Moped blog

Suzuki GN 250 (1993) - Átmenet a cruiser és a moped között, avagy mi a jó egy kettőötvenesben?

2016. április 04. - gus

A Nepperűzőt gyakran keresik meg az olvasók azzal, hogy ilyen vagy olyan használatra milyen motor passzol a legjobban. Sanyi következő posztja saját Suzuki GN250-eséről szól, amit a hetekben készítettek fel műszaki vizsgára. Az írás nem csak a technikai részleteket ismerteti (az egyhengeres 250-es blokk 18 lóerőre képes), hanem ahhoz is támpontot nyújt, hogy kinek érdemes négyütemű, váltós, jó pár éves 250-est vennie.

 

A mopedtulajdonosok jelentős része a lelke mélyén nem a mopedet tekinti a motorozás csúcsának, hanem egyfajta gazdaságos, elérhető, kezdeti megoldást lát benne a motoréhség csillapítására. Vannak, akik először nem ismerik ezt el, de előbb-utóbb nagyobbra váltanak, esetleg bővítik a gépparkot. Százhuszonöt köbcentinél még nincsenek nagy különbségek, szinte mindegyik egyhengeres, kábé tíz-tizenöt lóerő, de ahogy nő a lökettérfogat, egyre többfélék lesznek a motorok. Mert ugye vannak hatszázas négyhengeresek 100 lóerő felett, vannak ezerkettes cruiserek 100 lóerő alatt. Mégsem lehet objektíve azt mondani, hogy egyik rosszabb lenne a másiknál, de nagyon más a kettő. Az a tizenéves srác (vagy csaj, ezt ne zárjuk ki!), aki a Simsonját  bütykölgeti, lehet, hogy  nyomatékra, mély hangra, "krúzolásra" vágyik, de lehet, hogy inkább a piros zónát karcolgatja, a sebességet, a köridőket hajszolja.

img_2937.JPG

Jó kiállású klasszikus 250-es

Aztán telnek-múlnak az évtizedek, és a suhancból érett felnőtt lesz, de a vágyai megmaradnak. Aki megy is utánuk, ha teheti, vesz egyszer valami "komoly vasat".  Aztán lehet, hogy már ideje nincs rá, mert meg is kell keresni a rávalót, így a motorból paripa helyett inkább dísztárgy válik az ember életében. Egy-két milkát beletolni egy ilyenbe nem mindenkinek fér bele,  maradnak tehát az átmeneti megoldások. A kettőötvenes, ötszázas, olcsóbb technika fenntartása is olcsóbb, meg magát a motort megvenni is olcsóbb. Csöndben jegyzem meg, hogy egy építkezés, felújítás egy egymilliós motort jobban veszélyeztet, mint egy háromszázezreset.

img_2924.JPG

 

Az MZ-porvédő az első telón utólagos okosítás 

 

Így került látókörömbe a Suzuki GN250. A kettőötvenes nem igazi cruiser, be kell látni. Ha negyven fölé is megyünk, akkor "komolyan" pöfögni azért kell egy liter a blokkba. A dübörgést viszont még egy Mex Panama is hozza alapjáraton, ha beleképzeljük. A kettőötvenes viszont már ötször akkora lökettérfogatú, mint az 50-es, de egy még újabb ötös szorzóval magasabban lévő 1250-es cruiser sem számít nagynak (merthogy fölötte ott van pl. a Suzuki Intruder 1800 vagy a Kawasaki Vulcan 2000 köbcentivel.) Motoroknál a kategóriaugrások nem lineárisak (pl. Opel Corsa: 1.0 - 1.2 - 1.4, Peugeot 406 1.6 - 1.8 - 2.0), hanem inkább szorozni kell. 125 - 250 - 500, a klasszikus mértani sorozat, ugye ismerős? Szóval a GN250 félúton van az igazi nagyvas és a moped között.

img_2934.JPG

Klasszikus, esztétikus műszeregység

A Suzuki GN125-ös nálunk postásmotorként volt ismert a kilencvenes években, jóval kisebb darabszámban, mint a hozzá hasonló Yamaha SR125. Nekem már akkor jobban tetszett a GN, mert azon kerek műszerek, köztük fordulatszámmérő is volt, míg a Yamahán egy szögletes, fekete doboz jelenti a műszeregységet - fordulatszámmérő nélkül.

