‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
Néhány hete a Mammut környékén szúrtam ki a kis Maxi Turbót, de mivel úgy húzott el előttem, mintha nem lenne holnap, nem tudtam a tulajjal szóba elegyedni. Szerencsére van egy budai mopedes körökben eléggé járatos ismerősöm, aki történetesen ismerte a Maxi tulaját, és segédkezet nyújtott a kapcsolat megteremtésében.
A blog rutinos olvasói emlékezhetnek, hogy lassan közel 10 éve magam is egy Maxival kezdtem motoros karrieremet, amit kábé egy éve egy svájci kamionsofőrnek adtam el számára nevetségesen alacsony áron. Szóval amire Maxi van írva, az engem érdekel (persze a maxi ruhákhoz nem értek, de a Kinder Maxi Kinget kimondottan szeretem).
Olvasóim közül volt már, aki az eladó Maxik hiányára panaszkodott, de Béla Maxija Magyarországon még ennél is ritkábbnak számít, hiszen ez a 4 sebességes lábváltós kivitel, ami már eleve robbanékonyságot sejtet kismotoros viszonylatban. Ez a példány ráadásul a gyári Bing helyett egy combosabb Dellorto karbit is kapott, aminek a menetteljesítményre gyakorolt jótékony hatásáról magam is meggyőződhettem. Ezenkívül megújult a lánc és két új gumi is került a Grimeca felnikre, csak hogy jobb legyen a tapadás, és már kész is volt a Maxi a városi pöfögésre.
A saját egysebességes Maximhoz viszonyítva a négysebességes Turbo elképesztő dinamikával gyorsít nagyjából 60-ig. Az első fék nagyon harapós, nagyobb rántásra az első teleszkópvillát simán beülteti, de a hátsó fék is hozza a tőle elvárható átlagos szintet (mindkettő messze harapósabb, mint az én Maximon akár közvetlenül fékbetétcsere után is volt). A motor kinézetébe nem nagyon lehet belekötni, úgy néz ki, ahogyan az egy 30 éves megkímélt kismotortól elvárható, a kipufogó krómja is szép, és a minimális tárolórekeszt is rejtő ülés sem szakadt, és ebben a fáradtpiros színben kimondottan tetszetős.
A hosszú ülésen mindenki meg tudja találni magának a kényelmes pozíciót
Apropó ülés: bár pro forma kétszemélyes, de utas cipelését sem a KRESZ, sem a hátsó lábtartó hiánya nem támogatja. Inkább az egy szem rájder kényelmét szolgálja: testmagasság függvényében lehet rajta előrébb vagy hátrébb farpofával rámarkolni. Alatta pedig egy kis tárolórekesz is megbújik, egy flakon keverékolaj simán befér.
A váltó jól kapcsolható, a négy sebesség éppen elég, a fokozatokat kihúzatva pedig még egy modernebb 50-es robogótól sem fogunk lemaradni. Egyedül azt találtam furcsának, hogy felfelé váltásnál a váltókart nem bokából, hanem combból kell emelni, mert jó néhány centivel magasabban van a lábtartónál. Szerintem akit ez zavar, az talán egy közdarab esztergálásával és beillesztésével kiküszöbölheti, de egyáltalán nem létfontosságú kérdés. A lényeg, hogy a Maxi Turbo nyergében ülve úgy érezhetjük, hogy motoroshoz méltó módon gépészkedünk, hiszen minden ott van, ahol egy nagyobb motoron: bal kéznél a kuplung, bal lábnál a váltókar, jobb kéznél az első és jobb lábnál a hátsó fék. Így utólag is bánom, hogy amikor motorozni tanultam, a leharcolt spenótzöld Simson S51-esem helyett nem egy ilyen osztrák űrtechnikát fúlt elém a szél, bár a gyári állapotú Simsonok halmozásában jeleskedő Pétertől megtudhattam, hogy egy szinte új Simsonnal kimondottan élvezetes a motorozás.
Az első fék nagyon harapós, és a Grimeca felnik is szépek
És hogy szavaimat egy meglepő pozitívummal zárjam: a Turbo nem csak, hogy első-második rúgásra életre kel, de egyáltalán nem is füstöl. Se hidegen, se melegen. Erről az alábbi videón is meg lehet győződni.
A tesztelt motort Béla meghirdette eladásra (a hirdetés linkjét lásd a poszt végén), de ahogy beszélgettem vele, kiderült, hogy igazából nem is akarja annyira eladni. Ha még él a hirdetés, akkor meg lehet próbálni megvenni tőle, de nagyobb összegben nem fogadnék arra, hogy néhány hét múlva is még eladó lesz. Béla azt tervezi, hogy ha nem érkezik komoly érdeklődő, akkor a tavaszi szezonkezdésig még jobban kicsinosítja a kis Turbót, és megtartja.
Naplementében
A körüljárós videó, amin jól látszik, hogy füst egy szál se:
És végül a motor hirdetése ide kattintva tekinthető meg.
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.