Moped blog

Moped blog

Jelentés az ezer sajtok országából - Párizsi motoros körkép

2017. december 20. - gus

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

Szegény ember vízzel, főz, tartja a mondás, ami esetemben azt jelenti, hogy ha már Franciaországban vagyok most 2 hónapig, hát kicsit nyitott szemmel járok, és összefoglalom, mit lehet tudni az itteni motoros közlekedésről.

Korábban éltem már huzamosabb ideig Párizsban, de akkor a Moped blog még csak kósza gondolat sem volt, sőt, most, hogy jobban belegondolok, korábbi párizsi tartózkodásaim nagy részében motoros jogosítványom sem volt. img_6349.JPG

Párizs, az Párizs

Ami rögtön feltűnt, hogy itt télre sokan nem is állítják le a motort, végigmotorozzák az egész évet. Ennek alapvetően három oka van.

1. A legáltalánosabb ok, hogy Párizs, mint a nyugat-európai nagyvárosok többsége, túlzsúfolt. Ezt igazán csak akkor konstatáltam, amikor saját tapasztalataimat megerősítendő, rákerestem a Wikipédián a város népsűrűségére, és láttam, hogy Budapest népsűrűségének 10-szerese(!). Csúcsidőben nem könnyű felférni a metróra, a városi utak pedig szépen bedugulnak. Úgyhogy aki viszonylag gyors közlekedési módot keres, az vagy biciklizik (a budapesti Bubihoz hasonlóan működő Vélib' jó választás, erről már korábban megemlékeztem), vagy motorra ül. A biciklisek sok helyen használhatják a buszsávokat is - itt a buszsávok gyakran peremmel is el vannak választva az úttest többi részétől -, bár a legforgalmasabb buszsávokból nemritkán kitiltják őket. A tapasztalataim egyébként alapvetően pozitívak: a buszok nem szorítják le vagy "tolják hátulról" a bicikliseket, hanem, ha lehet, kikerülik őket, ha nem lehet, akkor szépen mennek mögöttük.

Bár a buszsávot a hanyatló Nyugat e régióiban motorosok nem használhatják (135 eurós csekk jár érte), de azért a legtöbben így is elég pofátlanul szemfülesen megtalálják az apró réseket az autók között.  

img_6913.JPG

Szokványos párizsi utcakép decemberben - két- és három kerekűek vegyesen, a motort nem sokan csomagolják el télen

2. A párizsi tél azért enyhébb, mint a magyarországi. A hőmérséklet nem néz be túl gyakran 0 fok alá, és hó is csak elvétve esik. Bár az azért hozzá kell tenni, hogy ha mégis leesik 2 centi hó, akkor a párizsiakat ez olyannyira váratlanul éri, hogy órákra teljesen megbénul az egész város.

Az itteni enyhe tél magyarázza, hogy életem első telét, amit átbicikliztem, 2010-ben éppen Párizsban töltöttem. Aztán megedződtem, és később már Budapesten is sokat bicikliztem télen. Viszont amióta motorozom, azóta meg kezdek ellustulni, és ez gyakran a biciklizés rovására megy.

3. A franciák elég jók a motorok téliesítésében. Egyrészt elég sok C1-es BMW-t látok, ami ugye a telefonfülkeszerű felépítésével eleve komfortos tud lenni télen, másrészt mindenre, amire lehet, rádobják a Tucano Urbanót. Még életemben nem motoroztam tucanós motorral, de mindenütt azt olvastam, hogy áldott jó találmány, gyakorlatilag 0 fok fölött képes meg is izzasztani a motorost. (A téli motorozás egyéb fortélyainak taglalása mellett Csikós Zsolt is ódát zengett a Tucanóról.) Ami viszont fura, hogy plexit nem nagyon látok a motorokon. Nem tudom, mi az oka, egyszerűen csak fura. Lehet, hogy inkább jó meleg motoros dzsekibe fektetik a pénzüket. 

