Moped blog

Moped blog

Miről szól tulajdonképpen a Moped blog?

Szubjektív visszatekintés és elmélkedés

2015. március 20. - gus

A Moped blogba tavaly októberben tulajdonképpen fejest ugrottam. Még aznap elkezdtem, amikor kitaláltam, megálmodtam. Kellene egy mopedes blog, mondtam magamnak. Az élet egyéb területein ez a gyorsaság nem jellemző rám, de valahogy a motor más tészta. Kábé ugyanezzel a hirtelen támadt és megállíthatatlan lendülettel vettem anno az XBR-t.

Szóval kéne egy mopedes blog, mondtam magamnak. Robogós van, nagymotoros oldal is van szép számmal, de mi van a mopedekkel? Érdekelnek egyáltalán bárkit is a mopedek?

Kezdetnek elég volt, hogy engem érdekelnek. Több éve mopedezem Budapesten, de a mopedesek száma azóta sem mutat nagy változást: nemigen mozdul el a nulláról.

Arra gondoltam, a mopedezés lehetne divat. Legutóbb talán a 80-as évek elején volt az, Párizsban, a kiskamaszok körében: aki látta a Házibulit, annak feltűnhet, mennyi moped van Vic (Sophie Marceau) gimije előtt letámasztva.

laboum.jpg

Mopedek Vic gimije előtt - sorry a minőségért, ennél jobbat nem találtam (forrás: http://mbk51.free.fr/)

A mai helyzet a következő: ha menő autód van, divatos vagy. A motorozás bizonyos körökben mindig is divatos volt. A kisrobogó is menő, főleg a fiatalabbak és a pizzafutárok körében. Az előbbiek azért szeretik, mert egy robogós srác a - tizenéves - csajok szívét könnyen megdobogtatja (legalábbis amikor én voltam tizenéves, még így volt), utóbbiak pedig azért, mert automata lévén a városi kínzásra alkalmasabbnak tűnik, mint egy váltós motor. Ha meg széthullik? Több is veszett Mohácsnál! Ki lehet dobni a kukába, és olcsón lehet venni másikat.

De ki a fene jár mopeddel? Egyelőre úgy tűnik, rajtam kívül nem sokan. Legalábbis napi rendszerességgel és Budapesten kevesen. De azért a blog elindítása óta rá kellett jönnöm, hogy itt-ott az országban nagyon érdekes mopedek lapulnak kertben, sufniban, garázsban. Vagyis a moped iránti rajongás latens formában van jelen: sokan féltve őrzik a maguk kis csattogós lepkéjét, de azért a mindennapokban nem ezzel közlekednek. Mert nem menő.

honda_dj.jpg

"A kisrobogó is menő, főleg a fiatalabbak és a pizzafutárok körében" (forrás: img.webike.net)

Divat tulajdonképpen bármiből lehet. Rendszerint a legirracionálisabb dolgokból lesz az, de miért ne lehetne valamiből, ami még valamennyire ésszerű is? A racionális dolgok folyója előbb-utóbb kivájja magának a maga medrét, de azért rá lehet kotrógéppel segíteni. Az előbbi lenne tulajdonképpen a moped, az utóbbi meg maga a Moped blog, amelynek egyik nem titkolt célja, hogy bebizonyítsa: mopeddel is lehet városban - kompromisszumok árán ugyan, de egyébként viszonylag normálisan - közlekedni. A mopedezés mellett szóló racionális érveket az egyik első bejegyzésben már megpróbáltam csokorba gyűjteni, úgyhogy most inkább az irracionális dolgokról, érzésekről, örömökről ejtenék néhány szót.

