Tamásnak köszönhetően lehetőségem volt egy igazi ritkaságot, egy olasz Malanca (ejtsd: malanka) mopedet kipróbálni. És amikor azt írom, hogy ritkaság, ezt ne úgy tessék érteni, hogy magyarországi viszonylatban, hanem úgy általában. Sőt, gyakorlatilag az interneten sincs róla semmi infó, még arra sem sikerült rájönnöm, hogy a márkán belül milyen típusról van szó. Ezt a rövid posztot mégis megírom, mivel 1) a tulajdonosnak tartozom ennyivel, ha már szánt rám egy órát az idejéből 2) hátha az olvasókból előbuzogó kollektív tudás segíthet az igencsak hiányos puzzle-nak legalább a körvonalait kirakni.
"gyakorlatilag az interneten sincs róla semmi infó"
Tamás néhány éve cserélte a Malancát egy helyi Pannónia-guruval, de azóta nem használta. Jobbnak látta egy garázsba beállítani. Nagy ritkán beindítja, de használni nem használja.
Egy ideig hirdette ugyan a Malancát, de amikor megtudta tőlem, hogy milyen baromi ritka motor van a birtokában, még kevesebb kedve lett eladni. Úgyhogy egyelőre marad a sufniban. Aprópénzért nem akarja elkótyavetyélni, de ha kapna egy korrekt ajánlatot, elgondolkodna az eladáson.
az ülés tuti eredeti - és valószínűleg még a gumik is, khm
Eddig ugyanis nem nagyon volt komolyan vehető jelentkező. Hiába, no, a mopedekben egyelőre kevesen látnak fantáziát, de hát azért is van ez a blog, hogy a motorizált közlekedés legalsó lépcsőfokáról se feledkezzünk meg. A motorról nagyjából annyit tudok, amennyi ránézésre kiderül róla, meg amennyit az eredeti olasz papírjaiból - mert ezek is megvannak(!) - ki lehet silabizálni.
erre szokás mondani, hogy patinás
A Dellorto porlasztón keresztül táplált fekvő egyhengeres blokk papíron 1LE leadására képes, ami még mopedes viszonylatban se túl sok (alig több, mint a sokkal inkább biciklire hajazó Sachs Saxonette vagy Vélosolex), de azért kisvároson belüli poroszkálásra elég. Sebességmérő nincs rajta, de saccra úgy 30-35km/h lehetett a vége. Tamás szerint is egy kicsit gyengécske a blokk, nem zárja ki, hogy egy fúratás jót tenne neki, de az is lehet, hogy az 1LE egyszerűen csak erre elég. Az biztos, hogy a Puch Maxim versenymotornak tűnik mellette.
A motornak valami alapjáratproblémája van, meg a karbi tömítése is csereérett, de a blokk szépen, kulturáltan, halkan pöfögött.
Papíron 1LE leadására képes
Ha valaki tud valamit erről a Malanca-típusról, ne fogja vissza magát. Annyi bizonyos, hogy szemre nagyon hasonlít a szintén olasz Garelli mopedre, meg a csomagtartó alatti kis szerszámos fiók is ugyanott van mindkettőn, de a Garellinek fekvő blokkja van, vagyis a két típus közötti hasonlóság inkább csak a vázra korlátozódik.
♠ ♠ ♠
Következő posztunkban egy másik ritkaságot, nevezetesen egy négyütemű(!) Honda PC50-est fogunk körbeszaglászni.
♠ ♠ ♠
És továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.