Moped blog

Moped blog

Yamaha YB-1 (1996) - Stílusban maradni

2016. június 04. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a blog Facebook-oldalát is lájkolni.

‹⊗›

 

Úgy tűnik, mostanában kevesebb mopedes felajánlás érkezik, inkább mindenféle érdekes kismotor kerül elő pincéből/fészerből/sufniból/telekről. Egyrészt persze szívesen visszabillenteném a mérleg nyelvét a mopedek felé, másrészt viszont amikor olyan remek konstrukciókkal van lehetőségem közelebbi ismeretséget kötni, mint amilyen a Yamaha kis YB-1-ese, akkor egy pillanatra feledni tudom, hogy a blogomat nem is yb-1.blog.hu-ra kereszteltem el.

img_2070.JPG

Pofás kis jármű, nem vitás

Sok posztban megemlékeztem időről időre visszatérő dührohamaim kiváltójáról, a spenótzöld Simson S51-ről, aminek csak egy évig volt lehetősége az életemet keseríteni, de azt felülmúlhatatlan intenzitással tette. Persze vannak szép állapotban megőrzött, gyári vagy közel gyári minőségű alkatrészekkel szervizelt S51-esek is, de a legtöbb itthon futó példány sajnos idővel a féktelen kókányolási vágy szenvedő alanyává és/vagy áldozatává vált.

Emlékeim szerint 38.000 forintért vettem a Simsont, és egy év alatt ráköltöttem még úgy 60.000-et, valamint egy hajtókar- és két dugattyúcserét is eszközölnünk kellett, mire nagyjából működőképes lett. Na ekkor sikerült 50.000-ért túladnom rajta, szóval baromi jó érzékem azért nincs az ilyen dolgokhoz.

img_2077.JPG

YB-1

Persze, ha annak idején, vagyis 2011. április 2-án (jól emlékszem a napra, mert valószínűleg még április 1. utóhatása lehetett), amikor az ország egy eldugott sarkában megvettem a Simsont, inkább egy Yamaha YB-1-es kerül a látómezőmbe, mégpedig annyiért, amennyiért két éve Botond megvette (hogy a lincshangulat kialakulásának elejét vegyem, nem árulom el az árat), valószínűleg a segédmotoros karrierem is szebb ívet ír le, és nem egy bontószökevény S51-essel törik derékba, hogy aztán a kategóriát megunva letegyem az A jogsit, majd a derékba törést immáron kerékbe töréssel folytassam, melynek kiváltó oka az a Honda CB 125-ös lett, ami azóta is keseríti mindennapjaimat - de erről is már írtam már korábban, és sajnos még fogok is.

img_2072.JPG

Klasszikus óra japán feliratokkal

Bocs az előző hosszú mondatért, de ez a szintaktikai megoldás a részemről is csak azt jelzi, hogy veszőfutásom a motorokkal hosszú és egyelőre lezáratlan történet (a CB például már november óta szét van szedve a kert végében, várja a javítást, amit hamarabb megkapna, ha legalább negyedannyira szeretnék szerelni, mint motorozni, és ha nem 50.000 forintot helyezett volna kilátásba a szaki a hengerfej felújítására, ami vitathatatlanul szükséges manőver, de valahogy nem motivál, hogy a CB-re költött pénzből lassan már valami újabb 250-est is vehettem volna, bár nyilván ebben az esetben ugyanúgy nem lett volna semmire se garancia.img_2076.JPG

Ebben a kategóriában nem vonható kétségbe a café raceres ülés létjogosultsága

Az YB-1 nem csak távolról, de közelről, sőt, még ráülve is motor benyomását kelti. Persze se nem nagyobb, se nem nehezebb, mint egy Simson, de azért a felhasznált anyagok és a kidolgozás minősége tekintetében egy ligával feljebb focizik. Az 50-es kategóriához híven a műszaki dolgok itt sincsenek túlkomplikálva, az egyhengeres kétütemű blokk hozza az elvárható szintet, a három fokozatú körváltón keresztül megfelelően mozgatja a nagyjából 75 kilót plusz a motorost; de a mutatót a 4 lóerő nem könnyen küzdi fel 50 fölé. 

A két dobfék viszont messze túlteljesíti elvárásainkat, rég láttam ilyen jól fogó féket ebben a kategóriában, és bár a gumik szó szerint mopedre valók (2.5/17), ehhez a tömeghez bőven elegendők. Az ember meg kibírja, hogy 50-nél a hajtűkanyarban nem dönti le a motort lábtartóig, bár szerintem még akkor sem történne baj.

A váltóval kapcsolatban három dolgot is érdemes megjegyezni. Egyrészt a visszaváltást sarokkal és hagyományosan cipőorral is meg lehet oldani: én a cipőorros megoldást választottam, a sarokkal váltást nem volt még érkezésem megszokni. Másrészt a fokozatkiosztás fordított, vagyis itt lefelé nőnek a fokozatok, felfelé csökkennek. Harmadrészt a fokozatokat körbe lehet váltani mindkét irányba.

img_2074.JPG

Mopedgumikon gurul

Amiért az YB-1-nek 5-ből mindenképp 5 pontot adnék, az a stílusossága. Nem is értem, hogy több gyár miért nem mozdul rá a külső hozzáértő kozmetikázására, hiszen ebben a kategóriában műszakilag nem nagyon lehet és/vagy érdemes trükközni, mert vagy sebezhetőbb lesz a konstrukció, vagy drágább, vagy mindkettő. De egy szép - kétszínű - festés, egy jól eltalált embléma vagy csíkozás, egy jól olvasható és minőségi érzetet keltő óra, egy pofás, de kényelemre hangolt ülés és egy kis VALÓDI króm itt-ott még egy rút békából is képes királyfit varázsolni (most elsősorban nem a motorosról, hanem a motorról beszélek). 

