Moped blog

Moped blog

Puch Maxi Turbo (1988) - Most tényleg motorozni fogsz

2018. szeptember 16. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

Néhány hete a Mammut környékén szúrtam ki a kis Maxi Turbót, de mivel úgy húzott el előttem, mintha nem lenne holnap, nem tudtam a tulajjal szóba elegyedni. Szerencsére van egy budai mopedes körökben eléggé járatos ismerősöm, aki történetesen ismerte a Maxi tulaját, és segédkezet nyújtott a kapcsolat megteremtésében.

A blog rutinos olvasói emlékezhetnek, hogy lassan közel 10 éve magam is egy Maxival kezdtem motoros karrieremet, amit kábé egy éve egy svájci kamionsofőrnek adtam el számára nevetségesen alacsony áron. Szóval amire Maxi van írva, az engem érdekel (persze a maxi ruhákhoz nem értek, de a Kinder Maxi Kinget kimondottan szeretem).

Olvasóim közül volt már, aki az eladó Maxik hiányára panaszkodott, de Béla Maxija Magyarországon még ennél is ritkábbnak számít, hiszen ez a 4 sebességes lábváltós kivitel, ami már eleve robbanékonyságot sejtet kismotoros viszonylatban. Ez a példány ráadásul a gyári Bing helyett egy combosabb Dellorto karbit is kapott, aminek a menetteljesítményre gyakorolt jótékony hatásáról magam is meggyőződhettem. Ezenkívül megújult a lánc és két új gumi is került a Grimeca felnikre, csak hogy jobb legyen a tapadás, és már kész is volt a Maxi a városi pöfögésre.

A saját egysebességes Maximhoz viszonyítva a négysebességes Turbo elképesztő dinamikával gyorsít nagyjából 60-ig. Az első fék nagyon harapós, nagyobb rántásra az első teleszkópvillát simán beülteti, de a hátsó fék is hozza a tőle elvárható átlagos szintet (mindkettő messze harapósabb, mint az én Maximon akár közvetlenül fékbetétcsere után is volt). A motor kinézetébe nem nagyon lehet belekötni, úgy néz ki, ahogyan az egy 30 éves megkímélt kismotortól elvárható, a kipufogó krómja is szép, és a minimális tárolórekeszt is rejtő ülés sem szakadt, és ebben a fáradtpiros színben kimondottan tetszetős.

img_9652.JPG

A hosszú ülésen mindenki meg tudja találni magának a kényelmes pozíciót

Apropó ülés: bár pro forma kétszemélyes, de utas cipelését sem a KRESZ, sem a hátsó lábtartó hiánya nem támogatja. Inkább az egy szem rájder kényelmét szolgálja: testmagasság függvényében lehet rajta előrébb vagy hátrébb farpofával rámarkolni. Alatta pedig egy kis tárolórekesz is megbújik, egy flakon keverékolaj simán befér.

A váltó jól kapcsolható, a négy sebesség éppen elég, a fokozatokat kihúzatva pedig még egy modernebb 50-es robogótól sem fogunk lemaradni. Egyedül azt találtam furcsának, hogy felfelé váltásnál a váltókart nem bokából, hanem combból kell emelni, mert jó néhány centivel magasabban van a lábtartónál. Szerintem akit ez zavar, az talán egy közdarab esztergálásával és beillesztésével kiküszöbölheti, de egyáltalán nem létfontosságú kérdés. A lényeg, hogy a Maxi Turbo nyergében ülve úgy érezhetjük, hogy motoroshoz méltó módon gépészkedünk, hiszen minden ott van, ahol egy nagyobb motoron: bal kéznél a kuplung, bal lábnál a váltókar, jobb kéznél az első és jobb lábnál a hátsó fék. Így utólag is bánom, hogy amikor motorozni tanultam, a leharcolt spenótzöld Simson S51-esem helyett nem egy ilyen osztrák űrtechnikát fúlt elém a szél, bár a gyári állapotú Simsonok halmozásában jeleskedő Pétertől megtudhattam, hogy egy szinte új Simsonnal kimondottan élvezetes a motorozás.

img_9645.JPG

Az első fék nagyon harapós, és a Grimeca felnik is szépek

És hogy szavaimat egy meglepő pozitívummal zárjam: a Turbo nem csak, hogy első-második rúgásra életre kel, de egyáltalán nem is füstöl. Se hidegen, se melegen. Erről az alábbi videón is meg lehet győződni.

