Moped blog

Csepel 125T (1949) - Járnál vele?

2016. augusztus 05. - gus

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Abszolút meg tudom érteni azokat, akik a rovarfejű új motorokkal szemben inkább a veterán motorok klasszikusabb formáit részesítik előnyben, és külön kalapemelés jár azoknak, akik nem kevés anyagi és energiaráfordítással régi magyar járműveket próbálnak meg átmenteni a remélhetőleg ezért majd hálás utókornak.

Mivel néhány kudarcba fulladt próbálkozástól eltekintve (lásd a mopedautók ősét, a Pulit) a rendszerváltás előtti magyarországi autógyártás sosem produkált értékelhető mennyiséget, az, aki magyar járműre szeretne szert tenni, alapvetően két irányba indulhat: vagy a kisebb, vagy pedig a nagyobb egység felé mozdul el, ami nagy vonalakban azt jelenti, hogy vagy Pannóniát vesz magának, vagy Ikaruszt. Mondjuk én még életemben nem találkoztam Ikarusz-gyűjtővel, pedig isten bizony kiszúrtam volna, ha valakinek a környékünkön a hátsókertjében 8-10 Ikarusz fel lett volna stócozva. Főleg a 260-ast ismerem meg messziről (és persze közelről is), mert olyannal jártam 20 évvel ezelőtt általános iskolába.5239878_719e5e2e376b94793edd9de92d16449b_wm.jpg

1992 - Antall József miniszterelnök megtekinti az első magyar Opel Astrát

Az már csak a múzeumérett járműparkhoz tíz körömmel ragaszkodó városvezetésnek köszönhető, hogy ma is pont ugyanazokkal a példányokkal mehetnék általános iskolába, ugyanis az indokolatlan eufemizmussal gyakran közösségi közlekedésként aposztrofált tömegközlekedés (lásd még: roncsderbi) az elmúlt években csak óvatos lépéseket tett a megújulás felé. Mondjuk lehet, hogy még így is jobban járok egy végtelen kilométert futott 40 éves Ikarusszal, mint egy új noname kínaival.ikarus_260_1.jpg

Gyerekkorom, fiatal felnőttkorom, idős korom (?) Ikarusza, a 260-as

Kálmán azon ifjú titánok közé tartozik, akik egy régi magyar ritkaságot egy felmérgesített Yamaha Jognál sokkal többre becsülnek. A 125T Csepelhez 8 éve jutott hozzá, amikor még jogsija sem volt. A valamelyik előző tulaj kezei között házilag kékre mázolódott motor időközben visszanyerte gyárias festését, a korhű fehér csíkozás például egy kecskeméti szaki biztos ecsetkezelését dicséri. A motor egyébként - most már - megbízhatóan működik. Járt már Németországban, a hetekben például többedszer is sikerrel teljesítette a Budapest-Balaton etapot, és Budapesten belül egész évben rendszeres használatban van. A modelltörténet részleteibe most nem mennék bele, mert egyrészt nem vagyok nagy modelltörténet-fetisiszta, másrészt Zirig Árpád itt már kellemes áttekintést nyújtott a témában.img_2637.JPG

Innen kicsit Harley-s. Vagy csak nekem?

Annyit azonban mégis érdemes megjegyezni, hogy a képeken egy "exportosított" 1949-as példány látható, ami többek között abban is megmutatkozik, hogy az első lámpába kilométerórát is integráltak. Később, az 50-es évek elején a lemezvillát az akkori ügyes kezű tulajdonosa utólagosan teleszkópokra cserélte, és rugózottá tette a hátsó traktust: bakteleszkópokat építettek be, ami a menetkényelemre ugyan jótékony hatással volt, de mivel nem beszélhetünk az első lánckerék tengelyébe csatlakozó hátsó lengőkarról, ezért berugózásnál a motor a láncot kicsit tépi. Kálmán szerint a lánc ezt jól bírja, nem nyúlik jobban a kelleténél. A duda egy 2Ah-s akkumulátorra van rákötve, de másra nem is nagyon kell az export változatba már beépített akksi, mivel indexek nincsenek, a motor pedig akku nélkül is kap szikrát.img_2641_1.JPG

