Moped blog

Moped blog

Ha motoros jogsit akarsz csinálni...

Ez sem elsősorban mopedes bejegyzés, most ugyanis azoknak szeretném megkönnyíteni a dolgát, akik motoros jogsit készülnek csinálni.

2014. november 29. - gus

Néhány év mopedezés és simsonozás után felötlött bennem a gondolat, hogy igazából nem ártana egy motoros jogsi. Fejest is ugrottam bele azonnal. (Alapvetően nem vagyok az a típus, aki mindenbe egyből fejest ugrik, de a motorozás valamilyen rejtélyes okból kifolyólag mindig gyors döntésekre késztet.)

Pont ekkoriban jött be a B125-ös (=gyorsított A1-es) jogsi, ami azt jelenti, hogy ha van B kategóriás jogsid, akkor egy mindösszesen 3 órás képzésen kell részt venned, majd rutinpályán és forgalomban levizsgáznod, és megkapod az A1-est, ami 125 köbcentiig és 15 lóerőig jogosít fel a motorvezetésre. Alapvetően nem hülyeség, de nem ebben a formában: 3 óra alatt semmit sem lehet megtanulni, és ha mondjuk egyszer megbukik az ember, és vesz pár pótórát, akkor már majdnem annyit kifizet, mint egy korlátlan A-ra. Az A2 kategória 48 lóerőig érvényes (emellett a motor a 0,2KW/kg-os határt sem lépheti túl), ami persze bőven elég a tempós motorozáshoz, de mondjuk azoknak, akik két személlyel indulnának hosszabb túrára, érdemes erősebb gépre ülniük. A trükk a dologban az, hogy egy A2-es jogosítvány gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, mint egy A, úgyhogy aki teheti, inkább feszüljön neki az A-nak. A maximalizmus és az ésszerűség jegyében én is az A kategóriát választottam.

elearning1.png

Az elméleti részt e-learningben, vagyis otthon, a számítógép előtt ülve végeztem, ami nagyon praktikus. Egyrészt olcsóbb, mintha klasszikus tantermi órákra járna az ember, másrészt kényelmesebb, harmadrészt meg gyorsabb is. Én talán 3 nap alatt nyomtam le az egészet, és még élveztem is. Lehet, hogy ez valamiféle perverzió nálam, de a KRESZ-szel kapcsolatos kérdések mindig is érdekeltek. A tananyag prímán meg van csinálva, apránként halad témakörönként, időnként pedig próbavizsgák vannak, amiken meg kell felelni ahhoz, hogy vizsgára bocsássák az embert: ez szokás szerint a Petzválban van. A vizsgán azonban könnyű dolgom volt.  Ugye már ott is számítógépen megy a vizsga, de az ábrákkal, kérdésekkel, szituációkkal szinte kivétel nélkül találkoztam már az e-learninges tanagyagban és a próbavizsgákon. Talán egy hibát vétettem. Az e-learninget azoknak ajánlanám, akiknek már van valamilyen jogosítványuk, ők ugyanis nagyjából tanár nélkül is tudják, mire kell külön figyelni, milyen szabályt vagy feladatot hogyan kell értelmezni. Azoknak, akik az első jogosítványuk megszerzésére készülnek, inkább a hagyományos tantermi elméleti oktatást javasolnám.