img_6571.JPG

Azért csak sikerült lőnöm egy Motobécane-t mutatóba

Szóval a motorok télen is az utcakép szerves tartozékai. És hogy milyen motorokkal járnak a párizsiak? Hát, a Moped blog olvasóit ki kell, hogy ábrándítsam, mopedet csak elvétve látni. Talán összesen háromhoz volt szerencsém. Ennek oka meglehetősen prózai: reggel 8 és este 8 között az 1999 előtt gyártott motorok nem közlekedhetnek a városban. Vagyis veteránozni csak hajnalban vagy éjjel lehet. Hogy ennek van-e értelme, nem tudom, nyilván így sikerül sok füstölgő kétüteműtől megszabadítani a levegőt, de azért a társadalmi egyenlőtlenségek itt is problémát okozhatnak: a tiltás leginkább azokat sújtja, akiknek csak régebbi motorra van pénzük. És igen, a még mindig meglehetősen fejlett szociális védőháló ellenére Párizsban is élnek szegények, nem is kevesen. 

A robogók közül a párizsiak főleg a nagyobb testűeket részesítik előnyben. Ami még feltűnt: a böhöm nagy kategória is elég nagy arányban képviselteti magát. A csatahajónak kinéző BMW 1200 GS vagy a Honda Goldwing teljesen szokványos errefelé, és Moto Guzziból is van jó néhány. És ezekkel is ugyanúgy szlalomoznak az autók között, mint ha nem lenne holnap.  img_6770.JPG

Egy Guzzi

És akkor elérkeztünk a legfeltűnőbb különbséghez: itt rengeteg háromkerekű robogó rója az utakat. Ennek oka ugye egyrészt a praktikum: jobb tapadás, piros lámpánál sem kell kibújni a Tucano alól stb., a másik oka viszont a jogi szabályozásban keresendő. A helyzet a következő: autós jogsival itt is csak 50-es SMKP-t lehet vezetni. Aki 125-ösre szeretne átülni, annak egy olyasmi gyorstalpalót kell elvégeznie, mint Magyarországon a B125, csak még annál is egyszerűbb. Franciaországban ugyanis a rövid elméleti eligazítás és gyakorlás után nincs egyéb teendő; ha az oktató úgy látja, nem készülsz magadra borítani a motort, és nem tűnsz úgy, mint aki a Champs-Elysées-n fog majd a menetiránnyal szemben veretni, akkor jóváhagyja a dolgot, vizsgázni nem kell. (Ugye Magyarországon a B125 tulajdonképpen kicsit csapda, mert ugyan nincs idő megtanulni és megtanítani az anyagot, de ugyanazon az elméleti és gyakorlati vizsgán kell megfelelni, mint az A1-eseknek, csak ők sok órát figyeltek és gyakoroltak.) img_6421.JPG

Honda XL Varadero 125, aka "kisvara" - Párizsban ez a jó méret, nagyobb nem kell

Ezzel a gyorstalpalóval a zsebünkben már 125 köbcentiig és 15 lóerőig nyújtózkodhatunk, viszont - és itt jön a csavar - háromkerekű motorkerékpárt kb. 20 lóerőig és köbcentikorlátozás nélkül vezethetünk. Vagyis egy jó nyomatékos 250-es simán belefér, vagy ha találunk egy fojtott 500-ast, akár az is. Nem tudom, ki hogy van vele, én nem rajongok a háromkerekűekért, bár egyre jobban kezdem őket megszokni. A rációt már látom bennük, csak valahogy a forma, meg hogy három kereke van... 

