Moped blog

Moped blog

Burgman 650, az ideális segédmotor

2015. december 30. - gus

[FIGYELEM! Az alábbi írás irodalmi alkotásként olvasandó, valóságtartalma töredékes, a benne szereplő információk szándékosan el lettek ferdítve! Nem bátorít semmire, legfeljebb csak ironizál.]

Magyarországon részben a szabályozás kiskapui miatt van annyi kamu 50-es, meg hát a kiskapus foci nálunk egyébként is nemzeti sport. Időről időre felmerül, hogy rendszámozni kellene a segédmotoros kerékpárokat is, de ez - általunk nem ismert, bár sejtett - okokból menetrendszerűen meghiúsul. Úgyhogy Magyarországon, Európában unikumként, vagyis hát tulajdonképpen hungarikumként a segédmotoros kerékpárok nincsenek regisztrálva és de jure nincsenek is forgalomba helyezve.

Adott a kérdés: honnan tudom, hogy 50-es motorral van dolgom? Onnan, hogy nincs rendszáma. És milyen motorra nem kell rendszám? Hát az 50-esre. A tautologikus körbenforgásnak köszönhetően olykor a lekvár teszi el a nagymamát, hiszen ha nincs rendszám a motoron, akkor jóhiszeműen vélelmezhető, hogy 50-es. Ilyenkor lenne kedve az embernek a fejéről a talpára állítani a problémát, ahogyan annak idején Marx tette Hegellel, és szépen mindenre rendszámot tenni, ami mozog, de nem szél vagy ember.

marx_hegel.jpg

Marx, amint Hegelt fejéről a talpára - vagy talpáról a fejére - állítja (forrás: ausomeawestin.wordpress.com)

Kamu 50-esen nyargalva egyelőre nem vállalunk komoly kockázatot, a rendőrök nem utaznak rájuk különösebben, mert azonosításuk macerás, plusz nyilván a motoros úgysem állna meg, ha leintenék. Egy meg nem állással - még ha valahogy ki is derülne a vezető kiléte - legfeljebb egy 20.000-es csekket lehet nyerni, de tetten érésnél nagyobb nyeremények is a kalapban vannak. Akkor kerülhetünk bajba, ha komolyabban koccanunk vagy balesetet szenvedünk. Ekkor ugyanis rövid úton ki fog derülni, hogy milyen motoron is ülünk. Ennek megfelelően a forgalomban a lehető legorcátlanabb megoldásokkal találkozhatunk. Ahogy mondani szoktam: nincs az az egyszerű meló, amit ne lehetne szarul megcsinálni; ezt motorokra átfordítva: nincs az a 300 kilós monstrum, amit ne próbálna meg valaki 50-esként elsütni.

Ha kamu 50-es motort kellene választanom, én bizony gondolkodás nélkül egy 650-es Burgmant tolnék magam alá, hiszen ha a feliratban a 650 elejéről a 6-ost vésővel és kalapáccsal leütjük vagy szigszalaggal letakarjuk, már kaptunk is egy pofás kis 50-est. Ez a módszer sajnos behatárolja a választási lehetőségeinket, hiszen egy 1000-es sportmotorból számleütéses/-kitakarásos módszerrel nem tudunk segédmotort előállítani, de az 1500-as chopperek és cruizerek már ismét kellő kibontakozási lehetőséget biztosítanak kreatív hajlamainknak.

2003-suzuki-vl1500intruderlcc.jpg

Suzuki VL 1500 Intruder - ha 50-es motort szeretnénk belőle faragni, akkor a feliratból az első és az utolsó számjegyet kell kitakarni (http://www.totalmotorcycle.com/)

A Burgman esetében a többletfogyasztás nem okoz komoly fejtörést, hiszen a 650-es motor sem fogyaszt többet, mint egy széttuningolt és 14 órás műszakban nyélgázon húzott Jog, és még egy enyhébb emelkedőn is könnyen tartja a segédmotorok esetében engedélyezett 40 km/h-s tempót.

