Moped blog

Simson SR50/1B-H40 (1990) - A guruló hokedli

2016. november 04. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

 

Persze, persze, nem akarom én azt, hogy a Simsonok teljesen átvegyék az uralmat itt a blogon, de sajnos nincs szívem kihagyni a jobbnál jobb kínálkozó lehetőségeket, melyek felkínálásában mostanában Péter jár az élen. Emlékeztek, ő az, aki a majdnem 100.000 km-t futott bontatlan blokkos S51-esével nyáron Olaszországot is megjárta. Vérbeli simsonosként persze nem csak ez az egy Simsonja van, hanem sok. Nagyjából kitesznek egy focicsapatot, legalábbis abban a dadaista univerzumban, amelyben van értelme annak, hogy az ember Simsonokból állítja össze a kezdő 11-et. Ezúttal a gyűjtemény egyik ékkövével ismerkedhettek meg, egy teljesen gyári állapotú lehetetlenrózsaszín SR50-essel, gyári nevén: Stadtrollerrel. 

fullsizerender.jpg

A lehetetlenrózsaszínű Simson Roller 

Ahhoz, hogy Péter összes motorját el tudjam történeti kontextusban helyezni, jobban bele kellene ásnom magam a honeckeri NDK zegzugos történetébe, az azonban a tévedés kockázata nélkül megállapítható, hogy a 80-as években azért már az ötéves tervek mellett a szocialista szatelitállamok mindegyikében többé-kevésbé érvényre jutott a piaci szempont is, egyrészt, mert jól látszott, hogy a tervgazdaságok hiánygazdaságok is egyben, vagyis bizonyos szükségletek kielégítéséhez piaci mechanizmusokra is szükség van, másrészt amennyiben egy árucikk előállításában nem csak politikai, hanem mondjuk piaci és minőségi szempontok is szerepet játszanak, akkor nem kizárt, hogy azt az állami vállalatok sikerrel exportálhatják majd nyugatra. Az exportcikkért cserébe pedig kemény nyugati valutát kapnak, amivel pedig akár minőségi importcikkekért (alapanyagokért, gépekért) is lehet majd külföldi cégeknek fizetni.

img_3575.JPG

Hát, legalább nem kell majd kilométerórát cserélni, ha valaki felfúratja 80-asra a blokkot

Persze a szocialista járműgyártás a 80-as években már bőven nem volt képes felvenni a versenyt a nyugat-európai vagy japán tempóval, és ezzel már a szatellitállamok vezetése is tisztában volt. A nyugat-európai imperialista kapitalizmus meghaladása, majd legyőzése szép csendben lekerült a napirendről, ami abból is látszik, hogy a 80-as évekbeli tévéreklámok is inkább arra az álláspontra helyezkedtek, mint a Gyalog-galopp fekete lovagja: "oké, egyezzünk ki döntetlenben". Soha annyiszor nem hallottam azt a szót, hogy "korszerű", mint a 80-as évek tévéreklámjaiban, ami azt jelenti, hogy a reklámozott jármű, rádió vagy kávéfőző legjobb esetben is csak "megfelel a kor elvárásainak", futurisztikus előremutatásban, hogy öncélúan humorizálva azt ne mondjam, úttörő megoldásokban ekkor már senki sem gondolkozott komolyan. 

Sőt, ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy a keleti blokkban exportra készült járművek mindig jobban fel voltak extrázva, mint a belső, KGST-piacra szánt modellek, akkor ebből talán már a kapitalista rendszerekkel szembeni latens kapituláció is kiolvasható. Hiszen ha a nyugati piacokon csak a felextrázott modellek voltak eladhatók, akkor ez azért azt is jelenti, hogy ott magasabban van a léc, aminek a szocialista járműiparnak igencsak neki kell rugaszkodnia ahhoz, hogy átugorja. Teszem hozzá rögtön: nem is ugrotta át soha. A szocialista autók sosem tudtak a nyugati országokba tömegesen betörni, a KGST-járműgyártásból nem lett nyugati sikertörténet, ellenben Kubával, ahol a kockaladák még ma is az utcakép meghatározó elemei. Viszont a hülye franciákat még egy szanaszét extrázott Zsigulival (átlátszó szélvédő, két irányba tekerhető kormány stb.) sem lehetett kirobbantani a Peugeot-Renault-Citroën háromszögből, és valamiért a nyugatnémetek is megelégedtek a Mercedes, az Audi, a BMW és a többi imperialista csökevény által nyújtott menetdinamikával és kényelemmel.img_3578.JPG

