Moped blog

Moped blog

Babettát szinte a szalonból

2015. február 20. - gus

A múlt héten a Görbe Nórával készített Linda-napi interjút adtuk közre, úgyhogy logikusan adja magát, hogy most közelebbről is szemügyre vegyünk egy Babettát.

A Jawa Babetta Magyarországon még ma is a népszerűbb járművek közé tartozik, bár egy jelentős részük a gyártás megkezdése óta valószínűleg már széthullott és/vagy donorként végezte, a maradék meg gyaníthatóan Budapesten kívül a templom-vegyesbolt-faluház aranyháromszögben édesíti meg gazdájának ráérős mindennapjait. (Mondjuk pont tegnap láttam egy motoros kollégát szürke 210-es Babettán a Nyugatinál, akit ismeretlenül ezúton is üdvözlök.) Blogunk lelkes olvasói talán emlékeznek rá, hogy pár hónapja már napirendre vettünk egy Jawa Idealt. De egy mopedes blog Jawa Babetta nélkül olyan, mint egy Kiszel Tünde-naptár Donatellácska nélkül. Úgyhogy biztos, ami biztos, most Sanyi Babettájának történetét tesszük közzé. (A modell átfogó történetével és technikai specifikációival többek között itt lehet részletesebben megismerkedni, mi ezekre most nem fogunk kitérni.) 

dsc_0163.JPG

 "Egy mopedes blog Jawa Babetta nélkül olyan, mint egy Kiszel Tünde-naptár Donatellácska nélkül"

Néhány nappal ezelőtt pont a Linda-interjú adta Sanyinak az ötletet, hogy 1979-es évjáratú szalonállapotú 207-es Babettáját megtekintésre és kipróbálásra nagylelkűen felajánlja. Fogtuk hát magunkat Lukáccsal, a régebbi motorok avatott szakértőjével, és egy tavaszias hangulatú, verőfényes, motorozáshoz már-már ideális téli napon Michelin-babának öltözve Biatorbágy felé vettük az irányt.

dsc_0115b.jpg"Biatorbágy felé vettük az irányt"

A Babettát Sanyi a felesége nagyapjától örökölte, aki még a 70-es évek végén nem sokkal azután, hogy a boltból kitolta, eldőlt vele. Ez arra késztette, hogy a babettázást életveszélyes üzemként határozza meg, a kismotort pedig letámassza, majd soha többé elő ne vegye. Ekkor még szinte nullkilométeres volt. De hallgassuk meg - akarom mondani: olvassuk  - ezzel kapcsolatban magát a tulajdonost:

Hogyan lett Babettám?

Röviden: kaptam. Nem gyűjtöttem rá, nem vágytam rá - az ilyesmire ott volt a Simson. Mert a nyolcvanas évek végén alapvetően a Keravillok kirakatában ez a két kismotor volt kiállítva. A Simosonról is tudtam, hogy "kismotor", de akkor is motor, ez meg olyan kis legalja motoros jármű, amilyen a Lindának is van. Nem véletlen, hogy az Üvegtigrisben húsz évvel később megint csak Babetta az a járgány, amelyik abszolút nem kemény.

Aztán végül 17 évesen Yamaha Champet vettem, majd Simson Schwalbét, eközben ez a Babetta egy székesfehérvári garázsban pihent. Még meg sem születtem, amikor 1979-ben egy fehérvári órás bácsi megvette magának, hogy majd jó lesz az neki a városban. Voltak fiatalkorában motorjai, aztán ötven után jött a nosztalgia, és az autó mellé vette ezt. De nem vált be: egyszer elesett vele, vagy csak felborult a motor, nem tudni már, de a pedálgumik, a markolatok alapján vadonatújnak mondták öreg szerelők, akiknek itt-ott megmutattam. Mert aztán 2010-ben a feleségem nagymamájától megkaptam ajándékba. A sógoromnak ennél kettővel keményebb járművek megjelenése is kevés. Fel sem merült, hogy ő kapja, hiszen én vagyok a régi járművekre bekattanva. Igazából a kétféle Babetta 207-es színből nekem a sárga jobban bejött volna, de ilyen feltételek mellett az ember ne válogasson.