Bár újdonsült kismotorunk 270 kilós tömege első ránézésre a segédmotoros mezőnyben szokatlan lehet, de tulajdonképpen nem jelent gondot, hiszen egyrészt a rendőr nem hord magával mérleget, másrészt segédmotor esetében nincs tömeglimit. Arra a kekeckedő kérdésre, hogy motorunk közelről miért kelti egy Nimitz-osztályú repülőgép-anyahajó benyomását, nyugodtan mondjuk azt, hogy a plusz súlyt az ABS, az ülésfűtés és az állítható szélvédő elektromotorja jelenti. Mert ki mondta, hogy a kényelem és a biztonság csak a nagymotorok vezetőinek jár? Meg hát, ha 270 kilós a motorunk, akkor az 1 kilóra eső teljesítmény amúgy is igen kicsi lesz, vagyis tuti, hogy segédmotor (vagy mégsem?).

Különben is, ha 200 méterről egy távcsőbe fordítva belenézünk, már nem is tűnik olyan nagynak, sőt, kimondottan apró, komolytalan benyomást kelt. (Ha bohó módon nem ásná már eleve alá a számleütéses/-kitakarásos módszerünket, esetleg érdemes lenne egy 800-as Gilera Nexusra váltani. Vagy várjuk meg, hátha modellfrissítéskor kijön a 850-es, és akkor a 8-astól annak rendje és módja szerint megszabadulva megint nyeregben leszünk.)

burgman.jpg

Fotó: Andróczi Balázs / Totalbike

Rendszámot már csak azért se tennék rá, mert biztos van olyan 50-es robogó, ami vakító napsütésben vagy derengő félhomályban hasonlít rá, ha másban nem, legalább abban, hogy két kereke van. Hiszen a KRESZ is azt mondja, hogy azokat a 125-ös vagy 250-es motorokat, amelyekből gyártottak 50-est is, teljesítménytől függetlenül nyugodtan használhatjuk segédmotorként. Sőt, ezekre a motorokra külön motoros jogosítvány sem kell, hiszen axiómaként kezelendő, hogy egy motor vezetéséhez nincs köze a sebességnek, a teljesítménynek és egyéb rafinált fizikai mennyiségeknek, egyedül a forma játszik benne szerepet: aki egy 50-es Vespát el tud vezetni, az egy 300-assal is boldogul, feltéve, hogy külsőre eléggé hasonlít rá.  

vespa_300.jpg

Persze, a fogalmatlan gyár szerint 278 köbcentis és 22 lóerős, de hát a hülye is látja, hogy pont olyan, mint egy 50-es!

Ha sietős dolgom akad, városban gyakran nem csak a segédmotorra vonatkozó 40 km/h-s sebességet lépném túl, de az általános 50-et is, hiszen a rendőr úgyis csak arra emlékszik a KRESZ-ből, hogy 45, azt meg már nem lesz nehéz bemagyarázni neki, hogy az tulajdonképpen mérföldben értendő. Hát tagja Anglia az EU-nak? Na, ugye! Majd azt mondom neki, hogy az angolok kiharcolták a jogharmonizációt. És így a km és a mérföld közötti 1,6-szeres szorzót figyelembe véve már 64 km/h-ig bőven jók vagyunk.

Végül a személyszállításról ejtsünk pár szót, ami bár okoz némi fejtörést, de azért megoldható. A hátsó lábtartót a rendszámtartó kerettel együtt, amit a gyárban csak flancolásból tettek fel, mindenképp azonnal leszerelném, ezzel is a jármű segédmotor-jellegét erősítendő, az utasomra pedig nem adnék sisakot, hiszen ha már nem vihetek utast, a túlkompenzált szabálykövetés esetleg feltűnést kelthet. Arra kérném, hogy amennyire csak tudja, húzza össze magát, és ha a rendőr ne adj'isten megkérdezi tőle, hogy mi dolga akadt egy segédmotoron utasként, mondja erős külföldi akcentussal azt, hogy "Bonjour, én vagyok a franciakulcs", esetleg "Guten Tag, én vagyok a svájci bicska", de a leghatásosabb talán a "Hola, én vagyok a spanyolnátha!", ez ugyanis a rend vírusoktól irtózó éber őrét nagy valószínűséggel meghátrálásra fogja késztetni.

kresz_1.jpg

 

Bonjour, én vagyok a franciakulcs (forrás: www.lkcsavar.hu) 

Jól látszik, hogy szinte bármiből lehet segédmotor, csak megfelelő mértékű akaraterőre, kreativitásra - és némi orcátlanságra -, illetve szigszalagra és/vagy egy vésőre és egy kalapácsra van szükségünk. A többieknek pedig szabályos lehetőségként még mindig ott van a mopedezés. Ami nem csak praktikus, de még filozófiai tartalommal is bír.