A café raceres ülés itt nekem kimondottan tetszik. Ha már úgysem szabad segédmotoron utast vinni, akkor van értelme, hogy megadjuk a módját a magányos pöfögésnek. (Nagy motoron egyébként nem vagyok igazán az egyszemélyes ülés híve, pár éve részben azért is vizsgáztam le A-ra, hogy végre utast is vihessek magammal, ha kedvem szottyan.)

img_2071.JPG

Nem sok minden róható fel neki

Sajnos sehol sem találtam meg a neten, hogy pontosan mettől meddig gyártották az YB-1-est, de az biztos, hogy a 90-es évek közepe és a 2000-es évek eleje között gyártásban volt. A bizonytalanságból adódóan nem lehet pontosan tudni, hogy már a retróhullám ihlette-e a motort, vagy csak simán olyan jól eltalálták a dizájnt valamikor a 80-as években, hogy azóta nem is kellett hozzányúlni. De tulajdonképpen ez mindegy is.

Hogy vennék-e YB-1-est? Vennék. Talán csak a Botond elmondása alapján nagyjából 4 literes étvágy miatt ráncolnám kicsit a homlokom, de más érvet, ha akarnék, se tudnék felhozni ellene.

A Totalbike itt és itt korábban írt már a Yamaha YB-1-ről, ha valakit érdekel.

 

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod, főleg pedig mopeded Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr758656044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord Ickenham 2016.06.04. 23:07:10

Nagyon szép motor, és szépen karban is van tartva. Kár, hogy csak kisebb termetűeknek, vagy tizenéveseknek való. A 4 liter pedig egy kétüteműnél teljesen normális, persze tudom, hogy a fórumokon mindenki 2 litert ír...
Nagyon tetszik a blog, de szerintem tehetnél fel a cikkekhez több fotót. És lehetne ember is a képeken, hogy látszódjanak az arányok.

gus 2016.06.06. 00:51:09

@Lord Ickenham: Köszi az észrevételeket. Ember akkor lesz majd a képeken, ha a tesztelésre felajánlott motor tulaja esetleg szerepelni óhajt, vagy lefényképeztetem magam vele, amint a motoron ülök. Ennél a posztonként 5-6 képnél is legyen több?

Lord Ickenham 2016.06.06. 06:30:39

@gus: Szerintem lehet több kép, több részlettel. Meg engem mindig érdekel a motorok előélete is, ha tudható. De, persze a blog nem (csak) nekem készül:)

J. Mutzenbacher 2016.06.06. 19:19:28

@gus: a több kép szerintem is jó lenne (esetleg galériában)
És megragadnám az alkalmat: köszi a rendszeres olvasnivalót.

robijoe 2016.06.06. 21:58:34

Köszi ,igazán jókat lehet itt olvasni :-)
Tényleg jöhet több kép,meg esetleg az előélete ,ha ismert.

gus 2016.06.07. 01:12:09

@robijoe: @J. Mutzenbacher: Köszi a pozitív visszajelzést, utánajárok, hogy hogy tudok galériát csinálni itt a blogon, mert nem biztos ám, hogy lehet.

Q-match 2016.06.07. 05:45:10

Nem vagyok túl motivált motorozás ügyben , de ha lennék , én is inkább ilyen NAGYkerekű KISmotort szeretnék - ami ma már nincs is....szinte......Félig-meddig kívülállóként az a kiskeréken billegés egy tragédia. Sonak próbáltak már rászoktatni, de ezeken a mai robogókon én nem érzem biztonságban magam.....

Pár napja az 51-esen vicces volt látni - ment előttem egy 125 MZ , csak az volt gyanús , hogy 90-el tolta , egyébként messziről azt hittem , valami indiai belpiacos robogó :) , annyira sovány egy mai felpuffasztott műanyagmotorhoz képest.

BTW: a moped mint olyan nem a motor-pedál hajtást jelenti ?

kovizozo 2016.06.07. 08:42:34

@Q-match: de, pedált jelent. Bár pedállal hajtson, akinek legalább 2 anyja van... volt szerencsém Babettán és Puchon is kipróbálni.

külföldi zsargonban a Simson féléket mokick-nek hívják.

gus 2016.06.07. 11:23:50

@Q-match: Igen, a moped a motor+pedálból jön. Magyarországon kicsit keverednek a fejekben a dolgok, mert a moped elvileg pedálos, de sokan nem csak pedálos motorra használják. A "kismotor" és a "robogó" terminusokból nem sok derül ki, nagyon sok mindent jelenthetnek, és ezek nem is hivatalos kategóriák. Az egyetlen hivatalos megnevezés, amit a KRESZ ismer, az a segédmotoros kerékpár.

Pepejoe 2016.06.07. 11:54:44

Ez a kis herkentyű nemhogy 1 ligával de vagy 3-al a szinyó felett játszik így ránézésből. A 4 lityós fogyi meg olyan dolog, hogy tán beállítás, fúvóka, bármi kérdése is lehet (mert sem a súlya sem a menetteljesítménye nem indokolja a 4 et) és máris 3 at eszik. A 36 éves 2 sebességes ótomata robim eszik 2.5-3 at és bőven belenyal a 60-ba a Vácin. l
süti beállítások módosítása