Szereltem rá egy biciklire való sebességmérőt, ami szerint a legvége kb. 50, de csak ha jön egy kis lejtő, ami átsegíti a 38-40 km/h-n. Utána "könnyedén" eléri a 48-at is. Jelenleg még nincs 900 km benne. Eddig bírtam a budapesti forgalomban a Babettával. Mert hogy egy csuklósbusz ellenfél legyen a piros lámpánál, az már tényleg életveszély. Ha összeszedem magam, biciklivel legyorsulom. Ez a motorka arra jó, hogy gyér forgalom mellett, sík úton elvigyen egy embert negyvennel.

 Sanyi

 

Mondanom sem kell, Sanyinál a Babetta nagy becsben van tartva, széltől-esőtől-hótól védett helyen tárolja (ezt bárcsak én is elmondhatnám a Puch Maximról), minden évben egyszer-kétszer beindítja, megy vele egy kört, aztán leállítja. Ez magyarázza, hogy a Babettán minden teljesen eredeti, még a gumi is. Jó, tudom, hogy a gumi az állásban is kiválóan tönkre tud menni, de a 70-es években a csehszlovák gumiipar (vagy lehet, hogy a hadiipar?) valamilyen titkos receptúra alapján képes volt olyan gumit gyártani, ami még 40 év elmúltával sem vált bakelitté. Kopás meg ugye mitől lenne rajta? Még pár évet - főleg ilyen kímélő üzemmódban - simán kibír, különben is, Csehszlovákiát már így is több, mint húsz évvel túlélte.

dsc_0150.JPG

Habemus Babettam - Felszállt a fehér füst, de itt ez most nem új pápát jelent

Miután megérkeztünk a helyszínre, kellett azért egy kicsit bűvészkedni a motorral, de a rutinos kolléga negyed óra alatt pöfögésre bírta. A tavalyi benzin maradéka belekötött a benzincsapba, ez okozta az indítási problémát, de takarítás és pár másodpercnyi tekerés után már járt is a csehszlovák járműipar remeke, mégpedig a jeladós gyújtásnak köszönhetően igen stabilan. (A Jawa Babetta volt talán az első kismotor a világon, ami megszakító helyett elektronikus gyújtást kapott.) 

jikov_1.JPG

Eredeti Jikov benzincsap, ahogy illik

A futásteljesítmény fényében és a szakszerű tárolásnak köszönhetően a motor hibátlan állapotú, karc, kopás, törés, hajlás stb. nincs rajta, sőt, még a benzinbetöltő nyílás körüli filc borítás is megvan, ami a tankolásnál óvatlanul mellécsöpögtetett üzemagyagtól hivatott a gyári fényezést megóvni. És szerencsére a nem túl esztétikus - bár kétségkívül praktikus - klasszik füles bevásárlókosár sem került fel a motorra. 

dsc_0132.JPG

dsc_0124.JPG

everywhere.jpg

A tesztelt példány egysebességes automata kivitel, már nem fix, hanem rugós hátsó felfüggesztéssel. Az 1,8 Le-s csúcsteljesítménynek és a rendelkezésünkre álló egyetlen sebességfokozatnak köszönhetően a lámpánál még egy pótos IFA-val is eleve csak az esélytelenek nyugalmával kelhetünk versenyre, de mindez a nyugodt poroszkálásra azért elegendő. A fogyasztás Sanyi mérése alapján 1,7 literre jön, de azért ő nem nyélgázon húzza a mopedet, mint egyesek (khm). Mindazonáltal a kedves babettás olvasókat arra biztatnám, hogy kommentben nyugodtan nyilatkozzanak saját mérési eredményeikről, illetve a konstrukció megbízhatóságával/megbízhatatlanságával kapcsolatos tapasztalataikról, egyéb babettás élményeikről.

A Babetta mellett - de leginkább helyett - Sanyi egy pár éves Honda Leaddel jár, ami fogyasztani nem nagyon fogyaszt,városi és rövid városon kívüli szakaszokra pedig éppen megfelel. Nem kis részben a hatalmas ülés alatti rekesz miatt vette meg, ahová egy túlméretes szerszámos láda is simán befér, és még valamennyi hely is marad mellette. Na meg a tetemes kedvezmény is a Lead felé billentette a mérleget, ez a példány ugyanis kiállítási darab volt, két évet pihent egy Honda-szalonban, mielőtt Sanyi lecsapott volna rá.

dsc_0160.JPG

A tulaj és az ő szalonállapotú Babettája

Emellett a motoros flottában van még egy 1963-as gyártású Pannonia T1 és egy Simson Schwalbe is, de ezek sem futnak sokkal többet egy évben, mint a Babetta. A végtelenül megbízható Lead ugyanis univerzális szolgálatot teljesít.