BUÉK mindenkinek!

♠  ♠  ♠

Ne felejtsd, hogy most már Facebookon is követheted a Moped blogot.

 ⓜ ⓞ ⓟ ⓔ ⓓ   ⓑ ⓛ ⓞ ⓖ

És továbbra is él a felhívás: ha van olyan mopeded vagy érdekes kismotorod Budapest környékén, amit egy rövid tesztre szívesen kölcsönadnál, akkor ezt a blog Facebook-oldalán vagy a  mopedblog@indamail.hu címen jelezheted.

A bejegyzés trackback címe:

https://moped.blog.hu/api/trackback/id/tr517515676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

znos 2015.12.30. 10:03:08

Az Aprilia SRV 850 egy olyan SR 50-es, amire valaki viccből ragasztott egy V8 matricát.

Nibelis.22 2015.12.30. 21:07:33

Pont ilyen 650-es Burgman tulaja vagyok,ugyanebben a színben. IMÁDOM!
Ja,és nincs rajta rendszám...még.

dhrbikes 2016.01.04. 14:36:52

Én azt támogatnám, hogy 125 cm3-ig lehessen B- jogsival motorozni, de csak ha van rajta rendszám. Sokkal szívesebben fizetném meg a kétévenkénti műszakit, mint egy motoros iskolai szívást.

Sebees 2016.01.04. 15:14:58

Rendőr ismerősöm szerint a 2016-os év a kismotorok vegzálásával fog eltelni. Szerencsére nekem nagy van :-) és rendezett a jogi helyzete mindkettőnknek !

szvsz 2016.01.04. 16:09:07

@dhrbikes: "támogatnám, hogy 125 cm3-ig lehessen B- jogsival motorozni"
Én meg nem. Teljesen más motort vezetni mint autót és ezt egy autós meg sem próbálja felfogni. A legtöbb leragad ott, hogy biciklizni tud és a motor is csak 2 kerék...
Azt támogatnám, hogy a vezetőnek bizonyítani kelljen (vizsga), hogy az adott kategóriájú járművet technikailag képes jól vezetni és eközben a közlekedési szabályokat is be tudja tartani.
Az megint érdekes kérdés, hogy milyen lehetőséget biztosítson a rendszer a tanulásra.

De szerintem nem is ezen múlik a rendszám nélkül feketeseggüsködés, hanem már eleve ott, hogy a pár ezer forintos kötelezőt is meg akarja úszni a fillérb@5zó és persze a beazonosíthatóságot is.

Prognozuoti Blasio 2016.01.04. 16:29:48

@szvsz:

Az a baj, hogy míg a friss jogsis hülyegyerek jogilag akár 0km vezetési tudással beülhet egy 300 lóerős BMW-be, szétpimpelt hegesztett difis Ladába, addig szerintem nem olyan nagy probléma, ha elvezethet egy olyan robogót, ami 80-90-et tud menni tartósan.
És igen, volt már pár motorom, tudom miről beszélek! Motorozni nehéz, nehezebb, de a 125-ös kategóriánál azért az autók között végtelen sok nehezebb dió van...
Arról nem is beszélve, hogy kismotor jogsival reszelik az 50-es szarokat, amik aztán 100-al döngetnek a városban. (Persze fék/futómű marad) És a kutya rájuk sem néz. Ez miért jobb, mint egy rendszámos, nagyobb fékű. jobb futóművű 125-ös a B mellé??? Ami mellesleg műszakizik is?

