Moped blog

Moped blog

Jubileumi poszt - 3 évvel és 1.000.000 kattintással ezelőtt indult a Moped blog

2017. november 03. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

 

Amikor három évvel ezelőtt fejest ugrottam a mopedes blogolásba, egyrészt nem gondoltam igazán, hogy ez a téma rajtam kívül bárkit is komolyan érdekelhet, arra pedig végképp nem számítottam, hogy a hazai mopedes kínálat ilyen sokáig munícióval fog ellátni. Jó, nem csak mopedek jelennek meg a blogon, mert egyrészt nem vagyok mopedfanatikus, másrészt pedig nem csak mopedesek jelentkeznek a felhívásokra. Plusz a se mopednek, se robogónak nem nevezhető 125-ös és 500-as Hondáim is elég sok anyagot szülnek. De szeretném hinni, hogy ettől csak érdekesebb lesz a blog, hiszen a változatosság gyönyörködtet. Ja, és egy elektromos kismotorról is írtam.p1100069.JPG

Persze a Totalbike és Zomborácz Iván nélkül, aki hajlandó volt a projektet felkarolni, a blog sokkal kisebb olvasóközönséghez tudott volna csak eljutni, az olvasók döntő többsége ugyanis indexes oldalakon keresztül találja meg a blogot, ahol Iván rendszeresen megfuttatja az új posztokat. 

Sokatoknak talán az is feltűnt már, hogy én nem annyira műszaki, mint inkább humán irányból zuhantam bele a motoros blogolásba. Amikor pár éve rendszeresebben is motorozni kezdtem - ez 2009-ben történt, amikor 13.000 forintért a devecseri bolhapiacon megvettem első motoromat, a napszítta piros Puch Maxit -, szinte semmit sem tudtam a motorokról. Mikor Lukács segítségével először szétszedtük a Maxit, aztán nem sokkal később a normálisan sosem működő spenótzöld Simsont, azt sem tudtam, a főtengelyt vagy a hajtókart eszik-e vagy isszák. Mikor Lukács - és akkor már 2013-ban járunk - a CB 125-ös Hondám szerelése közben szólt, hogy lazítsam meg a porlasztó rögzítését, nagyon hülye fejet vágtam. Fogalmam sem volt, hogy a porlasztót hol kell keresni. p1100127_1.JPG

Az írásban már több tapasztalatom volt, most már lassan 10 éve szerkesztek kollégáimmal egy társadalomtudományi folyóiratot, és az elmúlt 10 évben elég sokat publikáltam ilyen-olyan társadalmi témákban különböző külföldi és hazai fórumokon. De erről részleteket nem írok, mert mindig ügyeltem arra, hogy a blogolást és egyéb közéleti vagy tudományos tevékenységeimet elkülönítsem egymástól (bár volt azért 1-2 régebbi elméleti témákat feszegető poszt itt a blogon, ahol ezt nem tudtam elkerülni). Arra gondoltam, a mopedek iránt érdeklődő olvasót nem feltétlenül érdeklik az én egyéb irányú nünükéim, talán ezért is ragaszkodtam és ragaszkodom mind a mai napig ahhoz, hogy itt csak nickkel szerepeljek. Itt nem én vagyok fontos, hanem a téma, a mopedek. dsc_0008_1.JPG

A blog elindításának bevallott célja a hazai mopedes kínálat feltérképezése volt: valami enciklopédiaiféleséget szerettem volna létrehozni az itthon közlekedő mopedekről. Persze sokszor nem részletekbe menően, inkább csak a benyomások szintjén (a néhány perces beszélgetés a tulajokkal és a rövidke próbakörök másra nem is igazán adnak lehetőséget). Így azt remélem, hogy annak, aki mopedet akar venni, már lesz valamennyi fogódzója, és a blogon megjelenő mopedek közül sok olyan is volt, amelyről magyar oldalon még senki sem írt egy sort sem. 

