Moped blog

Moped blog

Vespa PK 50 Automatica (1990) - A szárazföldi vitorlás

2015. december 23. - gus

(Szolgálati közlemény: most már nem csak itt a blog.hu-n lehet követni a blogot, de időközben a Moped blog Facebook-oldala is elindult. Szóval lehet nagy lendülettel lájkolni és interaktívkodni.)

A nagymotorosok és a robogósok között vitathatatlanul szimbolikus harc zajlik a "motor" kategóriájának meghatározása körül. Tény, hogy a robogósok egyre nagyobb mértékben helyet követelnek maguknak a nagyvárosi forgatagban, míg a nagymotorosok egy része továbbra is hajlamos úgy gondolni, hogy a robogózás nem motorozás, már csak azért sem, mert a robogón úgy ül az ember, mint a vécén, amiről ugye nem a száguldás, hanem egészen más dolgok jutnak az ember eszébe. 

Én ezt a vitát most tisztelettel elhárítanám magamtól, az viszont már a blog indulásakor számomra nyilvánvaló volt, hogy nem leszek képes pusztán mopedekkel megtölteni, régebbi-érdekesebb robogók-nagymotorok óhatatlanul be fognak szüremkedni a blogba. Mondanám, hogy ez így nincs jól, de tulajdonképpen egyáltalán nem bánom, hiszen a mopedeken kívül is bőven akadnak érdekes mustrálnivalók.

A minap például egy Vespa PK 50 Automatica formájában éppen egy ilyen érdekes példányt fújt elém a szél. 

img_0844.JPG

Rómában járt az ősz

Arról, hogy az olaszok képesek-e megbízható és praktikus járművet gyártani, erősen megoszlanak a vélemények, de hogy minden olasz járműgyárban a dizájnrészleg keményen megdolgozik a pénzéért, ezt azért senki sem vonja kétségbe.

És hogy egy közhelyet is elsüthessek végre (csak aztán nehogy odakozmáljon): a Vespa nem csak két keréken guruló dizájn, hanem két keréken guruló történelem is egyben. A Vespára nagyjából ugyanazok a közhelyek igazak, mint a korabeli olasz autókra: sajátos műszaki megoldások, japán mércével mérve értékelhetetlen megbízhatóság, de egyedi, semmi mással össze nem téveszthető egyedi kinézet - és életérzés a köbön.

img_0843.JPG

"két keréken guruló történelem is egyben"

Zsolt, aki az olasz járművek szerelmese, szeptemberben tett szert a képeken látható robogóra. Kismotoros karrierjét azonban mégsem most kezdte, hanem felesége Honda Giornójával, ami kihagyhatatlan vételnek bizonyult. Persze az olaszjármű-hívők szektájának tagjaként az embernek mindig le kell nyelnie a békát, ha japán járművel hozza össze a sors. De mivel a Honda Giornónak legalább a típusneve olasz volt, ez kompromisszumos megoldásként végül is megtette. 

A régebbi Vespák több dologról is messze földön híresek/hírhedtek voltak, ezek közül az egyik a három fokozatú markolatváltó. Na itt erről szó sincs, ugyanis a Zsolt által megszerzett zsákmány egy Vespa PK 50 Automatica, ami legjobb barátok között is automata váltót jelent. Na mármost, ez csak részben igaz, mert a váltó tényleg variátoros, de azért az olasz mérnökök nem eszik olyan forrón a kását. Hogy ne legyen túl könnyű az élet, egy markolatváltóval kapcsolható üresállást biztos, ami biztos, elhelyeztek a motoron. Magyarul: menet közben váltani nem kell, de elindulás előtt azért sebességbe kell tenni a motort.

img_0851.JPG

"hogy ne legyen túl könnyű az élet, egy markolatváltóval kapcsolható üresállást azért elhelyeztek a motoron"