Szzzz 2016.01.04. 16:43:04

@szvsz:
Azt hiszem, te ilyen bölcs konzervatív típusú ember vagy, aki tudja, hogy mi a jó, és mi nem, de főleg azt tudod nagyon hogy mások viszont nem tudják. így a hozzád hasonló bölcs embereknek kell szelíden eltiltani az oktondi plebszet például a 125-ös motortól.
Pedig a 125-ös moped és az 50-es között annyi a különbség, hogy az előbbi egy picit jobban megy, és egyiket sem kell lábbal hajtani. Valóságban nincs lényegi különbség közöttük.
De vajon miért nem jut eszedbe, hogy nagyobb teljesítményű szgk-t se lehessen ugyanazzal a B-s jogsival vezetni. Pedig öreganyám 60 lóerős kilenc mázsás corsája és egy 330-as béemvé között nagyobb a szakadék, mint két puruttya robogó között.
Arról nem is szólva, hogy eleve az egész hazugság: az 50-es robogó, ami tényleg megfelel a törvény minden betűjének, az max egy szétkopott komár a csirkeól mellől, amivel faluban eljár józsibácsi. Minden más 50-es valójában erősebb, és gyorsabb mitn amit a hatvanas évek közlekedési viszonyaira szabott törvény engedne... De persze ez is a szerves része az általad is propagált, magyarországra oly jellemző tilcsuk-kultúrának. Hozzunk egy életszerűtlen törvényt, amiben eleve vannak kiskapuk, és akkor majd a kádári kisember élvezkedhet, hogy melyiekn épp hogyan bújik át, a maga javára fordíthatja, cserébe van lehetőség az alattvalók kontrolárására is, hiszen a végrehajtói oldalon bármikor kényelmesen önkényesen lehet szabályozni, hogy éppen mikor fér át a kiskapun, és ennek komly jelentősége van egy olyanrendszerben, aminek lényege, hogy a polgár minél kiszolgáltatottabb legyen. Ha úgy alakul valamiért akár holnap ki lehet menni mobil fékpadokkal, és megbaszni _minden_ smk-st, mert többet megy a gép, mint 45... És ez a robogósdi csak egy pitiáner kivetülése az egész rendszernek, szinte szóra sem érdemes...

szvsz 2016.01.04. 16:59:26

@Prognozuoti Blasio: el kell választani az emberi hülyeséget a jogtól és szabályozástól. Én is 0 km-es tudással ültem be friss jogsival az autóba és a 125-ösre is. Más is úgy teszi, aki nem autón/motoron jön ki az anyjából/lombikból.
Az autók közt is van kategória, és számon lehet kérni valakin, hogy képes-e vezetni az adottat. Ezzel esetleg meg tudod akadályozni, hogy a jogkövető ne gyilkoljon a buszmegállóban a markológéppel. A nem jogkövetőt és a hülyét sajnos nem.

"Ez miért jobb, mint egy rendszámos, nagyobb fékű. jobb futóművű 125-ös a B mellé?"
Nem jobb, de nem is erről beszéltem. Hanem arról, hogy egy 125 és egy B közt már van annyi különbség ami megér egy rutinvizsgát. De az bőven elég is és ezt be is látták, így lett B125.
A motoros kategóriákat már túlzásnak tartom, ez a 300 lóerős BMW és a hülye gyerek esete, ami kategória és teljesítmény független. Tehát én 'B-A'-t csinálnék a B125-ből.

mennyémá 2016.01.04. 16:59:58

@Szzzz: néhol kicsit erős, de velős és beleköthetetlen. ennyi, jól összefoglaltad

szvsz 2016.01.04. 17:00:56

@Szzzz: azt hiszem te olyan ember vagy, aki megtanult olvasni. És ott le is ragadt.

ZYLO 2016.01.04. 18:17:16

Hmm, nekem már az is furcsa, hogy B-vel lehet segédmotort vezetni. Ez a Komár/Babetta korszak kedvező hozománya, nem gondolták, hogy lesz kismotor 60-70 km/h-ás sebességgel. Értem én, hogy ha valaki B jogsit szerzett, a KRESZT ismeri, de motoros gyakorlata nincs. Szerintem az lenne reális, hogy a B után az AM-hez előírnának pár óra segédmotoros vezetési gyakorlatot, majd az A1-hez még párat 125-össel. Nem teljes tanfolyamot, csak gyakorlatot. Nem a lehúzás, hanem a gyakorlás miatt.

istenbarma 2016.01.04. 18:21:37

@Prognozuoti Blasio: maximálisan egyetértek. Ugyanúgy ahogy korhatárokhoz és külön vizsgákhoz kötik a különböző motoros kategóriákat, az autóknál is erre lenne szükség. Vagy fordítva, ha autón nincs külön kategória, akkor motoron miért is?
Mert nagyon jó amikor a pici 17 éves ázsiai lányka a 140 centijével beül az áfacsalt vadiúj X5-be, aztán megy amerre éppen nem lát, és az is nagyon jó, amikor apuci 180 lovas kocsiját kiviszi a frissjogsis hülyegyerek villogni a haveroknak, csak hát az kb ugyanolyan mintha A1-gyel ülnék fel egy R1-re.