Furcsa mód mai szemmel nézve mopedezni amolyan tizenkilencedik, vagy még inkább tizennyolcadik századi dolog. Amikor még nem éltünk időprésben. Amikor mindannyian még a saját - szubjektív - időnket éltük, s csak kisebb mértékben voltunk a globális szinten összehangolt időrezsim foglyai. Nem csekkoltuk a Facebookot 10 percenként, telefonunk nem jelzett, ha új email jött, és az email küldője sem várta el, hogy levelére azonnal, de legkésőbb még aznap válaszoljunk. A levelet a postakocsi vitte el, s a válasz leghamarabb is csak "postafordultával" érkezett. Tudja még valaki, mit jelent az, hogy postafordultával?

postakocsi.jpg

"Tudja még valaki, mit jelent az, hogy postafordultával?" (forrás: www.curatofofshit.com)

1884-ig a Földön mindenütt többé-kevésbé a lokális, helyi (városi) idők domináltak, az emberek napi tevékenységüket kezdetben a nappalok és éjjelek ritmusához igazították, majd később már a templom harangja jelezte a hallótávolságon belül élők számára az idő múlását. A helyi idők összehangolását legfőképpen a vasúti közlekedés és szállítás tette szükségessé: ahhoz, hogy a célállomáson az áru kirakodásához a személyzet felkészülhessen, hogy a távoli rokonok tudják, mikor kell  az érkező családtag elé az állomásra kimenni, igen jól jött, ha van egységes időben gondolkodó menetrend. A globális idő meghatározására csak 1884-ben került sor Washingtonban, a Nemzetközi Meridián Konferencián, de a Föld időzónákra történő felosztása nem ekkor, hanem csak évekkel később történt meg. Egészen eddig az olyan kijelentéseknek, mint például, hogy "New Yorkban 6 órával kevesebb van, mint Budapesten", nem is volt semmi értelmük. A New York-iakon kívül senki sem tudta, éppen hány óra van New Yorkban, meg hát nem is volt releváns kérdés. Időhiányban szenvedő hajszolt londoni üzletemberek ekkor még nem repültek előre megbeszélt üzleti tárgyalásra - Concorde-dal - New Yorkba. 

A mopedezés tulajdonképpen a lassúság dicsérete. Az önmagáért végzett tevékenység öröme. A tökéletlen puritanizmus diadala a tökéletesre csiszolt fényűzés felett. Mert motorral túrázni kaland. Ahogyan autóval utazni is az. De az amerikai filmek, road movie-k kamasz hősei sosem luxusautóval vágnak neki a nagy útnak. Inkább valamilyen kényelmetlen és filléres japán csótánnyal vagy amerikai pick-uppal teszik. A szükségből kovácsolnak erényt. Ahelyett, hogy elkérnék a papa BMW-jét vagy Mercijét, azzal főznek, amijük van. A kevesebb néha tényleg több.

boyhood.jpg

Ellar Coltrane, Boyhood, 2014 (a kép forrása: prominentmonkey.files.wordpress.com)

A mopedezéssel kapcsolatban is valahogy így érez az ember. Nem gyors, nem kényelmes, vagyis tulajdonképpen szükségmegoldás, de ennek ellenére - vagy talán éppen ezért - nagyon lehet szeretni. Egy Honda Goldwinggel nem nagy kunszt Budapesttől elmotorozni a Balatonig. Na de mopeddel valóságos kaland, játék, kockázat. Ebben az értelemben a mopedezés a szárnyait bontogató slow food mozgalommal is rokon: egy időben divat volt az étkezést minél gyorsabban megoldani, letudni. Ez azonban olyannyira jól sikerült, hogy az öröm, az élvezet végül kiveszett az evésből. Befaljuk a csomagolópapírból a hamburgert, megisszuk a papírpohárból a kólát, a műanyag tégelyből a krumplival kitunkoljuk a majonézt (van, aki a fagyit is), aztán rohanunk tovább. Néha magunk sem tudjuk, miért és hova.

goldwing.jpg

"Egy Honda Goldwinggel nem nagy kunszt  Budapesttől elmotorozni a Balatonig" (a kép forrása: www.gold-wing.hu)

Igazából a legtöbben nem is szeretünk papírpohárból inni, ahogyan közlekedni sem szeretünk, mert általában csak a munkába rohanunk. De a munkát se nagyon élvezzük, várjuk, mikor telik le a munkanap, hogy rohanhassunk haza. Aztán amikor végre otthon vagyunk, este vagy hétvégén, megint a munkán agyalunk. 