A blog másik, ugyancsak nem titkolt célja volt, hogy meghozza az olvasók kedvét a mopedezéshez, és hogy látni lehessen: a moped a robogónak nem feltétlenül rossz alternatívája. Az alap elgondolásom az volt, hogy ha oly módon írok a mopedekről, mintha komolyan vehetők lennének, akkor talán előbb-utóbb az emberek el is kezdik a mopedeket komolyan venni. William I. Thomas amerikai szociológus - szakmai körökben elhíresült - mondása lebegett a szemem előtt: „Ha az emberek egy szituációt valósként határoznak meg, akkor annak következményei valósak lesznek.” Vagyis ha elhisszük, hogy a mopedek komolyan vehető közlekedési eszközök, akkor ekként is fogjuk használni őket. 103_var_1.JPG

Azt hiszem, ez a projekt tulajdonképpen nem is áll olyan rosszul, úgy látom, legalábbis Budapesten egyre többen mopedeznek. Amikor 8 évvel ezelőtt elkezdtem mopedezni, mindenütt döbbent tekintetek szegeződtek rám. Ezek azonban időközben elismerő vagy vidám tekintetekké változtak. Ebben persze a Moped blog mellett másoknak is szerepük volt. Azt hiszem, ennyi reklámot megérdemelnek: a Mopedmetal mopedes felvonulásokat szervező Turbometal csapata, a Mopedrally csapata és a Moped Mánia Facebook-oldal is felkarolta a mopedezés ügyét, és akkor a mindenféle márkaspecifikus csoportokról (Babetta, Riga stb.) most nem is tettem említést, meg nyilván jó néhány olyan kezdeményezés is létezik, amiről nem is tudok.523226_4242045805539_721354301_n_1.jpg

Végül néhány tényszerű adat, hogy ne csak a levegőbe beszéljek:

  • A blog 3 éve, 2014. október 21-én indult.
  • Az indulás óta ezzel együtt 110 poszt született, ezek közül 14 érkezett vendégszerzőktől. Közülük Sanyi küldte a legtöbbet, köszönet illeti őt és a többi vendégszerzőt egyaránt.
  • A szűk 2 éve indult Facebook-oldalnak jelenleg 770 kedvelője van.
  • Eddig 1 motort kaptam egy kedves olvasómtól, köszönet érte, egy Tomos A3-asról van szó. :-)
  • Az összesített lapletöltés néhány napja lépte át az 1.000.000-t. Sajnos az admin felületen kumulált adatként csak ez áll rendelkezésemre.
  • A kommentezés a posztok alatt továbbra is nyitva áll mindenki előtt, aki képesnek érzi magát konstruktív hozzászólás megfogalmazására. Eddig összesen 2 felhasználót voltam kénytelen letiltani, mindketten destruktív és nyomdafestéket nem tűrő hozzászólásaikkal vonták magukra a figyelmet.

img_7086_1.jpg

Néhány napja jártam a Totalcar szerkesztőségében, az Égéstérben én voltam a vendég, ennek apropóját éppen a blog születésnapja adta, amit természetesen a műsorban elfelejtettem megemlíteni. A műsor egyébként itt meghallgatható.

Remélem, nem voltam túl hosszú és unalmas. További jó blogolvasást és mopedezést mindenkinek!

 

- Gus -

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr2712933171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiger1342 2017.11.03. 17:04:47

Bizony: A MopedRally nevű kezdeményezés is megérdemli a foglalkozást!:)

Burgermeister 2017.11.03. 19:41:17

rákivántam egy ilyen gyöszre..:)

