

tisztelet a bátraknak!

marek89 2015.08.27. 16:58:59

Köszönjük az elismeréseket! Annyit érdemes még hozzátenni, hogy a túrán részvevő 10 Simson egyike sem csúcsra restaurált: van amelyik szépen megőrzött eredeti, van amelyik kevésbé szépen, és van amelyik átesett már kisebb-nagyobb felújításon (hangsúlyozom, nem restauráláson!). A szerelések száma sem volt idén vészes, főleg az előzőekben leírtak tükrében, illetve figyelembe kell venni, hogy a brigád 2 legidősebb Schwalbija 1968-as, de a legfiatalabb is több, mint 30, illetve nem 2-3 motorral indultunk neki, hanem 10-zel ami ugye exponenciálisan növeli a lerohadás veszélyét :) Jó buli volt az tuti, köszönjük, hogy elolvastátok!

tailor13 2015.08.27. 17:17:21

Azért ennél jobban is össze lehet rakni egy simsont...

Én rendszeresen jártam tavaly egy 7 LE körüli S51-el a Budapest-Fonyód viszonylatot, 70 körüli átlaggal.... egyszer sem állt meg.... :)

Ezen kívül gratula nekik :)

Horváth Ádám (Sün) 2015.08.27. 17:19:34

Remek túra. Idén mi is valami hasonlót nyomtunk.
Az elmélet tavaly született jó pár üveg erjesztett malátalé elfogyasztása után.
Lévén alapvetően a társaság nagyvas párti, szíveskedtem közéjük vágni egy mopedgránátot!
Az igazi motorost nem a köbcentik hajtják előre hanem a kaland.
Az igazi motoros egy szakadt keletnémet fossal is el mer menni bárhova és nem csak itt körös a lakhelye körül max 100km-eres körben. stb stb ment tovább a vita. A végeredmény.:
2015.06.19 reggel 8-kor indultunk és 4 NAP múlva 22.-én este fél 12-re értünk haza.
Az útvonal.: Jászberény-Tinnye(üvegtigris)-Fertő tó-Balatonalmádi-És végül Földváron keresztül haza Jászberény összesen durván 1000km a kitérőkkel.
A versenyzők.:
Simson Swalbe kék
Simson Swalbe piros
Simson Star bőrbe vonva
Riga Mini(ez volt az enyém, gondoltam jól passzol a 198cm és 105kg párosításomhoz:))
Honda Sky 50
Kymco Agility 50
Hoonda Silverwing kisérő

Igaz hogy csak a mezőny fele keletiblokk, de így is volt szerelni való bőven , kalandból se volt hiány ,mert vakon mentünk itiner és foglalt szállás nélkül.

Ha a Blogot érdekli a story szívesen megosztom a nagyérdeművel a több mint 700kép közül is van mit szemezgetni.

Egyébként eladó a MINI jövőre valami kisebbe gondolkodom :)

Üdv.

ZYLO 2015.08.27. 17:46:33

A Zsiguli 1300-asnak tűnik... Csak a pontosság kedvéért.
Amúgy remek buli lehetett, gratulálok a csapatnak, főleg Petinek.

GERI87 2015.08.27. 18:32:21

@nyelv-ész:

"Lehet, hogy már fárad az anyag ezekben a gépekben"

Erről van szó!
Persze ezt sokan nem értik meg. A gumi megreped, keményedik, a műanyag, a kábel, drót törik, fakul...a fém korrodál, hajlik. ehhez még különösebb igénybevétel sem kell.
Nálam volt olyan csavar nem egy, ami belül volt már rozsdás..kívülről fém tiszta, apró rozsdapöttyökkel, de beette magát mélyre...20-30 év nem múlik el nyomtalanul, pláne ilyen anyagminőség mellett.
Azt elhiszem hogy régen relatíve jobban bírták, de az idő mindent kikezd előbb utóbb.
Lehet hozzá most is mindent kapni, de ami olcsó, az olyan is..és ugyanúgy egy vagyont rá lehet költeni abból is..

GERI87 2015.08.27. 18:35:36

@Horváth Ádám (Sün):

"összesen durván 1000km a kitérőkkel."

Lehet menni ezekkel is, persze, ha nagyon akarja az ember...én elolvasnám!

Olvastam olyat is régebben, hogy egy srác 50-es krossz gépéve ment el Rigába...egyedül.

marek89 2015.08.27. 18:50:07

@ZYLO: A Zsiguli egy 1200s (21013) volt 1987-ből, ez biztos :)

Schütii 2015.08.27. 19:59:21

Na most ebből a posztból az jön le hogy a Simsont úton útfélen szerelni kell. Ez pedig nem igaz abban az esetben ha értő és gondos kezekben van a gép. Én több mint 100 E km-t Simsonoztam, de a jellemző gond ami miatt meg kellett állni az a gumidefekt volt.