Egész nap az élvezeteken spórolunk, hogy aztán este, hétvégén vagy a távoli és bizonytalan jövőben majd végre elkezdhessük élvezni az életet.

Azonban pont az élvezeteken nem érdemes spórolni. Ne értsetek félre, nem a kritikátlan hedonizmust emelem itt pajzsra, nem a puszta élvezetek hajhászása mellett török itt lándzsát. Egyszerűen csak arra a - talán közhelyes, de sajnos túl gyakran elfeledett - felismerésre  szeretném ráirányítani a figyelmet, hogy ha valamit szeretünk csinálni, akkor azt csináljuk minél többet, minél hosszabban. Odaérhetnénk hamarabb is, de minek, ha maga az út okoz örömet?

Barátaim időnként kérdezik tőlem, hogy ha gyors és kényelmes motorom is van, minek járok néha mopeddel. Azt hiszem, a válasz a fentiekből kiderül.

Hogy a moped a csóró emberek járműve volna? Lehet, hogy így volt, és nagyrészt valószínűleg ma is így van. Mégis, ha tehetném, leginkább gazdag és folyton rohanó embereknek írnám fel, receptre. Thomas Mann szerint az író olyan ember, akinek az átlagnál nehezebben megy az írás.

A mopedes pedig olyan motoros, aki nem ér rá sietni.

♠  ♠  ♠

Annak, aki kedveli a magvas gondolatokat, és angolul is jól elboldogul, tudom ajánlani a tárgyban Bertrand Russelnek A semmittevés dicsérete című provokatív esszéjét, melyben többek között a nyolcórás munkanap négy órára történő csökkentése mellett érvel. A lustaságra való jog című írásában franciául ezzel rokon gondolatokat fejteget Paul Lafargue, aki pedig egyenesen napi három órára csökkentené a munkaidőt.

De ha az olvasó inkább valami könnyedebbet olvasna magyarul, úgy a szárnyait bontogató Slow Budapest mozgalom blogjára érdemes lehet egy-két pillantást vetnie.

♠  ♠  ♠

Következő posztunk tárgya egy igazi legenda, vagyis egy francia licenc alapján Magyarországon gyártott Vélosolex lesz. 

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

És továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr947160087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.20. 10:13:48

Szép dolog az esszéírás-olvasás és a filozófia, de mikor kalandképpen 32-es átlagtempóval eldöcögtem Bp-ről a Kékesre, konkrétan szétültem a hátsómat, valamint edzettebb bringások használtak szélárnyéknak pihenni. Aztán legyorsultak.

4 év mopedes túrázás és több ezer km után abbahagytam valamikor a 2000-es évek elején. Egyedül rossz. Csoportos bulinak jó lehet, a Babetta fórumosok és a Riga klubosok elég elvetemült arcok, csak ők akkor még nem léteztek.

gumitamin 2015.03.20. 10:21:41

Válthattál volna Simsonra 60km/h- t tudja.

gus 2015.03.20. 10:36:17

@gumitamin: volt sajnos Simsonom, nem voltak vele jó tapasztalataim. Itt írtam is róla: moped.blog.hu/2014/11/14/simson_s51_az_egyetlen_motorom_amit_eladtam

gus 2015.03.20. 10:37:01

Vagy ezt bervasnak címezted?

gus 2015.03.20. 10:39:31

@bervas: valóban, a kényelem a mopeden nem döntő szempont. De akartam én már Aprilia Pegasoról is leszállni 20 km után, mert kényelmetlennek találtam az ülését. Egyébként 4 ütemű mopeded volt? Kulönben a szélárnyékodban pihenő bicikliseket nem irigylem.

bervas · http://mt10.blog.hu 2015.03.20. 10:59:16

@gus:

A Berva szigorúan kétütemű. Vitte a 45-48-at, csak 100+ km távolságon nem mertem folyamatosan üveghangon húzatni. Az ülése klasszikus guminyereg, acél vagy gumitömb rugóval. 25 km után baromi kényelmetlen ülni rajta.

totál kár 2015.03.20. 11:38:29

sajna a robogókkal egy kategória ,így ki venne mopedet ha a robogó többet ad?
Egyetlen egy moped ami állat a malaguti fifty

gus 2015.03.20. 11:38:56

Azt tudom, hogy a Berva 2 ütemű, csak azt nem tudtam, hogy Bervával mentél a Kékesre.

GERI87 2015.03.20. 12:16:15

Igazából a mai kor mopedjei, a robogók.
(ugyanarra volt mint ma a robogó: ha tizenéves voltál, vagy nem volt pénzed, ha olcsón kellett valami A-ból B-be kis távra..)
Régen is csak azért volt a kismotorokon pedál mert gyengék voltak/rá lehetett lábbal segíteni/azzal indult/kötelező volt...a biciklis váz/formavilág meg az olcsóságból fakadt.
Ma már egy robogó is olcsó és faék technika...ennél "lejjebb" menni motorizációban szerintem nem érdemes.

"De ki a fene jár mopeddel? Egyelőre úgy tűnik, rajtam kívül nem sokan."

Mert egy robogóval elérhető ugyanaz a lassú (szemlélődő) tempó, ugyanúgy kihívás a nagy táv, ugyanúgy rizikós és ezért izgalmas a Budapest-Balaton túra stb...
A 3-5 lóerő ás a 40-60 Km/h is eléggé...."puritán örömforrás"...
Na most erről még lemenni 25-35 Km/h-ra...pedálra, meg 1-2 lóerőre..hát, akkor már ott a bicikli, még könnyebb is ha tolni kell:)

gus 2015.03.20. 12:56:27

@GERI87: Persze, nagyrészt igazad van. Mégis: én stabilabbnak érzem a mopedeket, mint a robogókat. Ez adódik egyrészt az üléspozícióból, másrészt a moped nagyobb kerekeiből, plusz az ember a robogón "fenékből vezet", vagyis fenékkel irányítja a kikerülést, kanyarodást, lábbal nem tud jól támaszkodni, ez nekem nem igazán tetszik. Aztán: egy erősebb moped, főleg, ha variátorja is van, nagyjából úgy megy, mint egy gyengébb robogó. Plusz az olcsó öreg robogókon már könnyen törik a műanyag burkolat, amitől aztán nagyon levetett csótánynak tud kinézni rövid idő alatt.
De ne érts(etek) félre, egyáltalán nem vonom kétségbe, hogy a robogózást lehet szeretni, én is mentem robogóval régebben, és én is élveztem. De én végül a moped mellett horgonyoztam le (aztán lett nagymotorom is, meg rendszeresen bicajozom is a városban). Itt a blogon csak annyi a célom, hogy bebizonyítsam: egy moped nem annyira használhatatlan, mint amilyennek tartják. De természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a mopedezés kompromisszumokkal jár. Uff.

gus 2015.03.20. 12:58:46

@totál kár: Vicces ez a Malaguti, de mondjuk pont pedálja nincs neki. :-) Nekem ebben a kategóriában a Puch X50-4 a kedvencem. Szóval ha van valakinek, amit itt a Moped blogon lehetne tesztelni, ne fogja vissza magát.

boom2 2015.03.20. 12:58:58

@gus: Elolvastam a simsonos írásodat.
Két dolog látszik belőle:
1. vettél egy rakás szart
2. hülye voltál a normális rendbetételéhez, pedig lehet kapni hozzá jó minőségű alkatrészt, csak úgy, mint az mz-hez