vermes tibi 2017.11.06. 12:52:15

Üdv! Régóta tervezem, s most meg is írok egy hosszabb hozzászólást, ami alapvetően kritika lesz, de nem légből kapott gyalázkodás, s ha esetleg rosszul is esik majd, hidd el, a jóindulat vezérelte. Kiváló szociológiai kísérlet ez az oldal, mert messzemenő következtetések vonhatók le belőle: olyan dologról kezdtél blogot vezetni, amiről (s ezt őszintén bevallod, s ez az őszinteség nagyon dicséretes) alig van valami fogalmad. Engem évek óta bosszant a blogod, mert ha rákeresek a moped szóra, kiadja a kereső a blogod, de itt lényegi információt alig találok a témáról. Hogy van ez a blog, az már önmagában dicsérendő, hiszen ha beszélni kezdünk valamiről, akkor az lesz. De ez a blog sajnos nagyon keveset nyújt, s ez az évek során nem változott. A témát (moped) nemhogy nem határozod meg, de hangsúlyozod, hogy itt egyébként sok minden másról is szó van. A cikkek többsége egy-egy moped/motor vázlatos leírásán nem mutatnak túl. Ez persze nem baj, hiszen egyrészt ez lehet szerzői döntés, másrészt gyakran nem is lehet ennél továbbmenni. De így ez olyan, mint a kereskedelmi tévék hírműsorai: megemlítünk ezt-azt, de minden lényegi dolgot elhallgatunk. Ez így szinte önmaga paródiája - így meg már minek? A felületesség kortünet, szóval lehet, hogy ez csak engem zavar. S különben is: a témáról ennyivel van ennyi. Az egymillió kattintásra büszke lehet lenni, de azt azért tudjuk, hogy az emberek BÁRMIRE rákattintanak, főleg ha a linkje jó helyen van elhelyezve. Ha indítanék egy horgászblogot s kitenném a Totalbike oldalára, pár ezer/tízezer/(százezer ?) kattintást én is összeszednék. S hogy a hazai mopedes közlekedésre ez a blog bármiféle számottevő hatást gyakorolt volna, legalábbis kétlem. Biztosan vannak, akik e blogtól ösztönözve vettek egy mopedet - de hogy ez a hatás Budapesten észrevehető lenne... A mopedes kultúra... hát, ez nehéz ügy. Mert ki a mopedes - a bácsi, aki harminc éve Babettával jár a lottózóba, vagy a fiatal, aki azért vesz egy Simsont, hogy a Mopedmetálon egykerekezni próbáljon vele, aztán a Mopedrallyn széthajtsa. (Félreértés elkerülése végett: alapvetően jó dolognak tartom mindkét rendezvényt, de pl a Mopedmetál inkább buli, s ettől a bulitól sok tényleges mopedes inkább távol marad.) A technikai részletekhez, min t gyakran írod is, nem értesz, tehát ezt ne is keressük itt. Én úgy látom, hogy amíg a magyarok földjén a mopedek/segédmotorok túlnyomó többségében veterán korúak (mert sajnos ez a helyzet), egy mopedhasználó kénytelen legalább minimálisan tisztába lenni az alapfogalmakkal. A botrányos minőségű utángyártott alkatrészeknek hála, a motorok többségét bizony olykor-olykor szerelni kell - s ezzel minden mopedesnek tisztában kell lenni. De hát rendben van, megtaláljuk a technikai infókat más oldalakon, fórumokon. Amit ettől a blogtól kaphatunk, az... mi is? Érdekességek rövid bemutatása, esetleg túrabeszámolók, XY motorjának rövid leírása - mindezt úgy, hogy az adott témáról a szerző egyáltalán nem, vagy csak igen minimálisan készül fel. Persze, ez nem szakfolyóirat, hanem blog, szóval ezt nem kérhetjük számon. Olykor jó volna pl. a rendszámozási mizériáról, a moped/segédmotor fogalmának visszásságairól (a KRESZben van néhány érdekesség), esetleg például az újraéledt Romet, Junak márkáról vagy a régóta minőségi kismotorokat gyártó Tomos márkáról olvasni (mindhárom márka típusai kaphatók Magyarországon, de alig ismerik őket, mert senki nem említi meg őket pl. a blogjában) - de ezekről szóló információkat is máshol kell keresni. Szóval, Isten éltesse a Moped blogot, mert a témában ez van, ezt kell szeretnünk, s tényleg nem rossz ez, csak éppen kevés, nekem legalábbis bosszantóan kevés.

