Két Peugeot 103 tulajaként logikusan adja magát a lehetőség, hogy egy újabb kivitelű, de hasonló funkciójú kismotorral vessem össze őket. Jó, a kettő közül a kéket azóta se sikerült talpra állítani, hogy másfél éve megvettem, úgyhogy ez nem túl jó összevetési alap, de az 5 éve egész jó szolgálatot tevő piroshoz talán érdemes hozzámérni Gábor Peugeot Foxszát. A Fox az ezredforduló körül kedvelt futármotor volt Párizsban: a teherhordó verziót a posta is használta, de a Pizza Hut-ok és egyéb pizzakiszállítók előtt is gyakran alkottak sormintát, azóta azonban teljesen kicsekkoltak a nagyvárosi létből - ez valószínűleg az emissziós normák szigorításának a számlájára írható.
Még ma is jó kiállású, nagyjából sikerült eltalálni az időtálló dizájnt
Gáborral tavaly tettünk már egy erőtlen próbát egy Fox beszerzésére, de a megtekintett példány annyira gyászos állapotban volt, hogy az se rontott rajta sokat, amikor a tesztút végén egy körbepörgő rúgással lerúgtam róla a topcase-t (és akkor a nagyon kínai tengerimalac-kennelt erősen felstilizáltam). 2000 forinttal sikerült megvásárolnuk a tulaj bocsánatát, és gyorsan leléptünk. Talán 20.000-ért elhoztuk volna - henkölt volt a szívató, gatya volt az akksi, az első teleszkóp egy centit sem rugózott, a végsebesség pedig nagyjából 25-nél kőbe volt vésve -, de közös erővel sem tudtunk 60.000 alá benézni. Gondolom, azóta is ott áll az udvarban a falnak támasztva.
90-ig skálázott óra igencsak ambiciózus, de van kvarcóra plusz olaj- és üzemanyaglámpa is
Viszont Gábor nem tett le a beszerzésről, néhány hete egy jóval ígéretesebb Foxba ütközött Pápán. A boltba rohangászásra használt motornak nem megszokott módon az összes életfunkciója rendben volt, és a természet ember általi modernista uralásának minden ígéretét magában hordozta: indexek, két visszapillantótükör, önindító, kvarcóra, különolajozás és üzemanyagszint-jelző, háromküllős alufecó és félkarú lengővilla (ez most nem látszik a képeken). Ha így nézzük, akkor a Peugeot Fox tulajdonképpen a kismotorok Maybachja.
A 103-assal való összevetés egyébként tényleg csak szimbolikus értékű tud lenni, mert a Fox egészen más ligában rúgja a pöttyöst: a hibrid konstrukció úgy néz ki, hogy tulajdonképpen egy robogó hajtásra van ráépítve a kismotor: varióval, szíjjal, görgővel és minden földi jóval (a 103-asnak csak a primér hajtása szíjas, a szekunder láncos), ennek köszönhetően az összkép is frissebb és masszívabb benyomást kelt.
Jobbra húzva pilács, balra húzva önindító
Ami rögtön feltűnt, hogy a Fox nyergében mennyire magasan ülök, és az ülés is kimondottan kemény tömésű. A 103-as viszonylag alacsonyra szerkesztett és vízágyként ringatózó nyergéhez képest ez elsőre szokatlan volt. A Foxon olyan pózban ül az ember, mint amikor a balatonszemesi vasútállomáson délben az ütött-kopott padon kuporogva felegyenesedik és fülét hegyezve azt fürkészi, hogy a lágy tavaszi szellő vonatfütty formájában vajon nem a várva várt 11.20-as vonat érkezésének hírét sodorja-e felé.
Ugyancsak fontos különbség, hogy a Fox egy collal kisebb kerekeken gurul, bár amit átmérőben veszít, legalábbis a hátsó keréknél megnyeri vastagságban. A 2,75-es belső nélküli gumiabroncs szélessége pont a 125-ös Honda CG első kerekének vastagságával egyezik. A futóművet én inkább feszesnek éreztem, mint lágynak, és a fékek is szépen fogtak. A papíron 6250-es fordulaton éledő 4.2 lóerő és a variátor összjátéka nagyjából robogós gyorsulást eredményez, a száguldásnak pedig valahol 60 környékén van vége, míg a piros 103-asom már 50 körül megtorpan.
A tükörben mindent látni
És bár a megtankolva 62 kilós motorka két dobféke tisztességgel teszi a dolgát, ha 80-as tempóról kellene állóra fékeznünk, az életünknek azért többször is lenne ideje lepörögni előttünk. Jó lenne valami peugeot-s túrát szerkeszteni még ősz előtt, de a Fox valószínűleg profiltisztítás áldozata lesz, és hamarosan eladósorba kerül. Az ár egyelőre nincs kitűzve, de az biztos, hogy bárkihez kerül is a francia róka, egy gyárias állapotú és jól felszerelt kismotor új tulajdonosa lesz.
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›