Csillog-villog

Na, bocs a hosszúra nyúlt bevezetőért, de valószínűleg efféle megfontolások vezérelték az IFA-gyár Simson-részlegét akkor, amikor 1986-ban úgy döntöttek, hogy bár műszakilag nem sok fejlesztésre van lehetőségük, de azért valami pofás(nak szánt) burkolatot még így a rendszer célegyenesében ők is rá tudnak álmodni a meglévő, mondjuk azt, hogy "kiforrott" technikára. Hát, a képek alapján mindenki döntse el maga, hogy mit érdemel az a bűnös, aki a dizájnrészleget vezette...

Na valahogy így születhetett meg az SR50, ami az akkor már erősen éledező robogódivat hullámaira próbálta magát felszörfölni, azt kell, hogy mondjam, felemás sikerrel. Egyrészt vannak rajta vitathatatlanul robogós elemek: ezek közé tartozik a lábvédő és trepni egysége, valamint a felhajtható ülés alatti - nem túl nagy, de legalább létező - tárolórekesz. Ami viszont a korabeli japán robogókkal való összevetést illeti, abból az SR50 nem jön ki túl jól (lásd még Woody Allennél: "és akkor együtt alszik majd a bárány és a farkas, de a bárány nem alszik majd jól"): önindítóról ne is álmodjunk, az akkumulátor létjogosultságát itt csak az index és a duda igazolja. A fék- és sebességváltó-rendszer legalábbis elhelyezkedésében a Schwalbéét imitálja: a hátsó féket a trepnin lévő pedállal lehet működésre bírni, jobb kéznél az első fék, bal kéznél a kuplungkar, bal lábbal pedig a négy fokozatú váltó kapcsolható. Automata váltó fejlesztésébe az NDK mérnökei nem mertek belefogni, inkább létrehoztak egy olyan lábváltót, ami garantáltan emlékezetessé teszi a poroszkálást: a lábbal kapcsolható váltó használatához a motorosnak ugyanis spiccelve-pipiskedve kell tartania a lábfejét (balett-táncosok és karatékák - Kin Geri -  előnyben). A váltáshoz ugyanis a megszokottól eltérően nem fel és le, hanem előre és hátra kell rugdalni egy a trepniből függőlegesen kiálló kis kart. Nem szokványos, de igazából megszokható megoldás.

img_3576.JPG

Tank az ülés alatt - és még egy kis tárolórekesznek is maradt hely

A hosszúra nyúlt bevezetőből az az eszmei konklúzió is lepárolható, hogy az SR50 tulajdonképpen a nem túl ideális gazdasági és politikai körülmények áldozata lett: fejleszteni nincs pénzünk, de úgy kell csinálnunk, mintha fejlesztettünk volna, különben nyugaton nem tudjuk majd a portékát eladni, és nem lesz valutánk.

Minden furcsasága mellett, ami a mindennapi használhatóságot illeti, az SR50 jól vizsgázik, vagyis Péter szalonállapotú Rollerét kipróbálva nem tudom Kőbájkernek a típussal kapcsolatos lesújtó véleményét osztani. Ez nem kis részben pedig annak köszönhető, hogy Péter motorja alig futott 6000 km-t, és tényleg mindene úgy működik, mintha most gurult volna ki a gyárból. A fékek harapósak, a blokk nem csörög, a váltó nem akad, a fényezés nincs dörzsikével összekaristolva, és füstből is csak pont annyi jön ki a kipufogón, hogy látható legyen, kétütemű motorról van szó. A rugózás nekem inkább feszesnek tűnt, vagyis a szőnyegbombázás utáni budapesti utakon jobb, ha megpróbálunk szlalomozni a kátyúk között.