S51 Enduro
Tirisztoros gyújtású, ami soha nem megy tönkre, a váz meg van erősítve a blokk két oldalán, ami hasznos hitvány utakon. Jó futómű, állítható rugós tag hátul, fordulékony fékei egyszerűek és hatékonyak.
Ami a fogyasztást illeti 40-50km/h között használva 2-2,1l/100km a fogyasztás, ha ettől jelentősen eltér akkor ott nagyon nagy gondok vannak.
A közel 6 év és 40000km alatt soha nem hagyott ott és gond se volt vele.

gus 2015.03.20. 13:32:13

@boom2:
1. A szerzőt nem illik lehülyezni, még ha igazad van is..
2. Nincs igazad, mert azt a pénzt, amit a Simson gatyába rázásába ölnék, inkább egy 125-ös Honda felújítására fordítom. Ami azért, lássuk be, más műszaki színvonalat képvisel.

Christofer Schmidt 2015.03.20. 16:10:46

Bár nem Budapesten de mopedeztem évekig. Nekem egy Puch Maxi volt. Kis piros kb 1-1.5 lóerő. A teljesítményén nem de a gázreakcióján tudtam segíteni. Sík felületen pedálozás nélkül is megindult, csúcssebessége a rettenetes 48km/h (ezt digitális útszéli sebmérő állítja) de akkor kellett egy nagyon nagy kifutó, nyélgáz, és behajolnu a kormányba csomagtartóra tett lábakkal. Először szükség később hobbi. A legszebb, hogy csak én tudtam elindítani meg akitől vettem. A gyújtás tökéletesre sikerült. Pedált egyszer megrúgtam és ment. De a bal oldalon volt neki egy talán kompresszor kár vagy mi a fene. Azt kellett meghúzni, aztán rárúgni és a kart a megfelelő pillanatban kiengedni. Na ezt nem tudta senki :). Imádtam!!

totál kár 2015.03.20. 16:32:05

@gus: szerintem elég régóta nem pedálosak a mopedek,pl a Babetta 210 es,Komár, és a Riga sem volt pedálos 20 éve.De a nyugatiak sem.

gus 2015.03.20. 16:36:46

Attól függ, mit nevezünk mopednek. Én a szó etimológiájához szoktam ragaszkodni : motor+pedal=moped. Én a pedál nélküli 50-est egyszeűen kismotornak hívom.

totál kár 2015.03.20. 16:45:26

ez sem pedálos, sőt nem is láncos moped hanem kardásnos

GERI87 2015.03.20. 17:09:17

@gus:

"én stabilabbnak érzem a mopedeket, mint a robogókat"

Ezért jobb egy Simson féle "naked",: rendes motor kicsiben.

A robogó/moped annyiban lehet praktikusabb hogy olyan mint egy hokedli/bicikli kerekekkel és nem kellv váltani.

@boom2:

Hát én azért általánosságban ezzel vitatkoznék.
Lehet hogy neked szerencséd volt, vagy költöttél rá...örülj neki, de korántsem ez a jellemző...

Volt pár Simsonnal dolgom és egyik sem a megbízhatóság mintapéldánya.
Van persze zsírpapírba őrizgetett, meg gyári állapotú példány is...de a többség ami reális smkp árban van (70-110 között) és nem 2-300 ezrekért adják-veszik az nem ilyen!

" lehet kapni hozzá jó minőségű alkatrészt,"

ja, olyan árban amit rendes nagymotornál kell megfizetni.
A kommersz cuccok viszont se nem olcsók, se nem jók.

"Tirisztoros gyújtású, ami soha nem megy tönkre, "

Áháhh:D
A gyertya és a jeladó között van még pár "góc" ami szívesen megadja magát....ne becsüld le az NDK technika rafináltságát:)

"a váz meg van erősítve a blokk két oldalán, ami hasznos hitvány utakon"

Semmit nem ér igazából tapasztalatok szerint, oldal merevséget nem igen ad, a blokk ugyanúgy függő felfüggesztéssel van.... de cserébe nehezebb kiszedni a karbit...

"Jó futómű, állítható rugós tag hátul"

utcára elég, a nagy kerék is jó.