Az 50-es években bakteleszkópokat építettek be

Talán sokan értetlenül állnak az előtt a jelenség előtt, hogy vajon miért koptatja valaki rendszeresen egy majd 70 éves motor alkatrészeit a budapesti utakon, miért nem teszi el zsírpapírba, és jár valami modernebb, gyorsabb, kényelmesebb készséggel. A válasz egyszerű: van, aki jobban szeret motorozni, mint a motort nézegetni vagy folyamatosan szerelgetni. Én ezt a legmesszebbmenőkig meg tudom érteni, hiszen anno ezért adtam el a Simsonomat, hogy aztán majdhogynem cseberből vederbe essek a CB 125-ös Hondámmal - de ez majd egy következő, gyászosabb hangvételű poszt tárgyát fogja képezni.img_2642.JPG

Mindennapos közlekedésre is alkalmas - a 103-as oda se mer nézni

A mai posztunk alanyául szolgáló 125-ös Csepelből kiindulva arra a meglepő felismerésre juthatunk, hogy amennyiben egy 70 éves motor megkapja a szükséges törődést, karbantartást, nem feltétlenül kevésbé megbízható, mint egy mai motor, és az amortizációja is minimális. Jó, a Csepelben kb. 20.000 km-enként fel kell újítani a blokkot, és egyszer még egy hosszabb túrán is lerohadt, de összességében messze megbízhatóbb, mint az az ETZ 250-es, amivel Kálmán egy fél évig próbálta a Csepelt kiváltani. Mivel ez a master plan nem jött be, az ETZ-t eladta, és visszanyergelt a magyar járműipar remekére (és itt szó szerint nyergekről van szó). img_2638.JPG

 A 100-as óra elbizakodott, inkább az 50-60-as tempót szereti

A Csepel nem csörög, nem zörög, nem csöpög. Jön-megy, teszi a dolgát, akár egy mai kismotor, és bár nem sokkal erősebb egy S51-es Simsonnál (mindössze 5,5 Le), de második rúgásra télen-nyáron indul, és amióta a váltó megkapta a Koyo csapágyakat, 50-60-as tempóval a világból is kimegy.

Bár kipróbálni nem volt lehetőségem, de a 2.50-19-es gumikon gördülő Csepel kellemes útitársnak tűnik. Mikor Kálmán elhajtott, egy ideig még mentem utána a 103-assal, és néztem, hogy van-e füstje, de annyi se volt neki, mint a hunyurgó parázsnak szalonnasütés után.

img_2635.JPG

Az R.M. a Rákosi Mátyás Vas- és Fémművekre utal, leánykori nevén Weiss Manfréd Acél- és Fémművek, amit a 2. világháborút követő években természetesen államosítottak

Mivel az én műszaki ismereteim egy levelibékáéival vetekszenek, nem tudnék jó szívvel beruházni egy ilyen motorra, de aki a racsnis behajtószárat második-harmadik nekifutásra meg tudja különböztetni a csőfogótól, vagyis rendelkezik minimális műszaki érzékkel, és nem ódzkodik attól, hogy a dohos szervizfüzet útmutatásai alapján a rendszeres karbantartási műveleteket elvégezze (állítólag a Pannóniák leírásában az is szerepel, hogy hogyan öntsön magának új dugattyút az ember), valamint olykor egy-egy veteránbörzét is meglátogasson, az cserébe egy megbízható és stílusos magyar gyártmányú klasszikus motorkerékpárhoz juthat hozzá - sajnos most már csak 3-400.000 forint leszurkolását követően. És az árak valószínűleg csak emelkedni fognak.

   

⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr968853472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rush4you 2016.08.05. 17:12:18

Bizonnyal istenkáromlásnak számít,de nagyon el tudnék képzelni egy ilyet modern blokkal és egy kicsit korszerűsítve.
Nem foglalkozik ezzel senki?
Egyébként az egyik legszebb geometriájú motor ez.

gus 2016.08.05. 18:40:15

@rush4you: Szerintem nem lenne szentségtörés.

Papp Sanyi 2016.08.05. 19:15:07

Ennyi pénzért már kapsz egy megbízható gépet. Amit 20 ezrenként nem kell generálozni, csak olajat cserélsz benne 3x. Aki fanatikus persze vegye csak nyugodt szívvel. Ezeket a KGST-s csodákat csak a nosztalgia tartja életben, ami becsülendő, de napi használatra indokolhatatlan.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2016.08.05. 19:41:55

@rush4you:

Ez 125-ös, tehát rendszámos. Bármilyen átalakítás engedélyköteles, ahhoz dokumentáció és tervezői felelősségvállalás kell. Ha ezek meg is vannak, fizetőképes kereslet nem biztos...