MJános 2016.01.04. 18:39:03

istenbarma:
"A1-gyel ülnék fel egy R1-re"
Na most egy frissen végzett motoros, aki levezetett pár órát egy GS 500 nyergében az nincs felkészülve egy 1000es gixxerre. Mégis mehet vele, ha akar... Szóval itt az írott szabályokon kívül vannak íratlan szabályok is, amiket érdemes betartani.

xbr 2016.01.05. 08:45:23

Hehe, nagyon jó, én azt hittem a végén a franciakulcs lesz a mobil lábtartó az utasnak! :)

Nekem volt egy 100-as kétütemű Aprilia Scarabeom. Egészen pontosan ugyanúgy néz ki, mint az ötvenes, az égvilágon semmi különbség nincs köztük kívülről (hiszen ezért is választottam), de 95 volt a vége és kb. 5 másodperc alatt volt 60-on.
Úgyhogy azóta is támogatom, hogy rendszámot minden motorra, én se haltam volna bele, ha egy évvel hamarabb teszem le az A-t.
Amióta megvan, már nem is követem, de van A meg A1 meg B125 meg M nem is értem tényleg.
Miért kell ezt így bonyolítani, kell 3 kategória kicsi (<125), közepes (125-500) és nagy (>500) oszt jónapot.
És mindegyikre rendszám, nem is értem, miért fáj ez annyira sokaknak?
Kétévente műszaki, na és akkor mi van?
Anyagi oka lenne?
Mert akkor feltennék egy kérdést:
Ha anyagilag nem fér bele kétévente 10-20ezer, akkor vajon milyen lehet a valós műszaki állapot?
Na ugye.
:)

gus 2016.01.05. 11:48:52

Azért azt lássuk be, hogy a jogosítvány és rendszám nélkül motorozás nem alkotmányos alapjog, és mielőtt jogsi és rendszám nélkül 125-ös motorra ülnénk, vegyük végig, milyen szabályos lehetőségeink vannak.
1. Lehet helyette simán autóval, BKV-val, biciklivel, rollerrel, görkorival vagy gyalog közlekedni. De ha csak B-s jogsid van, válassz inkább 50-es motort. Én 7 éve járok mopeddel (is) Budapesten, emlékeim szerint talán ha 1x volt olyan necces helyzet, ami abból adódott, hogy nem vagyok elég gyors. De 7 évente 1 necces helyzet akkor is előáll, ha csak BKV-zol vagy sétálsz. Persze nagyobb emelkedőkön nem megy fel egy váltó nélküli moped, de vannak variátoros mopedek is, érdemes körülnézni közöttük (Piaggio Ciao, Peugeot 103, Honda Camino stb.). Vagy lehet venni 50-es robogót, az tuti, hogy mindenhol felmegy.
2. Pár éve már Mo-n is lehet B125-ös jogsit csinálni 35-40e forintért kb. 2 nap alatt. Persze én inkább a korlátlan A-t javasolnám mindenkinek, aki teheti, mert ezzel a kérdés örökre le van tudva, de a célnak a B125 is megfelel. Egy 125-ös 4 ütemű robogó sokkal kevesebbet fogyaszt, mint egy 50-es 2 ütemű. Lehet, hogy 1-2 év alatt már csak benzinben is megtérül a beruházás.
3. Ha a fentebbi opciók nem szimpatikusak, a nyugati gyakorlatra hivatkozva lehet aláírást gyűjteni, Facebook-csoportot szervezni annak érdekében, hogy Mo-on is lehessen B-s jogsival különbözeti vizsga nélkül 125-ös motort vezetni. A társadalmi változásoknak általában ez az útjuk: kell egy indokolható, racionális ötlet, amihez az ember megnyeri mások támogatását, és a nyilvánosságban a döntéshozókra nyomást gyakorol.
4. És ha már minden kötél szakad, tehát sem az 1-es. sem a 2-es, sem pedig a 3-as opció nem szimpi, az EU-n belüli szabad mozgás lehetőségét kihasználva esetleg érdemes megfontolni az átköltözést egy olyan országba, ahol lehet B-vel 125-öst vezetni. Persze akkor már egyszerűbb egy B125-ös vizsgát letenni, de akinek ez ütközik az elveivel, ezt a 4-es pontot is fontolóra veheti.