marek89 2015.08.27. 20:11:59

@Schütii: @GERI87: akkor leírom még egyszer: ezek nem fullra restaurált gépek, illetve nem 100%-osan hozzáértő emberek használják őket, és nem is nap mint nap. Ez a csapat azért lett ekkora, mert a baráti körünk fogékony volt erre a "hülyeségre", így akinek megtetszett vett egyet - jellemzően a kínálat árkategóriájának aljáról. Amennyire tudtuk/amit láttunk megcsináltuk, de mivel a 10 gép nagy részének ez a balatoni túra teszi ki az évi futásteljesítményének 40-50%-át - szerintem -érthető, hogy ki is jön egy-két hiba. Van olyan bringa a 10 közül amelyiknek már a harmadik, negyedik túrája volt ez hiba nélkül, de nagy a csapat, és Ti pontosan tudjátok 30-40 év nagy idő. Amúgy perverzül imádjuk őket, szerintem ez lejön a posztból is, meg abból is, hogy minden évben elmegyünk, és haza is jövünk. písz :)

Fferkó 2015.08.27. 21:31:57

'89-ben kaptam az első új Simsonomat.
Volt olyan nap, mikor másfél tankot motoroztam el.
A falum 20 km-es körzetében...
Mai szemmel felfoghatatlan királyság volt.
Az öregem meg csak szidott, mert nem győzte fejni a
DKV-s Barkast ;-)

Saank 2015.08.27. 21:34:23

Egészségetekre fiúk,gratula! Ha lenne,akkor egy Sztárral én is veletek tartanék jövőre. Egy nagy zsák gyári alkatrészt kívánok nektek a jövőre!

krogergo 2015.08.27. 21:50:03

Sziasztok!
Örömmel olvastam cikketeket, gratula a gépekhez, és a túrához!
Kár, hogy nem találkoztam veletek, ugyan is Écs-en lakom :) Még a szerelésben is tudtam volna segíteni.
Gyerekkorból már rég kinőttem, de a Simsonozásból soha! Jelenleg egy sárga 1988-es S51B 2-4-H (4 sebességes, 6V-os electronic) motorom van. Sok éve én is pajtából vettem, 3600km-el. Teljesen restaurálva van, a blokkja érintetlen (szimeringeket kellett csak cserélni, de ebben már dekni levétellel megoldható). Gyújtást egyszer rendbe tettem, remélem remélem kb. örökre jó lesz, tirisztoros. A tyúkólban pihent karburátort nem sikerült rendbe raknom, így került rá egy újszerű Bing15-ös, ez is kb. örök élet +1 nap a gyárihoz képest. Került rá egy nagy plexi (saját gyártmány) és egy túradoboz. Jelenleg 6500km van benne. Néha elmegyek vele Győrbe, ha nincs kedvem a dugóban autóval állni és klímázni, meg lazításképpen nagy ritkán túrázni, kiengedni a munka utáni gőzt.
Tavaly szándékoztam egy nagyobb, Európai túrát tenni, de le kellett mondanom róla. Miután 6 ország nagykövetségének is írtam levelet (mind válaszolt 1 héten belül ), vázolva terveimet, mindenki azt írta, hogy rendszám nélkül nem mehetek, kivétel pedig sajnos nincs.
Ha legközelebb mentek valamerre, és megengeditek, hogy csatlakozzam, szívesen elmennék veletek.
krogergo@freemail.hu

gus 2015.08.27. 21:59:54

@krogergo: A Riga klub több tagja megjárta Ausztriát pár hete rendszám nélkül, nem volt belőle . problémájuk. Azért náluk volt az osztrák közlekedési minisztérium igazolása, hogy rendszám nélkül is beléphetnek.

VALAKI1969 2015.08.27. 22:01:07

Sírva olvastam... Pierre Richard-i túra lehetett.

kecskebeka 2015.08.27. 22:29:30

@tailor13: hetven körüli átlagot ??? na ne viccelj már Tudod te mi az átlag sebesség? Pont ma jöttem haza Miskolcról Esztergomba egy 400 burgonyával 57 km es lett az átlagom pedig voltak benne 130 140 es szakaszok is (nem pályán jöttem de gondolom az s 51 el te sem igen pályázol ) Mondjuk lakot területen csak ötvennel mentem . De ha ott is veretem akkor sem igazán lett volna meg a 70 es átlag

krogergo 2015.08.27. 22:36:09

@gus: Szia! Tudnál segíteni hogyan induljak neki egy ilyen igazolás beszerzésének?

átlátó 2015.08.27. 22:47:05

Néhány hete Szekszárdon, a Rendásnál - csak szólok, hogy már akkor motorbolt volt, amikor még az internet tervbe se volt véve - egy lányka és egy fiúka vásárolt kuplung lamellákat Simsonhoz...éppen Berlinből tartottak Isztambulba...én legalább tudatos félkegyelmű vagyok, amikor mínusz 5 fok alatt jobban fölöltözök és fűtött csizmát is húzok hozzá. Általában Bécs oda-visszára, de ezek a berlini fiatalok még nem jártak az Edirne utáni kanyhaló emelkedőkön. Látszott rajtuk. :D

gus 2015.08.27. 23:07:10

@krogergo: Szia, szombatig nem vagyok gepn, akkor tudok email címet küldeni. Írj rám, ha elfelejtenem.