S hogy milyen volt menni a Babettával? Paradox élmény. Egyrészt a Puch Maxim erősebbnek érződik, pedig papíron nagyjából ennyi lóerő lehet. Másrészt viszont a Babetta jóval halkabb; mondjuk ez kimondottan nem lepett meg, a Puch hangtompítóján ugyanis a lukakat a rendszeres eldugulás miatt nagyobbra kellett fúrni. Összességében tényleg olyan érzés volt a Babettával pöfögni, mintha új motoron ülne az ember. Nem csörgött, nem zörgött, úgy általában: nagyon egyben volt. Ha beszélni tudna, akkor a végtelenül megbízható elektronikus gyújtás akár egy Budapest-Gárdony-Budapest túrára is rá tudna venni. De akkor a praktikum oltárán mégiscsak rásírnám azt a klasszik füles bevásárlókosarat. 

Ha van a birtokodban olyan pedálos kismotor, amiről még nem írtunk a blogon, és egy rövid tesztre Budapesten vagy környékén szívesen kölcsönadnád, hogy írjunk róla, akkor ezt jelezd kommentben, és felvesszük veled a kapcsolatot. (A felhívást egyébként itt találod.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr887135347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tobozot 2015.02.20. 11:34:09

Sziasztok! Van egy 83-as évjáratú 207-esem. Nemrég írtam róla népítéletet, de még nincs fenn az oldalon. Tavaly teljes felújításon esett át, érdekes fúziója lett a 210-esnek (én már úgy vettem). Ha megjön a szezon, napi munkábajáráshoz használom, naponta kb. 30km-t Budapesten. Ha észnél van az ember nagyon jól lehet vele közlekedni. Ha van kedvetek, megnézhetitek, keressetek meg. :)

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2015.02.20. 12:47:00

Jó kis cikk, bár túl sokat nem tudott meg az ember a Babettákról. Azaz arról, hogy miben is tér el egy mai mopedtől.

A műanyag bevásárlókosár meg szerintem a Babetták meggyalázása. Csomagtartó drótkosarat lehetett hozzá vásárolni vagy éppen műbőr oldaltáskát (ezt nálunk nem tudom hogy árulták-e), de a műanyag bevásárlókosár a mi szégyenfoltunk: egy Közértből lett pofáncsapva hogy az akkoriban 200 Ft-ért árult drótkosarat ne kelljen megvenni.

ilaris 2015.02.20. 13:22:12

Amennyiben Babettát akarsz látni és érezni az IGAZI érzését gyere el egy hosszabb Babettás túrára!!
MI a Babetta love Fórumon kialakult kicsi közösséggel igazán nagy távolságokat megteszünk akár napi szinten is Babettával.. Voltunk a Kékesen . A balaton Budapest már rutin számba megy . Nekem 67 évesen a napi max távom 196 km EDDIG !!!:P:P
Többünknek van három -négy sőt akár nyolc-tíz Babettája is. Látogassál el a Babetta love Fórumra -- Ismerkedj meg velünk...
A Babetta megérdemli !! / Mi is !/

gus 2015.02.20. 14:14:47

@SelmeciMarcell: Szerintem a Babetta nem sokban tér el egy mai mopedtől, bár nem tudom, mit értesz mai mopeden.
@ilaris: Köszönöm a jelentkezést, ha sikerül valami nagyobb szabású happeninget összeszerveznünk a közeljövőben, a babettásokra is mindenképp számítunk!

_Attila_ 2015.02.20. 15:59:14

Jelölök egy Honda PA 50 et baujahr 85.

LevélLakó 2015.02.20. 16:04:09

Gratulálok a cikkhez és a bloghoz! Jó!