A motoros testtartása a motoron természeteshez közeli, kicsit úgy ülünk rajta, mint egy magasabb hokedlin, de alapvetően kényelmesnek mondanám. A blokk - 50-es viszonylatban - nyomatékosnak érződik, de nem is nagyon érdemes pörgetni, mert ezt az SR50 nem igazán szereti, nem lesz tőle sokkal gyorsabb, legfeljebb csak hangosabb. Sokkal jobban járunk, ha szépen, közepes gáz mellett végigkapcsolgatjuk a négy fokozatot, így lelki békénk megőrzése mellett előbb-utóbb elérjük a 40-nél nem sokkal magasabb végsebességet.

img_3580.JPG

"mindene úgy működik, mintha most gurult volna ki a gyárból"

Nekem Péter példánya kimondottan tetszett. Ha nem lenne már így is a kelleténél több motorom, és valaki hozzám vágna egy ilyet (nem feltétlenül ebben a szemet gyönyörködtető rózsaszínben), istenbizony eljárkálnék vele. Egyébként aki Rollerre vágyik, annak manapság nagyjából 70.000 és 140.000 forint közötti összeget kell kifeszegetnie a malacperselyből. Elég sok eladó példány van belőle, bőven lehet köztük válogatni, de saját káromon tanultam meg, hogy a Simsonra is igaz: szarból nem érdemes várat építeni. A legegyszerűbb, ha olyan példányt keresünk magunknak, amit az előző gazdái nem kalapáccsal és flexszel szervizeltek, még ha ez a vásárlásnál akár 20-30.000 forintos többletköltséget jelent is. Időben, pénzben, energiában és kurvaanyázásban hamar meg fog térülni.

És aki a Rollerek között a néhány ezer elektromos vagy gyárilag 70 köbcentis kétütemű verzióból talál rá egy példányra, az igazán szerencsésnek mondhatja magát. Kotorjon elő gyorsan még 250 forintot, és ruházzon be egy lottószelvényre.

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr3511803231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fantomász 2016.11.07. 17:50:24

Volt valaha olyan robogó, ami megfelelt kőbájker uraságnak? Nem emlékszem ilyenre...

Mindenesetre az SR50 olyan zsiráf féle: szép, szép, de otthonra nem kéne.

Használtam, de nem lopta be magát a szívembe, miután két útból háromszor robbant le :D

gus 2016.11.07. 18:45:26

@Fantomász: Nekem nagyon rossza tapasztalatom van Simsonnal, az S51-esem egy romhalom volt, mindig lerobbant. De amióta volt szerencsém Péternek több Simsonját is kipróbálni, sokat javult a Simsonokkal kapcsolatos véleményem. Persze nem japán technika, de ha megkapják a rendszeres karbantartást, nem hullanak szét, nem rohadnak le. Talán egyszer még nekem is lesz ilyen le-nem-rohadós Simsonom, ki tudja. :-)

tailor13 2016.11.07. 19:57:44

@gus: Volt belőle önindítós változat :)

