Moped blog

Moped blog

Nem kellett lemennem a tihanyi Ekóhoz

2015. május 25. - gus

 (Elöljáróban: a címhez némi magyarázat itt.)

Ismét lehetőségem volt rácsodálkozni arra, hogy a mopedekben tulajdonképpen mennyi variációs lehetőség rejlik. Lukács már régóta pedzegette, hogy ha egyszer Tihanyban járok, menjek, és nézzem meg az ő TVS (Suzuki) Ekóját, amit anno az apja még a Keravillból hozott el, vagyis új kora óta ismeri. Áradozott az elektronikus gyújtás és úgy általában a konstrukció megbízhatóságáról, az olaj nélküli primer hajtásról, a csillapított hátsó teleszkópokról... És akkor most nagyjából le is lőttem a legjobb poénokat, de azért vegyük ezeket az innovatív elemeket részletesebben is szemügyre.

dsc_0537.JPG

Suzuki TVS Eko az udvarban

Tihanyban a blog elindulása óta nem volt szerencsém járni, max. korcsolyázni mehettem volna a Balatonra, de egyrészt nem nagyon szeretek korcsolyázni, másrészt talán nem is volt annyira vastag a jég idén, hogy korcsolyával rá lehetett volna merészked. Egy szó, mint száz, pont kapóra jött Tamás felajánlása, aki alig néhány hete vette az Ekóját. Volt eddig mindenféle motorja, legújabban pedig egy Kawasaki ZR-7-est hajtott, amiben semmi kivetnivalót nem lehet találni, a gyerekkori álma - láss csodát! - mégis egy Eko volt. Nagyjából meg is állapodtunk abban, amit néhány hete egy korábbi bejegyzésemben a mopedekkel kapcsolatban megállapítottam, vagyis hogy motoron sem érdemes mindig rohanni, mert "a mopedes olyan ember, aki nem ér rá sietni." Hiába, no, mintha csak magamat látnám: azért, mert az embernek van egy erősebb-nagyobb motorja, még vágyhat pluszban egy gyengére és kicsire is.

dsc_0550.JPG

Suzuki TVS Eko az utcán

A Múzeum körút környékén volt egy kicsit lehetőségem cikázni a mopeddel, ami összességében jó benyomást keltett. A váz erősnek tűnt, a motor egyenesfutása jó, kanyarban sem volt bizonytalan - bár azért tényleg nagyon ramatynak kell lennie egy mopednek ahhoz, hogy 35km/h-nál ezek a hibák kiütközzenek. Igen, az Eko végsebessége nagyjából 35km/h, amit egy kis okoskodással azért feljebb lehetne tornászni. Az biztos, hogy a Puch Maximmal nem tudná felvenni a versenyt, bár kétségkívül nem is rántja be a 3 litert százon.

dsc_0544.JPG

"A száguldás nagyjából 35 km/h-nál ér véget"

Az üzemanyag keveréséhez - a Honda Caminóhoz hasonlóan - itt is érkezik némi segítség a gyártól: előírás szerint az olajat 1:40-es keverékben illik adagolni, de a gyáriak a bejáratást sem bízták a véletlenre. A felnyitható és immáron új huzattal bevont ülés alá kukkantva pontosan látni fogjuk, milyen keveréket alkalmazzunk (1:25) és hogyan járjunk el, ha nem szeretnénk, hogy a nullkilométeres Eko dugattyúja megszoruljon. A maximum 2,5 liter keveréket is itt tudjuk a vázba tölteni, merthogy külön benzintank nincs, az üzemanyag tárolására a KRESZ-tábla vastagságú csőváz hivatott. Az ülés alatt egyébként a tanksapka mellett még pont van egy kis hely egy csavarhúzónak, egy-két villáskulcsnak, ennek-annak.

ket_kep.jpg

"Az ülés alatt egyébként pont van egy kis hely egy csavarhúzónak, egy-két villáskulcsnak, ennek-annak"

Valószínűleg nem kis részben annak köszönhetően, hogy Magyarországon hivatalosan is forgalmazták a kis Ekót, egész sok hiteles leírás és dokumentáció vadászható össze hozzá innen-onnan, de bonyolultabbnak tűnő kérdésekkel akár a Tamás elmondása alapján igen rokonszenves és a Facebookon is elérhető Suzuki Eko Klub tagjai is tudnak segíteni - merthogy Magyarországon ilyen is van. 

dsc_0552.JPG

Elektronikus gyújtás ("van eladó jeladó?")