gus 2017.11.06. 15:56:05

@vermes tibi: Kedves Tibi! Köszönöm észrevételeidet. És bevallom, kicsit gondban vagyok azt illetően, hogy mit is reagáljak, mivel az általad a bloggal kapcsolatban megfogalmazott hiányosságok nagy részével kapcsolatban magad is leírod, hogy én e hiányosságok pótlására expressis verbis nem is vállalkoztam, vagyis az általad hiányolt dolgokkal kapcsolatban magad is tudod, hogy azok egyszerűen abból adódnak, hogy a blogot eleve milyennek szánom, és milyennek nem. A blog ugyebár többé-kevésbé személyes műfaj, ezért is van az, hogy nem csak mopedek jelennek meg rajta, hanem sok minden más is, ami az én érdeklődésemet felkelti, és amiről úgy vélem, mások érdeklődésére is számot tarthat. Ha ebben tévedek, akkor nyilván kevesebben fogják olvasni és/vagy lájkolni a blogot, ami nekem alapvetően mindegy, mert pénzem a blogból nem származik, hobbiból, magam és mások szórakoztatására csinálom a saját szabadidőmben - amiből hol több van, hol kevesebb. Vagyis ez nem egy professzionális oldal a professzionális szónak abban az értelmében, hogy nem fizetett újságíró vagyok, hanem egy egészen más területen tevékenykedő valaki, aki, miután maga is elkezdett Budapesten mopeddel közlekedni (ez immáron 8 éve történt), meglátta a lehetőséget abban, hogy lehetne akár mopedekről is rendszeresen írni. Ezt nyilván sokféleképpen lehet csinálni, én a saját érdeklődésemből és kompetenciáimból kiindulva azt az utat választottam, aminek az eredményeit a blogon is olvashatod. A Totalbike látott benne fantáziát, nekik ez így - amennyire tudom - megfelel, de ha rá tudod venni őket, hogy a horgászblogodat is rendszeresen promótálják, én nem bánom.
A moped/segédmotor fogalmának visszásságaival kapcsolatban nem tudom, mire gondolsz, tudtommal a moped szó nem szerepel a KRESZ-ben (hacsak nem mopedautó szóösszetételben), minden olyan kétkerekű motor, aminek a belsőégésű motorja legfeljebb 50 köbcentis, tervezési végsebessége max. 45km/h és utas szállítására nem alkalmas, segédmotornak minősül. A segédmotorokkal kapcsolatos szabályokról egyébként egy KRESZ-oktatóval készített interjúban korábban már kitértünk: moped.blog.hu/2015/06/03/a_kismotoros_kozlekedes_sajatossagai.
Ami a rendszámozási mizériát illeti, ezzel kapcsolatban is egy inkább humorosnak szánt posztot írtam (moped.blog.hu/2015/12/30/burgman_650_segedmotor), természetesen nyilván nem mindenkinek nyerte el a tetszését, de ha voltak olyanok, akik jót mulattak rajta, akkor én már boldog vagyok. A rendszámozási mizériával részleteibe menően nem szeretnék foglalkozni, mert már kb. 10 éve napirenden van, az összes motoros fórum írt már róla és ír is róla minden évben, a lehetséges előnyökkel és hátrányokkal egyetemben,, de a rendeletről konkrétumokat ők sem nagyon tudnak, merthogy annak végrehajtása évek óta fel van függesztve. Ha lesz valami változás e tekintetben, írok róla.
Ahogyan az is igaz, hogy szerelési tanácsokért sem ezt a blogot érdemes felkeresni. Létezik számos márkaspecifikus oldal és közösség, amelynek tagjai évek vagy évtizedek óta részletesen foglalkoznak egy-egy márkával vagy típussal, és már a motor első dobfékének átmérőjéről megmondják neked, hogy mettől meddig gyártották azt a kivitelt. Tanácsokért hozzájuk érdemes fordulni. Tudtommal a simsonosok, a rigások és a babettások is eléggé aktív közösségi életet élnek (az interneten is). Velük a Moped blog se nem tudja, se nem akarja felvenni a versenyt, konkrét kérdés vagy probléma esetén érdemes őket keresni. Aztán az ismertebb mopedmárkák és típusok mellett sok olyan is van, amivel kapcsolatban szinte semmilyen technikai infó nem érhető el. Ilyen volt a blogon például a CImatti OASI (moped.blog.hu/2015/12/10/cimatti_oasi) vagy a Malanca moped (moped.blog.hu/2015/06/20/malanca_a_veteran_malacka), amikhez olasz oldalakat bújtam, hogy valamit sikerüljön kiderítenem, és a francia nyelvtudásomra támaszkodva próbáltam ezt-azt az olasz szövegből kisilabizálni.
Ami a túrabeszámolókat illeti, azok mindig nagyon népszerűek. Szóval nem pontosan tudom, milyen konkrét infókat hiányolsz (típustörténet?, technikai adatok? fogyasztás? hogy hány darabot gyártottak egy-egy motorból?), de ha olyan motorokról vannak ilyen adataid, amik itt a blogon megjelennek, szívesen beteszem ezeket az adatokat egy szövegdobozba illesztve az adott posztba.
Junakról, Rometről szívesen írok, ha van belőle kipróbálható példány, bár amennyire látom, pont mopedet egyik sem gyárt. Olyan típusú posztra, hogy "Itthon is lehet kapni új Rometet és Junakot", egyelőre nem készülök. Tomosokról pedig több posztot is írtam, való igaz, új Tomosokról nem.
Üdv.
Gus