A futóműve pedig szerintem kategóriákkal jobb, mint a vetélytársaié, gondolok itt a régi Jog-ra, Mint-re, Sepia-ra, tetszőleges aláhúzandó, és akkor a fékről és a vázmerevségről nem beszéltünk :) Más kérdés, hogy valójában nem egy ligában játszanak, hiszen ez nem robogó alapvetően. :)

semmiselesz 2016.11.07. 20:44:26

1989-től volt egy ilyenem. Mivel magyar piacra készült ezért 40-km/hnál többel nem ment. Akkoriban egy biciklis postás lehagyott egy piros lámpától való induláskor. Azért az alázásnak a lehető legnagyobb volt ami létezhetett. így átesett egy fojtásmentesítésen, és egy akkori motorrevüben megjelent tábori tuningon. Ment is utána mint a veszedelem az akkori súlyommal kb 70-75-t. Viszont sose lehetett egyenértékű simson az S51-es kortársak között, de az akkor már beérkező japán robogók között sem állta meg a helyét ormótlansága miatt. Idén adtam túl rajta nagy nehezen, és tényleg nagyon nehezen, pedig nem volt leharcolva agyontákolva. Nem volt egy rossz motor, de összehasonlíthatatlan egy normál simsonnal. A csomagtartó meg mindenre jó csak csomagtartásra nem, hacsak nem a pénztárcát nevezzük csomagnak.

legelső MortalWombat 2016.11.07. 20:56:55

Nekem is volt 1990-től, kb.6 évig egy ugyanilyen rózsaszín darab.
Soha nem robbant le, soha nem kellett tolnom. Kora tavasztól késő őszig ezzel közlekedtem.
Gyertyára finnyás volt, csak Isolator ment bele, hidegen 225-ös, majd 240, melegben meg 260-as.
Mással nem ment.
Én nagyon szerettem, városba tökéletes volt. Mondjuk rózsaszínben nem volt valami macsó darab, de ettől még imádtam. És az ülés előtt lehetett vele szállítani elég sok mindent. Volt a kormány alatt egy akasztó, oda be lehetett fogatni a szatyor fülét, és nem esett le. Még az aktatáska fogóját is bele lehetett akasztani.

Schütii 2016.11.07. 21:21:00

Volt önindítós változat, de nem a magyar piacra.

gus 2016.11.07. 22:11:33

@Schütii: köszi a kiegészítést

J. Mutzenbacher 2016.11.08. 00:02:07

Amennyire bottal sem piszkálnék most egy ilyet, annyira eladtam volna érte a lelkemet a 90- es években, tiniként :)

khmizé 2016.11.08. 09:00:41

Nos nekünk a pincében van egy ilyen. egyszer sikerült beindítani, és mentem vele, egy csapás volt. soha többet nem indult be. Így egyedül a fogyasztása kiemelkedő, ami nulla. Egy sz*r vacak fújjj.
Ami a cikkben van, tetszik, és elhiszem, hogy van olyan, ami működik. A mienk nem. Szerencsére van egy 600-as banditom:-)

Bxx 2016.11.08. 09:31:00

@Schütii

Volt magyar piacra is SR50 CE 1990-ben, de csupán 1000 darab, amit rokkantak vásárolhattak meg.
Nagyon ritkán, néha-néha feltűnik egy-egy eladó darab.

@khmizé
Ne csodálkozz, ha valamit hosszabb ideig nem használnak, nem biztos, hogy be fog indulni, ill. ha beindul, nem biztos, hogy megbízható lesz. Egy ideig. Mostanság leginkább a rossz minőségű benzin okozza a legnagyobb bosszúságot. A hosszú állás során rárohad a karburátor minden részére.
Függ a tárolástól is, mennyire oxidálódnak el a kábelsaruk, csatlakozások.
Ami napi használatban van, megkapja a megfelelő gondoskodást, nincs széthajtva, sokáig megbízhatóan üzemel.

A fotók készítése előtt a cikkben szereplő roller 2 évvel ezelőtt volt indítva utoljára. Először sajnos nem indult, mivel a karburátorban felejtettem a benzint, ami megtette hatását. Tisztítás után azonnal indult.
Az is fontos, hogy nincs szanaszét szerelgetve, cserélgetve az alkatrészek. Eredeti alkatrészekkel üzemel, megbízhatóan.

Ezzel csak azt szerettem volna mondani, nem biztos, hogy a motor tehet arról, hogy nem indul, vagy pedig megbízhatatlan.

