‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a blog Facebook-oldalát is lájkolni.
‹⊗›
Bár a blog névadói a mopedek, azért gyakran foglalkozunk kisebb-nagyobb váltós motorokkal, robogókkal is. Ezúttal a "kicsit robogó, kicsit motor" öszvérkategória egyik neves körváltós képviselőjét járjuk körbe, nevezetesen egy Yamaha Mate-et [ejtsd: méjt], ami angolul havert jelent, és főleg ausztrálokra jellemző, hogy boldog-boldogtalant így titulálnak, akár ismerik az illetőt, akár nem, bár a kenguruk földjén inkább májtnak ejtik. Mai tesztünk alanyát mi most magyaros egyszerűséggel Máténak fogjuk nevezni.
Ez a forma a Távol-Keleten unalomig ismert, de Magyarországon ritkának számít
Pár hónapja már napirendre vettünk egy 50-es Honda Super Cubot, és a japán trió harmadik tagját is szívesen kipróbálnám, úgyhogy ha valakinek van Budapesten Suzuki Birdie-je, ne fogja vissza magát. Az Ottó által gyorstesztre felajánlott Máté kísértetiesen hasonlít az imént említettekre, és bár Townmate néven négyütemű kardános altípus is készült belőle (hamarosan a blogon!), a sima Mate kétütemű - annak minden előnyével és hátrányával együtt: lehet, hogy kicsit iszákosabb, viszont valamivel dinamikusabban mozog, és szükség esetén könnyebben-olcsóbban javítható. Bár az iszákosság itt relatív: a 3 literes tank azért több, mint 100 km-re elég. Viszont a motor önnön kétüteműségét meghazudtoló módon egyáltalán nem füstöl (nem, nem fogyott ki vagy dugult el a különolajozás tartálya, ez ilyen).
Ottó a Mátét másfél éve vette az első magyarországi tulajtól (erről még az eredeti számla is tanúskodik), majd eladta, de aztán az, aki megvette tőle, fél évvel később szintén meghirdette, ő pedig visszavásárolta. Így van ez, ha valakinek a szívéhez nő egy motor. Ottó nem is tervezi többet eladni a Mátét. Megbízhatóságára nincs panasz, jön-megy, ahogy kell, hidegen-melegen-télen-nyáron első rúgásra indul. A szinte szalonállapotú motorkával egyébként, amihez még a Yamaha-feliratot viselő gyári szerszámok is megvannak, nem is volt sok nyűg. Eddig egy új akksit, egy hátsó gumit és egy kormánycsapágyat kért magának - ez utóbbit más lehetőség híján márkaszervizből kellett megrendelni a motor vételárának harmadáért.
A 60-as órát simán kiakasztja
Az talán a fényképekről is látszik, hogy az ergonómia nem a motor erőssége, a gyárban inkább a minél nagyobb rakodófelület kialakítását tartották szem előtt, ezért a motoros pár centivel előrébb ül, mint az ideális volna. Alacsonyabb termetűeknek ez külön öröm, a magasabbra nőtt rájderek a motorjukkal viszont önkéntelenül is majomból és köszörűkőből álló kompozíciót alkotnak. Az ülés egyébként kényelmes, csak tényleg lehetne két bolhafasznyival hátrébb, vagy ha már így előre került, az ember szeme kívánna valami komolyabb rakományt a fél focipályányi hátsó csomagtartóra, hogy ne legyen indokolatlan a kuporgás.
A rugózást - főleg robogós-kismotoros viszonylatban - kimondottan feszesnek éreztem, gondolom, ez is a mindenek előtt a teherhordást szem előtt tartó kialakításból adódik. El tudom képzelni, hogy ha magam mögé felpókoznék egy 35 kilós cementes zsákot, előre pedig a kis csomagtartóra még pár kilónyi ezt-azt, akkor a rugók is komfortosabban ringatóznának.
Nem kényelmetlen az ülés, csak lehetne jobb helyen
A műanyag térdvédő hidegben-esőben-szélben praktikus, bár vigyázni kell vele: ha eldől a motor, simán letörik. Ottó tervezi, hogy a májusi Mopedrallyra a Mátéval nevez be, ami nem arról híres, hogy kímélő terep volna a motoroknak, úgyhogy felkészítés gyanánt szigorúan ledobálja majd a motorról a sérülékenyebb elemeket, többek között a lábvédőt és az indexeket is.
Az elektronikus gyújtás megbízható, a motor szépen, dinamikusan veszi a gázt, és a három fokozat gyors végigkapcsolgatása után el is érjük a végsebességet, ami 65 körül alakul, vagyis a 60-ig skálázott órát simán kiakasztja. Ez a tempó az Érd és Százhalombatta közötti 2x11km-es napi ingázásra, amire Ottó leginkább használja, tökéletesen megfelel. A körváltóval viszont vigyázni kell. Ha nem akarjuk a fogaskerekeket rövid úton ledarálni, akkor érdemes észben tartani, hogy bár a 3-as után újra 1-es következik, de a kettő között nincs üres fokozat, vagyis a körbe-körbe kapcsolgatást álló helyzetben érdemes végezni.
Ínyenceknek: még a Yamaha feliratú gyári szerszámok is megvannak
Ha gyakran szállítanék olyan dolgokat, amik egy robogóra-mopedre már nem férnek fel, de az autó azért nem indokolt, akkor simán befognék egy Mátét erre a célra, főleg, ha jutányos áron fújna elém egyet a szél. Szakik egy nagy szerszámos ládát, pizzafutárok pedig egy jó nagy pizzásdobozt könnyedén fel tudnak hátra rögzíteni, bár Ottó most azt tervezi, hogy a vezetési pozíció ergonómiáján javítandó esetleg beruház egy hosszabb, dupla ülésre, amit számtalan pótalkatrész és kiegészítő kíséretében az Ebay-ről szintén össze lehet pecázni. Így a rakodófelület jelentősen csökkenni fog, viszont a kuporgást el lehet majd felejteni.
A szokásos körbejárós videó
♠ ♠ ♠
Már Facebookon is követheted a Moped blogot.