Szóval Párizsban - a bicikli mellett - a motor a legpraktikusabb közlekedési eszköz, bár a metróhálózat annyira sűrű, hogy nincs olyan utcasarok, ahova ne lehetne metróval eljutni. A 14 metróvonal és az emlékeim szerint 5 hévvonal az egész várost lefedi. Korábbi párizsi tartózkodásaim során olyannyira csak a metrót használtam, hogy a várost csak néhány évvel később, 2009-ben kezdtem el részletesebben is megismerni, miután a Vélibet (2007-ben) bevezették. Egyébként a Vélibet éppen most fejlesztik, úgyhogy a dokkolóállomások kb. felét nem lehetett használni. Új cég veszi át a rendszer üzemeltetést, és a biciklik egy része elektromos lesz, USB porttal is felszerelve a kütyük töltésére. velib.jpg

Ilyen lesz az új Vélib' (forrás: www.velib2018.com)

De a bérbicikli mellett automata bérmotorrendszer is működik Párizsban. Két cég is foglalkozik ezzel: az egyik a COUP, a másik a Cityscoot (egy párizsi újság munkatársai összevetették a két ajánlatot, franciául tudók itt elolvashatják, mire jutottak). Én a Cityscootot akartam kipróbálni, de sajnos végül kudarcba fulladt a próbálkozás, mert miután regisztráltam, óvatlan módon kíváncsiságból beikszeltem, hogy szeretnék motoros eligazítást kapni, mielőtt ráülök egy járgányra. Na ezt baromira rosszul tettem: a tanfolyam ugyanis nem online, hanem oda kell menni valahova a városba szlalomozni, plusz 5 napot kellett várni, míg a próbamotorozásról szóló regisztrációs emailt megkaptam. De ugye ekkor én akkor már Arles-ban voltam, Marseille és Nizza vonzáskörzetében, esélyem sem volt Cityscootra ülni.

Szóval a működéséről nem tudok beszámolni, csak annyit tudok a dologról, amennyi a honlapjukról kiderül: reggel 7 és éjfél között lehet használni a motorokat, használat után Párizson belül bárhol ott lehet őket hagyni, ahol motorral szabad parkolni, sisak van az ülés alatt, és még egyszer használatos hajhálót is lehet ott találni, ha nem szeretnénk a kollégákkal tetveket cserélni. A használati díj 28 eurocent/perc, ami szerintem nem rossz, és előre megvásárolt percekkel néhány centtel még lejjebb is lehet szorítani. cityscoot.jpg

Az egyik ajánlat a kettő közül (forrás: cityscoot.eu)

A motorka elektromos hajtású, hatótávjáról nincs infóm, de mivel a cég állítja, hogy mindig feltöltött állapotban tartja a robogókat, ez nem is lehet probléma. Párizs egyébként sem nagy, a lakossághoz képest pedig végképp nem. Szerintem bármelyik irányba maximum 15 kilométer lehet, ami kényelmes motoros tempóban sem lehet több fél óránál, de egy óra alatt biciklivel is eljuthatunk egyik csücskéből a másikba.

Szóval most Arles-ban vagyok, de nem hiszem, hogy az arles-i motoros helyzetről hasonló cikkre számíthattok. A városkának kb. 55.000 lakója van, lassan már mindenkit arcról ismerek. Viszont időjárás szempontjából a december és a január itt kellemesnek ígérkezik, nappal 10-15 fok az irányadó.

Ezzel az arles-i utcaképpel kívánok minden hűséges (és hűtlen) olvasómnak kellemes ünnepeket! img_7101.JPG

‹⊗›

Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.

‹⊗›

ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

 

Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr8313457249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzAdam 2017.12.20. 12:50:32

Azért csúszós úton biztos jobb ha van 3 kerék. Első telem motoron, Tucano helyett vettem egy sínadrágot -6 °C volt eddig és nem fáztam, nyilván nem egész napos túrára mentem. Ha nagyon kellene még kipótolnám egy 3000 Ft-os autós ülésfűtéssel, mint egy köpenyt magamra tudom teríteni, a kabát alól alig lóg ki vagy lehet lábra is teríteni.
süti beállítások módosítása