"Igazi" cruiseren nincs fordulatszámmérő, hanem egy nagy kerek óra a tankon, így a GN már ezen a ponton elhasal. De a mai világban, amikor kevés üdítő kivételtől eltekintve a gyártók rovarra és játékűrhajóra egyszerre hasonlító gépekkel jönnek ki, egy ilyen klasszikus részlet szívmelengető tud lenni. Egyébként meg szeretem a fordulatszámmérőt minden járművön.

Ennek a példánynak burgundivörös színe van, szolid aranybarna és ezüst csíkozással. Ez is inkább a klasszikus stílust erősíti, semmint a cruisert. Az üléspozíció sem igazán cruiseres, ahhoz magas, a láb nincs eléggé elöl. A magas kormány már inkább viszi csopperes irányba a motort. Utódja a GZ 250 Marauder, ami már sokkal inkább zsebcirkáló: fordulatszámmérő nincs, több a króm, előrébb van a lábunk.

img_2932.JPG

Az üléshuzat új, az eredeti fekete volt

Itt állunk tehát egy cruiserbe hajló, klasszikus stílusú motor mellett. Milyen? Mit tud két-három kilóért? Nyolcvanig méltósággal megy, amit egy 125-ös kb. hatvanötig tud. A százat is könnyedén átlépi, de afölött utazni már nem kellemes, főleg, ha féltjük a technikát. Az egyhengeres blokk 18 lóerőt produkál, és átlagban 3 - 3,5 litert eszik. Ennyivel az ötszázas már nem elégszik meg, de egy automata robogó is benyel ennyit. Városban ez már legyorsul egy kétütemű ötvenes robogót, amihez egy 125-ös váltós motornak már igencsak össze kell szednie magát. Ezzel már lehet országútra menni, de még egy gázos kisautót simán ver fogyasztásban.

Kb. százezer km van benne, amennyire ezt sejteni lehet az órából és az általános állapotból. A futómű már távolról sem feszes, de a fékek fognak rendesen. A tárcsacsere fájni fog, hacsak nem rendelem meg a Távol-Keletről. Nálunk az utángyártott is hetven rugó - egy kb. kétszázötvenezret érő motorra. Amikor megvettem, az ülés szakadt volt, a tankon itt-ott le volt ütve a festék, a napikilométer-számláló nem működött és a kormánycsapágy is csereérett volt.

img_2927.JPG

 A blokk már elég erős az országúti túrázáshoz

 

A hengert cserélték nemrég, bár az eredeti is megvan. A kuplung nagy gázra megcsúszik, de ahhoz azért jó nagy gáz kell. Munkamotornak nem a legjobb beruházás, de itt a szerelés/motorozás arány lényegesen kedvezőbb, mint egy veteránnál, különösen, ha az a vasfüggöny mögött készült.

A GN 250-essel nem érezheted magad az utak királyának, ahhoz ugyanis kevés. Szolid vagánykodás városban, ráérős országúti túra, ez a kategória erre jó. Ahogy egy 140 lóerős túramotor alá német autópálya kell, a moped alá kisvárosi utcák passzolnak. Nagyvárosban pedig az automata robogó a király. Ez a motor sehol sem király, de minden úton használható.

 

 Sanyi

♠  ♠  ♠

 

Most már Facebookon is követheted a Moped blogot.

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr778073522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bobbafet 2016.04.05. 19:13:35

Klassz írás - és igazságos a kategóriával.

mt-03 2016.04.06. 08:25:18

amikor vezetni tanultam, akkor a csajoknak ilyen gepet adtak rutin elott ismerkedni. hat ez olyan esos kelos gep volt, tobbet fekudt mint allt (persze minden elgorbulve elhajolva, nyilvan az olajzasnak is jot tett a foldon valo jaratas). sajna a kinezete is eleg gyengus, aranytalan sehogy se jo. ez a feher ules, hat nem tudom meddig lesz ilyen, sargan koszosan meg meg rondabb.