Lord Ickenham 2016.08.05. 19:55:47

Mennyire elviselhető a nyereg? Elég kényelmetlennek tűnik.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2016.08.05. 20:21:13

@Lord Ickenham:

Rázni nem ráz. A rugó alatta elég szépen dolgozik, ha be van állítva az ember súlyához.
Problémát az üléslap simasága jelentett, simán csúszkált rajta az ember.

GiXXXer 2016.08.05. 22:00:00

@Papp Sanyi: a Csepel épphogy alig KGST-s, az alapok már a komcsik előtt megvoltak, és azt nem lebutították, hanem megerősítették. Illetőleg azt sem árt megjegyezni, hogy eleinte nem voltak rosszak a KGST-s járgányok, csak idővel ahogy koptak a szerszámok, meg csökkent a munkakedv. Egy ilyen Csepel akkoriban családok fő közlekedés eszköze volt, igazi igásló, minimális törődéssel sokat elment, össze sem lehet hasonlítani a 80-as évek keletnémet minőségével

J. Mutzenbacher 2016.08.05. 22:36:49

Jó, hogy vannak ilyen üde színfoltok még a forgalomban a mai biztonságmániás műanyagvilágban.
Én például sikítófrászt kapnék, ha egy ilyet kéne használnom nap mint nap, de maximális tisztelettel és rokonszenvvel fogok átvigyorogni a tulajára, ha találkozunk az utcán :)

Gery87 2016.08.05. 22:51:26

"egy 70 éves motor megkapja a szükséges törődést, karbantartást, nem feltétlenül kevésbé megbízható, mint egy mai motor,"

öhhkkm....ez azért erős kijelentés:)

Szép dolog a nosztalgia és én is azt mondom hogy megérdemlik ezek már csak a magyar ipar emléke meg a múlt miatt is hogy fenntartsák őket.
Sőt, a restaurálás előtt is le a kalappal azt se tudnám hogy kezdjek hozzá, mit hol kell beszerezni....de azért ez nem egy mai motor szint...lássuk be.

@GiXXXer:

Van nekem ilyen '60-as kis 'Motoros Füzet'-em amiben azért sejtetik, - mit sejtetik: TÉNYként kezelik - hogy a Danuviához, Pannóniához (tudom hogy ez Csepel, de korban kb ugyanaz) nem árt ha van otthon mosóbenzin, reszelő, teknő, satupad, cigarettafüst(!)...meg véső.....merthogy a szocialista népgazdaság kiváló termékei és a 230%-os túlteljesítés ide vagy oda....bizony nem árt ha az elvtárs otthon még azért szétszedi és a csatornákat, öntési hibákat rendbe teszi...:)
(Mikor olvastam féltem hogy a fejezet végére elfolyik a tinta mert a szerkesztő elvtársat épp az asztal mögül rángatták el az ÁVH pincéjébe dezinformálás és szabotázs vádjával...)

"Jó, a Csepelben kb. 20.000 km-enként fel kell újítani a blokkot, "

hehe....kétütem....naná.

gus 2016.08.05. 23:26:49

@Gery87: Ha megkapja a szükséges törődést, akkor oké. Azt nem írtam, hogy mennyi törődést igényel. Nyilván többet, mint egy Honda Innova.

rush4you 2016.08.06. 11:33:12

Nézegetem már egy ideje a kis csepelt, talán egy yamaha levegős 125ös jó lenne bele.
vagy valami hasonló, bár fotelterrorista vagyok, fogalmam sincs hogyan megy ez a való életben.
gondolom nem lenne egyszerű mutatvány a papírozás, stb.

rush4you 2016.08.06. 11:52:46

nem hagy nyugodni a dolog és böngészgetek:
a yamaka már újra feltalálta a csepelt.
www.youtube.com/watch?v=UETBcwC1Uz4
itt írt róla a tbike is
totalbike.hu/hirek/2011/11/10/a_yamaha_feltalalta_a_d-csepelt/
pont ez a blokk kéne, a többi maradhat :)

sakkosfx 2016.08.06. 12:24:39

A legszebb alakú motor! Ilyen csepelen tanultam meg motorozni! És az ülés is el van találva! És láttam már mai motorokon is hasonló ülést!

isti75 2016.08.06. 19:38:18

@GiXXXer: "össze sem lehet hasonlítani a 80-as évek keletnémet minőségével "

Mert a Simsonok, meg az MZ-k olyan rosszak voltak? Ugyan...