Moped blog

Puch Maxi Turbo (1988) - Most tényleg motorozni fogsz

2018. szeptember 16. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

Néhány hete a Mammut környékén szúrtam ki a kis Maxi Turbót, de mivel úgy húzott el előttem, mintha nem lenne holnap, nem tudtam a tulajjal szóba elegyedni. Szerencsére van egy budai mopedes körökben eléggé járatos ismerősöm, aki történetesen ismerte a Maxi tulaját, és segédkezet nyújtott a kapcsolat megteremtésében.

A blog rutinos olvasói emlékezhetnek, hogy lassan közel 10 éve magam is egy Maxival kezdtem motoros karrieremet, amit kábé egy éve egy svájci kamionsofőrnek adtam el számára nevetségesen alacsony áron. Szóval amire Maxi van írva, az engem érdekel (persze a maxi ruhákhoz nem értek, de a Kinder Maxi Kinget kimondottan szeretem).

Olvasóim közül volt már, aki az eladó Maxik hiányára panaszkodott, de Béla Maxija Magyarországon még ennél is ritkábbnak számít, hiszen ez a 4 sebességes lábváltós kivitel, ami már eleve robbanékonyságot sejtet kismotoros viszonylatban. Ez a példány ráadásul a gyári Bing helyett egy combosabb Dellorto karbit is kapott, aminek a menetteljesítményre gyakorolt jótékony hatásáról magam is meggyőződhettem. Ezenkívül megújult a lánc és két új gumi is került a Grimeca felnikre, csak hogy jobb legyen a tapadás, és már kész is volt a Maxi a városi pöfögésre.

Tovább

A munkaerőhiány fog kinyiffantani?

2018. szeptember 04. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

A különböző országokkal kapcsolatos általános ítéletek gyakran elhamarkodottak és túlzók. Az olaszokra például szokás azt mondani, hogy hangosak, a franciák nem fürdenek, az amerikaiak pedig csak színlelik a kedvességet és az érdeklődést az első találkozáskor. (Erre szoktam mondani, hogy legalább színlelik. Jobb volna, ha rögtön lekezelő stílusban nyitnának?)

Ezen úgynevezett nemzetkarakterológiai jegyek felhánytorgatásával persze vékony jégen táncolunk, mert elfedik egy kultúra belső sokféleségét, és csak a közös elemekre koncentrálnak, de azért van ennek számszerűsíthető leágazása is, a proxemika, vagyis a térhasználat kulturális vizsgálata. Empirikus vizsgálatokkal nagyon pontosan ki lehet mutatni a különbséget a különböző kultúrák között azt illetően, hogy beszélgetés közben milyen távolságra állnak egymástól, mi az a távolság, amit már tolakodónak éreznek, milyen messze állnak meg egy idegennel szemben, mennyire elfogadott a testi kontaktus családtagok, barátok, ismerősök vagy akár az utcán az idegenek között, amikor útbaigazítást kérnek stb.

proxemics-use-of-space.jpg

A proxemika képes számszerűsíteni a különböző kultúrákhoz tartozók által preferált személyközi távolságokat (forrás: uaccmsph2303.wordpress.com)

Talán sokan tapasztaltátok, hogy a közlekedésben is vannak ilyen többé-kevésbé jól beazonosítható kulturális jegyek, még ha a túlzott általánosítás kockázatával itt is számolnunk kell.

Tovább