Amikor az ember mopedblogot indít, maga elé próbálja képzelni reménybeli olvasóit, akik valószínűleg mindenekelőtt arra kíváncsiak, hogy mire jó egy moped. Nem akarnék védőbeszédet tartani a mopedes közlekedés mellett, de azt a tévedés kockázata nélkül állíthatom, hogy egy moped messze nem kíván annyi kompromisszumot, mint sokan gondolni szokták. Magyarországon pedig érdemtelenül alulértékelik, átnéznek rajta vagy egyszerűen lenézik. Ez nem kis részben annak volt köszönhető, hogy a 90-es évek elején robbanásszerűen kezdtek el itthon a robogók elterjedni, mert gyorsabb, menőbb, automata váltós, az ülés alatt gyakran van nagy tároló stb.
Budapesten jó, ha 1000 kisrobogóra esik egy moped, az pedig világos, hogy egy robogó nem 1000x jobb, mint egy moped. Sőt, még azt is megkérdőjelezném, hogy egyáltalán jobb-e. De a két műfaj részletes összevetésére talán egy későbbi posztban fogunk majd visszatérni.
Ahhoz tehát, hogy a címben feltett kérdésre válaszolni tudjunk, induljunk ki a mopedek hozzávetőlegesen ismert paramétereiből:
- B vagy M kategóriás jogosítvánnyal is vezethető, nem kell hozzá motoros A1, A2 vagy A (ha mégis motorosjogsi-szerzésre szánná el magát az olvasó, az általunk levont tanulságokat ebben a posztban megtalálja),
- 1-3 LE-s teljesítmény,
- 40-50 km/h-s végsebesség,
- 40 kg körüli önsúly,
- nincs rendszám, nincs forgalomba helyezve,
- 1,5-3 liter közötti fogyasztás,
- 3 liter körüli benzintank,
- utas nem szállítható,
- nincs akkumulátor,
- nagy, 17 coll körüli kerekek,
- buszsávban is használható,
- mindehol ingyen lehet vele parkolni, akár a járdán is, ha a gyalogosoknak hagyunk elég helyet,
- használtan olcsó; mivel nincs presztízse, ára is alig.
A listából jól látható, nem rakétáról van szó. A 40-50 km/h-s végsebesség némiképp a laza városi forgalom tempója alatt marad, de ha kicsit is sűrűsödik a forgalom, a moped képes felvenni a ritmust az autókkal, és ha hozzávesszük, hogy autók között is elég jól lehet vele szlalomozni (persze erre rutintalan mopedest nem bátorítanék nagyon, de rutinost sem), és buszsávban is lehet vele közlekedni, akkor nem meglepő, hogy 20 perc alatt szinte bármilyen irányban keresztülszelhetjük vele Budapestet. Tegnap délelőtt 11 (!) perc alatt értem a Mammuttól a Ferenciek terére úgy, hogy 45-nél többet nem megy a mopedem.
Súlya nem sokkal nagyobb, mint két biciklié. Kisebb lépcsőkön feltolni vagy felvinni nem nehéz, tologatni gyerekjáték. Aki tehát mondjuk egy pesti bérházban lakik, simán tárolhatja a belső udvarban, a kisebb lépcsők melletti rámpán feltolni vagy néhány lépcsőfokot felrángatni nem ördöngösség. Mivel nincs rendszáma, forgalomba sincs helyezve, ami azt jelenti, hogy ha az ember nem köt rá kötelező biztosítást, mert éppen nem használja, nem kell rá a MABISZ-nak fedezetlenségi díjat fizetnie. A kötelező biztosítás egyébként 3500 Ft körül van egy évre.
A fogyasztás és a tank kapacitásának függvényében 100-200 km-t megy el egy tankolással, ami nem rossz. Ha valaki 10 km-re lakik a munkahelyétől, akkor 5-10 naponta ráér tankolni. Persze minden tankolásnál keverékolajat is keverni kell a benzinhez, de ezt is meg lehet szokni. A benzines olajos keverékkel ilyenkor egy kicsit mindig összekeni a kezét az ember, úgyhogy a tankolást érdemes arra az esetre időzíteni, ha pár percre kézmosó lehetőség is kínálkozik (mondjuk mielőtt hazaérnénk vagy beérnénk a munkahelyre, iskolába).
A mopedekben általában nincs akkumulátor, ebből adódóan kürt vagy index sem (vagy csak ritkán). Viszont a minimalizmus alapelvéből kiindulva ami nincs, az nem tud elromlani; a kis generátor közvetlenül adja az áramot a világításnak, ahhoz pedig bőven elég.
Használtan már 20.000 körül ki lehet fogni működőképes példányokat, de 30-50.000 környékén már kimondottan szép állapotúak között válogathatunk.
Záró megjegyzésként még a buszsávokkal kapcsolatban annyit: mivel ez a motorosoknak és segédmotorosoknak tett engedmény viszonylag új keletű, legyünk résen, ha itt repesztünk. Az autósok között ugyanis még mindig vannak, akik a sávok között - szabálytalanul - cikázva vagy jobbra kanyarodva nem számítanak arra, hogy jobbra mögöttük a buszsávban motor is érkezhet.
(Hasonló szellemben korábban a robogo.blog.hu is megemlékezett a mopedek használatóságáról, akit érdekel, ide kattintva elolvashatja.)
Következő posztunkban azt taglaljuk majd, hogy egy új áruházi vagy egy használt márkás bicikli áráért könnyedén mopedtulajdonossá válhatsz.