33621 2015.08.27. 23:52:32

Úgy 1980-81 tájékán mi vagy heten mint a gonoszok, igaz új S51-esekkel többször megtettük gond nélkül a Debrecen-Miskolc-Eger-Debrecen útvonalat , úgy hogy reggel indultunk és estére haza értünk, ez 300Km.
Két elvetemült emberke közülőnk talán 1982-ben egy egy S51-el Debrecenből legurult és vissza a Bulgár tengerpartra, na az volt a valami!

tibita 2015.08.28. 07:22:37

Gratulálok a túrához!

Nem a lóerő, nem a köbcenti számít, hanem, hogy este bogaras legyen a fogsorod, mert vigyorogva húztad neki egész nap.
Motorozni kell és kész.....azzal ami van, a sebesség, a távolság meg úgyis relatív.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2015.08.28. 08:54:47

@krogergo:
A legegyszerűbb levizsgáztatni a Simsont. Lesz rendszám, forgalmi, törzskönyv, és mehetsz világgá, amerre akarsz.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2015.08.28. 08:59:05

Túrázáshoz általában az alábbi szokott kelleni:
- kényelmes ülés
- kényelmes üléshelyzet
- kényelmes futómű

Minél lassabb a motor, annál fontosabb a kényelmes ülés és üléshelyzet, valamint a lágy futómű.
Minél régebbi a motor, annál kényelmesebb az ülés, általában.
Tapasztalat.

b_lsr 2015.08.28. 09:04:26

@krogergo:
Szia!
Jelölj be a facebookon, van egy csoportunk, ott szoktuk írni, ha esetleg teszünk egy kisebb-nagyobb kört Győr környékén.

Üdv,
L. Bence

(ha nem facebookolsz: bencelauscher kukac gmail pont com)

GERI87 2015.08.28. 11:09:13

@marek89:

"akkor leírom még egyszer: ezek nem fullra restaurált gépek,"

Elsőre is megértettem. ezért sem meglepő hogy volt velük gond.
Nem mondta senki hogy a ti hibátok...

@33621:

Bo...bolgár, nem bUlgár.
Én szétültem volna a seggem, a román utakon biztos.
Akkor autóval elmenni bárhová kihívás volt, nemhogy motorral.

@bervas:

Levizsgáztatni smkp-t nagymotorra? A hivatalban szerintem a felvetésért is elküldenek a fenébe.
A magyar bürokráciában kb a lehetetlen kategória: szinte biztos hogy kellene valami eredeti okmány (törzskönyv), az adásvételi mellé, mivel ezek még regisztrálva sincsenek, valahogy hitelesen igazolni kéne hogy ez a tiéd és mi az előélete...na meg komplett műszaki vizsga.

Skuli006 2015.08.28. 15:05:54

Jövőre szerintem csináljuk úgy, hogy Ti elindultok pénteken Győrből, mi Jászberényből, szombaton együtt megkerüljük a Balatont, vasárnap meg hazautazás :D

Manoloszan 2015.08.29. 07:42:34

1983-ban egy S51-el nyár elején legurultam Budapestről a Balatonra, ott egész nyáron motoroztam es ősszel visszagurultam vele. Annyi problémám volt csak, hogy meg lefelé menet egy autó miközben megelőzött, rám húzta a kormányt es árok lett a vége. De ott sem történt szerencsére semmi komoly, felálltam motorostul es mentem tovább. Ja szinten meg lefelé menet olyan eső kapott el, hogy mikor Siófokon megálltam egy kávéra, ki kellett öntenek a csizmambol a vizet, mert bokáig állt benne. Szép idők voltak.....

Bxx 2015.08.30. 12:46:18

Krogergo!

Gus kolléga már megválaszolta, de az én adalékom.
Tavaly (természetesen S51-es Simsonnal) megjártam Ausztriát, megmásztuk a Großglocknert. Én is hasonló aggodalmakkal néztem az út elé. Írtam az Osztrák Nagykövetségnek, ahol azt mondták, hogy ha az anyaországban nem kötelező a rendszám, akkor ők sem kötelezhetnek a rendszámra, ergo minden további nélkül behajthatok Ausztriába, de az ország felségjezést ne felejtsem el feltenni a motorra. Ezen kívül kaptam még egy ide vonatkozó törvényi passzust is, de azt elő kéne keríteni, most nem tudom hirtelen, hová tettem. (biztonság kedvéért, ha a rendőr megállítana).
Beszéltem a Großglockner-Hochalpenstraße üzemeltetőjével is, ahol azt mondták, rendszám nélkül is behajthatok a 107-es útra, azaz a Hochalpenstraßera, csupán 17 €-t kellett leszurkolnom.

Nem volt gond az osztrákoknál, nem állított meg rendőr.