Moped blog

Peugeot 103 SP (1980) - Nem úszom meg szívás nélkül

2018. december 03. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

 

A legtöbb rutinos motorgyűjtőnek és roncshalmozónak megvannak a maga teóriái, hogy melyik motorját miért nem adja el, és hogy időről időre miért kell mégis újabb és újabb motorokkal és roncsokkal tetézni a bajt. Ezzel magam is így vagyok, eddig hét megvásárolt és két eladott motor a mérlegem.  Vagyis így, hogy két hete lecsaptam egy kihagyhatatlan vételnek tűnő Peugeot 103-asra, már öt motor keseríti az életemet. 

fullsizerender_13.jpg

A kinézettel nincs baj

Ez a metálkék 103-as elég kerek sztorinak indult: egy ismerős szólt, hogy tudja, nagy rajongója vagyok a 103-asoknak, és lenne nála beszerzési áron egy eladó példány, mert szortíroz a garázsban. Felvillanyozódtam, mert elmondása alapján pontosan olyan variátoros és jeladós kivitelről van szó, amilyet már régóta kerestem, és ami helyett anno az egyébként kiválóan muzsikáló piros 103-asomat vettem.  Ráadásul a képeken szépen nézett ki, minden burkolatelem megvolt hozzá, és elég tisztességesen felpántlikázott kivitelről van szó, ami már csak egy paraszthajszállal marad el a csúcsmodellnek számító vízhűtéses SPX-től.

Mivel az ember önmaga legnagyobb ellensége, nem helyett igent mondtam, és pár nappal később egy Clióba cipőkanállal betuszkolva és a csomagtartóból harmadrészt kilógatva hazahoztuk.

img_0309.JPG

Egy kis javítás

A 103-as kb. két éve nem volt indítva, úgyhogy ezzel nem is próbálkoztam. Itthon a kertben fél óra alatt  kicseréltem a kissé szakadt ülést az ajándékba kapott hibátlanra, és megfoltoztam a defektes első kerékben a gumibelsőt (a gumiköpenyek valószínűleg még a gyárban kerültek rá 1980-ban), hogy a motor legalább gurítható legyen. Majd másnap elgurultam Lukácshoz, hogy lássuk, mivel is van dolgunk. 

img_0311_1.JPG

Autentikus Michelin-baba

Fékek, bovdenek, kerekek, a krómok és a váz rendben, porlasztó, variátor rendben, a henger (amennyire a hengerfej leszedését követően látni lehetett) rendben, a mindösszesen 3700 megtett kilométert mutató kilométeróra működik, bár menet közben a valós sebesség kb. kétszeresét mutatja, viszont a gyújtás nagyon nincs rendben. Erre egyébként már akkor is gyanakodtunk, amikor a burkolatokat leszedve észrevettük, hogy a lendkerékmágnes körüli öntvényből három darab is ki van törve (persze a kitört darabok nincsenek meg). Hogy ez a helyzet hogyan adódott elő, nem tudni. Egy korábbi Mekkmester valószínűleg a gyújtást akarta megszerelni, és pajszerral próbálta meg leszedni a lendkerékmágnest az indokoltan konzervatív megoldásnak számító lehúzó helyett. Aztán amikor három nagy darab is a kezében maradt, már elégedetten konstatálhatta, hogy így tulajdonképpen egész jól hozzá is fér a pajszerral, hogy lefeszegesse. Mondjuk véleményes, hogy szerelésnek nevezhető-e az a tevékenység, amikor az ember nagyobb kárt okoz, mint amekkorát elhárít.

47168831_1324659464341328_5852588699732148224_n.jpg

3700 km

Merthogy azon túl, hogy többedíziglen széttört az alu öntvény, a gyújtás sem gyári. Nagyon nem. Mondanám, hogy egy Tomos gyújtásával van dolgunk, hiszen tulajdonképpen ez van ráírva, de csak filctollal. Hogy hol szokták filctollal telefirkálni az alkatrészeket? Hát a bontóban. A gyújtás egyébként valami kínai csoda. Szóval a gyári gyújtás helyére valaki az öntvény széttörésével beszuszakolt egy kínai gyújtást, ami anno egy Tomosból került ki, bár valószínűleg ott is csak vészmegoldásként rúgott labdába. (Apropó, a Tomosom elvileg készül, csak szegény már másfél éve kosárban lakik.) Az már csak hab a tortán, hogy a gyújtásalaplap is hiányzik, az egész cucmájszli fixen van felcsavarozva, de mivel a furattávolságok se stimmelnek, ezért a két csavar, ami tartja, úgy van betekerve, hogy kábé 45 fokos szöget zárnak be egymással.

47390804_2205609403095168_4926702155689099264_n.jpg

Ez a romhalmaz van most gyújtás helyett

Jelenleg itt tartunk, az eredeti várakozásokat valamivel alulmúlva, bár a szép kinézetből némileg erőt merítve, úgyhogy ha valaki tud nekem ésszerű áron ilyen öntvényt és 103-asba való megszakítós vagy jeladós gyújtást szerezni, vevő lennék rá.