Néhány éve én is kincsre leltem felújítottam sajna a mai kor követelményeinek már nem igazán felel meg. Próbáltam, de sajnos nem ment a mindennapi használat! Sebaj, megmarad az utókornak. Ha már kibírta a 32 évet, akkor lehet hogy az én unokám is megtalálja majd egyszer! : )

plus.google.com/photos/111403717167459679445/albums/5711140224848702865?banner=pwa&gpsrc=pwrd1

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2015.02.20. 16:29:53

@gus: Igaz nem sokat gyártanak manapság. Mondjuk egy Tomos Sport'r vagy Youngst'r összevetésben vagy egy kínai Mex mopeddel lehetett volna összevetni. De ettől még egyáltalán nem rossz a cikk, félre ne érts. Ma szinte senki nem érti mi volt ezeknek a mopedeknek a létjogosultsága, pedig volt rendesen. Povázske Strojárnén és Gútán több 50 cm3-es kétkerekű készült mint amennyi nagymotort a JAWA gyártott a fennállása alatt, mégsem becsülik a csehszlovák, majd szlovák mopedeket.

gus 2015.02.20. 18:23:29

@LevélLakó: Köszi a dicséretet. Ha az ember vigyáz a mopedre, akkor szinte örök életű. Az unokák is biztos értékelni fogják.
@SelmeciMarcell: Semmi gond, nem értettem félre, tudom, hogy nem azt akartad mondani, hogy nem jó a cikk. Szívesen összevetem mai mopedekkel, ha jelentkezik olyan olvasó, akinek van ilyen. Manapság sajnos már nem nagyon lát semelyik gyár fantáziát a mopedekben, igen, talán valami Tomos jó összehasonlítási alap lehet. De valószínűleg nem sokat csiszoltak a technikán.
A kínai járművekkel kapcsolatban lehet, hogy előítéletes vagyok, de sokkal szívesebben ráülök egy 40 éves csehszlovák, keletnémet vagy japán motorra, mint egy mai kínaira. Az anyagminőség általában botrányos, néhány ezer kilométer alatt egyszerűen elfogy a motor. De ez nem lesz mindig így, ahogy mobiltelefonból is tudnak már egész jókat csinálni, a járműgyártás is sokat fog majd náluk fejlődni. Csak még sajnos nem tartunk ott.

gus 2015.02.20. 18:24:00

@_Attila_: Köszi a felajánlást, írok privátban.

merida001 2015.02.20. 19:39:41

Ettől újabb Babetta, ami már a tankján Jawa felirattal van ellátva és automata 2 sebességes 1985-től jelent meg. Az országban a megjelenéskor (talán) az első példány (de lehet, hogy csak az első szállításból) az enyém. Zöld színben.

calibra91 2015.02.20. 19:42:36

3 éven át a Halásztelek-Astoriát nyomtam minden nap Babettával! :-) Oké az 210-es volt!

♔bаtyu♔ 2015.02.20. 20:07:36

Nekem gyerekkoromban volt. Ahhoz képest milyen semmi motor, meglepően üzembiztos. Amúgy egy gyenge konstrukció, gagyi a világítás, gagyi a röpsúlyos betekerő rendszer és gagyi a kipuffja, mert a motor képtelen kiégetni, én egyszerűen rendszeresen kiszereltem és felgyújtottam. A léghűtése is gagyi, melegben motorozva nyélgázon beáll a henger, ami viszont némi hűlés után simán jár.

Viszont ha van pótgyertya, (1 pár) pót röpsúly, akkor örökké megy. Csajozni azt kurvára nem lehetett vele, viszont mindenhová elvitt.

Az utódjánál, viszont már kijavították ezeket a hibákat, maga a konstrukció is erősebb volt. Vadi újonnan vettem, 6000-ért, pár hét múlva már 30.000 -ért árulták, gondolom a csehek egyszerűen átszámították dollárba. .

Közlekedni a lassúsága miatt eleve életveszélyes volt mindkettővel, el lehet képzelni amikor a Kacsóh Pongrác úti felüljáró belső, vagy középső sávjába érkezett az ember, az autók pedig már megelőlegezték maguknak a 80-as táblát. (Tökmindegy, mert 60-al sem ment).