A tesztelt motort Béla meghirdette eladásra (a hirdetés linkjét lásd a poszt végén), de ahogy beszélgettem vele, kiderült, hogy igazából nem is akarja annyira eladni. Ha még él a hirdetés, akkor meg lehet próbálni megvenni tőle, de nagyobb összegben nem fogadnék arra, hogy néhány hét múlva is még eladó lesz. Béla azt tervezi, hogy ha nem érkezik komoly érdeklődő, akkor a tavaszi szezonkezdésig még jobban kicsinosítja a kis Turbót, és megtartja.

img_9648.JPG

Naplementében

A körüljárós videó, amin jól látszik, hogy füst egy szál se:

És végül a motor hirdetése ide kattintva tekinthető meg. 

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr4614235635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.09.16. 23:06:16

Nagyon nem értek a motorokhoz, mivel a kétkerekűm motorja én vagyok. :D
Ezt: "A váltó jól kapcsolható, a négy sebesség éppen elég, a fokozatokat kihúzatva pedig még egy modernebb 50-es robogótól sem fogunk lemaradni. " hogy kell érteni? A modern(ebb) robogók nem automata váltósak? Ha azok, akkor én úgy érzem, nem meglepő, hogy egy manuális váltós járgány tartja a tempót velük... vagy mégis?

gus 2018.09.16. 23:45:35

@Le a spammerekkel: Az automata váltós robogókban az a nagy trükk, hogy fokozatmentes automaták, és folyamatosan nyomatékcsúcs közelében tartják a motor fordulatszámát, ahol nagyon jól gyorsul, jól veszi az emelkedőket stb. A váltós motorral nem tudod ilyen pontosan belőni a nyomatékcsúcsot, plusz a váltási idő is elvesz valamennyit a gyorsulásból.

JmOS 2018.09.18. 15:29:24

@gus:
De főként az, hogy egy jó kiállású 2T robogó simán megvan 6-8 LE...

Egyébként - csak hogy adjak az emlékeidnek :) - egy elfogadható állapotú 4 sebességes Simson nem túl nagydarab zsokéval simán nyomja a 80-at. Nem csak óra szerint...
Volt egy rettenet csörgő-zörgő S51B-m. OK, volt egy kis könnyítés, meg csutkakormány, de bicajos (kalibrált) órával mérve 79-et mentem vele sík úton. És az még csak 3.5 ló...
Volt egy S51E-m, ami egészen megdöbbentő módon húzott 60 FÖLÖTT. Szerintem volt valami reszelenty a hengerben, mert úgy indult meg fent, mintha meg sem akarna állni 100-ig. Plusz több hónapos állás után is - zavarba ejtő módon - szó szerint pöccre indult.
Kb. ennyit tud egy normális állapotú Simson. Persze, a Minarelli blokkos Scarabeónak erőben nem ellenfél, viszont végre az sem megy többet valahogy (igaz, én is testesebb lettem).
Egy időben napi 80km-es úton jártam be velük - soha nem hagytak cserben. Azután persze váltottam Innovára, mert az jobban oda való - gondoltam...

Gery87 2018.09.19. 14:54:59

"De főként az, hogy egy jó kiállású 2T robogó simán megvan 6-8 LE..."

Vagy nem....számolj utána bármelyik 50-es kétté adatiaival (ford. szám, kompresszió, köbcenti...) és látni fogod hogy legtöbbször nem adja ki...tehát ez az érzésre megállapítás semmire nem jó....
Miért lenne gyárilag ilyen erősre tervezve mikor a legtöbb országban vagy 40-et tudhatnak maximum, vagy teljesítmény korlát van 2-5 lóerőre?
HA van fojtás, az a sebesség korlátozás miatt van, de csodát az se tesz...