Csak úgy a cikkhez:
A motor, mint ránézésre is kiszúrható, 1990-es évjárat. Első gazdája egy idős úr volt, aki a Dunakanyarban lakott. Nem sokat használta, 5.600 km-rel állította le a tyúkólban, évekre. 2006-ban került Biatorbágyra, egy úr vásárolta a feleségének, hogy majd motorozik ő is. Mivel három gyerekes családról volt szó, így apuka szorgalmasan megtakarította, majd beállította a szobába. Az eltelt egy év alatt 100 km-t ment, esőt nem látott (nálam sem). 2007-ben került hozzám, futásteljesítményéhez képest sok km került bele nálam.
Csupán a könyököt reszelte le valamelyik előző tulaj, így vadorzó lett belőle. Ha jó napja van, egészen 48 km/h-ig lehet hajtani a mutatóját.
Van egy másik, szintén '90-es évjáratú fehér rollerem, abban minden fojtás a helyén van még. Az, ha jó napja van, 41-42 km/h-t is megfutja. Nagyon könnyen felgyorsul, no de amikor az ember a sebességmérőre pillant, lehervad a mosolya, hiszen épp sikerült elérni vele a 30-35 km/h-t. :)

Még egy dolog: ezek a motorok 1990-ben többe kerültek néhány ezer Ft-tal, mint egy jól felszerelt Simson enduro.

khmizé 2016.11.08. 10:16:46

@Bxx: esetleg érdemes szétborítani a porlasztót? Azt még nem szedtük szét.
Amúgy nyilván nem ilyen állapotban van, sajnos egy sokat látott szerkezetről van szó. Borzasztó egy eszköz, aki a berúgókart a trepni mögé tervezte, azzal egész nap csak berúgatnék. Én szeretem a kétkerekűeket, de az inkriminált simson egy büntetés. Na hosszú téli estéken újra nekidurálom magam, nem létezik hogy az az egyszem henger ne működjön. Vicc, hogy nem lehet beindítani..

Bxx 2016.11.08. 12:09:21

Én azt gondolom, igen. Legalább meglátod, hogy képződött-e a karburátoron belül lerakódás. Innentől kezdve, ha esetleg felmerül hiba, a karbit kizárhatja, mint hibaforrás.
Ha tudom, hogy hosszabb ideig nem fogom használni a motort, kijáratom belőle az üzemanyagot, így következő indításnál nem fog problémát okozni.

Valljuk be, valóban nem szerencsés a berúgókar elhelyezése, de ezzel együtt kell élnie az embernek, ha már emellett tette le a voksát. Megszokható, de az S51-é sokkal jobb és élhetőbb.

Nem olyan rossz ez a roller, a váltót és a berúgó kart meg lehet szokni. Ha sztenderen rúgja be az ember a gépet, kevésbé zavaró, két keréken pedig, hát na...
Hosszú távon kényelmes masina, nem fárad el rajta az ember, mivel szélesebb az ülése, mint az S51-é.

Egyszer kell jól megcsinálni, minőségi vagy leginkább gyári cuccokkal és nem fog rá panaszkodni az ember.

Bxx 2016.11.08. 12:34:38

@semmiselesz

"Azért az alázásnak a lehető legnagyobb volt ami létezhetett. így átesett egy fojtásmentesítésen, és egy akkori motorrevüben megjelent tábori tuningon. Ment is utána mint a veszedelem az akkori súlyommal kb 70-75-t."

Igaz, 2015 októberében a 93 E km-es cikk utáni (és a további témába vágó) negatív hozzászólásaid tartalma alapján azt írtam neked, hogy nem reagálok az írásaidra, no de egy évvel később mégis megteszem, nem hagyom szó nélkül.
Először is köszönöm a cikkhez való hozzászólásod, őszintén megosztottad a véleményed a típussal kapcsolatban. Részedről negatív kritika most nem hangzott el, ami meglepett.

