Moped blog

Moped blog

Nem, nem Simson Star ferde tankkal és lábvédővel

Puch DS 50

2015. augusztus 01. - gus

Nem, nem Simson Star ferde tankkal, kis kerekekkel és lábvédővel...

Sanyi múltkori polemikus hangvételű olvasói levelét követően mai mustránk tárgya egy Puch DS 50 lesz (vagyis ha szigorúan nézzük, akkor most már DS 60, de erről majd később), amit István, a tulaj elmondása szerint már sok mindennel összekevertek az utcán, de legritkábban annak nézik, ami valójában, vagyis Puch DS 50-nek.

Ezt azonban az egyszeri járókelőktől és motoros társaktól botorság lenne zokon venni, hiszen ez a típus Magyarországon ritka, mint a fehér holló. És nem csak itthon, de származási helyén, Ausztriában sem jön szembe minden faluban. Azonban ez mit sem változat azon, hogy míg Magyarországon csak gombokért lehetne eladni, nyugati szomszédunknál 1000 euró alatt még egy lefingott darabhoz se lehet hozzájutni, és akkor még ott van, hogy gatyába kell rázni a dolgot, alkatrészeket felhajtani, krómoztatni, fényeztetni.
dsc_0837.JPG

Puch DS 50

Szóval akinek rengeteg pénze és ideje van, nyugodtan fogjon bele a veteránozásba. Vagy ha ezek nincsenek, igyekezzen megszállottsággal kompenzálni. A veteránozást nem nagyon lehet félgőzzel csinálni. Az ember éjjel szerszámokkal és alkatrészekkel álmodik, nappal pedig a buszon vagy villamoson ülve honlapcímeket mormol magában.

Tovább

Mire jók ezek a "szarok"?

Sanyi vendégposztja a mopedezésről

2015. július 27. - gus

A júniusi Mopedmetalról szóló beszámolónk és a körülötte kibontakozó purparlé Sanyit is írásra késztette. Hogy szerinte mi értelme van a mopedezésnek? Íme:

Az egyik cikk alatt kisebb trollháború alakult ki. Sokan vitatják a mopedek létjogosultságát, mondván: 1. a mopedek lassúak, 2. a mopedek környezetszennyezőek. 

bkv-busz-fust3.jpg

A mopedek állítólag lassúak és környezetszennyezők. Vagy minden csak viszonyítás kérdése? (forrás: http://energiaoldal.hu/)

Azért abba is érdemes belegondolni, hogy a moped ma gyakorlatilag veterán jármű. Veterán járműveken azért nem kérjük számon a környezetvédelmet, mert olyan ritkán és keveset használják őket, hogy a környezetre gyakorolt hatásuk elenyésző a többi járműhöz képest. Egyszerűen már nem kapni nálunk lábbal is hajtható, végtelenül egyszerű felépítésű segédmotoros kerékpárokat. Talán csak áruházakban, de azok minősége azért elég gyakran nem éri el azt a szintet, hogy ezekkel valaki munkába járjon. Vagy iskolába. Vagy egyáltalán bárhová, ahonnan már rossz hazatolni. Persze ha van ilyened, és jók a tapasztalataid (vagy akár rosszak), talán ide a blogra is felkerülhet.

A mopedek túlnyomó többsége kétütemű, sebességváltójuk nincs. Ezek a motorok tényleg nem korszerűek, nem szabad őket összehasonlítani az akár húsz évvel ezelőtti japán bármilyen kismotorokkal. Akkor mire jók egyáltalán? Belépő szintű motoros jármű, megfizethető veterán kedvenc. Mit jelent a kütyük világában a belépő szint? Arra jó, hogy olcsón eldöntheted, hogy elmerülsz-e az adott hobbiban, vagy köszönöd, nem, ez nem a te világod. Mert hamar kinövöd, de ha mégsem jön be, akkor legalább nem buksz nagy összeget.

gaskette-cover-600x337.jpg

"a belépő szint" (forrás: http://www.visualnews.com/)

Számomra ez a moped és az összes SMKP lényege, még akkor is, ha nem másfél, hanem 5-7 lóerővel lehet gazdálkodni. A fékek, a futómű, a váz, a blokk mind gyenge a nagyobb sebességekhez. Egyszerűen is lehet mondani persze: szar. Csak mindig az a kérdés, mihez képest. Volt tíz, tizenöt éve Yamaha Jogom, előtte Champem. Akkor szerettem őket, ma a 108 köbcentis Honda Leadet használom robogónak - és SEMMIT sem tartok jobbnak ezeken az öreg Yamahákon, pedig a Jog akkoriban tényleg etalonnak számított. A modern Leadnél a Jog 50%-kal többet fogyaszt, miközben utazó- és végsebessége is kb. 25%-kal alacsonyabb. Stabilitás, élettartam, megbízhatóság, kényelem, pakolhatóság, stb... Semmi jót nem tudok mondani az 50-es robogókról, egy kilencedliteres vízhűtéses, injektoros gépről nézve, de mégis szépek az emlékeim.

Mire jó akkor még egy ötvenes robogónál is "szarabb" jármű? Arra, hogy belépj a motorosok világába. Nyilván a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni, de nem ez a lényeg. Hanem hogy érezd a menetszelet, érzed, milyen, amikor uralsz valamekkora teljesítményt, halld egy motor hangjait, és ehhez elég lehet egy Deák-igazolványt az asztalra csapni, plusz esetleg még egyet.

ducati_1198_4773.jpg

"a melléd guruló Ducati-s nem fog neked kollegiálisan inteni" (forrás: http://www.motorcycle-usa.com/)

Aztán ha nem jön be, vagy anyád aknamunkája ellehetetleníti a "motorozást", akkor sem buksz sokat. Hasonló összegért simán eladhatod, átírás nem volt. Egy 125-ösnél már maga az átírás vetekszik egy moped vételárával még pluszba, amit sosem kapsz vissza.

Sanyi

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt kommentben jelezd, és mi örömmel írunk róla. A felhívást lásd itt, de ha Facebookkal belépve kommentezel, nem biztos, hogy azonnal észre fogom venni, mert sajnos csak az Indával belépők kommentjeiről kapok értesítést.
süti beállítások módosítása