cartshee 2016.01.05. 11:50:00

Hát, ez tetszett ! Annyira jó "korrajz" jó humorral fűszerezve !! :)

lajcsi1975 2016.01.05. 21:26:37

Itt az a legnagyobb baj hogy a magyarországi robógóknak 125 ccm-ig a zöme egyáltalán semmilyen (hivatalos) papírokkal nem rendelkezik így pedig a magyar jogszabályok szerint nem lehet forgalomba helyezni.

Szerintem ezért toporog ez a rendszámosdi egy helyben. Mert pár agyatlan robogóson kívűl mindenki nyerne rajta

njani258 2016.01.06. 13:07:53

A 45 km/h a segédmotoros kerékpár maximális tervezési sebessége, nem a KRESZ által megengedett legnagyobb sebesség, mert az csak 40. Bár sok jelentősége nincs.

gus 2016.01.06. 14:16:04

@njani258: valóban, javítottam.

bátya 2016.01.06. 18:13:41

Nem igazán értem, miért kéri szinte könyörögve sok ember, hogy rendszámköteles legyen a motorja? Bocs, robogója. Nem igazán látom ennek előnyeit, de kíváncsi lennék.

gus 2016.01.07. 00:29:33

@bátya: Ugye alapvetően senki sem azért könyörög, hogy a saját motorja legyen rendszámköteles, hanem azért, hogy ÚGY ÁLTALÁBAN a kismotorokra kerüljön rendszám. A rendszámozás előnyeiről és nehézségeiről sok írás született, most hirtelenjében ezt találtam, elég jó összefoglalás: totalbike.hu/magazin/kozelet/2014/07/04/rendszam_nelkul_motorozol_jaj_neked/
Az ide vágó rész:
"Nyerhetnek, akik eddig joggal féltek, hogy ellopják az ötvenes robogójukat és a rendőrség gyakorlatilag nem keresi nagyobb erőkkel, mint egy mobiltelefont. Nyerhetnek azok az autósok, akiknek sodorta már le visszapillantó tükrét egy sorok közt csalinkázó robogós, aki szó nélkül elhajtott a helyszínről. És végül, nyerhetnek azok is, akik remélik, hogy a kismotorok rendszámához komolyan vehető műszaki vizsga is tartozik majd. A mostani helyzetben tényleg csak a tulajdonos józan belátásán múlik, hogy nem működő fékkel vagy nem működő lámpával robogózik-e."

Mercel 2016.01.08. 01:00:39

Ezen nagyon jót röhögtem:D
Egyébként a zsaruk igenis utaznak a kamu 50-es mocikra. Föleg a motoros rendőrök akik néha viccesen sokat is tudnak.

Mercel 2016.01.08. 01:09:42

@gus: Egy olyan országban ahol az egyik agyhalott párt a szingliadón gondolkodik mert képtelenek felfogni, hogy emberek felelős módon nem vagy későn vagy kevesebb gyereket vállalnak a reformkori elvárásokhoz képest ott Ne legyen rendszám köteles minden. Épelméjű országban én is támogatnám de nálunk ahol még nem került börtönbe nagyjából a teljes politikai "elit" itt határozottan nem.
A rendszámmal sőt még egy rakás Egyedi azonosítóval rendelkező autókat is képtelen megtalálni a rendőrség ezzel szemben amin rendszám van annak a tulajdonosát rommá szivatjak ezer kamujogcím alatt..

Vannak kcsg robogósok kétségtelenül, de a nagyobb részük nem az. Ne szivassunk már meg egy egesz halmazt azért mert egy reszhalmaz kcsg a rendőri jelenlét meg a nullához közelít..

panza 2016.01.08. 11:40:17

Gondoltam, hogy jönnek a jogosítvány-problémás hozzászólások. Jó ez úgy, ahogy van. A hülyék, gátlástalanok, fillérb....ók, és még sorolhatnám milyenek meg mindig lesznek. Csak én ne találkozzak sokkal.
süti beállítások módosítása