"egy elfogadható állapotú 4 sebességes Simson nem túl nagydarab zsokéval simán nyomja a 80-at"

Dehogy nyomja....nem kell megint a hülyeség....az életbe nem mentek gyárilag többet 60-nál sose....törődjetek bele.
Megnézed bármelyik gyári IFA-Simson kézikönyvet, vagy neten fellelhető gyári adatokat.....ott sincs ilyesmi...
De persze megint a mérnök a hülye, mer "Józsinak 80-at ment a kocsmacsapáson...."

"79-et mentem vele sík úton"

jó lesz az 59-nek is:D 3,75 ló az ennyit tud és pont...

"mintha meg sem akarna állni 100-ig"

Lehet nem akart volna, de nem tudott odáig eljutni az 100..:)
Tudod mennyi paci kell ahhoz? legalább 10...
50 ccm ezt kb 10.000 ford. tudja, HA van rajta egy bitang rezó.....viszont akkor alul semmi nincs.....használhatatlan kb....de gyári gép max álmodott ilyet.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.09.19. 17:07:56

@Gery87: akkor a régi autók sebességmérője is kurvára hazudós volt... (tudod: mikor autó és motor egymás közelében, kb. azonos sebességgel haladnak és az S51 az autó órája szerint 80-nal megy...)

Peter Csongradi 2018.09.19. 19:21:25

Sosem láttam ilyen legendás 100-al menő Simsonokat, még 60-al menőket sem. A PK 50-es Vespám jobban ment bármelyik Simson, amivel -anno, mikor még motoroztam- az utakon találkoztam.

Gery87 2018.09.19. 20:31:14

@Le a spammerekkel:

Nem megy annyival.
Miért hazudna a gyár? Miért csak pár embernek tudja ezt, a többségnek meg nem:)....ugyan már.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.09.20. 06:53:50

@Gery87: autószerelő ismerősöm miért hazudott volna? Olyankor, mikor semmi tétje nem volt? Mondjuk azt nem tudom, hogy az az S51, amiről én hallottam, hogy megnézték egy autóval követve, mennyire volt gyári állapotú... nem mostanában volt, hanem a Simsonok fénykorában.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.09.20. 07:40:15

@Gery87: egyébként azon töröm a fejem, hogy ami kétszemélyes volt, rendszámmal, az egyáltalán S51 volt?

JmOS 2018.09.20. 09:13:33

@Gery87:
"De persze megint a mérnök a hülye,"
Igen, eltaláltad mérnök is vagyok, meg hülyének is nézel.
A sajátjaimon kívül volt olyan élményem is, hogy autóval mentem 80-at Simson mögött.
De persze nem kizárt, hogy azon nem 50-es henger volt, nem ismertem.
A 80 sík úton normál szélviszonyok mellett azért nem olyan sok. Jól eltalált áttételezéssel, kellően befeküdve egy csutkakormány mögé meg lehet csinálni. Persze, ha vitorlát játszol, akkor nyilván esélytelen.

Robogó teljesítmény: nem használok robogót. csak 3 volt az életben. Az egyik egy Jog, amin visszafordult felém az óramutató, a másik kettő 1-1 Minarelli blokkos Scarabeo. Azok elvileg 6 LE körül vannak, és gyakorlatban is elég jól mennek. Ráadásul attól van erősebb, vízhűtéses Minarelli is tudtommal az SR 50-ekben.
Hogy minek csinálják?
Csak azért, mert tudják hogy a folytást úgyis mindenki kiveszi belőle maga. Idézem a wikipédiát:
"Top speed 45-50 km/h restricted, up to 85-90 km/h derestricted. Optional gear up kits available, they can lift the maximum speed up to 150 km/h."
Tehát van ott ló, csak az áttétel miatt nem elég gyors.

Gery87 2018.09.20. 15:15:58

@Le a spammerekkel:

Ne mond hogy te sose találkoztál még olyan emberrel aki lódított meg vetített mint annak a rendje.....pláne amikor ismerős ismerősének a valakije csinálta....stb....nem hiszem hogy akkora csoda ha szkeptikus vagyok ebben....
Az emberek imádnak a saját járgányaikkal kapcsolatban teljesítményben és fogyasztásban nagyokat mondani.....

"hogy megnézték egy autóval követve, mennyire volt gyári állapotú... "

Pedig ez fontos részlet!
A gyári biztos nem tudja az a sebességet!