A kis Vespa menettulajdonságairól nem sokat tudok elmondani, mert valamilyen karburátor- és/vagy porlasztóbeállítási nyűggel küzdött épp, ennek megfelelően induláskor igencsak kellette magát. De ha egyszer belendül, az 50-et is megfutja, csak ne jöjjön szembe egy nagyobb emelkedő, mert ha lelassul, igen nehéz ismét 10 fölé imádkozni a tempót. A beállítási problémáknak megfelelően a fogyasztás is horrorisztikus, de nagyobb összegekben mernék rá fogadni, hogy egy kis reszelgetés hatására a mostani 5 liter helyett inkább 3 literben fog az érték normalizálódni.  

img_0847.JPG

az 50 és 80 közötti szakaszra nem sok árnyat vet a mutató

"Aki cuccolni akar, vegyen inkább banyatankot vagy járjon kocsival" - mondhatná az egyszeri vespás, mindenesetre tény, hogy egy kisebb méretű kesztyűtartón kívül nem nagyon van hová pakolni, az ülés alatt ugyanis a benzintank lakik a maga teljes életnagyságában, illetve a különolajozás tartálya, más ide nem is fér. A vespás közlekedés tehát vagy rendkívül kompakt pakolási készséget vagy hátizsákozást feltételez. Szerintem erre a motorra topcase-t nem is lehet felszerelni, meg azért lássuk be, aki pont a stílusossága miatt vesz olasz robogót, az aztán nem fog rohanni a motorosdoboz-boltba, hogy egy motoros dobozzal végre jól elcsúfíthassa.

img_0856.JPG

"az ülés alatt a benzintank lakik a maga teljes életnagyságában, illetve a különolajozás tartálya"

Aki vezetett már régi Vespát, az tudja, hogy az érzés némiképp a vitorlázásra hasonlít. Na nem csak azért, mert mind a kettő nagyon trendi dolog, hanem azért is, mert az olasz mérnököknek hála a motor súlyeloszlása nem szimmetrikus, a blokk ugyanis a hátsó kerék jobb oldalán kapott helyet. Ezt persze a bal oldalon megpróbálták pótkerékkel(!) és egy indokolatlanul nagy méretű akkumulátorral ellensúlyozni, akarom mondani, egyensúlyozni, de azért a végeredmény nem lett hézagmentes. Ha láttok messziről egy robogóst, aki 10 fokos szögben megdőlve közlekedik, és nem fúj orkánerejű oldalszél, akkor kezdjetek el gyanakodni, hogy feltehetőleg egy régebbi Vespával és a praktikumot a stílus oltárán boldogan feláldozó lovasával van dolgotok. (Persze a nagy akksi jó használatot tehet, ha nehezen röffen be a motor az önindítóról, berúgókarra ugyanis nem költöttek a gyárban.)

img_0848.JPG

Itt, a bal hátsó fedél alatt találjuk a pótkereket és a méretes akksit

Zsolt azt tervezi, hogy jövőre megszerzi az A kategóriás jogosítványt, és keres magának valami nagyobb kétkerekűt, de a PK 50-estől semmiképp sem válik meg. Egyrészt tetemes összeget úgysem kapna érte, másrészt a városi közlekedésben ez a motorerő tulajdonképpen elég. Jó, a Hungária körútra és az Árpád hídra jobb, ha az ember nem merészkedik rá a Vespával, de ezeken a helyeken a kedves közlekedőtársak egyike-másika még a 125-ös Hondámmal is letol, szóval a hiba nem feltétlenül az ön készülékében van. A motoron a helykínálat egy normál méretű felnőtt számára is elegendő, egy kis Jog vagy Giorno mellé állítva egyenesen hegyomlásnak tűnik. A kormánynak pedig kanyarban sincs esélye a tértünkbe beleakadni. Summa summarum, a robogó nagyon Zsolt a szívéhez nőtt. Nem csoda, hiszen ennyire egyszerűen nem is lehet hasonlóan stílusos közlekedési eszközhöz jutni. Jó, ott vannak a szuper mopedek, amiben a potenciális retrófaktor százcsillió, mégis csak viszonylag kevesen harapnak rá. És akkor a hazabeszélést abba is hagytam.img_0857.JPG

Az olasz járművek iránti szeretet Zsolt esetében intézményes formát is öltött: tulajdonképpen ő a magyarországi alfás közösség motorja. Ha kíváncsiak vagytok, mit csinálnak itthon az alfások, vagy szeretnétek aktívabban is részt venni a pezsgő közösségi életben, látogassatok el az AlfaAmore oldalára, ott megtaláljátok a szükséges információkat.

Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok a blog olvasóinak és mindazoknak, akik eddigi tesztjárgányainkat nagylelkűen biztosították! 

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

És továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr778047616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jozsika2 2015.12.23. 15:20:33

A pk automatica közismerten elhibázott konstrukció. Alig készült belőle , és azóta szinte mind tönkrment. Egyszer írhatnátok tesztet egyről , a sok millió legyártott használható darab közül is.

Az elottem szolo AIW INFORM kft tulaja biztos tud Nektek ebben segiteni. :)

gus 2015.12.23. 18:31:28

@Jozsika2: Nem cél, hogy csak a gyakoribb típusokról írjunk, sőt, a ritkaságok mindig külön ínyencséget jelentenek. Ettől függetlenül nagyon szívesen műsorra tűzünk váltós Vespát is, ha van rá felajánlás. Meg aki Piaggio mopedet tud felajánlani, az is szóljon nyugodtan.

R100 2015.12.23. 19:12:48

Olvasom, szeretem a blogot, de: feltételezem a tesztek nem váratlan látogatások alkalmával születnek. Amennyiben valaki veszi a fáradságot, felajánlja a járművét kipróbálásra nem tud egy órát, vagy fél napot rászánni, hogy karburátort pucoljon,gyujtást cseréljen-javítson, hogy a bemutatott jármű a kegjobb formáját mutassa?Ez már a sokarik "teszt" ahol a jármű kipróbálhatatlan, értékelhetetlen, mert éppen valami helyzet van. Alfaamore iide vagy oda ez a Vespa teszt is csak a tulaj igénytelenségét, az általam is nagyon szeretett olasz motorokkal szemben táplált sztereotipiák erősítését szolgálja: jópofa, de használhatatlan...

Jozsika2 2015.12.23. 19:54:29

@gus: Érthető, hogy ritka darabokról írnátok inkább, de egy bukott , elrontott konstrukció elhanyagolt állapotú 25 éves modelljét tesztelni olyan sztereotípiákat erősít, ami nem fedi a valóságot egy márkával, modellel kapcsolatban.
pl. Simsonból, Suzukiból sem hibásat teszteltetek.

gus 2015.12.23. 20:07:44

@Jozsika2: Ami engem illet, én hosszasan taglaltam a blogon a rém szar állapotú Simsonomat, illetve több részben tárgyaltam a rettenetes állapotban hozzám került Honda CB 125-ösöm vesszőfutását, és további posztokat is tervezek róla írni, mert sajnos még mindig ad az íráshoz muníciót (értsd: még mindig szar). A PK50-nel kapcsolatban egyébként írtam, hogy valószínűleg valami minimális nyűge lehet csak, ami egyébként igaznak bizonyult, mert azóta megoldódott a probléma.

Jozsika2 2015.12.23. 20:19:18

Jo a blog, sok sikert, kivánok hozzá!
Vespan ügyben az alfások helyett szerintem a vespa klubosokat keresd inkabb!
Nem egyszerű társaság, de ők biztos segítenek.

J. Mutzenbacher 2015.12.23. 23:38:03

Nem tudom, miért kell mindig szegény Árpád hidat felhozni...ott teljes demokrácia van, mindenki letol mindenkit- nem csak az autósok a motorosokat. (Kivéve a BKV- buszt, mert azt nem tudják letolni, bosszúból nem engedik besorolni. )
Tudom- tudom, ez kismotoron sokkal félelmetesebb és veszélyesebb.

Mistery Wolf 2015.12.24. 01:29:15

Lehet röhögni a vespákon, csak nincs miért. :) Idei videóm arról, hogy is kell átnyargalni Stelvio-n egy '86-os Vespa PK XL 125-tel:
www.youtube.com/watch?v=lmN48sKptcc
:-D
A hibáról annyit, hogy a fogyasztás azért magas, mert rossz az égés hatásfoka, ami ekkora eltérés esetén általában az elektronika hibája szokott lenni. Karbihibakor köhög, hörög a gép járás közben és ereje sincs semmi. Nézd meg, mennyi feszelyt termel a gép...vagy csak cseréld ki az egész elektronikát. Kb 30 perces meló. :)

Mistery Wolf 2015.12.24. 01:33:15

Ja, igen, felajánlom a gépet, csak le kell jönni érte Szegedre. Váltós, 4 sebességes, pont ma húztam újra a kuplungot meg cseréltem benne gyertyát.

