Nemrég blogunknak egy Gilera CBA moped volt a főszereplője, a tulajának viszont egy Honda Super Cubja is van, úgyhogy nem bírtam ki, hogy ki ne próbáljam. A Super Cub nem moped, vagyis a blog érdeklődési körébe nem feltétlenül tartozik bele, de ugye a balneológus sem csak bálnákkal foglalkozik, ezért nekem is engedtessék meg időnként, hogy a mopedek horizontja fölé emeljem fürkésző tekintetem.
Szuper ez a Cub
Mivel Csikós a Totalbike-on 5 éve már megzenésítette saját egykori Super Cubjának történetét, amibe tulajdonképpen minden egyéb tudnivalót is beleszőtt, én itt már csak a lehulló morzsákat próbálom meg összesöpörni, majd újból kenyérré - vagy legalább zsömlévé - összegyúrni. Meg hát régi vágyam volt, hogy egy Super Cubot kipróbálhassak, na.
Amit dióhéjba zárt címszavakban azért érdemes tudni a motorról: a Super Cub talán minden idők legnagyobb példányszámban gyártott motorja, ami 1958 és 2014 között az összes kivitelt és köbcentit egybevéve 87 milliót jelent, és tudtommal még ma is gyártásban van.
Innen is szuper, innen is Cub
A Super Cub 50 blokkja értelemszerűen 50 köbcentis és léghűtéses. Ami már kevésbé értelemszerű, az az elrendezés és az ütemszám, ugyanis fekvő négyütemű erőforrással van dolgunk, aminek a teljesítménye évjárattól függően 4 és 5 lóerő között mozog (a későbbi, felső vezérműtengelyes példányok az erősebbek). A motor 60-65 km/h-s csúcstempóra képes, és ésszel vezetve a fogyasztása nem megy 1,5-2 liter fölé. A váltó megszokást igényel: 3 sebességes, ha lábujjheggyel tapossuk, akkor felfelé, ha sarokkal, akkor lefelé váltunk. Akárcsak az Innova körváltója esetében, kuplunggal itt sem találkozunk, a váltókar rugdosása közben a félautomata váltó maga intézi a kuplungolást. Viszont a 3. fokozat után csak akkor tudunk üresbe kapcsolni, ha a motor álló helyzetben van. És mivel nagymotorokhoz hasonlóan a hátsó kereket itt is lábfék lassítja, a kormányon a bal kéznél se kuplungot, se féket nem találunk.
Patinás
A praktikus fehér műanyag lábvédőről és a dupla csomagtartóról (elöl és hátul) a motort messziről meg lehet ismerni, bár az első csomagtartó sajnos nem mindegyiknek tartozéka. Nem csak jó minőségű, de praktikus jószág is a Cub. Hátra egy nagy sporttáskát is fel tudunk pókozni, de valami kisebb táska vagy doboz előre is felfér. A motort egy- és másfél személyes (leánykori japán nevén: kétszemélyes) üléssel is gyártották, de itthon ha akarnánk se vihetnénk vele utast, mert bár a Szendentrei úton 90-nel száguldó kamuötvenesekre nem ugrik a rendőr (egy rendszám nélküli Honda Lead nyélgázon néhány hete), azért a rendszám nélküli utasszállításra a közeg is allergiás.
"valami kisebb táska vagy doboz előre is felfér"
Azt hiszem, a motor használt piaci ára Magyarországon már túl van a legalsó ponton, vagyis aki Super Cubba fekteti a pénzét, nagyot nem hibázhat. Egy normál állapotú példányért 250-300.000 forintot már ma is elkérnek, és bár a világ minden táján gyártott motor másutt nem olyan ritka madár, mint nálunk, a végtelenségig megbízható, kiforrott technikája, praktikussága és egyedi kinézete a legtöbb szóba jöhető alternatíva fölébe helyezi. Egyedül a rövid olajcsere-periódusról nem szabad megfeledkezni. Ezen kívül egy Super Cubot csak kitartó, kemény munkával lehet tönkretenni.
Fordulatszámmérő nincs, egy kis ábra jelzi, hogyan érdemes a fokozatokat használni
Róbert most a Super Cub felújításán gondolkozik, illetve nem is azon, hogy felújítsa-e, hanem azon, hogy ez mekkora lélegzetvételű manőver legyen. Két forgatókönyv bontakozik ki a szeme előtt: az egyik inkább amolyan karbantartásjellegű állagmegóvást, a másik viszont a motor teljes körű felújítását jelenti. Én leginkább a patinás állapot megőrzését zászlóra tűző iskolához tartozom, úgyhogy a minimális felújítás mellett érveltem, de természetesen én itt csak kibicelek, a döntést nem én fogom meghozni.
♠ ♠ ♠
És akkor egy rövid, ámde annál örömtelibb szolgálati közlemény: a Moped blog pár napja ünnepelte első születésnapját. Köszönöm az olvasóknak az érdeklődést, a motortulajoknak a felajánlásokat, a kommentelőknek pedig az aktivitást! Tortám sajnos nincs, de vegyétek úgy, hogy elfújtam egy gyertyát, és majd a boltban veszek egy túró rudit, amit hazafelé elmajszolok. Mopedezni/motorozni pedig hidegben is lehet, csak jól be kell hozzá öltözni. Szóval továbbra is szóljatok, ha van érdekes motorotok, amit a blogon megénekelhetnék. Nélkületek nem működhetne ez a blog!
Maradok tisztelettel!
Gus
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
Továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.