rutinpálya.jpg

A rutinpálya sematikus rajza. A trükkös 0. feladat nincs is rajta a lapon

Az elméleti vizsga teljesítése után néhány nappal már mentem is a rutinpályára motorozni: 3 pályát kell begyakorolni, s ez azért némi összpontosítást igényel. Annak, aki korábban életében nem ült váltós motoron, semmiképp sincs könnyű dolga, de ugye nekem ott volt a simsonos múltam (vagy mondjam így: simsonos priuszom?), ami azért annak ellenére, hogy a Simsonnal csak a baj volt, sokat segített. Lehet, hogy a Honda, amire ráültem, kb. 25x erősebb volt, de a működési elve ugyanaz. Persze a 200 kilós járműveket szokni kellett, ahogyan azt is, hogy a fordulókban nem lehet gázzal-kuplunggal korrigálni, mert olyan erős a motor, hogy az ember rögtön kirepül a pályáról, de azért nem volt nagy gond. Az egyetlen komolyabb nehézséget okozó gyakorlat a 2. feladatban a dupla nyolcas forduló, amit olyan szűk helyen kell megcsinálni, ahol a motor koppig eltekert kormánnyal is épp csak elfér. Ez  nekem nem is ment elsőre, sőt, tizedikre sem, de aztán belejöttem. A trükk lenyege az alapjárat: ha elég erős a motor, egyesben alapjárati fordulaton simán meg lehet csinálni a nyolcasokat, a gázt nem is kell húzni, csak kicsiket fékezgetni. Emellett arra is érdemes figyelni, hogy miközben a nyolcas íven kanyargunk, sose tekerjük el a kormányt teljesen koppig, egy bolhányi korrigálási lehetőséget hagyjunk meg magunknak. Így valószínűleg épp csak nem fogunk a felrajzolt pályáról kimenni, de ha nem adunk a kormánynak korrigálási lehetőséget, annak könnyen lábletétel vagy borulás lehet a vége. Sajnos mindkettő azonnali sikertelen vizsgát jelent.

Honda CB 600F Hornet 06.jpg

Honda Hornet 600 - 4 henger, 98Le, 200kg. Többször is ez "jutott" nekem a tanpályán. Nem lehetett nem szeretni

Az első feladat főleg a bal hüvelykujjat veszi igénybe, ugyanis minden megveszekedett bójánál indexelni kell, de még így is jobb a helyzet, mint anno, amikor index nélküli motorokon vizsgáztak a jelöltek, index híján pedig karral integettek, mint a hajótöröttek.

De azért váratlan buktatók is akadhatnak. A 3 rutin feladat előtt ugyanis a vizsgán van egy 0., ami azt jelenti, hogy nyolcas alakban körbe kell tolni a motort a pályán. Na mármost, ne gondoljuk, hogy ez könnyű. Egyrészt a motor kb. 200 kiló, amit én még csak-csak eltolok, de egy filigránabb jelöltnek esetleg nehezére esik. Másrészt a feladat látszólagos könnyűsége elaltathatja az ember figyelmét: könnyebb ugyanis hasra esni a motorban, vagy átesni rajta, mint azt gondolnánk. A csoportomban volt, aki már ennél a feladatnál megbukott: egyszerűen kitolta a motort a pályáról - nem tudta, hogy ezt nem szabad.

cbf 600.jpg

A Honda CBF 600 - 4 henger, 78Le, 220kg. Ilyet vezettem a legtöbbet a motoros oktatáson. Imádtam

A forgalmi vizsga nem vészes (állítom, hogy a müszaki kérdésekkel súlyosbított rutin vizsga nehezebb). Nagyjából fél órás a vizsga, az oktatón keresztül a vizsgabiztos rádión mondja, merre menjen a két delikvens, egyszerre ugyanis két motoros vizsgázik. Ha nagy hülyeséget nem csinálsz, szépen türelmesen vezetsz, a főbb szabályokat pedig betartod, nem tudsz megbukni. (Az a hír járja egyébként, hogy az oktatók egy része rutinból ad csúszópénzt a vizsgabiztosnak, hogy a diákjai nagy része átmenjen a forgalmi vizsgán, de nem tudom, mi ebből az igazság.)

Fontos tudni, hogy november eleje és március eleje között a rendszerint cudar időjárásra való tekintettel a motoros vizsgáztatás szünetel. A B125 ára 30-40e forint, a korlátlan A kategória 100e körül alakul. Aki már valamelyest megismerkedett a motorozás rejtelmeivel, ez utóbbit 1,5-2 hónap alatt tudja megszerezni.

Annak, aki már tud motorozni, és biztos abban, hogy egész életében nem fog 125 köbcentisnél nagyobb motort vezetni, a B125-ös vizsga ésszerű megoldás lehet. A többieknek, ha már elmúltak 24 évesek, inkább a korlátlan A kategóriát javasolnám. És akkor a motoros jogsi kérdése örökre le van tudva.

 

UPDATE: A 3. rutinfeladatnál 2015. május 1. óta a fékezést rövidebb távon kell tudni végrehajtani. Bővebb információ itt elérhető.

 

Ha arra is kíváncsi vagy, a fokozatosság elvét követve hogyan jutottam el a mopedtől a nagymotorig, itt elolvashatod.

Ha pedig van olyan mopeded Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. (A felhívást lásd itt.)

süti beállítások módosítása