2015.12.24. 07:36:29

van mindenfele motorom, de a Vespa a varosban potolhatatlan !! Parkolas, vasarlas, ide-oda jarkalas. olcso, rettentö praktikus !
Görögöket kell csak megnezni ! Mas sincs mint kis Mopedek szazai. Berles, eladas, service, Görög tele van Mopedekkel !

FeSa13 2017.06.06. 21:15:38

Nem azért de a vespák éppen a megbízhatóságuk miatt váltak közkedvelté. Ugye ami szar az nem lesz népszerű akármennyire is szép.
"Hogy ne legyen túl könnyű az élet, egy markolatváltóval kapcsolható üresállást biztos, ami biztos, elhelyeztek a motoron."
Látom nem ismered ezt a váltót és leszólód az olaszok zsenialitását.
Ez egy hidraulikus-variátoros váltó és sokkal intelligensebb mint egy röpsúlyos-robogó váltó. Ez negyed gázon gázon is a legnagyobb áttételbe kapcsol. Nagyon élvezetes és érdekes a közlekedés vele.
Ez már akkor tudta azt amit ma a legjobb DSG automata váltók. Aki próbálta az tudja miről beszélek.
Az Audi 20 évvel későbbi multitronic váltója működik ezen az elven.
Általában mindig azok szólják le az olasz technikát akiknek fingjuk sincs az egészről.

gus 2017.06.06. 21:55:51

@FeSa13: Nem tudom, ki szólta le az olaszok zsenialitását, de mindegy. (Azt bátorkodtam észrevételezni, hogy annak ellenére, hogy automata a váltó, van külön üres állása. Remélem, ezt más nem érintett ilyen érzékenyen.)
" ami szar az nem lesz népszerű akármennyire is szép"
Ez mondjuk tényszeűen nem igaz, nézd meg, mennyi Trabant- és Wartburg-fanatikus van, hogy milyen áron megy egy-egy szép Skoda vagy Lada. És nem azért, mert annyira jók.
"Általában mindig azok szólják le az olasz technikát akiknek fingjuk sincs az egészről." Ez sem feltétlenül igaz, a kipróbált motor tulajdonosával, aki az Alfa klub egyik oszlopos tagja, beszélgettem az Alfákról is, és kiderült, hogy nem azért szeretik annyira ezeket az autókat, mert japán megbízhatóságot produkálnak, hanem más miatt.
Ahogyan a magyarországi Riga klub elnöke is nagyon kritikusan nyilatkozott nekem a Rigák minőségéről (például, amikor két éve elmotoroztak Ausztriába néhány Rigával, vittek egy tartalék blokkot is magukkal).

FeSa13 2017.06.07. 01:56:06

" sajátos műszaki megoldások,japán mércével mérve értékelhetetlen megbízhatóság"
"de azért az olasz mérnökök nem eszik olyan forrón a kását. Hogy ne legyen túl könnyű az élet"
Ezek alapján gondoltam, hogy leszóltad.
A Vespa népszerűsége, brand értéke, kultusza összehasonlíthatatlanul nagyobb mint az általad említett keleti csodáké . Ebben pedig nagy szerepe van annak, hogy ezek a kisgépek nagyon megbízhatóak, strapabíróak .

gus 2017.06.09. 01:09:25

@FeSa13: Szerintem ezek nem leszólások, legfeljebb ironikus megfogalmazások. Ha olvastad az egész posztot, akkor láthattad, hogy sokkal inkább pozitívan viszonyultam ehhez a Vespához, mint negatívan.
Viszont esküszöm, hogy te vagy az első ember ezen a bolygón, aki az olasz motorokkal kapcsolatban nekem a végtelen megbízhatóságot és strapabírást emeli ki.
süti beállítások módosítása