No de a kiemelt idézetre visszatérve: látszik, hogy gyökeresen másképp állunk a témához, azaz a Simson hajtásmódjához. Ebből kifolyólag te teljesen más tapasztalatokkal rendelkezel, mint én. Egy tuningolt és eleve űzött motortól ne azt várd, mint egy teljesen gyári, finoman, minden nyűgjére odafigyelve, alaposan karbantartott S51-re, közel két évtizeden át.
Ez nem begyógyítatlan seb (mint ahogyan te írtad néhány hete), hanem egy olyan területe a témának, amivel kapcsolatban nem gyűjtöttél személyes tapasztalatokat.
Úgy ítélkezz erről a témáról a jövőben, ha végigcsinálod ugyanazt, amit én.
Nem meggyőzni szeretnélek, a véleményed saját szíved joga, de amit nem tapasztaltál meg, nem csináltál végig, ne ítélkezz.

Pontosan emlékszem a cikk megjelenésére a '80-as évek vége felé, csodálattal olvastam végig akkor. No de sosem jutott eszembe a saját motorom ilyen módon történő átalakítása.

Pepejoe 2016.11.08. 19:05:39

Nekem tetszik a formája, főleg a hátulja. Gondolom ezzel szinte egyedül vagyok.
Szerettem is volna egy ilyet, amikor robi-félét kerestem a speed mellé zúzósverdának rövid távra és/vagy télire de olyan árak voltak, hogy abból 2, már tárcsafékes Jogot vagy Diot veszek. Így is lett. Persze le is nyúlták 1 évre rá, viszont addig (a vásárlás utáni esztétikázást leszámítva, műanyagos vagyok) csak fullszint olajat és benzint kapott.
Visszatérve: ezeket az árakat azé' ne.
Vagyis akár "de" is, csak akkor nem veszek, mindenki túl fogja élni nyilván. Még az S51 is olcsóbb volt. Az kiesett mert nem motorformájú 50 est akartam, hanem konkrétan robit, sajnáltam is mert az az igazi, gyerekkoromat idéző cucc.

humanate 2016.11.09. 08:06:30

Sziasztok!
áfolom én is, hogy nem volt önindítós változat, azzal, hogy nekem volt! :)
Közel 20 éve vettem, egy ismerőstől, 88 km volt benne, gyári állapot, gyári önindító, első gyári szőrös gumi, első tank benzin beleszáradva. 60 ezer Ft-ért sikerült hozzájussak, ami akkor is nagyon jutányos volt, így közel 10 év használat után is 80 ezerért tudtam eladni. Sokan a csodájára jártak, hogy létezik önindítós, sokan azt hitték valami utángyártott, de a motorblokkot eltakaró kis panelen, ott volt egy kis írás: E-Start. Nagyon szerettem, sokáig kiszolgált, fájó szívvel váltam meg tőle, így is csak 10ezer km-rel adtam el.

Bxx 2016.11.09. 08:39:53

@humanate:
Az a 60 E Ft-os ár tényleg jutányos ár volt érte 20 éve. '95 környékén nagyon keveset futott S51-esek 80 E-ért mentek. Azt lehet mondani, akkor még arányaiban (az S51-hez képest) jobb ára volt a rollernek.

2-3 éve a mobile.de oldalon egy szinte 0 km-es SR80 CE-ért már 3.000 €-t kértek.
Ha megkímélt és keveset (0-3.000 km) futott az adott roller, jó árat lehet kapni érte.