"fordulékony fékei egyszerűek és hatékonyak."

Igazából csak jobbal találkoztam...a kapható bowdenek szarok, a fékkar ergonómiája is fos...

"Ami a fogyasztást illeti 40-50km/h között használva 2-2,1l/100km a fogyasztás, ha ettől jelentősen eltér akkor ott nagyon nagy gondok vannak."

Nincs semmi gond ha benyeli a 2,5-3 litert a mai városi forgalom tempójánál.

Sokkal valószínűbb az ami vele is történt: kifogott egy átlagos Simsont, ami már minimum 25 éves vagy több, ez idő alatt meg megrágta az idő az amúgy sem csúcsminőségű gépet és pár tulajdonost is átvészelt...horror pénzeket meg nem költött rá, mert átlagos használatra nem érdemes.
Láttam már csavart ami kívül teljesen rendben volt, majd eltört és belül látszott hogy eszi a rozsda...ezek 30 éves motorok, ez van.

GERI87 2015.03.20. 17:11:46

Az biztos hogyha nagyon smkp-zni akar az ember és nem jön szóba a terep...akkor venni kell pl egy Honda CB 50-et...négyütemű, japán.

gus 2015.03.20. 17:38:47

@GERI87: na végre valaki megértette, hogy miről szól a simsonos írás. A példány, amit kifogtam, tényleg extra szar volt, de a Simson és az MZ megbízhatósága eleve nem mérhető a korabeli japánokéhoz. Ez van. Nem jellemhiba, ha valaki szereti az MZ-ket meg a Simsonokat, sőt, én csak örülök, ha sok olyannak hoz össze a sors, akit ezek az NDK gépek jól kiszolgálnak, de azért a realitásoktól tényleg ne szakadjunk már el. Persze, a CB 125-ös Honda, amit vettem, szintén sok fejtörést okozott nekem, mert nagyon elhanyagolták, de itt már látom a projekt végét.

gus 2015.03.20. 17:41:46

@totál kár: A Yamaha, amit belinkeltél, kísértetiesen hasonlít a Honda PX 50-re, ami persze nem kardános, de cserébe variátoros.
Szóval ha Honda PX50-es vagy Yamaha SG 50-es tulajok olvassák a blogot Budapest környékén, ők is nyugodtan jelentkezhetnek, ha van kedvük.

vermes tibi 2015.03.21. 20:23:40

Üdv!
Én az oldal komoly hiányosságának érzem, hogy nem rögzíti, hogy tulajdonképpen miről is beszél. Mi az a moped? Mert ez annyira talán nem egyértelmű, mint amennyire (talán) annak tűnik. Pedálos segédmotor? De azon belül? Egy Rigát például pedállal kell beindítani, de utána ugyanolyan vezetéstechnikát kíván (váltó kezelése) mint egy motor. Vele szemben a Babetta nem kíván többet, mint egy robogó: húzd a gázt és kész. Az egyik tehát inkább motor, a másik meg inkább robogó? És akkor hol van a kettő között a moped? A válasz nyilván szubjektív, de talán körül kellene határolni.

gus 2015.03.21. 23:52:26

@vermes tibi: Kérdésedre, higy mi a moped, a válasz: kismotor pedállal. MOtor+PEDál=MOPED. Ez az alapkoncepció. De nem vagyok doktriner, nem csak a mopedeknek adok teret, hanem a mopedezéshez lazábban kapcsolódó dolgoknak, témáknak is. Ha egy érdekes pedál nélkuli kismotorra vagy robogóra akadok rá, írni fogok róla, ahogyan a Simsonomról és a 125-ös Hondámról is tettem, illetve tenni fogom a közeljövőben. Az alapvető cél az, hogy a némiképp méltatlanul háttérbe szorított mopedek is fókuszba kerüljenek, s hogy megmutassam, mopeddel is lehet közlekedni, a mopedek között is lehet érdekeseket találni (sőt, egy motorbuzi számára tulajdonképpen minden moped az).
süti beállítások módosítása