‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
Következzen Andor története, ami egy 15-20 éve már-már teljesen elfeledett Piaggio Ciao moped újrafelfedezéséről szól. Nagyon örülök, hogy a mopedezés másokat is ennyire felvidít, egyre többen fedezzük fel a mopedekben rejlő lehetőségeket, és ez a műfaj főleg azoknak okoz külön örömöt, akik tudják, hogy néha nagyobb élmény a lassú robogás közben a tájban gyönyörködni, mint fékevesztetten száguldani.
⇩ ⇩ ⇩
Olvastam a blogon a Ciao bejegyzést, leírást. Követem is az oldalt, mert érdekelnek a mopedek is. Nekem is van egy PX verzió, kb. 80-as vagy azelőtti lehet, kopottas katonazöld színben, eredeti állapotában.
Korábban (15-20 éve) fiatal suhancként napi használatban volt, iskolába és munkába járásra használtam, néhány kilométereket tettem meg vele a városban, rendszerint full gázon. Ki is volt kopva a motor, mert üveghangon kipörgött, max. fordulaton 50-55 km/h volt a mért vége.
Ma már inkább csak alkalmi poroszkálásra használom és néha járatom.
Viszont most azért írok, mert pár hete gondoltam egyet, és kíváncsi volnék, hogy
- mennyi lehet a fogyasztása ennyi év után?
- kibírható-e vele akár 100 km is?
- meddig tudnék elmenni vele 1 tartály benzinnel?
Az inspiráció szintén hasonló mopedes oldalakról jött, láttam, hogy mopedekkel kirándulni járnak, akár több 100 km-ekre is elmerészkednek. Legutóbb egy Balkán-Adria tengerparti túráról olvastam, ami befészkelte magát a gondolataimba, és ennek hatására tettem fel magamnak a fenti kérdéseket.
Így elhatároztam, hogy (bajai lakos lévén) Bajáról Dél-Bácska másod és harmadrendű útjait bejárom (a jó minőségű kerékpárutakat is igénybe veszem ott, ahol lehet) a kis gyösszel utazótempójában, és közben gyűjtöm a tapasztalatokat. Először 60 km-re merészkedtem el, szigorúan állandó 30-32 km-h átlaggal, mert nem gondoltam volna, hogy kibír ekkora országúti távot.
Miután ez a „küldetés” sikeres volt, megdupláztam a távot, és már 120 km-re merészkedtem el, és vittem magammal plusz üzemanyagot is, hátha nem lesz elég, ami a tankban van. De végül elég lett, sőt maradt is benne. Ekkor elővettem a kis Piaggio gépkönyvét, és megnéztem, mekkora a tartály, és milyen üzemanyagfogyasztással kell számolnom. Ezek az adatok: 2,8 liter, illetve 1,5 liter/100 km. És jött a harmadik kérdés: hogy vajon meddig tudnék elmenni vele egy tartály benzinnel. A gyári adatok alapján a 2,8 liternek 185 km-re kell elegendőnek lennie.
Terveztem is egy Bácska-túrát a Google Maps-en, alsóbbrendű utakon, és 180km-t lőttem be célnak. Háztól házig. Rbiker appon logoltam az utat, és rögzített mindent.
Egy napos 20-25 fok közeli szeptember eleji szombati napon megtettem a kb. 6 órás utat! Vártam nagyon a napot, izgultam is, hogy vajon ennyit kibír-e. Közben nagyon élveztem az utat! 1 kajálással és 4 kisebb pihenéssel egybekötve, lassan menni, közben berreg alattam a kis köbcentis másfél lóerő. Kis köbcentis nagy kaland volt! A magammal vitt másfél liternyi plusz keverékbenzint azért vittem magammal, hogy ha kifogy a tankból a benzin, utána tudjak tölteni... De nem kellett.
A végeredmény: 178,7 km lett a Rbiker GPS szerint a táv, amit hiba nélkül teljesített a 30 éves technika! És mindezt úgy, hogy NEM FOGYOTT KI a 2,8 liter a tartályból! Tehát háztól-házig hazahozott a kis gép. Mivel nem tudtam, mennyi is maradt a tankban, és nem akartam újra feltölteni teljesen, ezért másnap elindultam vele a városban, és 600 méter után kifogyott, nyílván nem tud teljesen kifogyni, és tartály alját sem szívja szárazra, így teljesen sejthető volt, hogy a 178-km távolságot hajszálnyira kiszámoltam! :)
Üdv mindenkinek!
- Andor Bajáról -
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.