Dimenzio 2015.02.20. 20:25:19

Nekem a csucs a ketsebesseges volt. Amikor Pestre koltoztem, rajottem, hogy gyorsulnom kell, ha eletben akarok maradni. Henger 70 ccm, (enyhe resvezerles bovites) attetel es kipufogo modositas, ezekkel a vegsebessege enyhen 70 folott volt. Ezzel volt az eletem egyetlen pozitiv rendor/ember talalkozoja: koltoztem alberletbol, mivel a babetta volt a szobajoheto ESZKOZ :) igy o cipelt mindent, engem es paromat is tetemes cuccal az utolso forduloban, amikor a tukorben rendorauto tunt fel, probaltam elmenekulni, de az osszes loero szabadra eresztese se segitett, talan tulterheltuk szegenyt... szoval a rendorseg Interceptor egysege elfogott bennunket. Amikor regisztraltak a tenyallast, vegigneztek rajtunk es annyit mondtak:.. "miert kellett igy menekulni, mi is emberek vagyunk.." es elmentek. Ilyen is csak a 90-es evekben es a 15 keruletben eshetett meg. Ha nem velem tortenik meg es valaki azt mondja, penz a zsebbe nelkul elengedtek... hantanak gondolnam. Bar akkor sok penzt nem nagyon tudtunk volna adni nekik egyebkent se. Na, vissza a tuning Babettahoz, a felpumpalt teljesitmeny ravilagitott szamos gyengesegere: fekteljesitmeny katasztrofalis, rugozas inkabb pattogas volt, a megnovelt motor es terero hatasara az automata sebessegvaltokent funkcionalo izgomozgo takolmany gyakran feladta... de mindezek ellenere is jo moka volt es a Babettasok vedoangyala is vigyazott ram, soha balesetem nem volt vele.

Phteven 2015.02.20. 22:12:41

Nekem van egy 1972-es nagykerekű, mellette pedig parkol egy 1974-es Simson Star. Mindkettő tökéletesen gyári, működőképes állapotban. A gyári állapot <> szalon állapot sajnos. Idő hiányában nem tudtam nekikezdeni a felújításuknak. A Babetta különlegessége, hogy abban sincs több szerintem 2000km-nél. Egész életében csak állt, a Star volt az igavonó. A Babettát én használtam gyerekkoromban. :-) (A motorok egyébként nem eladók szentimentális okokból. :-) )

gus 2015.02.22. 00:02:39

@Tobozot: Úgy látom, megjelent a népítéleted. nepitelet.hu/motorok/jawa/bobi_a_csaladtag/
Most egy darabig nem tervezünk újabb Babettáról írni, de kösz a felajánlást. hH sikerul valami kis összejövetelt szerveznünk, akkor várunk mindenképp.

Tobozot 2015.02.23. 19:09:30

Igen,ma láttam,hogy még a heti meritésbe is bekerült. De valahogy a képeket nem csatolta hozzá... Nagyon szivesen venném, ha megvalosulna valamilyen mopedes összejövetel. Akár egy leendö Parkolo Parádén is lehetne egy mopedes különítmény. :-)

Tobozot 2015.02.23. 19:12:13

@gus: Igen,ma láttam,hogy még a heti meritésbe is bekerült. De valahogy a képeket nem csatolta hozzá... Nagyon szivesen venném, ha megvalosulna valamilyen mopedes összejövetel. Akár egy leendö Parkolo Parádén is lehetne egy mopedes különítmény. :-)

.Kendi. 2016.02.18. 17:05:55

Na bakker vettem agy Babettát. még be sem tudtam indítani de már fáj.........

SelmeciMarcell · http://www.jawamoped.hu 2016.08.20. 10:03:11

Egy kis kiegészítés a 'Babetta hírből sem ismerte a megszakítós gyújtást' mondathoz:

a német piacra gyártott 206N típusjelű Babetta a JAWA Mustang megszakítós generátorával volt szerelve. Hogy ez miért volt jó nem tudom...

gus 2016.08.21. 20:15:50

@SelmeciMarcell: Köszi a kiegészítést!

Erdőkertesi 2017.04.09. 02:49:04

Van egy Yamaha LC50G Champ apró hibákkal. 1978 decemberi gyártású különolajozású kétütemű, kétsebességes autómata váltós, kardán meghajtású szerkezetem. Javításra vár. Leginkább elektromos gonddal kűzd. A 6 V-os akkut 10-12 V-tal tölti, ezért aksi le köpte a tetejét. Tévedés ne essék, nem eladó, csak felújítandó.
verkomposa@hotmail.com
süti beállítások módosítása