S1980 2016.04.06. 09:13:14

Nekem műszakilag a Honda NC sorozata nagyon szimpatikus, de valahogy nincs közöttük olyan klasszikusabb kinézetű (legalább olyan, aminek kerek fényszórója van), amire rá tudnék kívánni. Az ülés színe, na az nem pont ilyennek lett megálmodva, hanem sötétebbnek, de ez volt a kárpitosnak, ami nem fekete. A valóságban nem fehér, hanem bézs, de tényleg nagyon világos. Parkolás után nyáron nem sül hozzá úgy az ember feneke, mint egy feketéhez. De majd a hosszú távú tapasztalat megmutatja, milyen egy ilyen üléssel élni.

JmOS 2016.04.06. 14:51:35

Nemrég akartam egy bejárós gépet venni: ez a GN versengett a fejemben a CBR 125 R-el. (utóbbi lett a vége)
Máig aggaszt azonban a tudat, hogy esetleg rosszul választottam? Érdemes lenne összehasonlítani a két motort! Mert mi kell a bejáráshoz?

Fogyasztás:
A 3-3.5-es fogyasztás nekem kicsit sok: a CB 500-am megvolt fix 3.2-ből normál országúti tempónál (90, néha 120-ig felszaladva).
Tényleg ennyi lenne? Vagy lehet még ebből faragni? A 125-ös 2.4-2.6 akkor is ha kitépem a belét - amit sajnos meg is kell tenni.
Tartósság:
Vajon a nagy mennyivel tudhat többet? A 125-ös ugyan általában 7000 körül pörög 90-nél (az 500-asnak ez 4000 volt), de vízhűtéses (=hőstabil: azonnal melegszik, és nem melegszik túl). És ha cserélni kell kérdés mennyi hozzá a hengerszett?
Tempó:
Gondolom a szembeszél itt is öl, bár talán kevésbé. A kicsinél ha nagyon fúj, 90-et is csak 5-ösben tudom tartani. Ha nem, vagy hátulról 110-120 laza ügy hatosban is.

S1980 2016.04.06. 15:14:36

@JmOS: főként városban használom, sokszor néhány kilométerre, kizárt, hogy egy 500-as (bármi) beérné ennyivel. A folyamatos 90 az más, azt még nem teszteltem. 100-nál a fordulatszám ötösben 6000, de 50-nél 3000-es fordulaton már szépen jár.

JmOS 2016.04.06. 15:34:34

@S1980: Akkor eljárhat az országúton 3 alatt is...
Igazából 20 éve használtam egy 150-es ETZ-t Budapesten, de azóta nem járok városban. :)

Kíváncsi lennék, ha kapna egy csutkakormányt, egy plexit (légellenállás) és egy hosszabb végáttételt mit tudna.

Gery87 2016.04.07. 11:16:17

@JmOS:

A 250-es rugalmasabb, erősebb valamivel mint egy 125...cserébe többet eszik, valamit valamiért....bár 90-110 utazónál azok sem tudnak többet, de akkor se hiszem hogy 3 alá vihető a fogyasztása.
A tartósság meg relatív: mindkettő elmehet akár 100 ezer felett ha megkapja amit kell, bár tény hogy a nagyobb cm3 mindig tartósabb.
A hosszabb végáttételt meg felejtsd el nincs bennük annyi kakaó hogy elbírja és rugalmas maradjon.

pappito · http://pappito.com 2016.04.08. 00:37:54

a yamaha ugyanilyenje (SR250) volt az első motorom, azon tanultam és utána azzal jártam dolgozni, magyon szerettem, igénytelen, egyszerű szerelni és kényelmes motorozni rajta, nagyon szerethető gép, mégha nem is túl erős.
A suzuki tudtommal kínában gyártatja a GN125-öt még mindig, legalábbis nálunk lehet újat venni, nem is drága.