2006 környékén valóban nem volt érte a legjobb ár a 80 E. Kérdés, hogy mennyit futott ill. mennyire volt leharcolva vagy sem...

humanate 2016.11.09. 08:50:38

@Bxx:
10 ezer km-rel adtam el, abszolút tökéletes állapotban volt, nagyon szerettem :)

2147. számú Bartók Béla Úttörőcsapat 2016.11.09. 10:22:32

érdemben szólok hozzá: már 250,- Ft a lottó :)

gus 2016.11.09. 11:26:58

@2147. számú Bartók Béla Úttörőcsapat: Köszi, igen, én is akkor láttam a hírt, amikor kitettem, de ezzel már nem bíbelődtem. de javítom :-)

2147. számú Bartók Béla Úttörőcsapat 2016.11.09. 12:19:59

@gus: ne törődj az ilyen trollokkal, mint én :)

amúgy jó a blog, rendszeresen olvasom :)

gus 2016.11.09. 12:25:42

@2147. számú Bartók Béla Úttörőcsapat: Köszi az elismerő szavakat, az elégedett olvasóért - is - érdemes ezt csinálni. Egyébként nem vettem trollkodásnak, ha 250 forint, akkor 250 forint.

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2016.11.10. 10:36:06

Szerintem nagyon nagyon jó motor. Kényelmes, könnyen kezelhető, a futómű egy átlagos lefingott japán robogóétól jobb, és vidéken a magas építés alkalmassá teszik a földutas közlekedésre, amit anno elég gyakran ki is használtunk. Két "szezont" nyomtam le egy pont ugyanilyen rózsaszínű darabbal. Majd sikerült vennem egy pirosat, első gazdás, Pneumant gumis, Narva izzókészletes darabot egy öreg bácsi hagyatékából, az is jól teljesített. Nem indultam volna el egy ázsiai túrára velük, de nem a megbízhatatlanság miatt. Az egyik komoly problémát a lehetetlen váltó kialakítás okozta, hiába kapott időnként kenést a rudazat, kotyogósra kopott, és sokat kísérleteztem mindenféle hézagolókkal, hogy a csörgés-zörgést és a váltó holtjátékát csökkentsem. Ez egy nagy zsákutca volt, a változatlanul hagyott blokk mögül előre kellett vinni a váltót és egy méteres nagy rúddal oldották meg alul. De ez csak olyan mint a csokin a fehér réteg, tehát van de attól még finom.
Az egyik barátomnak pedig 70-es volt, gyárilag halogén izzós (H4 foncsoros) , full extrás kivitelben, még az ülés bőrözése is faszábban nézett ki. Akkori Simsonos mértékben ez már az űrtechnika volt, a menetteljesítményei pedig egyenesen Simsonok M3-as BMW-jévé tették, ha élhetek ezzel a képzavarral, két személlyel is rendesen jól ment.
Azért így tízenév távlatából kíváncsi lennék, hogy milyen az alkatrész ellátása. Emlékszem defektre amikor a Nagymező utcából vettem gyári Pneumant abroncsot, vagy léptetővilla cserére, de egy eltört index házat sem volt gond pótolni a DDR-Ruhla eredeti cuccokból. Ma ez nem tudom, mennyire működne, milyenek az utángyártott cuccok, ha egyáltalán vannak...

floridian 2016.11.10. 20:56:18

@khmizé: Ha netalan nem indulna,vagy epp mar letettel rola,erdekelne,hogy eladnan e nekem! Azegesz moccra gondolok :)

khmizé 2016.11.11. 07:49:12

Szia. Megkérdeztem apósomat (övé a szerzet) és szívesen lemond róla. Valahogy fel kéne vegyük a kapcsolatot.

gus 2016.11.11. 10:23:22

@khmizé: @floridian: Ha egymás nicknevére rákattintotok, ott tudtok egymásnak üzenetet küldeni.

T-Adee 2016.12.06. 11:40:01

@Bxx:
A benzin gyantásodás,belerohadás ellen én a hazai fejlesztésű Spuri adalékot használom.
Nem is drága egyébként 1 flakon ~3000Ft és 250l üzemanyaghoz elég.
Bővebben: spuri-adalek.hu/content/view/167/1/
(Még mielőtt megvádolna vki semmiféle anyagi érdekem nem fűződik a termékhez,csak felhasználó vagyok)

Bxx 2016.12.08. 12:43:06

@T-Adee:
Köszönöm a tanácsot, megfogadom. :)