És akkor lássuk összefoglaló jelleggel, hogy mi az, ami az Ekót a többi mopedtől megkülönbözteti:

1. A benzinbe keverendő 2T olajon kívül másfajta olajat nem igényel, a primer hajtás ugyanis olaj nélkül, szíj közvetítésével van megoldva, és a kuplungja is száraz kuplung. Ennek egyik előnye, hogy ugye ha nincs olaj, akkor kifogyni sem tud, vagyis erre nem kell külön figyelni/áldozni, másrészt pedig szállításnál tud nagyon kényelmes lenni, hogy a kombiba behajítva nem folyik szét a padlón az olaj. Telekre egy évben kétszer le- és felcipelni pont ilyen kell.

2. Mopednél még nem láttam olyat, hogy a hátsó teleszkóp csillapított lett volna. És úgy tűnik, a csillapítás még 24 év után is tökéletesen működik. Ha az ember felemeli a motor hátulját úgy 30 centire a földtől, majd elengedi, az pont úgy fog viselkedni, mint a gyurma, vagyis az ütést elnyeli, de visszapattanni nem fog. Nem mondom, hogy csillapított teleszkóp nélkül nem lehet mopedezni, de ha már van, legyünk érte hálásak.

3. Az apró részletekre a mérnökök nem csak a tankolásnál-bejáratásnál figyeltek, de a cipelésre is gondoltak. A hátsó csomagtartó annyira masszív, és olyan jó helyre sikerült egy felkunkorodó kapaszkodót installálniuk, hogy ez nagyban megkönnyíti a motor és a fészer közötti távolság nullára redukálását (merthogy ugye vagyunk annyira defetisták, hogy nem a fészert visszük a motorhoz).

dsc_0548.JPGMenet közben azért ennyire nem tartja fel a forgalmat

Szóval a kipróbált példány műszakilag nagyon egyben volt, és a fényezését sem mondanám rossznak. A krómokat azért érdemes lenne egy kis krómpasztával átdörzsöli, hogy csillogjon a kis Eko. Egyedül a kissé elgörbült pedálok okozhatnak némi fejtörést, de ez sem jelent komoly versenyhátrányt, ennek pedig két oka van. Egyrészt, mert satuba befogva szépen vissza lehet rángatni egyenesbe; másrészt pedig az üléspozíció olyan alacsony, hogy ez egyébként sem igazán teszi lehetővé a pedálozást. Vagyis leginkább úgyis csak lábtartónak lehet használni.

A kipufogót ugyan ismeretlen okokból ismeretlen előző tulajok kifurkálták, de nem hiszem, hogy a 35km/h-s végsebesség ebből adódna. Lukács szerint az övé is pont így megy, és azon nem voltak lukak.

dsc_0562_1.JPG

"A kipufogót ismeretlen okokból ismeretlen előző tulajok kifurkálták"

Tamás külföldre költözés miatt kénytelen volt a motor eladása mellett dönteni, pedig alig pár hónapja vette meg, és városban most is örömmel használja. Az is megfordult a fejében, hogy elviszi magával külföldre, de ez valószínűleg csak vágyálom marad: Magyarországon kívül szinte mindenhol rendszám kell a segédmotorra, amit eredeti dokumentáció hiányában nem tudom, hogyan lehetne beszerezni. 

imag1205_1.jpg

Az Eko igazi családtag

Ahogyan a fenti kép is mutatja, az Eko már-már családtaggá vált, úgyhogy Tamás fájó szívvel fog megválni tőle. A hirdetés linkjét lásd itt, aztán majd lehet vele egyezkedni.

UPDATE! Az Ekót egy szerencsés vásárló már el is vitte.

♠  ♠  ♠

Következő posztunkban a segédmotoros közlekedésre vonatkozó szabályokat fogjuk egy gépjármű-szakoktató segítségével áttekinteni.

♠  ♠  ♠

Ha van olyan mopeded vagy kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. (A felhívást lásd itt.)

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr627337838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H_M_CS 2015.05.27. 06:48:41

Nekem két Ekóhoz volt szerencsém. Az egyiket az előző gazdái nitrohigítóval használták. Az tényleg csak 35km/h-t tudott. A másik szinte új volt, épp csak be lett járatva. Az lazán vitte az 50-et.

H_M_CS 2015.05.30. 10:37:35

Nekem is volt olyan Ekóm, ami lazán vitte az 50et. Nem volt benne semmi trükk, csak rendesen be volt járatva.

T-Adee 2022.07.02. 17:31:29

A 35km/h a gyári fojtàsok miatt van. Kis piszkàlàssal 45-50km/h tud.( Persze vezető és testsúly függvénye). Egyébként a kényelmes utazótempója a km órán is zölden jelölt 30-35 tempó. Ezen nem túlhajtva 1-1,5l lazán elgurul.
süti beállítások módosítása