‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
A legtöbb rutinos motorgyűjtőnek és roncshalmozónak megvannak a maga teóriái, hogy melyik motorját miért nem adja el, és hogy időről időre miért kell mégis újabb és újabb motorokkal és roncsokkal tetézni a bajt. Ezzel magam is így vagyok, eddig hét megvásárolt és két eladott motor a mérlegem. Vagyis így, hogy két hete lecsaptam egy kihagyhatatlan vételnek tűnő Peugeot 103-asra, már öt motor keseríti az életemet.
A kinézettel nincs baj
Ez a metálkék 103-as elég kerek sztorinak indult: egy ismerős szólt, hogy tudja, nagy rajongója vagyok a 103-asoknak, és lenne nála beszerzési áron egy eladó példány, mert szortíroz a garázsban. Felvillanyozódtam, mert elmondása alapján pontosan olyan variátoros és jeladós kivitelről van szó, amilyet már régóta kerestem, és ami helyett anno az egyébként kiválóan muzsikáló piros 103-asomat vettem. Ráadásul a képeken szépen nézett ki, minden burkolatelem megvolt hozzá, és elég tisztességesen felpántlikázott kivitelről van szó, ami már csak egy paraszthajszállal marad el a csúcsmodellnek számító vízhűtéses SPX-től.
Mivel az ember önmaga legnagyobb ellensége, nem helyett igent mondtam, és pár nappal később egy Clióba cipőkanállal betuszkolva és a csomagtartóból harmadrészt kilógatva hazahoztuk.
Egy kis javítás
A 103-as kb. két éve nem volt indítva, úgyhogy ezzel nem is próbálkoztam. Itthon a kertben fél óra alatt kicseréltem a kissé szakadt ülést az ajándékba kapott hibátlanra, és megfoltoztam a defektes első kerékben a gumibelsőt (a gumiköpenyek valószínűleg még a gyárban kerültek rá 1980-ban), hogy a motor legalább gurítható legyen. Majd másnap elgurultam Lukácshoz, hogy lássuk, mivel is van dolgunk.
Autentikus Michelin-baba
Fékek, bovdenek, kerekek, a krómok és a váz rendben, porlasztó, variátor rendben, a henger (amennyire a hengerfej leszedését követően látni lehetett) rendben, a mindösszesen 3700 megtett kilométert mutató kilométeróra működik, bár menet közben a valós sebesség kb. kétszeresét mutatja, viszont a gyújtás nagyon nincs rendben. Erre egyébként már akkor is gyanakodtunk, amikor a burkolatokat leszedve észrevettük, hogy a lendkerékmágnes körüli öntvényből három darab is ki van törve (persze a kitört darabok nincsenek meg). Hogy ez a helyzet hogyan adódott elő, nem tudni. Egy korábbi Mekkmester valószínűleg a gyújtást akarta megszerelni, és pajszerral próbálta meg leszedni a lendkerékmágnest az indokoltan konzervatív megoldásnak számító lehúzó helyett. Aztán amikor három nagy darab is a kezében maradt, már elégedetten konstatálhatta, hogy így tulajdonképpen egész jól hozzá is fér a pajszerral, hogy lefeszegesse. Mondjuk véleményes, hogy szerelésnek nevezhető-e az a tevékenység, amikor az ember nagyobb kárt okoz, mint amekkorát elhárít.
3700 km
Merthogy azon túl, hogy többedíziglen széttört az alu öntvény, a gyújtás sem gyári. Nagyon nem. Mondanám, hogy egy Tomos gyújtásával van dolgunk, hiszen tulajdonképpen ez van ráírva, de csak filctollal. Hogy hol szokták filctollal telefirkálni az alkatrészeket? Hát a bontóban. A gyújtás egyébként valami kínai csoda. Szóval a gyári gyújtás helyére valaki az öntvény széttörésével beszuszakolt egy kínai gyújtást, ami anno egy Tomosból került ki, bár valószínűleg ott is csak vészmegoldásként rúgott labdába. (Apropó, a Tomosom elvileg készül, csak szegény már másfél éve kosárban lakik.) Az már csak hab a tortán, hogy a gyújtásalaplap is hiányzik, az egész cucmájszli fixen van felcsavarozva, de mivel a furattávolságok se stimmelnek, ezért a két csavar, ami tartja, úgy van betekerve, hogy kábé 45 fokos szöget zárnak be egymással.
Ez a romhalmaz van most gyújtás helyett
Jelenleg itt tartunk, az eredeti várakozásokat valamivel alulmúlva, bár a szép kinézetből némileg erőt merítve, úgyhogy ha valaki tud nekem ésszerű áron ilyen öntvényt és 103-asba való megszakítós vagy jeladós gyújtást szerezni, vevő lennék rá.
‹⊗›
Extra érdekességekért és semmire sem jó hülyeségekért lájkold a Moped blog Facebook-oldalát.
‹⊗›
ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ
Ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapesten, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a mopedblog@indamail.hu címen.