 

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr714418452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr650 2018.12.05. 10:35:40

Tetszik a gép is és a hóbortod is.
A kondi helyét szépen kialakították, saját fészke van, a kondin lévő füllel pedig rögzíthető, nem kell sajtolni, megnyomorítani szegényt.

pit.stop.boys 2018.12.05. 14:17:09

A Vissza a gyökerekhez c. filmből a hőn szeretett motor is egy ilyen vas volt. Érdemes megnézni, bár nem a 103 SP-re van kihegyezve a történet. :-)

poteka 2018.12.05. 14:37:03

Ezért jó egy Riga moped, ott a működés legcsekélyebb jele is kellemes meglepetésként éri az embert, azaz gyakorlatilag nem érheti csalódás bármi is történik.
Amúgy rejtély, hogy egy gyárilag beállított jeladós gyújtáson milyen szerelnivalót találhatott a sokkal ezelőtti gazdája. Viszont jól látszik, hogy semmi mással nincs baj, csak azzal, amit valaki korábban szétbarmolt.

gus 2018.12.05. 16:25:33

@BigBaloo: Köszi, egyelőre egy jó állapotú bontottal is beérném 5e forint környékén. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.12.06. 00:42:55

Ha más nem, jó lesz bontani a másikhoz, nem?
Jól néz ki az első-második képen a ház élein az a szürke kőkocka-sor.
(Jól megfogtam a poszt lényegét... :D )

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.12.06. 01:00:15

És egy beteg 103-as, óvatos tuninggal 400 ccm, 8db egyhengeres blokk, agyatlan fhansziák...
:D

www.youtube.com/watch?v=gC9kXQaUAbY

Ilyen pózban ülve kb már 100 méter is egy büntetés lehet, de amúgy érdekes.
:-)

Gery87 2018.12.06. 15:09:33

Azt a mislen babát én kivágnám és bélyegzőként használnám:)

FeniXecske 2018.12.07. 21:11:08

Kedves Gus, alkalomadtán megírhatnád mindennapi közlekedési stratégiáidat a mopedes világból. Jómagam egy honda cg125-öt hajtok, s bár ez egy kategóriával nagyobbacska, sokszor érzem gondban magamat, mikor a mögöttes autó fényszórója el-eltűnik a visszapillantóban, és azon tűnődöm, hogy mikor landolok valamely figyelmetlen suzukis nőci/kínai suvos/gengszter audi motorháztetején. Imádkozni szoktam a dugó istenéhez, mert az minél nagyobb, annál lassabb az átlagtempó, így annál nagyobb biztonságban érzem magamat. Egy mopeddel úgy gondolnám, hogy hatványozottabban érvényesülnek ezek a francos ökölszabályok.

Cymantrene 2018.12.09. 12:31:01

@FeniXecske: ne parázz. Hátulról nem ütnek el. Előre pislogj, mert ott lesznek: kihajtanak eléd, kanyarodnak index nélkül, hirtelen megállnak a kisboltnál, kicsapják az ajtót stb. Reflexek, fék, duda, nyugalom. Nem akarnak rosszat, csak figyelmetlenek, lassúak, fogalomtalanok. Hátra nyomvonalváltáskor nézz: kikerülés, sávváltás.

gus 2018.12.09. 13:22:50

@FeniXecske: Mostanában és is a CB 125-ös őshondámmal közlekedem legtöbbet a városban, mivel az 14 lóerős (vagyis a CG-nél azért érezhetően erősebb), nem érzem magam forgalmi akadálynak. Persze mopeddel is imádok közlekedni, két évig, amíg a CB szét volt szedve, a 103-as Peugeot-t használtam Budapesten, és igazából nem adódott komoly vészhelyzet egyszer sem. Persze baromi lassú, de viszonylag kevés helyet foglal az úton, nem nehéz egy autósnak kikerülnie. Nyélgázon tudja a 45-50-et, ami már majdnem elég, így nem akarnak mindenhol megelőzni. De mivel a városban gyakran van dugó, általában én kerülgetem/előzgetem az autókat, és nem fordítva.

FeniXecske 2018.12.09. 19:22:03

Végsősoron akkor a mopeddel lehúzódva közelekedsz? Pár éve gurulgatok már pesten, volt már nagyobb-kisebb moci is, de valahogy mindig visszatalálok a 125-ös gépekhez. De kacérkodok a kisebb kategóriával, ezért kérdeztem.

gus 2018.12.10. 01:48:39

@FeniXecske: A mopedes közlekedésben az a poén, hogy mindig figyelni kell, a lendületet szalmalángként kell őrizgetni, és mindig az adott forgami viszonyokhoz kell igazodni. Van, hogy behúzódom középre, ha azt látom, hogy a mögöttem jövő meg akar előzni annak ellenére, hogy erre nincs igazán elég hely. Ha van hely az előzéshez, akkor ezt elősegítem jobbra húzódással.