Moped blog

Malaguti Fifty Evolution - Evolúciós zsákutca?

2016. április 29. - gus

Említettem már korábban, hogy a Moped blogot kicsit úgy csinálom, mint ahogyan a 90-es években a legenda szerint gyorstalpalón angol, német vagy francia nyelvtanárrá átképzett orosz tanárok funkcionáltak, vagyis alig-alig járok 2-3 leckével a diákok, ez esetben az olvasók előtt. Ha ebből a perspektívából nézzük a dolgot, akkor tulajdonképpen nem is meglepő tőlem az a töredelmes beismerés, hogy eddig sohasem ültem még Malaguti motoron. Persze most egyből többnek is jól odahúztam... De mindent a maga idejében.

img_1928.JPG

Kétségkívül szokatlan a külső

Lacinak a múltkor a blogon feltálalt KTM Squadra mellett más kismotorok is a tulajdonát képezik. Ezek között pedig kétségtelenül a Malagutik vannak túlsúlyban. A mai esti mese egy Malaguti Fifty Evóról szól, ami majdhogynem a lefekvés előtti fogmosáshoz is szolgáltatott fogmosóvizet: történt ugyanis, hogy miután meghajtottam, a hűtővíz szépen folyni kezdett belőle. Remélem, ennek elhárítása nem okoz majd nagy vesződséget, vagyis hogy a hiba nem komoly, de a tapasztalataimról azért így is be tudok számolni.

img_1929.JPG

A fura kiállás az aszimmetrikus első villából és burkolatból adódik

A vízhűtéses 50-es kétütemű blokk magas fordulatra van hangolva, vagyis úgy 5-6.000-ig semmi sem történik, sőt, kimondottan azt az érzést kelti, hogy soha az életbe nem fog felpörögni, de miután szép komótosan és lineárisan elérte a kritikus fordulatszámot, a papíron több, mint 90 kilós, de a gyakorlatban nehéznek mégsem érződő motor szépen meglódul, mégpedig exponenciálisan, vagyis tudja a fene, hogy honnan, de hirtelen előkerül még néhány ló; aztán úgy 8.000-es fordulaton még néhány. Ennél a fordulatszám-tartománynál már érdemes erősen kapaszkodni, ugyanis ilyenkor engedik ki a bikát a karámból, hogy eszeveszett ámokfutásba kezdjen, és megpróbálja a kéretlen vendégként rajta helyet foglaló rájdert levetni magáról. Ha a gázkarra jól rácsimpaszkodunk, a kétütemű blokk egészen 10.000-ig képes ezt a vágtát folytatni.

img_1930.JPG

 10.000-ig szépen elpörög, és a kilométeróra kalibrálása sem irreális

A képeken is látszik, hogy a felfüggesztést az olasz mérnökök a "mi ilyet is tudunk" égisze alatt hozták össze, ugyanis elöl is és hátul is félkarú a felfüggesztés, aminek ebben a kategóriában nem tudnám hosszasan taglalni az előnyeit, cserébe a hátrányait inkább: a poszt végén a videón látható, hogy az első kerék berugózás közben milyen fura rotáló mozgást végez, és arra sem mernék mérget venni, hogy egy eltaktikázott féktávot követően egy ilyen elhajlott futóművet nagy eséllyel gyárira vissza lehet húzatni.

Szóval legalábbis első ránézésre a féloldalas villa nem valami bizalomgerjesztő, viszont kétségtelen, hogy a szokatlan megoldásból menet közben nem sokat lehet észrevenni - különben is az ember leginkább azzal van elfoglalva, hogy a megbokrosodásra hajlamos motoron rajtamaradjon, amikor pedig már szerzett egy kis rutint, akkor meg azzal, hogy a három sebességes hagyományos váltóval a fordulatot 6000 fölött tartsa, és négyütemű 125-ösöket megszégyenítve repesszen kanyarban és egyenesben.

img_1931.JPG

A hátsó felfüggesztés egyediségét is büszkén hirdeti a gyár

Bár az Evolution kissé megkönnyezte, hogy elmegyek (április elseje volt, és váratlanul ütött be a 25 fok), ezt, illetve a nem konvencionális tervezési megoldásokat leszámítva meg voltam elégedve a motor által nyújtottakkal. Gondolom, a fogyasztása szépen autós magasságokba kúszik, ha az ember sokat használja nyélgázon.

Ha most a KRESZ által segédmotorokra előírt százéves sebességkorlátozást nem nézem, akkor arra az álláspontra helyezkednék, hogy a Fifty Evolution nem csak városban, de már-már országúton is elegendő dinamizmust nyújt. Ha nem lenne rendszámos motorom, és egy 50-essel kellene napi néhány tíz kilométernyi ingázást megoldanom, valami ilyesmit választanék, bár nem biztos, hogy pont ezt a típust, mert az evolúciós zsákutcának tekinthető első felfüggesztés furcsaságának megemésztéséhez még adnom kellene egy kis időt magamnak.

 

 

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr348553720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pepe321 2016.05.05. 23:02:53

Nekem egy Fifty Top volt egy darabig. Igen, ezek tipikusan a "ránézésre nem gondolnád róla, hogy mit tud" kategória... :-)