S1980 2016.04.09. 17:56:01

Ez MADE IN JAPAN. De tényleg manapság már igencsak drága motort kell ahhoz venni, hogy ne a harmadik világból jöjjön.

bender rodriguez 2016.04.11. 16:09:18

@S1980: nekem egy NC750 SA sikerült szereznem kategoriajaban olcson, es legnagyobb meglepetesemre made in Japan volt motorszam alapjan (meg is lepett mert ez nem presztizs tipus).
Ne legyenek illuzioid BMW-t sem nemetek szerelik össze....

S1980 2016.04.11. 23:52:49

@bender rodriguez: akkor megint van mire vágyni! Talán a robotizált váltó miatt gyártják Japánban? Mindegy is, egyszer ültem NC700-ason, kellemes volt. Kényelmes, ereje megfelelő, a hangja szép, még ha csendes is. :) Csak ránézésre semmi extra - nekem ezek a műanyag kinézetű, sárkányfejű motorok nem tetszenek. De egy lámpát lecserélni talán nem a világ.

gus 2016.04.11. 23:59:27

@S1980: Én NC 750 X-szel mentem egyszer, mindenhol használható jó kis motornak tűnt. Bár azt nem állítanám, hogy könnyű hozzá érzelmileg kötődni.

S1980 2016.04.12. 00:31:10

@gus: hát ez az! A mai motorok többsége tizenkettő - egytucat... Hiába van érdekes technika belül, ha unalmas, felismerhetetlen kívül. Én az NC 700-asokat felirat alapján ismerem föl. Ami autóból az Audi, az motorból a Honda (nekem jelenleg).

bender rodriguez 2016.04.12. 09:21:52

@S1980: hat ez enyem manualis valtoval letezik. es azt sem allitom hogy mind japanban keszül. barazilia, india, kina mindehol van gyartas. Lampat en pont forditva latom ezert nem cbf600 ast vettem. de itt egy link: onebit.us/x/u/Cortess/akAgwIVayN.jpg letezik kerek lampas söt en Nemtorszagban is lattam is le is volt vizsgaztatva. Es mondjuk nem egy extra motor meg nem egyedi annyit tud hogy elforditod a kulcsot aztan megy, azt mondjuk üzembiztosan.

S1980 2016.04.12. 21:10:44

@bender rodriguez: tetszett nekem még az NC700 hangja - kicsit olyan volt vele 60-80 között menni, mintha jóval előttem menne egy régi kéthengeres boxer. Ezt hogy hozták össze! A 270 fokban elékelt főtengely erre a magyarázat? Vagy valami kipufogós trükk? Mindenesetre megnéztem az NC árát: négy éve 1,7 mFt-ról indult, most 2,18 a legolcsóbb. Ez 28%! Ja, ez már nem az a motor: ABS, és ami még fontos: +50 köbcenti!

bender rodriguez 2016.04.13. 09:37:21

@S1980: a technikai reszletekhez nem ertek. 270 fok az miatt van hogy alacsonyan maradjon a sulypont igy döntve van a motorblokk meg ez miatt csak "jo" vibracio jön at. Ami igaz is szerintem legalabb is KTM egy hengershez kepest. Nem tudom van e kipufogós trükk. Szerintem nincs. Mint itt is minden szabalyazashoz van igazaitva a gyartas 700-as 48LE volt ami EU-ban A2 kategoria hatara arra lett belőve de idö közben a CB500F modellt is idepozicionalta a gyarto es hogy ne legyen belsö konkurencia jött az update 750-es amivel ugymond átlöktek az "A" kategoriaba a gepet. Identöl 2016 kötelezö a ABS a motorokon is es az EURO4 es kibocsajtas is. +kapott ledes fenyszorot. (ha ket ev mulva is meg erdekel keres meg lehet eladom, ha asszony jönne velem többször hosszabb utra)