vermes tibi 2017.11.06. 17:30:00

Üdv! Köszönöm a választ. Igen, én is azért írtam, hogy egy blogtól nem lehet ezt vagy azt megkövetelni, mert valóban így van. Nem is célom (nem is lehetne), hogy elérjem, hogy bármit megváltoztass. Csupán a véleményemnek akartam hangot adni, talán némileg indulatosabban, mint kellett volna. Hogy a "Csak így tovább" szólam mellett azért ez is elhangozzék. Természetesen továbbra is elégedetlen vagyok a blogoddal, de közben belegondoltam, hogy komolynak nevezett autós vagy motoros magazinokban milyen cikkek szoktak megjelenni - hát, gyakran azokkal sem lehet büszkélkedni. Az is igaz, hogy én a másik csoporthoz tartozom, akik az átmérőt fejből tudják, tehát a technikai rész ezért is hiányzik annyira. A témák, amiket említettem, példaszerűek voltak, nem kívántam, hogy pontról pontra reagálj rájuk; sok minden mást is mondhattam volna. De ha már kitértél rá, A segédmotoros közlekedés szabályai c. írásod, mely a legnépszerűbb cikked, talán érthetően hagy némi kívánnivalót maga után, ha a hozzászólásokat végigolvassuk. A blogod hatásáról szóló rész bírálatára nem reagáltál - engedtessék meg nekem, hogy ezt azért továbbra is túlzásnak tartsam. De a lényeg, és ami talán kicsit más megvilágításba helyezi az egészet: az egymillió kattintást az tette lehetővé, hogy ez a blog - van, s hogy csak ez az egy blog van ebben a témában, így a gugli ezt találja. Adja isten, hogy még sokáig legyen.

gus 2017.11.06. 17:39:36

@vermes tibi: Köszönöm válaszod. Valóban néhány pontra reagáltam abból, amit írtál, más dolgokra viszont nem. Én nem bánom, ha kritika is megjelenik itt, nem is találtam indulatosnak a reakciód, egyszerűen csak annyit kérek azoktól, akik bírálatot fogalmaznak meg, hogy legyenek realisták. Vegyék figyelembe, mi az, ami egy ilyen blogtól elvárható, és mi az, ami nem. A segldmotoros közlekedés szabályainak kommentjeit végigolvasom újra, megnézem, mire tudok belőlük reagálni. A blogom hatásával kapcsolatban természetesen nincsenek - és nem is lehetnek – birtokomban reprezentatív adatok, csak saját benyomásaimra szeretnék támaszkodni: a Mopedmetalon minden évben egyre többen vannak, és Budapesten is egyre több mopedet látok közlekedni. Amikor 10 éve elkezdtem mopedezni, évekig egyet se láttam. Főleg az utóbbi 1-2 évben kapok olyan üzeneteket a blogon keresztül, hogy egyik vagy másik olvasóm - általában bevallottan a blog hatására – szeretne mopedet venni, adjak neki tanácsot. Nem tudom, a Mopedrally részvételi számai hogyan alakulnak, nem lennék meglepve, ha azok is emelkedést mutatnának.
Szóval nem tudom pontosan felmérni a blog hatását, de az biztos, hogy 10 évvel ezelőtt nem lett volna elképzelhető, hogy az egyik legnagyobb hazai motoros oldal felkaroljon egy főleg mopedekről szóló blogot, és hogy az új anyagokat hétről hétre vezető helyen hozza a saját oldalán. De ha tévedek, akkor sorry.

Üdv.

Gus
süti beállítások módosítása