‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.
‹⊗›
Külön öröm számomra, hogy végre sikerült egy Simson Start lencsevégre kapnom, bár nem volt egyszerű történet. Jó néhány hete már, hogy az egyik bevásárlóközpont parkolóházában megpillantottam a szemre igen gyárias szintre felhozott kis Start. Bementem a helyi szupermarketbe vásárolni, ahol előre megfontolt szándékkal egy péksüteménynek való papírzacskót is magamhoz vettem. Visszamentem a Starhoz, és ceruzával rövid, de lényegre törő üzenetet firkantottam a zacskóra. Nagyjából ennyit: érdekelne a motorod, szeretnék írni róla, majd a kuplungkarba tűztem. (Alapvetően nem én szoktam a motorokra rámozdulni, hanem az olvasók keresnek meg, de ezt a szép Start nem tudtam kihagyni - bár ha jobban belegondolok, anno Kálmán 125 T Csepeljére is én mozdultam rá az utcán.)
A szögletes lámpa és a tojásdad tank kihívások elé állítja az átlagember szépérzékét
Napokig nem történt semmi, és amikor már kezdtem keresztet vetni a projektre, váratlanul jött egy levél Mártontól, hogy megtalálta az üzenetemet, és kötélnek állna. Nekem közben még be kellett iktatnom egy rövid külföldi utat, de megbeszéltük, hogy néhány nappal később megejtjük a személyes járműmustrát.
Aztán amikor elérkezett a várva várt pillanat, a városmajori templom előtt megpillantottam a továbbra is remek esztétikai állapotnak örvendő Start (ami nem a csillag angol, hanem a seregély német megnevezésére utal).
Star mint seregény (és nem Star mint csillag)
A Mártonnal folytatott eszmecseréből kiderült, hogy azért szépen meggyűlt vele a bajuk, mint Koós Jánosnak a playbackkel: amikor Márton 10 évvel ezelőtt megvette, elöl Riga, hátul Babetta teleszkópok voltak beépítve, a vezetékek össze-vissza voltak bekötve, az indexek hiányoztak, az ülés és a hátsó lámpa egy S51-esről származott, a blokk felújításért nyöszörgött, de az első és a hátsó sárvédő is cserére szorult. Mindehhez még a gyári kuplung- és fékkart és egy originál kipufogót is be kellett szerezni, és az igényesnek nem mondható festést is újra kellett alkotni. A felújítás levezényléséhez nagy segítséget nyújtottak a menet közben beszerzett gyári dokumentációk.
Korabeli reklámagyag - ilyen fűzős műbőr csizmát én a 90-es években már csak konyhás néniken láttam
A motor így most már hozza a közel gyári szintet, bár nyilván apróságokon lehetne még csiszolni. Márton a motort elsősorban a budapesti nagyvárosi forgatagban használja, bár korábban már 100-120 km-es etapokat is teljesített vele. A 3,4 lóerős kényszerléghűtéses kétütemű blokk és a három sebességes váltó nem változtatja a Start vadászrepülővé, de városban kitűnően el lehet poroszkálni vele; főleg a hosszabb egyenes szakaszokon érzi magát igazán elemében, a rakparton a 60-at is szépen tudja tartani.
A 80 km/h nem reális, de a 60-at szépen lehet vele tartani
Sajnos a 3 sebességes váltó jellegzetessége, hogy az ember hiába forgatja ki a fokozatokat, mindig nyomatékszakadékba vált, de még virtuóz váltókapcsolgatással és gázkartépkedéssel sem lehet a fogyasztást 3 liter fölé hajszolni. Mondjuk a Péter által a saját S51-esével mért 1,6 -1,7 liter körüli adatokat valószínűleg a Star gázkarlehelgetéssel sem tudja reprodukálni, de a 8,5 literes tankot figyelembe véve a 300 km-es hatótáv így is reális forgatókönyvnek tűnik.
Ja, a kormányburkolatot is utólag kellett pótolni
Az első futómű a Schwalbe- és Mz Trophy-tulajok számára ismerős lehet, és bár kicsit imbolyog tőle a motor eleje, 60 km-es tempónál az se tudna nagy gondot okozni, ha a futóműbe rugók helyett pudingot töltenénk. Mondjuk egy 250-es Trophyhoz már lehet, hogy biztos, ami biztos alapon kiváltanám a kaszkadőrengedélyt.
Amikor pár éve életemben először láttam Start - illetve amikor először jöttem rá, hogy egy Start látok -, akkor a kinézete meglehetősen disszonáns érzést keltett bennem. Valahogy az engem porszívóra emlékeztető szögletes lámpa és a tojásdad tank együtt nem simította ki a ráncaimat.
Nem csak a kormányburkolat és a helyzetjelző fény, de a fényszóró is a Schwalbéra emlékeztet
Aztán ahogy a netet kutattam újabb képek után, fokozatosan megbarátkoztam a látvánnyal. Ma már ott tartok, hogy ha valaki megkérdezné tőlem, milyen stílusos veterán KGST kismotort ajánlanék neki, biztos, hogy a Simson Star az elsők között jutna eszembe. Ha a tönkrement alkatrészeket nem filléres utángyártott kacatokkal, hanem gyári minőségűekkel pótolja az ember, a Simson Star még évtizedekig hű társa lesz a városi tempójú poroszkálásban.
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért érdemes a Moped blog Facebook-oldalát is lájkolni.
‹⊗›
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten vagy Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.