"egyébként azon töröm a fejem, hogy ami kétszemélyes volt, rendszámmal, az egyáltalán S51 volt? "

Nem tudom, volt 70-es is az NDk-ban, ide hivatalosan nem került...az is csak 75-öt tudott.

"A sajátjaimon kívül volt olyan élményem is, hogy autóval mentem 80-at Simson mögött.
De persze nem kizárt, hogy azon nem 50-es henger volt, nem ismertem."

Tuti nem volt gyári.

"A 80 sík úton normál szélviszonyok mellett azért nem olyan sok. Jól eltalált áttételezéssel, kellően befeküdve egy csutkakormány mögé meg lehet csinálni."

Hááát...
HA rövidebb az áttétel, nem megy annyit se mint alapból, ha hosszabb akkor meg nem bírja el és nem pörög ki....alig 4 ló az 60-at tud...

MInarelli blokk az kb 6 ló igen, volt hozzá "szerencsém" kb 80-at tud.....de nem robogóban volt és nem CVT.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.09.20. 17:22:32

@Gery87: mi érdeke fűződött volna egy autószerelőnek, hogy egy harmadik személy motorjának a sebességéről hazudjon nekem, aki egy rövid időt leszámítva mindig is irtóztam a motorizált cuccoktól, leszámítva azokat, amik repülnek? :) Én csak értetlenkedtem, hogy az akkor mopednek nevezett gépeknél mi értelme ilyen erőnek, mikor úgyis max. 40-nel szabad menniük...

Jaguar949 2018.09.20. 22:36:05

Mitől TURBO?
Megköszönném, ha valaki felvilágosítana.

gus 2018.09.20. 22:38:00

@Jaguar949: Ez a típus fantázianeve. Nincs benne turbó, ha ez rejlik a kérdésed mögött.

Gery87 2018.09.21. 14:51:45

@Le a spammerekkel:

Nem biztos hogy füllentett, csak elfelejtette hozzátenni hogy nem 50-es:D
vagy csak dicsekedni akart, hogy "ő tud olyat ami..." hidd el, vannak ilyenek..hóhó...de még mennyi.

A Simson nem feltétlenül mopednek készült....van direkt fojtott N változat meg a rendszámozható sima....hogy régen mi volt az NDK-ban a kategóriára vonatkozó szabály, meg a szoci országokban azt nem tudom...

Bxx 2018.10.01. 10:05:30

@JmOS:
Egy gyári fojtatlan 50 ccm-es 3,7 le(!) Simson (legyen az 3 vagy 4 sebességes) sík úton 60-65 km/h elérésére képes önerejéből. Ha minden rendben van vele 65 a vége, legalábbis az enyém ennyit tud. Ha tuningolod, akkor nagyobb teljesítményt tudsz kihozni a szerkezetből. Ha az 60-nál nagyot húzott még, akkor az erősen nem gyári darab volt, ott valami mókolás volt. Ha 100-at ment, oda legalább 9-10 le szükséges, amihez már némileg bele kell piszkálni a motorba.
Ez az "autóval haver mérte" felejtős. Soha sem fogsz pontos értéket kapni. Egyik legpontosabb eszköz erre a gps, vagy egy kerékátmérőre pontosan beállított digiális km óra.

Azt nem tudom, hogy a hány ccm-es Scarabeoról van szó, de ha egy széria Simson nem is, de egy tuningolt változat körbemotorozza bármikor, bármilyen tartományban.

Bxx 2018.10.01. 10:07:07

@Peter Csongradi:
Pedig létezik..., ami könnyedén VALÓS 100 felé lendíti a mutatót.

JmOS 2018.10.01. 10:30:35

@Bxx:
Ezek két évtizedes emlékek, persze az idő is szépít a dolgokon. De ha figyelmesen olvastad, igazából egyik motor sem volt gyári és azt sem mondtam, hogy 100-at megy, csak azt, hogy mintha meg sem akarna állni 100-ig.
A másikban szerintem széria volt a 4 sebességes motor, viszont akkoriban nem 85 csak 60-65 kiló voltam és a váz viszont nagyon radikálisan át lett építve. Ez tény. Ahogy az is, hogy a 79 bicajos órával valószínűleg korrekt volt.
A váz viszont el volt vágva a motorfelfüggesztés alatt, kifurkálva, könnyítve mindenhol. Maga a motor is az ETZ-hez hasonlóan a hengerfejen függött (egy hasonló gumielemen). Kormány kidobva, helyette egyedi csutkák, hátsó segédváz levágva, lemezből készített lábtartók, hátsó fék átépítve bowdenesre stb.. Szóval minden könnyítve volt vagy hiányzott róla, ami feledhető és pár gramm nyereséget adhat.
Ezeket az apróságokat azért nem írtam, mert igazából ez csak így utólag jutott eszembe, már el is felejtettem. Rég volt.
Inkább az maradt emlékként, hogy bejártam vele konkrétan az egész országot. A Bakonyaljáról indulva Bükk, Mátra, elmentem Debrecenbe, motoroztam a Karancsban kanyargós szerpentinen Salgótartjántól Istenmezeje irányába. Jó kis gép volt, szerettem. Annak ellenére, hogy már én is kosárban vettem, nem volt nagy gondja, sosem hagyott cserben sehol.

Bxx 2018.10.01. 15:09:12

@JmOS:
Akkor ez egy igencsak átalakított, átdolgozott motor lehetett minden tekintetben.
Ezek szerint ez egy turbós változat volt? Már csak azért kérdezem, mert a hengerfejnél volt egy gumis felfüggesztése.

Valószínű, hogy sikerült jól összeraknod, már csak azért, mert el mertél vele menni hosszabb távra. Az emberek többsége a szomszéd településig mer vele elmenni.

Külföldön, azaz hosszabb távon is voltál vele, vagy csak itt az országban?

JmOS 2018.10.01. 15:35:09

@Bxx:
Nem, sima S51B volt. A hengerfejre a konzolt én gyártottam. Mondom, hasonló volt, mint az ETZ-é. Nem olyan egyszerű, mint a turbósnak, az nem enged elég játékot. Ezt muszáj volt, mert ugye gyárilag a blokk a lábtartó lemezén támaszkodik - ami nálam nem volt meg (az vagy 5 kiló magában!)

A motor maga nem volt átalakítva, egyedül a légszűrőt kellett legyártani hozzá, mert ugye természetesen a dobozok nem voltak fent. Sem az akksi, sem az elektromosság. Akkoriban elvoltam index nélkül is. Gyújtás, fixre kötött lámpa és egy leállítógomb. Ez volt az összes vezeték.

Igen, nagyon megbízható lett. Külföldön nem jártam vele. Akkoriban nem is volt ilyen egyszerű, még nem voltunk uniós ország, mindenhová útlevél és vámvizsgálat mentén lehetett eljutni.

Bxx 2018.10.01. 16:47:30

Vállalkozó kedvű vagy. Én nem nyúlnék a gyári kialakításokhoz.
Az S51-nél a blokk nem a lábtartó lemezén támaszkodik. Az S51-en egy vázhoz erősített cső szolgál lábtartóként. A blokk a blokktartó lemezhez van rögzítve két csavarral, a blokktartókat pedig gumiágy választja el váztól.

Akkor marad a 70-es blokk, mert az simán megy 70 felett, vagy 80 közelében. (gyári adatok szerin 75-öt ment az S70).

Ez igaz, akkortájt még valóban útlevél és vámvizsgálat kellett, más világ volt 2004. május 1. előtt. Én sem akkor mentem hosszabb távokra, hanem mostanság...

becherpig 2018.10.05. 22:35:13

továbbra is gyenge a felhozatal maxikbol :) :(((

Poppec 2018.12.12. 15:39:23

Akkor hadd javítsam a felhozatalt :)
Az én sokat simogatott Turbo-m került mostanra eladó sorba - hátha vki beáll vele a karácsonyfa alá:
auto.jofogas.hu/budapest/Puch_Maxi_2_Turbo_moped_86987402.htm

További pár fotó róla a 2017-es Hóvirág Túra beszámolójában (moped.blog.hu/2017/03/15/hovirag_tura_2017_03_04_turabeszamolo)
süti beállítások módosítása